Ιστορικό

Νοέμβριος 2013
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Εορτασμός 28ης Οκτωβρίου

3 Νοεμβρίου 2013 από

Το θέμα του φετεινού εορτασμού της επετείου της 28ης Οκτωβρίου 1940 στο σχολείο μας ήταν Ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος μέσα από τον κινηματογραφικό φακό. Προσκεκλημένος ομιλητής ήταν ο σκηνοθέτης Στέλιος Χαραλαμπόπουλος, ο οποίος παρουσίασε και σχολίασε αποσπάσματα ταινιών και, στη συνέχεια, απάντησε σε ερωτήσεις και απορίες των μαθητών του τμήματος Α1,  οι οποίοι είχαν ασχοληθεί με το συγκεκριμένο θέμα στο πλαίσιο Ερευνητικής Εργασίας.

Ο σκηνοθέτης Στέλιος Χαραλαμπόπουλος εισηγείται το θέμα του στους μαθητές

Ο σκηνοθέτης Στέλιος Χαραλαμπόπουλος εισηγείται το θέμα του στους μαθητές

Υπεύθυνοι καθηγητές του προγράμμματος ήταν οι καθηγητές/ριες: Αργυρού Έφη, Γρηγορίου Χριστίνα, Παυλίδου Σοφία και Πόλκας Λάμπρος. Οι μαθητές εργάστηκαν ως εξής:

Ι. παρακολούθησαν τις εξής ταινίες που προβλήθηκαν στο σχολείο:

  • “Θίασος”, του Αγγελόπουλου
  • “Το Ξυπόλητο Τάγμα”
  • Ο “Oυρανός”, του Τάκη Κανελόπουλου

ΙΙ. και τις εξής ταινίες που παρακολούθησαν στο σπίτι τους:

  • “Τι έκανες στον πόλεμο Θανάση”, του Ντίνου Κατσουρίδη
  • “Ψηλά τα χέρια Χίτλερ”, του Ροβήρου Μανθούλη

ΙV. Μελέτησαν βιβλία, άντλησαν πληροφορίες από το Διαδίκτυο και συζήτησαν με άτομα του οικογενειακού τους περιβάλλοντος για τα γεγονότα.

V. Εργάστηκαν σε ερωτηματολόγιο που δόθηκε από τους καθηγητές για καθεμία ταινία χωριστά, τα οποία συζήτησαν και σχολίασαν στην τάξη

VI. Δουλεύοντας σε ομάδες, κατέληξαν σε ερωτήματα τα οποία θα μπορούσαν να υποβάλουν στον σκηνοθέτη για την κάθε  μια από τις προηγούμενες ταινίες.

ΟΜΑΔΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΚΑΙ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ:

1η ομάδα: Καλατζή Αθηνά , Αριανούτσος Ιάσων, Καργάδου Αριάδνη, Ζήση Λαμπρινή, Κανούτος Κωνσταντίνος, Κιντώνη Ευαγγελία.

  • “Θίασος”
  1. Ποια είναι τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν τον Αγγελόπουλο;
  2. Ποιες απόψεις θέλει να εκφράσει μέσω της ταινίας αυτής;
  3. Γιατί κινείται ανάμεσα σε δύο εποχές (1941 κατοχή και 1952);
  4. Ποιες αντιλήψεις της δικής του εποχής περνάει ο σκηνοθέτης μέσω της ταινίας του;
  5. Εξυπηρετεί κάποιο σκοπό η επιλογή του σκηνοθέτη να παρουσιάσει το θίασο να δίνει παραστάσεις οι οποίες μάλιστα διακόπτονται βίαια;
  6. Ποια η πολιτική θέση του Αγγελόπουλου όσον αφορά τα Δεκεμβριανά και   τον εμφύλιο;
  7. Γιατί επικεντρώνεται σε συγκεκριμένα πλάνα και εικόνες;
  • “Ξυπόλητο τάγμα”
  1. Ποια είναι τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν το σκηνοθέτη;
  2. Ποιους προβληματισμούς και κοινωνικά προβλήματα εκφράζει μέσα από την ταινία του;
  3. Ποια μέσα χρησιμοποιεί ο σκηνοθέτης για να ευαισθητοποιήσει τους θεατές για τα κοινωνικά προβλήματα της εποχής στην οποία αναφέρεται;
  • “Ουρανός”
  1. Η ταινία έχει κάποιο αντιπολεμικό μήνυμα;
  2. Πιστεύετε ότι ο “Ουρανός” προβάλλει την αντιηρωική πλευρά του πολέμου; και αν ναι γιατί;
  3. Ποια ιδανικά προβάλει η ταινία;
  • “Τι έκανες στον πόλεμο Θανάση”
  1. Πιστεύετε ότι εκτός από κωμικοτραγικά στοιχεία η ταινία έχει κάποιο βαθύτερο νόημα;
Ο σκηνοθέτης συστήνει το έργο "Θίασος" του Θ. Αγγελόπουλου

Ο σκηνοθέτης συστήνει το έργο “Θίασος”

2η ομάδα: Δημητράδη Κατερίνα, Δημητριάδη Αγγελίνα, Καφρίτσα Σοφία, Γεροπάνου Νεκταρία, Γιαννακοπούλου Μαρία.

  • “Ουρανός”
  1. Ποιος ήταν ο σκοπός μιας ταινίας σχετική με τον πόλεμο που δεν εξυμνούσε τα κατορθώματα των στρατιωτών;
  • “Θίασος”
  1. Πώς ο Αγγελόπουλος προβάλλει τις απόψεις του μέσα από τις τεχνικές που χρησιμοποιεί;
  2. Που αποσκοπούν τα μακρινά και αργά πλάνα;
  3. Σε τι αποσκοπεί το να αρχίζει η ταινία το 1952 και να τελειώνει το 1939;
  4. Γιατί δε χρησιμοποιεί διάσημους ηθοποιούς;
  5. Πιστεύετε ότι μια ταινία σαν το “Θίασο” (συμπεριλαμβανομένων όλων των τεχνικών που χρησιμοποιεί ο Αγγελόπουλος) δίκαια θεωρείται ως σταθμός στον ελληνικό κινηματογράφο;
  6. Συμφωνείτε με τις τεχνικές αυτές; Θα τις χρησιμοποιούσατε σε μια δική σας ταινία;
  • “Ξυπόλητο τάγμα”
  1. Γιατί ο σκηνοθέτης επέλεξε για πρωταγωνιστές παιδιά του ορφανοτροφείου και όχι επαγγελματίες ηθοποιούς;
  2. Έχετε συνεργαστεί ποτέ με ερασιτέχνες ηθοποιούς; Τι πρόσφερε αυτό στην ταινία σας;
  3. Ασχολείστε με κάποια ταινία αυτή την εποχή; Τι θέμα έχει; Θα μπορούσατε μια μέρα να έρθετε να μας μιλήσετε για αυτή;
Ο σκηνοθέτης απαντά σε ερώτηση μαθήτριας για το έργο "Ξυπόλητο Τάγμα"

Ο σκηνοθέτης απαντά σε ερώτηση μαθήτριας

3η ομάδα: Ασημάκης Δημήτρης , Βεντούρος Αλέξ., Γιαννακούρος Πάνος, Γιαννιδάκης  Στάθης, Κολοβός Γιώργος, Κατοχειράκης Φραγκίσκος

  1. Έχετε ζήσει κάτι παρόμοιο και αν ναι σας ενέπνευσε να δημιουργήσετε κάποια ταινία;
  2. Πώς μεταφέρει ο σκηνοθέτης τα γεγονότα της κάθε εποχής στους θεατές;
  3. Πόσο δύσκολο είναι να κρατήσει ο σκηνοθέτης μια αντικειμενική στάση;
  4. Ποια ιστορική ταινία θεωρείτε σταθμό στον ελληνικό κινηματογράφο;
  5. Πόσο εύκολο είναι για έναν σκηνοθέτη που καταπιάνεται με μια ιστορική ταινία να καταφύγει στη μυθοπλασία;
  6. Πόσο δύσκολη είναι η καταγραφή των στοιχείων για το γύρισμα μιας ταινίας και γενικότερα η μελέτη της περιόδου στην οποία αναφέρεται η ταινία;
  7. Πόσο δύσκολη είναι η προσπάθεια του σκηνοθέτη ώστε εκτός από τα ιστορικά στοιχεία να αποτυπώσει και το γενικότερο κλίμα της εποχής;
  8. Τι συμβουλή θα δίνατε σε έναν νέο σκηνοθέτη που θα άρχιζε να ασχολείται με τον ιστορικό κινηματογράφο;
  9. Θεωρείτε ότι ταυτίζεστε με τον χαρακτήρα κάποιας ταινίας σας και γιατί;
Στιγμιότυπο από το κοινό της εκδήλωσης

Στιγμιότυπο από το κοινό της εκδήλωσης

4η ομάδα: Καλαφατά Εύη, Καλαφατάς Μιχάλης, Καφούκας Δημήτρης , Αλιφραγκή Χριστιάνα, Γρηγοριάδου Χριστίνα, Ζαμπέλη Μαρία-Ηλέκτρα.

  1. Πιστεύετε ότι ο σκηνοθέτης πρέπει να εκφράζει τις απόψεις του στις ταινίες του και να τις μεταδίδει με άμεσο τρόπο στους θεατές;
  2. Αν σας ζητούσανε να σκηνοθετήσετε μια ταινία σχετική με την σημερινή εποχή σε τι θα δίνατε περισσότερο βάρος και τι θα προσπαθούσατε να παραλείψετε;
  3. Από την προσωπική σας γνωριμία με τον Θ. Αγγελόπουλο θεωρείτε ότι οι ήρωες που πρωταγωνιστούν στα έργα του και ο τρόπος που σκηνοθετεί είχαν σχέση με την προσωπικότητά του;
  4. Πώς κρίνετε το γεγονός ότι ένας κωμικός ηθοποιός, ο Θανάσης Βέγγος,  πρωταγωνιστεί σε μια ταινία αν θα μπορούσαμε να τη χαρακτηρίσουμε μελαγχολική,  (“Τι έκανες στον πόλεμο Θανάση”)
  5. Γιατί ο σκηνοθέτης της ταινίας “Ουρανός” έδωσε αυτή την ονομασία ενώ αναφέρετε στην στρατιωτική ζωή;
  6. Έχετε σκηνοθετήσει κάποια ταινία σχετικά με τη δεκαετία του 1940 ή την αμέσως μετά τον εμφύλιο; Αν ναι, μπορείτε να μας πείτε τι σας ενέπνευσε να γυρίσετε μια τέτοια ταινία;. αν όχι σε τι θα δίνατε βάρος; Από ποια οπτική γωνία θα δίνατε τα όσα συνέβησαν;
  7. “Τι έκανες στον πόλεμο Θανάση”: γιατί επιλέγει την κωμωδία για να μιλήσει για τον πόλεμο αυτό; Τον θεωρεί τόσο αστείο; Τι πετυχαίνει με αυτή τη μορφή του κωμικού;
Στιγμιότυπο από την εκδήλωση

Εισαγωγή της καθηγ. Ε. Αργυρού

VI. Την παραμονή της γιορτής οι μαθητές  επέλεξαν ποιες ερωτήσεις από τις προηγούμενες θα αποτελέσουν τη βάση για τη συζήτηση που θα διεξήγαγαν με τον σκηνοθέτη:

  1. Ποια είναι τα στοιχεία τεχνικής που χαρακτηρίζουν τον Αγγελόπουλο; Πώς ο Αγγελόπουλος προβάλλει τις απόψεις του μέσα από τις τεχνικές που χρησιμοποιεί;
  2. Γιατί κινείται ο “Θίασος” ανάμεσα σε δύο εποχές; Σε τι αποσκοπεί το να αρχίζει η ταινία το 1952 και να τελειώνει το 1939;
  3. Γιατί ο σκηνοθέτης επέλεξε για πρωταγωνιστές στο “Ξυπόλητο τάγμα” παιδιά του ορφανοτροφείου και όχι επαγγελματίες ηθοποιούς;
  4. Πιστεύετε ότι ο “Ουρανός” προβάλλει την αντιηρωική πλευρά του πολέμου; Αν ναι, γιατί;
  5. “Τι έκανες στον πόλεμο Θανάση”: γιατί επιλέγει την κωμωδία για να μιλήσει για τον πόλεμο αυτόν; Τον θεωρεί τόσο αστείο; Τι πετυχαίνει με αυτή τη μορφή του κωμικού;
  6. Έχετε σκηνοθετήσει κάποια ταινία σχετικά με τη δεκαετία του 1940 ή την αμέσως μετά τον εμφύλιο; Αν ναι, μπορείτε να μας πείτε τι σας ενέπνευσε να γυρίσετε μια τέτοια ταινία; Αν όχι, σε τι θα δίνατε βάρος; Από ποια οπτική γωνία θα δίνατε τα όσα συνέβησαν;
  7. Πώς μεταφέρει ο σκηνοθέτης τα γεγονότα της κάθε εποχής στους θεατές; Πόσο δύσκολο είναι να κρατήσει ο σκηνοθέτης μια αντικειμενική στάση;
  8. Αν σας ζητούσαν να σκηνοθετήσετε μια ταινία σχετική με τη σημερινή εποχή σε τι θα δίνατε περισσότερο βάρος και τι θα προσπαθούσατε να παραλείψετε;
  9. Τι συμβουλή θα δίνατε σε έναν νέο σκηνοθέτη που θα άρχιζε να ασχολείται με τον ιστορικό κινηματογράφο;

 

28

 

 

 

 

 

Κατηγορία Δραστηριότητες 2013-2014 | 1 σχόλιο »



Αφήστε μια απάντηση