Διεθνής διάκριση σε μαθητικό διαγωνισμό ποίησης για ομάδα μαθητών του 1ου Γυμνασίου Κομοτηνής

Στις 29 Μαρτίου 2020 ομάδα μαθητών του 1ου Γυμνασίου Κομοτηνής, με υπεύθυνη καθηγήτρια την κυρία Θεοδώρα Αραμπατζή, απέσπασε στον 16ο διεθνή μαθητικό διαγωνισμό ποίησης ‘Concorso Internazionale di Poesia e Teatro Castello di Duino – XVI Edizione’, του ιταλικού ιδρύματος Poesia Castello di Duino που διεξήχθη σε συνδιοργάνωση με το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού Ιταλίας | Fondazione Ellenica di Cultura – Italia με το θέμα: “Homo faber: freedom and destiny” | “Homo faber’: ελευθερία και πεπρωμένο” το 3ο βραβείο του διαγωνισμού, το οποίο απονεμήθηκε στο σχολείο μας εξ ημισείας (’ex aequo’) με το ιταλικό σχολείο I.I.S. Jacopo Linussio- I.P.S.I.A G.Cecconi- Codroipo (Udine) ,Classe 4 ACR, και με υπεύθυνη την εκπαιδευτικό κυρία Barbara Dominici.
Στο σχολείο μας απονεμήθηκε τιμητική πλακέτα από το ίδρυμα Poesia Castello di Duino και το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού Ιταλίας | Fondazione Ellenica di Cultura – Italia Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού Ιταλίας.
Το βραβείο μας συνοδευόταν από χρηματικό έπαθλο, το οποίο αποδίδεται στα βραβευθέντα εκπαιδευτικά ιδρύματα υπό τον όρο να διατεθεί για έναν ανθρωπιστικό σκοπό της επιλογής της ομάδας των συμμετεχόντων μαθητών και της/του υπεύθυνης/ου εκπαιδευτικού.

Η ομάδα μας συσκέφθηκε και αποφάσισε να δωρίσει το ποσό στο Παιδικό Χωριό SOS Θράκης.
Ήταν συγκινητικά πολύτιμη η στιγμή της συνάντησής μας για το σκοπό αυτό με τους υπεύθυνους του Κέντρου Στήριξης Παιδιού και Οικογένειας Κομοτηνής – Παιδικά Χωριά SOS. Ευελπιστούμε πως, μόλις οι συνθήκες το επιτρέψουν και με την τήρηση όλων των προβλεπόμενων μέτρων ασφαλείας, θα μπορέσουμε να επισκεφθούμε με τους μαθητές μας τα παιδιά του Παιδικού Χωριού SOS Θράκης, με σκοπό όχι μόνο να γνωριστούμε, αλλά να έρθουμε κοντά, απολαμβάνοντας μαζί στιγμές αλληλανάγνωσης και συζήτησης από παιδιά σε παιδιά με αφορμή ένα βιβλίο.

Οι βραβευθέντες μαθητές μας:

Αθανασιάδη Δήμητρα
Αθανασιάδη Ελευθερία
Γκαράνη Κυριακή
Γκούρδογλου Μαργαρίτα
Ευθυμίου Νικόλαος
Ζωγραφόπουλος Ιωάννης-Μάριος
Καβερντίδου Βαλεντίνα
Καπάνταης Φώτιος
Κατραντζή Μπαδέ
Πιπή Αλεξάνδρα
Σεμπελίδης Ιωάννης
Φραντζής Νικόλαος

Λίγα λόγια για τη θεματική του διαγωνισμού (από το κείμενο της προκήρυξης)
«Άνθρωπος και Δημιουργία : από τότε που αποδόθηκαν στο ανθρώπινο είδος τα χαρακτηριστικά της ταξινόμησής του σε “homo faber” (άνθρωπο-κατασκευαστή), άντρες και γυναίκες με την δημιουργικότητά, τις δυνατότητες και την ευφυΐα τους έχουν διαμορφώσει έναν κόσμο, στον οποίο εκφράζουν την ελευθερία τους, η οποία ωστόσο, κάποιες φορές τους καθιστά σκλάβους ενός ανεπιθύμητου πεπρωμένου.
Και η ποίηση, με τη μελωδία της, άλλοτε ως ύμνος και άλλοτε ως απόγνωση, συνιστά αναπόσπαστο κομμάτι και αντανάκλαση αυτής της αξιοσημείωτης εξέλιξης.»

Και λίγα λόγια για το πως επέλεξαν τα παιδιά της ομάδας μας να προσεγγίσουν τη θεματική του διαγωνισμού.
Ο homo faber είναι ο άνθρωπος δημιουργός, ο άνθρωπος κατασκευαστής, ο άνθρωπος που είναι ικανός να είναι τεχνουργός. Ο όρος ”homo faber” θέλει να περιγράψει και να τιμήσει την απεριόριστη δημιουργικότητα των ανθρώπων. Τη δημιουργικότητα με κάθε της πτυχή. Και φυσικά και εκείνη που τον οδήγησε στα σύγχρονα τεχνολογικά επιτεύγματα, τα οποία έχουν μπει στη ζωή όλων μας, ιδιαίτερα στη ζωή εκατομμυρίων εφήβων επηρεάζοντας έως και καταλυτικά το ρυθμό, τις προσλαμβάνουσες, την οργάνωση, την ποιότητα της καθημερινότητάς τους, με καθοριστικό τον ρόλο τους στη διεξαγωγή της επικοινωνίας/διάδρασης με τους άλλους. Ο λόγος βέβαια για το διαδίκτυο, την κινητή τηλεφωνία, τη χρησιμότητά τους και τον τρόπο χρήσης ή την (ακόμα και ακούσια) κατάχρησή τους.
Σε αυτό το πλαίσιο, το ερώτημα που κυρίως μας απασχόλησε στις συζητήσεις της ομάδας ήταν: Μπορεί ο άνθρωπος να κάνει κάτι καλύτερα από τις μηχανές; Μπορεί να ανταποκριθεί σε μια ενδεχόμενη απουσία σύγχρονων τεχνολογικών επιτευγμάτων ακόμα και σήμερα; Και σε αυτή την περίπτωση, με ποιους τρόπους θα μπορούσαν οι ίδιοι οι νέοι άνθρωποι να αποκαταστήσουν την ομαλότητα/να εισάγουν τη νέα ομαλότητα στη ροή της κοινωνικής τους ζωής;
Τα παιδιά εργάστηκαν χωρίζοντας την εργασία τους σε τρία μέρη, τρεις καταστάσεις, μια υπάρχουσα (στην οποία απολαμβάνουμε όλα τα αγαθά της τεχνολογίας επικοινωνιών), μια εικονική (στην οποία χάνουμε αίφνης όλα αυτά τα αγαθά) και μια ακόμα υποθετική κατάσταση, στην οποία έπρεπε τα παιδιά να εφεύρουν άλλους τρόπους επικοινωνίας με το κοινωνικό τους περιβάλλον, κάτω από το πρίσμα της εικονικά ολοσχερούς στέρησης της τεχνολογίας της επικοινωνίας όπως την ξέρουμε σήμερα. Το αποτέλεσμα ήταν η σύνθεση μιας μικρής ποιητικής‘τριλογίας’.
Στα τρία μέρη του ποιήματός τους, με τη σειρά των περιεχομένων τους όπως αυτά περιγράφονται πιο πάνω, και τα οποία αποτελούν στην ουσία τρεις συνέχειες μιας ενιαίας ιστορίας, δόθηκαν οι εξής εύγλωττοι τίτλοι:
homo faber faber
homo faber (?)
homo Farber Ludens
Αποστείλαμε την εργασία μας τόσο στην ελληνική γλώσσα όσο και σε αγγλική μετάφραση και αξίζει να σημειωθεί, πως η αποστολή μας συνοδεύτηκε από τρεις ομαδικές κατασκευές των παιδιών, που αποτύπωναν εικαστικά τις τρεις καταστάσεις όπως τις περιέγραφε το ποίημά τους- πράγμα που δεν αποτελούσε όρο του διαγωνισμού, ωστόσο αποτέλεσε ευπρόσδεκτη κίνηση ‘transfer’ για τους διοργανωτές.
Συγχαρητήρια για άλλη μια φορά στους μαθητές μας για τη συμμετοχή, το πνεύμα ομαδικότητας, την ευρηματικότητά τους, την επιβράβευση της δημιουργικής αυτής πορείας τους με τη σημαντική αυτή διάκριση!

“I sat down in my old seat and, in order not to be disagreeable, told him I was concerned in TECHNICAL AID TO UNDERDEVELOPED COUNTRIES (…). He seemed to be impressed by UNESCO, as he was by anything international, he stopped treating me as a “Switzer” and listened as though I were an authority, with positive reverence, interested to the point of subservience (…)” Homo Faber. A Report Max Frisch, 1957.

Για το 1ο Γυμνάσιο Κομοτηνής, η υπεύθυνη καθηγήτρια
Θεοδώρα Αραμπατζή