Τρόποι ενίσχυσης της αυτονομίας του παιδιού!

Το κάθε παιδί έχει τον τρόπο του να προσεγγίζει τα καθήκοντά του. Ένα παιδί μπορεί να είναι ένας αυτόνομος μαθητής. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να βρίσκει λύσεις στα προβλήματα του. Από την άλλη, ένα άλλο παιδί μπορεί να μην έχει την απαιτούμενη υπομονή και να αδυνατεί να επιλύσει μόνο του και αποτελεσματικά τα προβλήματα. Οι δάσκαλοι είναι τα κατάλληλα πρόσωπα για να προωθήσουν την αξία της ανεξαρτησίας και της αυτοδυναμίας του παιδιού.

Σε πρώτο επίπεδο, είναι σημαντική η ενθάρρυνση και η παροχή οδηγιών στο παιδί. Ο δάσκαλος μπορεί να προσφέρει υποστήριξη χωρίς να περιορίζει την αυτονομία του παιδιού και θα πρέπει να το αφήνει να κάνει λάθη έτσι ώστε να μάθει μέσα από αυτά. Παράλληλα, είναι σωστό να ξεκινά τη διαδικασία αυτονομίας του παιδιού ορίζοντας του μικρά καθήκοντα. Όταν τα παιδιά ολοκληρώνουν αποτελεσματικά μία εργασία, νιώθουν μεγαλύτερη ασφάλεια και προχωρούν ευκολότερα σε δυσκολότερες εργασίες. Η ενθάρρυνση είναι και πάλι σημαντική, ειδικά όταν το παιδί εκληρώνει δύσκολες εργασίες. Με την ενίσχυση του παιχνιδιού , έχει αποδειχθεί ότι τίθενται οι βάσεις για αυτονομία. Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, τα παιδιά φτιάχνουν τους δικούς τους κανόνες, υποκρίνονται, αναλαμβάνουν ρόλους και θέτουν όρια.

Επιπρόσθετα, ο προγραμματισμός καθημερινών καθηκόντων είναι βοηθητικός. Ο τρόπος αυτός αυξάνει την υπευθυνότητα του παιδιού. Επίσης, ο δάσκαλος μπορεί να βοηθήσει το παιδί στη διαχείρηση του χρόνου, οργανώνοντας  ένα πρόγραμμα που συνδυάζει εργασίες και παιχνίδι. Παρουσιάζοντας στο παιδί επιλογές κια αφήνοντάς το να διαλέξει, ενεργοποιείται η σκέψη και η κριτική του ικανότητα, κάτι που ενισχύει την αυτονομία και την αυτοδιαχείρησή του. Πολύ σημαντικό προς την ίδια κατεύθυνση είναι η ενθάρρυνση προς το παιδί να ζητά βοήθεια όποτε το χρειάζεται. Τέλος, για την ενίσχυση της αυτονομίας είναι αναγκαίο να δοθεί σημασία στη σύναψη φιλικών σχέσεων. Όταν τα παιδιά δημιουργούν φιλικούς δεσμούς, αναπτύσσουν θετική εικόνα του εαυτού τους και μπορούν να ταυτιστούν ή να κατανοήσουν συναισθηματικά τον άλλο.

Πηγή: http://www.earlychildhoodnews.com

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *