ΠΕΡΙΛΗΠΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΔΕΠ-Υ ΓΙΑ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η ΔΕΠ-Υ είναι μια νευροβιολογική διαταραχή στο κέντρο γνωστικών λειτουργιών που επηρεάζει την ικανότητα ενός ατόμου να έχει την αναπτυξιακή ανάλογη συμπεριφορά στους 3 παρακάτω τομείς:
- Ρύθμιση επιπέδου της κινητικότητας (Υπερκηνιτικότητα)
- Έλεγχο συμπεριφοράς (Παρορμητικότητα)
- Συγκέντρωση κατά την μελέτη (Προσοχή)
(Πηγή:Εκπαίδευση για την επιτυχία-Teach ADHD- R.Tannock,R.Martinussen,A.McΙnnes,P.Chaban)
Η ΔΕΠ-Υ δημιουργεί δυσκολίες σε 3 δεξιότητες:
Α) Προσοχή β) Άμεση μνήμη γ) Εκτελεστικές λειτουργίες
Α) Οι δυσκολίες της προσοχής είναι:
- Απροσεξία
- Υπερβολικά μικρή και διακοπτόμενη χρονική διάρκεια εστίασης (διάσπαση)
- Εξάντληση ή κόπωση (ελλειμματική)
- Ευχερής διαδοχική εστίαση με μικρή χρονική διάρκεια (περισπασιμότητα)
(Πηγή: Εγχειρίδιο Κλινικής Ψυχοπαθολογίας- Παν.Ουλής-Εκδόσεις ΒΗΤΑ
Β) Οι δυσκολίες στην άμεση μνήμη είναι:
- Βραχύχρονη μνήμη (αποθήκευση-αποκωδικοποίηση πληροφοριών)
- Μνήμη εργασίας (Επεξεργασία- τροποποίηση πληροφοριών
Γ) Οι δυσκολίες στις εκτελεστικές λειτουργίες είναι:
- Ικανότητα οργάνωσης και σχεδιασμού
2) Μνήμη εργασίας
3) Αναστολή και έλεγχο παρόρμησης
4) Ενδοσκόπηση και αυτοέλεγχο
5) Διαχείριση χρόνου και θέσπιση προτεραιοτήτων
6) Κατανόηση πολύπλοκων-αφηρημένων εννοιών
7) Χρήση νέων στρατηγικών
Η δυσλειτουργία των παραπάνω 3 δεξιοτήτων επιφέρει στα παιδιά με ΔΕΠ-Υ:
1) αποτυχία
2) ή μικρό ποσοστό επιτυχίας και ανεπάρκεια σε:
α) παραγωγικότητα έργου
β) ακρίβεια έργου
γ) επίτευξη έργου
δ) υποχρεώσεις έργου
Τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ που εμφανίζουν την τριάδα δυσκολίας (απροσεξία- πτωχή μνήμη-εκτελεστική αδυναμία) έχουν χαμηλή ακαδημαϊκή επίδοση και είναι γνωστά ως «παιδιά με την τριάδα υψηλού κινδύνου».
20 ΚΑΛΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΔΕΠ-Υ
(Πηγή: Το υπερκινητικό παιδί στην προσχολική και την πρώτη σχολική ηλικία-θεωρητική και πρακτική προσέγγιση-Βούλα Αγαπητού-Χάλμε εκδόσεις ΠΕΔΙΟ)
- Αναγνώριση και διοχέτευση της κινητικής ενέργειας
- Επικοινωνία με μη λεκτικούς κώδικες
- Προσαρμογή προσδοκιών- στόχων στις φυσικές ανάγκες του παιδιού
- Χρήση συμβολικής αμοιβής-ενίσχυσης-τιμωρίας
- Τήρηση κανόνων και ορίων
- Εμπλοκή σε όλες τις δραστηριότητες
- Αξιοποίηση της δυναμικής της ομάδας
- Σαφείς και σύντομες οδηγίες
- Βοήθεια και προσωπική οργάνωση του χώρου
- Προετοιμασία για κάθε αλλαγή
- Προειδοποίηση για εναλλαγή έντονης και ήρεμης φάσης δραστηριοτήτων
- Παρουσίαση υλικών με ενδιαφέρον
- Σταδιακή επίτευξη στόχων
- Ανάδειξη θετικών στοιχείων του παιδιού
- Συγκεκριμενοποίηση του επαίνου
- Παρουσίαση δυνατοτήτων στην ομάδα
- Διαφοροποίηση παιδιού από την συμπεριφορά
- Ευαισθητοποίηση των παιδιών της τάξης ως προς τις δυσκολίες του παιδιού
- Συνεχής επικοινωνία με τους γονείς και ενημέρωση τους για το ακολουθούμενο πρόγραμμα
και τις τεχνικές
- Εμπλοκή γονέων
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ
- Οπτικοποίηση
- Απλοποίηση
- Δόμηση (χώρου-χρόνου-υλικών-διδασκαλίας)
- Ρουτίνα
- Ενίσχυση-Ανταμοιβή
- Χρήση- ένταξη ενδιαφερόντων ως κίνητρο
- Γενίκευση όλων των ανωτέρω σε όσους περισσότερους τομείς της καθημερινότητας γίνεται Επιμέλεια περιληπτικού σημειώματος:
Αλεξανδράκη Βασιλική ΠΕ60 Αρέστη Ιωάννα ΠΕ60 Κοσμοπούλου Βασιλική ΠΕ23 Μαγδαληνού Ελπίδα ΠΕ23 Μαχαίρα Χαρά ΠΕ70 Μαυρωνάς Δημήτρης ΠΕ70 Πιλάτη Κωνσταντίνα ΠΕ30 Ψαρά Γεωργία ΠΕ 60