Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού


images

Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού είναι η 6η Μαρτίου, η οποία καθιερώθηκε πανελληνίως από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Ελλάδος.

Σχολικός Εκφοβισμός

Ο σχολικός εκφοβισμός είναι ένα φαινόμενο εσκεμμένης, απρόκλητης, συστηματικής και επαναλαμβανόμενης άσκησης βίας και επιθετικής συμπεριφοράς μεταξύ μαθητών. Έχει διάφορες μορφές όπως λεκτικός εκφοβισμός, κοινωνικός εκφοβισμός, σωματικός εκφοβισμός και διαδικτυακός εκφοβισμός, με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου.

Σκοπός και Στόχοι

Στην ημέρα αυτή πραγματοποιούνται από το Υπουργείο Παιδείας και άλλους δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς ημερίδες για την ενημέρωση των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των γονέων.

Σκοπός είναι η ενημέρωση, η ανταλλαγή σκέψεων και εμπειριών μέσω συζητήσεων, δράσεων, εκδηλώσεων και ημερίδων, από θύματα και άτομα που αποτέλεσαν παρατηρητές και γνώστες αυτών των φαινομένων είτε είναι μαθητές είτε ενήλικοι.

Στόχοι είναι:

  • Η πρόληψη και αντιμετώπιση της εκδήλωσης βίας και εκφοβισμού που ασκείται είτε στις σχολικές μονάδες είτε σε άλλους χώρους.
  • Η ευαισθητοποίηση των μαθητών και των γονέων.
  • Η επαγρύπνηση όλων των μελών των σχολικών κοινοτήτων για την έγκαιρη παρέμβαση.
  • Η επιμόρφωση του εκπαιδευτικού προσωπικού των σχολείων.
  • Να περιοριστούν οι δίαυλοι εκδήλωσης της βίας στη ζωή των ανηλίκων.
  • Να αποτραπούν οι αρνητικές της συνέπειες στις διαπροσωπικές σχέσεις.
  • Να μάθουν τα παιδιά να συνυπάρχουν και με άλλα άτομα διαφορετικά από αυτά.

Δράσεις στα σχολεία

Με παρότρυνση του Υπουργείου Παιδείας πραγματοποιούνται στις σχολικές μονάδες την 6η Μαρτίου διάφορες δράσεις, οι οποίες είναι:

  • Συζητήσεις ανάμεσα στους μαθητές στις τάξεις.
  • Βιβλιοπαρουσιάσεις και συζητήσεις μεταξύ μαθητών, με αφορμή βιβλία που αναφέρονται στη σχολική βία.
  • Προβολές ταινιών συναφούς θεματολογίας.
  • Εικαστικά εργαστήρια με δημιουργίες των μαθητών σχετικά με τη βία.
  • Παρουσιάσεις σχετικά με επιμέρους άξονες της θεματολογίας, από ομάδες μαθητών σχολείων, βασισμένες σε έρευνες.
  • Θεατρικά, μουσικά και χορευτικά δρώμενα, σε σχολικές μονάδες.
  • Αναρτήσεις στο διαδίκτυο, σε σχολικές ιστοσελίδες, αναφορικά με δράσεις και έρευνες σχετικά με το φαινόμενο.
  • Συναντήσεις Σχολικών Συμβουλίων και Υπευθύνων Αγωγής Υγείας-Σχολικών δραστηριοτήτων με συμμετοχή εκπροσώπων των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των γονέων, με θέμα τη βελτίωση της λειτουργίας της σχολικής μονάδας.
  • Πραγματοποίηση διαδραστικών ομιλιών και βιωματικών σεμιναρίων για το φαινόμενο από εξειδικευμένους επιστήμονες.