Το μη κυριολεκτικό λεξιλόγιο στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης

488210438 122201148824104990 7858652840538973298 n

Με ιδιαίτερη τιμή και χαρά υποδεχθήκαμε την Πέμπτη, 27 Μαρτίου 2025, στο σχολείο μας, τον Καθηγητή Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας, του Τμήματος Γλωσσικών και Διαπολιτισμικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, κ. Γαλαντόμο Ιωάννη, ο οποίος παρουσίασε το θέμα: «Το μη κυριολεκτικό λεξιλόγιο στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης».

Η ομιλία πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της Καινοτόμου Δράσης «Καλλιεργώντας τον γραμματισμό Τεχνητής Νοημοσύνης (TN) στο μάθημα ξένης γλώσσας στο Λύκειο» και των εργασιών του Ομίλου Καινοτομίας “ΜαθΑ.Ι.νουμε ΓερμανΙ.Κ.ά”, με υπεύθυνη την κ. Φωτεινοπούλου Βασιλική, καθηγήτρια Γερμανικής Φιλολογίας.

Την παρουσίαση παρακολούθησαν οι μαθητές και οι μαθήτριες των τμημάτων της Α΄ Λυκείου, Α1 και Α4, του Ομίλου «ΜαθΑ.Ι.νουμε ΓερμανΙ.Κ.ά», του Ομίλου «Γλωσσοταξιδευτές», με υπεύθυνη την κ. Δαμάσκου Ευτυχία, καθηγήτρια Γαλλικής Φιλολογίας, καθώς και εκπαιδευτικοί του σχολείου μας.

488208483 122201148506104990 6844205878306797513 n

Στο πλαίσιο της παρουσίασής του, ο κ. Γαλαντόμος ανέλυσε με άμεσο και παραστατικό λόγο, την έννοια του μη κυριολεκτικού λεξιλογίου και ανέδειξε τη σημασία και τους τρόπους της χρήσης του στην καθημερινή γλωσσική πρακτική. Μέσα από πολλά παραδείγματα, έδειξε πώς το μη κυριολεκτικό λεξιλόγιο (όπως μεταφορές, ιδιωτισμοί και μετωνυμίες) διαμορφώνει τον τρόπο που εκφραζόμαστε και κατανοούμε τη γλώσσα.
Επιπλέον, παρουσίασε και σύγκρινε τους ορισμούς των παραπάνω εννοιών σε διάφορα γλωσσικά μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης. Ανέλυσε πώς αυτά επεξεργάζονται τη γλώσσα και αποδίδουν τις έννοιες, δίνοντας έμφαση στα πιθανά λάθη και τις παρερμηνείες που ενδέχεται να προκύψουν. Μέσα από αυτή την ανάλυση, εξήγησε ότι τα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης δεν κατανοούν τη γλώσσα, όπως οι άνθρωποι, αλλά την επεξεργάζονται βάσει στατιστικών μοντέλων και δεδομένων, στα οποία έχουν εκπαιδευτεί.
487954793 122201148776104990 1655807194416101380 n
Ωστόσο, τόνισε ότι δεν πρόκειται για εργαλεία που πρέπει να αποφεύγουμε, αλλά για μέσα που μπορούν να ενισχύσουν τη μάθηση, με την προϋπόθεση να τα χρησιμοποιούμε με κριτική σκέψη και επίγνωση των δυνατοτήτων και των περιορισμών τους.
Τέλος, ο κ. Γαλαντόμος διέθεσε το υλικό της παρουσίασής του στις εκπαιδευτικούς, ώστε να μπορέσουν να το επεξεργαστούν περαιτέρω με τους μαθητές και τις μαθήτριες, ενισχύοντας έτσι τη διδασκαλία και την κατανόηση του θέματος μέσα στην τάξη.
Κατηγορίες: Δράσεις - Εκδηλώσεις. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.