Ενδοσχολική Επιμόρφωση και σχέδιο δράσης σχ.έτος 2022-23

Για το σχ. έτος 2022-23 επιλέχθηκε η ενασχόλησή μας με σχέδιο δράσης που αφορά στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και με τίτλο

‘’Αναπτυσσόμαστε προσωπικά, Ενδυναμώνουμε επαγγελματικά’’ στο πλαίσιο του άξονα Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε επιμορφωτικές δράσεις,

Αναλογιζόμενοι πως :
«Οι εκπαιδευτικοί είναι η καρδιά της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Όσο μεγαλύτερη σπουδαιότητα δίδεται στην εκπαίδευση συνολικά είτε ως μέσο μετάδοσης του πολιτισμού, είτε ως μέσο εξασφάλισης της κοινωνικήςσυνοχής και δικαιοσύνης, είτε ως μέσο ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού, πράγμα ιδιαίτερα σημαντικό γιατις σύγχρονες οικονομίες που βασίζονται στην τεχνολογία-τόσο μεγαλύτερη είναι η προτεραιότητα που πρέπεινα δίδεται στα θέματα που αφορούν τους εκπαιδευτικούς που είναι υπεύθυνοι για την εκπαίδευση» (OECD, 1989)
Διαπιστώνοντας ακόμα πως η ποιότητα και αποτελεσματικότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τον εκπαιδευτικό, ο ρόλος του οποίου ως κύριου φορέα της εκπαιδευτικής πολιτικής συνδιαμορφώνει τη σχολική πραγματικότητα και συμβάλλει στην προώθηση των εκπαιδευτικών αναγκών και την αποτελεσματικότητα της παιδαγωγικής πράξης, επιλέχθηκε το συγκεκριμένο σχέδιο δράσης στη βάση των ιδιαίτερων αναγκών των εκπαιδευτικών και σε σχέση με τη συγκείμενη κατάσταση (ιδιαίτερες συνθήκες του
σχολείου, μαθητικός πληθυσμός, γονείς), λαμβάνοντας  επίσης υπ’οψιν την Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης 2021-22.

Ο εκπαιδευτικός του 21ου αιώνα καλείται να προσαρμοστεί σε διαρκώς μεταβαλλόμενα περιβάλλοντα μάθησης και να φροντίσει για τη διαρκή και δια βίου κατάρτισή του στο πλαίσιο ενός δια βίου εκπαιδευόμενου, κριτικά στοχαζόμενου επαγγελματία. Η ενίσχυση και η βελτίωση της κατάρτισης των εκπαιδευτικών και η επαγγελματική τους ανάπτυξη, αναδεικνύεται ως βασικός παράγοντας αναδιαμόρφωσης της επαγγελματικής ταυτότητας του και ανάπτυξης της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

Προκειμένου να αναπτυχθεί μια αγάπη για τη δια βίου μάθηση, κάθε σχολείο θα πρέπει να είναι μια κοινότητα μάθησης. Στην κουλτούρα μιας κοινότητας μάθησης που περιλαμβάνει ομάδες συνεργαζομένων εκπαιδευτικών και όλων των εμπλεκόμενων φορέων στη μάθηση η σημασία της ενδοσχολικής επιμόρφωσης ως αναστοχαστικού μοντέλου επιμόρφωση καθίσταται κεφαλαιώδους σημασίας . Οι εκπαιδευτικοί με αυτόν τον τρόπο εμπλέκονται στο σχεδιασμό ,την οργάνωση και την αξιολόγηση των επιμορφωτικών δράσεων υπό τη μορφή σχεδίων δράσης τα οποία προσαρμόζονται στις ιδιαιτερότητες του κάθε σχολείου, ενισχύοντας την επικοινωνία, και αποτελώντας μέρος ανάπτυξης της πολιτικής του σχολείου.

         Οι στόχοι που τίθενται περιλαμβάνουν:

  • Σύσταση ενός δικτύου όμορων νηπιαγωγείων προσανατολισμένο στην όσο το δυνατόν από
    κοινού διοργάνωση , υλοποίηση και αξιολόγηση επιμορφωτικών δράσεων τόσο από
    αρμόδιους φορείς, όσο και από τις ίδιες τις εκπαιδευτικούς στο πλαίσιο ενδοσχολικών
    επιμορφώσεων σύμφωνα με τις επιμορφωτικές ανάγκες τους και εκείνες των σχολικών
    μονάδων τους .
  • Την δημιουργία μιας τράπεζας επιμορφωτικού υλικού προσβάσιμου και από εκπαιδευτικούς
    που θα υπηρετήσουν στο νηπιαγωγείο και τα επόμενα χρόνια.
  • Την διάχυση των δράσεων μέσω της ιστοσελίδας προς την τοπική κοινωνία και γονείς του
    δικτύου νηπιαγωγείου.
  • Διαδικασίες αξιολόγησης της Δράσης
  • Ερωτηματολόγια σε εκπαιδευτικούς του δικτύου στην αρχή και τέλος της δράσης .
  • Ημιδομημένες Συνεντεύξεις και στοχευμένες συζητήσεις στο πλαίσιο συλλόγου διδασκόντων του
    νηπιαγωγείου αλλά και σε ομάδες εστίασης εκπαιδευτικών του δικτύου για πιθανές αλλαγές και
    τροποποιήσεις κατά την υλοποίηση του σχεδίου .
  • Ηλεκτρονικός φάκελος επιμορφωτικό υλικό των σεμιναρίων στο αρχείο του σχολείου.
  • Ημερολόγιο όπου θα αναγράφονται οι ημερομηνία, ο τίτλος και ο φορέας διοργάνωσης του σεμιναρίου.
  • Διάχυση των δράσεων μέσω της ιστοσελίδας προς την τοπική κοινωνία και γονείς του δικτύου
    νηπιαγωγείου.

Toν 11/22 συστάθηκε το δίκτυο συνεργαζόμενων νηπιαγωγείων στο σχέδιο δράσης που αφορά στην επαγγελματική ανάπτυξη των
εκπαιδευτικών. Οι εκπαιδευτικοί των νηπιαγωγείων Αφετών-Νεοχωρίου, Αργαλαστής και Μακρυράχηςυλοποίησαν μια πρώτη συνάντηση διαδικτυακά, προκειμένου να γνωριστούν, να ανταλλάξουν απόψεις, ναορίσουν στόχους και χρονοδιάγραμμα της δράσης , μεθόδους και να θεσπίσουν τρόπους καλής και ουσιαστικήςεπικοινωνίας σε συναδελφικό πλαίσιο και σε κλίμα αμοιβαιότητας, σεβασμού και ισότιμης συμμετοχής του κάθε
ατόμου ξεχωριστά αλλά και της ομάδας συνολικά .

Δημιουργήθηκε αρχικά ένα Eρωτηματολόγιο ανίχνευσης επιμορφωτικών αναγκών. σύμφωνα με τα αποτελέσματατου οποίου έγινε ιεράρχηση των επιμορφωτικών αναγκών, λήφθηκαν αποφάσεις σχετικά με το είδος,το περιεχόμενο, τη μορφή, τη διάρκεια,τον τόπο και χρόνο,τους εισηγητές των επιμορφωτικών συναντήσεων και οιεκπαιδευτικοί συναποφάσισαν να επικοινωνούν μέσω email των σχολείων, τηλεφωνικά, εξ αποστάσεως αλλά
και δια ζώσης κατά τη διάρκεια των επιμορφωτικών ενδοσχολικών συναντήσεων που θα διοργανώνονται απότους ίδιους .Στο πλαίσιο της καλής συνεργασίας ρυθμίστηκε το πλαίσιο ανατροφοδότησης και αποτίμησης τηςκάθε επιμορφωτικής προσπάθειας σε κλίμα κατανόησης εμπιστοσύνης ,αμοιβαίου σεβασμού ,αποδοχής καιασφάλειας .Ορίστηκαν ως υπεύθυνοι συντονιστές από κάθε σχολείο οι προϊστάμενες των Νηπιαγωγείων μετά
από συζήτηση στους συλλόγους διδασκόντων τους.
Η πραγματοποίηση των επιμορφωτικών συναντήσεων ελέγχονταν βάσει του χρονοδιαγράμματος και των αποφάσεων που λαμβάνονταν στις ανατροφοδοτικές συναντήσεις του δικτύου νηπιαγωγείων και καταγράφονταν σε ημερολόγιο δράσεων ,στα πρακτικά και το βιβλίο σχολικής ζωής του σχολείου. Έγινε προσπάθεια για την όσο περισσότερο παρακολούθηση και διοργάνωση από κοινού επιμορφωτικών σεμιναρίων ,διαλέξεων ,ομιλιών
Συμμετείχαμε σε μια σειρά επιμορφωτικών σεμιναρίων και ενδοσχολικών απογευματινών συναντήσεων από τον 10/22 έως και τον 05/23 Από ειδικούς επιστήμονες και φορείς, δασκάλους και νηπιαγωγούς με μεταπτυχιακές κατά το πλείστο σπουδές 

Από ειδικούς επιστήμονες και φορείς
5/10/22 Πολυπολιτισμικές κοινωνίες.Συμπερίληψη και Ειδική Αγωγή. ΣΕΕ ΠΕ(60)
3-6/10/22 Tech talent for educators.
11/11/22 ΠΕΚΕΣ <<Σχολική βία -Καινοτόμες μη τιμωρητικές μέθοδοι>>.Διαδικτυακά
20/11/22.Scratch στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος ‘’train your brain’’,Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
28-11-22. Δράσεις Erasmus KA1-KA2 ΣΕΕ(ΠΕ60)
28-11/22-11/12/22 .Το κρυμμένο μυστικό από τη ΕΠΕΕΚ Διαδικτυακά
1/12 Selfie for teachers Διαδικτυακά
1/12: Επαγγελματική εξουθένωση και παράγοντες ενδυνάμωσης των εκπαιδευτικών .
Παράγοντες ενδυνάμωσης των εκπαιδευτικών ΠΕΚΕΣ Διαδικτυακά
7/12/22 Ενδοσχολική επιμόρφωση σε συνεργασία με το Νηπιαγωγείο Αργαλαστής από το και στο κλιμάκιο
Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Αργαλαστής
14/12/22 ΠΕΚΕΣ με τίτλο <<Παιδική Σεξουαλική Κακοποίηση>> Διαδικτυακά
21/1 23 . Διάχυση Δράσεων Erasmus ΣΕΕ ΠΕ(60)
25/1/23 Ασφάλεια στο Διαδίκτυο. ΣΕΕ ΠΕ(60) -σύνδεσμος Αστυνομίας για το κυβερνοέγκλημα Διαδικτυακά
28/2/23 Πρόταση Ζωής.<<Η συμβολή του εκπαιδευτικού στο κλίμα του σχολείου>>συνδιοργάνωση δικτύου
συνεργαζόμενων σχολείων σχεδίου δράσης
22/3/22 etwinning ημερίδα για αρχάριους 2.Δικτύωση -Έυρεση συνεργατών. Εγγραφή έργου στην πλατφόρμα
.Διαδικτυακά
22/2/23 <<Διάχυση δράσεων erasmus KA1-KA2>>ΣΕΕ ΠΕ(60) Διαδικτυακά
23/2/23 Ενδοσχολική επιμόρφωση με τίτλο << Διαδικτυακός σχολικός εκφοβισμός-σχολικό κλίμα
>>ΣΕΕ ΠΕ(60)- σύνδεσμος Αστυνομίας για το κυβερνοέγκλημα σε συνεργασία με άλλα νηπιαγωγεία Πηλίου και
Ν.Μαγνησίας . Διαδικτυακά
27/4/23 Ενδοσχολική επιμόρφωση για τις εκπαιδευτικούς του νηπιαγωγείου μας από την σχολική νοσηλεύτρια
του Νηπιαγωγείου μας με τίτλο <<λήψη μέτρων πρώτων βοηθειών για την αντιμετώπιση έκτακτου περιστατικού

1. «Συνεργασία στα πλαίσια του Ε.Α.Ν» από εκπαιδευτικό ΠΕ(06)16/2/2023 2. «Η κολύμβηση στην παιδική ηλικία» από εκπαιδευτικό ΠΕ(11) την Δευτέρα 20/2/2023 . 3. <<Ψυχική ανθεκτικότητα παιδιών με επιθετική συμπεριφορά>> από εκπαιδευτικό ΠΕ(70) 01/3/2023 . 4.<> Δευτέρα 6/3/23 από εκπαιδευτικό ΠΕ (70) . 5. <<Λήψη απόφασης στην εκπαίδευση>> 14/3/23 από εκπαιδευτικό ΠΕ (70) 6 . «Η μέθοδος Μontessori -To παιδαγωγικό υλικό της », από εκπαιδευτικό ΠΕ(60) 11/5/23 Διαδικτυακά

και σε σε τέσσερις δια ζώσης ενδοσχολικές συναντήσεις με εισηγήτριες τις νηπιαγωγούς των συνεργαζόμενων σχολείων σε απογευματινές ώρες , όπου ακολουθούσε συζήτηση και ανατροφοδότηση με τη χρήση εργαλείων όπως Ημιδομημένες Συνεντεύξεις και Στοχευμένες Συζητήσεις στο πλαίσιο του
συλλόγου διδασκόντων του νηπιαγωγείου αλλά και σε ομάδες εστίασης εκπαιδευτικών του δικτύου για πιθανές
αλλαγές και τροποποιήσεις κατά την υλοποίηση του σχεδίου. 

1) « H Ειδική αγωγή ως παρέμβαση» 9/3/2023
2) «Ο εγκέφαλος στην ανάπτυξη της μάθησης»24/4/23
3) «Επαγγελματική εξουθένωση των εκπαιδευτικών. Τρόποι διαχείρισης»25/4/23 .
4) «Η συμβολή του χορού στην αναπτυξιακή και μαθησιακή εξέλιξη του παιδιού» 8/5/23

Κατά τη διάρκεια υλοποίησης του σχεδίου δράσης υπήρξε παρακολούθηση και ανατροφοδότηση των ενεργειών
στο πλαίσιο του δικτύου νηπιαγωγείων, ώστε να βελτιώνονται και να αναπροσαρμόζονται οι διαδικασίες και
τελική αξιολόγηση της δράσης Τελικό Ερωτηματολόγιο Έγινε αποτίμηση σε θέματα όπως ικανοποίηση από την ενεργητική συμμετοχή, διοργάνωσης παρακολούθησης σεμιναρίων και επιμορφώσεων στο πλαίσιο του δικτύου, χρόνο, τρόπο, μορφή υλοποίησης, θεματικές,
συνεργασία, επικοινωνία, υποστήριξη ,υλικό, φορείς δυσκολίες, επιμορφωτικές τεχνικές, επαγγελματικήανάπτυξη, εμπειρίες ,υποστήριξη του διδακτικού έργου, τήρηση χρονοδιαγράμματος, ερευνητικές πρακτικές συνεντεύξεις και ερωτηματολόγια, προτάσεις για βελτίωση και επέκταση του σχεδίου δράσης
Παράλληλα με την υλοποίηση των σεμιναρίων και επιμορφώσεων δημιουργήθηκε σταδιακά ένας ψηφιακός φάκελος, ο οποίος λειτουργεί ως τράπεζα επιμορφωτικού υλικού σε ενδοσχολικό πλαίσιο . Αξιοποιήθηκαν πλείστες συνεργασίες σε επιμορφωτικό επίπεδο από φορείς, δασκάλους και νηπιαγωγούς με μεταπτυχιακές σπουδές Αξιοποιήθηκε επίσης  η ιστοσελίδα του σχολείου ως μέσο επικοινωνίας, δικτύωσης και διάχυσης των αποτελεσμάτων
στους γονείς και στην ευρύτερη κοινότητα

Κατά τη διάρκεια του σχεδίου δράσης υιοθετήσαμε διττό ρόλο ως επιμορφούμενοι αλλά και εισηγητές. Συνολικά τα θέματα γενικότερης επιμορφωτικών σεμιναρίων και ενδοσχολικών επιμορφώσεων αφορούσαν σε:
πρώτες βοήθειες, επαγγελματική εξουθένωση και ανάπτυξη εκπαιδευτικών, ένταξη ΤΠΕ στη διδασκαλία,web2.0,
e-twinning , Stem διαχείριση συναισθημάτων -παραβατική συμπεριφορά, θέματα Ειδικής Αγωγής-Διδακτική
Αντιμετώπιση ,Θεωρίες Συναισθηματικής Και Γνωστικής Ανάπτυξης Μαθητών, Ευρωπαϊκά
Προγράμματα,Διαδικτυακό Σχολικό Εκφοβισμό, Συμπεριληπτική Εκπαίδευση,Διαχείριση Τάξης και Ρόλο
Εκπαιδευτικού, Παιδαγωγικά Και Διδακτικά Θέματα,Θέματα Διοίκησης, Ενδυνάμωση σε Ψηφιακές Δεξιότητες,
Ψυχική Ανθεκτικότητα & Συναισθηματική Νοημοσύνη, Ενδυνάμωση στη Σχολική Κοινότητα, Ταυτότητα
Ενεργού πολίτη, Επαγγελματική Ενδυνάμωση Ψηφιακό Βιογραφικό .

Προτείνεται να συνεχιστούν και να εμπλουτιστούν οι επιμορφώσεις και σε άλλους τομείς που ιεραρχήθηκαν
χαμηλότερα σε επόμενο χρόνο όπως διαπολιτισμική εκπαίδευση , συνεργασία σχολείου-οικογένειας.

Προτάσεις για αξιοποίηση των πρακτικών που αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο της Δράσης
Διάχυση της δράσης και καλών πρακτικών που διαπιστώθηκαν (συνεργασία στο δίκτυο, ερευνητικές πρακτικές
,επιμορφωτικές τεχνικές ,παρακολούθηση και αξιολόγηση επιμορφωτικών δράσεων που υλοποιούνταν από τις
ίδιες τις εκπαιδευτικούς) μέσω σεμιναρίων και ημερίδων.
Εδραίωση της καλής συνεργασίας των νηπιαγωγείων και επέκτασή της και σε άλλους τομείς και με άλλα
σχολεία.
Επικέντρωση σε θέματα διδακτικής εφαρμογής τους στην τάξη και αξιολόγησής τους.
Η αποκτηθείσα νέα γνώση σε διάφορα αντικείμενα μπορεί να αξιοποιηθεί από τους εκπαιδευτικούς σε οργάνωση
νέων επιμορφωτικών δράσεων.

Αποτελέσματα της Δράσης
Αναλύοντας τα δεδομένα των τελικών ερωτηματολογίων και τις συνεντεύξεις με τους συμμετέχοντες
εκπαιδευτικούς τα αποτελέσματα της δράσης είναι ιδιαίτερα ικανοποιητικά, καθώς όπως διαπιστώθηκε
αναπτύχθηκαν συνεργατικές, ερευνητικές πρακτικές στο πλαίσιο της διαρκούς βελτίωσης και επιστημονικής
κατάρτισης τους. Ενισχύθηκε η αίσθηση της επάρκειας τους, σε ένα θετικό κλίμα επικοινωνίας με αυτόβουλη
ενεργό συμμετοχή των συμμετεχόντων, οι οποίες έδρασαν υποστηρικτικά και προσέφεραν αίσθημα ικανοποίησης
στους συμμετέχοντες. Ενισχύθηκαν πρακτικές των εκπαιδευτικών και οι ίδιοι βρέθηκαν στο επίκεντρο της
όποιας προσπάθειας για αυτοεξέλιξη.
Το σχέδιο δράσης προσέφερε πολλαπλά οφέλη τόσο για τους εκπαιδευτικούς στο επίπεδο της αυτομόρφωσης, όσο
και της βελτίωσης του σχολείου συνολικότερα, καθιστώντας τους εκπαιδευτικούς ενεργούς συμμετέχοντες στη
μάθηση μαθαίνοντας μέσα από την πράξη και συνεισφέροντας σε αυτή κριτικά, επενδύοντας στη ατομική αλλά
και στη συλλογική επαγγελματική ανάπτυξη.