1ο Γυμνάσιο Αμαρουσίου 

ERASMUS+ KA1

2019-2021

Πολυδιάστατο Ευρωπαϊκό Σχολείο-Μultidimensional European school

Κωδικός: 2019-1-EL01-KA101-061556

 

Το σχολείο μας  συμμετέχει συστηματικά τα τελευταία έξι χρόνια στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Erasmus+  KA1 το οποίο αφορά στη μαθησιακή κινητικότητα εκπαιδευτικών και επιχορηγείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Το πρόγραμμα Erasmus+ δίνει την ευκαιρία στους εκπαιδευτικούς να βιώσουν μια μαθησιακή εμπειρία σε μια άλλη χώρα, βελτιώνοντας τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις ικανότητές τους και παράλληλα έρχονται σε επαφή με μια νέα κουλτούρα και πολιτισμό και αναπτύσσουν το αίσθημα της ευρωπαϊκής ταυτότητας.

H μαθηματικός του σχολείου μας Κατερίνα Ρουμπή , κατά τη διάρκεια παρακολούθησης προγράμματος Erasmus+ δράση ΚΑ1,τον Αύγουστο 2018 γνώρισε τον καθηγητή Antonello Zizi , που διδάσκει στο Γυμνάσιο IIS MICHELE GIUA CAGLIARI (http://www.giua.edu.it/home.html) της Σαρδηνίας και προσκλήθηκε να επισκεφθεί το σχολείο, για επιτόπια παρακολούθηση διδασκαλίας.

Ετσι τη σχολική χρονιά 2019-2020 η Μαθηματικός του σχολείου μας  είχε την ευκαιρία να επισκεφθεί το σχολείο: Instituto Tecnico e Liceo delle Scienze Applicate “Michele Giua” για επιτόπια παρακολούθηση εργασίας (job shadowing) και να παρακολουθήσει 55 διδακτικές ώρες σε μαθήματα θετικών επιστημών (εργαστήρια κυρίως αλλά και θεωρητικά), να συζητήσει και να ανταλλάξει ιδέες με 17 καθηγητές, με τον υπεύθυνο ευρωπαϊκών προγραμμάτων  και με το διευθυντή του ιταλικού σχολείου. Επίσης επισκέφθηκε έκθεση καινοτομίας στην εκπαίδευση και νεανικής επιχειρηματικότητας, έκθεση για την κλιματική αλλαγή και συμμετείχε ως εκπρόσωπος του σχολείου Michele Giua” στην Ευρωπαϊκή Νύχτα του Ερευνητή την Παρασκευή 27 Σεπτεμβρίου 2019 (μεγάλη γιορτή για την επιστήμη και την έρευνα που διοργανώνεται κάθε χρόνο την τελευταία Παρασκευή του Σεπτέμβρη σε όλη την Ευρώπη με στόχο  να γίνει προσιτή η επιστήμη στο ευρύ κοινό με τρόπο απλό, κατανοητό και απολαυστικό).

Τα τελευταία 18 χρόνια το εν λόγω σχολείο εξειδικεύεται στη διδασκαλία των θετικών μαθημάτων και των εφαρμογών τους στην κοινωνία και στον επαγγελματικό στίβο. Ιδρύθηκε το 1968 με εξειδίκευση στη Χημεία και σταδιακά ενσωμάτωσε όλα τα θετικά μαθήματα. Δίνει μεγάλη έμφαση στα εργαστήρια, στην εκπόνηση project, στην βιωματική μάθηση εκτός σχολείου, στην έρευνα και στις εργασίες με εφαρμογή στην καθημερινή ζωή έτσι ώστε η γνώση να εισέρχεται στην αληθινή κουλτούρα της κοινωνίας (http://www.giua.edu.it/home.html). Οι μαθητές συνεργάζονται και πειραματίζονται προσπαθώντας να λύσουν πρακτικά προβλήματα και να δημιουργήσουν χρήσιμες κατασκευές. Επίσης συμμετέχουν σε πληθώρα διαγωνισμών και συνεδρίων (Mathematics & Chemistry Olympics, Science and society, Robotics LAN networks, «Young people and the sciences»), και έχουν κερδίσει πολλά βραβεία.

Συγκεκριμένα ο καθηγητής Antonello Zizi μετά το πέρας του ωρολογίου προγράμματος και σε εθελοντική βάση λειτουργεί ομάδα ρομποτικής και με αυτήν την ομάδα έχουν κατασκευάσει α) ρομποτικό πινέλο με το οποίο κέρδισαν σε διεθνή διαγωνισμό στο Μεξικό το 2018 και β) κράνος μοτοσικλετιστή με αυτοκαθαριζόμενο αέρα με το οποίο κέρδισαν σε διεθνή διαγωνισμό στην Κωνσταντινούπολη το 2019. Εχουν διακριθεί και σε εθνικούς διαγωνισμούς με α) ένα μηχανικό χέρι, β) ένα αισθητήρα που όταν ανιχνεύσει αλκοόλ στον αέρα του αυτοκινήτου το ακινητοποιεί, γ) μηχάνημα που ξυπνά τον οδηγό όταν αποκοιμηθεί οδηγώντας, δ) καπέλο με ενσωματωμένους αισθητήρες για τυφλούς που προειδοποιούν για εμπόδιο από κάθε κατεύθυνση, ε) αναπηρικό καρότσι που υπακούει σε φωνητικές εντολές και στ) ένα πιάνο με πολύ απλά υλικά (πλαστικά πιατάκια, τσόχα, καλώδια και Η/Υ)

Για την επόμενη σχολική χρονιά το σχολείο “Michele Giua” με συντονιστή τον Antonello Zizi  διοργανώνει τον 1ο Διεθνή Διαγωνισμό της μηχανής Turing για μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου στον οποίο πιθανόν και το 1ο Γυμνάσιο Αμαρουσίου να συμμετέχει.

Η εμπειρία στο ιταλικό σχολείο δίνει πολλές ιδέες και διδακτικές πρακτικές που μπορούν να εφαρμοστούν και στο ελληνικό σχολείο. Οι βασικές αρχές είναι lateral thinking (πλευρικός/εγκάρσιος τρόπος σκέψης που έχει εισάγει ο  Edward de Bono, https://www.edwddebono.com/lateral-thinking), learning by doing (μαθαίνω βιωματικά και συμμετέχοντας ενεργά, όχι απλώς θεωρητικά) και  problem solving (συνδέω το διδακτικό αντικείμενο με προβλήματα καθημερινής ζωής).

Κλείνουμε αυτή τη σύντομη περιήγηση στο σχολείο της Σαρδηνίας με το μάθημα των Αρχαίων Ελληνκών! Πολύ δημοφιλές μάθημα ανάμεσα στους Ιταλούς μαθητές, οι οποίοι στην ερώτηση «Γιατι το 2019 να μαθαίνετε αρχαία Ελληνικά;» απάντησαν: «Διότι τα Ελληνικά είναι η βάση του πολιτισμού μας!»

Τροφή για σκέψη και ενδοσκόπηση και δράση!

Annarella Perra

Βιβλία αρχαίων ελληνικών για παιδιά α και β γυμνασίου με αυθεντικά κείμενα και όχι απλοποιημένα ή διαμορφωμένα.

Η καθηγήτρια αρχαίων ελληνικών Annarella Perra     έχει συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πατρών,

έχει γράψει βιβλίο με θέμα : διδάσκοντας αρχαία Ελληνικά με τη βοήθεια τεχνολογίας

https://www.igi-global.com/chapter/classics-teaching-through-ict-experience/13343?fbclid=IwAR0zoadbFhhZno7coDZ1OvSaMlz1IGm1I4Ak_9dyxL8d_CHx1TmaZRwiumc

Εχει προσωπικό μπλογκ διασύνδεσης ανθρώπων που ενδιαφέρονται για την αρχαία Ελληνική γλώσσα και προώθησης της διδασκαλίας της

http://www.pearltrees.com/annperr

Εχει  δημιουργήσει ηλεκτρονικό αρχείο προσβάσιμο από όλους με υλικό διδασκαλίας της Αρχαίας Ελληνικής γλώσσας

https://padlet.com/annarepr?fbclid=IwAR0nW5muxNpL3z5o_bWJrrwj1GD6d1SETsh8CYtI7r7wt-K97DSX4vNlL78

και τέλος στην εφαρμογή Telegram για κινητό τηλέφωνο έχει ενημερωτική σελίδα για όλες τις εκδηλώσεις/σεμινάρια/εκθέσεις/μαθήματα που αφορούν στην Αρχαία Ελληνική Γλώσσα σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Η γνωριμία με την κυρία Annarella Perra αποτέλεσε ένα ξεχωριστό γεγονός στην επιμόρφωση και το σχολείο μας είναι ανοιχτό σε πιθανή φιλολογική συνεργασία μαζί της.

«Ευχαριστώ πολύ που με δεχτήκατε στην τάξη σας, που διαβάσαμε μαζί αρχαία και νέα Ελληνικά, που μοιραστήκατε μαζί μου το πάθος σας για τη γλώσσα μας και τη διδασκαλία της», Κατερίνα Ρουμπή

Ακούστε ζωντανά έναν Ιταλό μαθητή να διαβάζει αρχαία Ελληνικά έχοντας διδαχθεί μόνο ένα χρόνο τη γλώσσα!

https://youtu.be/aLhEAlFV5-A

 

_______________________________________________________________________________________________

Instituto Tecnico e Liceo delle Scienze Applicate “Michele Giua”

Γενικό και Επαγγελματικό Γυμνάσιο και Λύκειο

Μεγάλο σχολείο (κεντρικό κτήριο μέσα στην πρωτεύουσα Κάλιαρι και παράρτημα 10 χιλιόμετρα έξω από την πόλη)

1000 μαθητές 150 καθηγητές που σε μερικές περιπτώσεις ταξιδεύουν καθημερινά από μακριά για να έρθουν

Συνεργάζεται με το Πανεπιστήμιο του Κάλιαρι

Σχολείο που ξεχωρίζει όχι μόνο στη Σαρδηνία αλλά και σε όλη την Ιταλία

 

 

  

_______________________________________________________________________________________________

Μαθηματικά!!!!

Παρόμοια ύλη με του ελληνικού σχολείου. Κάθε σχολείο επιλέγει ποιο βιβλίο θα χρησιμοποιήσει. Στο τέλος κάθε κεφαλαίο του βιβλίου των Μαθηματικών που επέλεξαν φέτος έχει λεξιλόγιο και τα βασικά σημεία στα αγγλικά. «Είναι βασικός στόχος η εξοικείωση των μαθητών μας με την αγγλική επιστημονική ορολογία καθώς είναι διεθνής και στην εποχή μας οι σπουδές στην Ευρώπη συνηθισμένες»

 

 

και η κυρία Ρουμπή είχε την ευκαιρία να διδάξει Γεωμετρία σε τμήμα της Β’ Γυμνασίου στα αγγλικά!

______________________________________________________________________________________________

Φυσική!!!

Καθηγητής από το Πανεπιστήμιο του Κάλιαρι έκανε μάθημα με θέμα τις τις πρώτες αεροπορικές πτήσεις και την εξέλιξή τους στο σήμερα.

 

______________________________________________________________________________________________

  Επιστημονικό γραμμικό σχέδιο: υποχρεωτικό μάθημα από πρώτη Γυμνασίου. Συνδυασμός τρισδιάστατων γεωμετρικών κατασκευών και απεικονίσεων με κανόνα και διαβήτη και αντίληψης χώρου.

________________________________________________________________________________________________

Χημεία!!!

Εργαστήρια πάντα!

«Ξεκινώ το μάθημα με μία έκρηξη! Κυριολεκτική!! Κι έτσι ξυπνά η έμφυτη περιέργεια των μαθητών!» Bruno Ferino, καθηγητής Χημείας

«Χτίζουμε μοντέλα, τα τεστάρουμε, αναστοχαζόμαστε, τι είναι αυτό που δε δούλεψε, τι πήγε λάθος, επαναδιατυπώνουμε το μοντέλο….»

Πολλές φορές δε μας είναι αρκετός ο χρόνος στο εργαστήρι, οι μαθητές ζητούν να μείνουν μετά το πέρας του ωρολογίου προγράμματος, έχουν τόσες πολλές ιδέες για πειραματισμό»

 

________________________________________________________________________________________________

 

Εργαστήρι ηλεκτρονικών κατασκευών. Χρησιμοποιούν Arduino συστηματικά. Σχεδιάζουν, πειραματίζονται και δημιουργούν. Κι όταν ο χρόνος του αναλυτικού προγράμματος δεν είναι αρκετός παραμένουν και το απόγευμα για να συνεχίσουν τη μελέτη. Μηχανήματα κάθε είδους στη διάθεση των μαθητών και υλικά χωρίς φειδώ. Επτά 3D Printer διαθέτει το σχολείο και όλοι λειτουργούν ικανοποιητικά. Το σχολείο αυτό δέχεται πολλές επιχορηγήσεις ως επιβράβευση για τις καλές πρακτικές και την συμμετοχή του ενεργά στην κοινωνία.

___________________________________________________________________________________________

Διδασκαλία μηχανής Turing (Μαθηματικοί μετασχηματισμοί που χρησιμοποιήθηκαν στο δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο για να αποκωδικοποιούν κωδικοποιημένα μνμ) Αναλυτική και συνθετική σκέψη.

_______________________________________________________________________________________________

οι μαθητές που κέρδισαν στους δύο τελευταίους διεθνείς διαγωνισμούς ρομποτικής μαζί με τον καθηγητή τους Antonello Zizi  παρουσιάζουν τις εργασίες τους και περιγράφουν τον τρόπο εργασίας.

______________________________________________________________________________________________

 

Εργαστήρια Χημείας και Βιολογίας. Το πρώτο που μαθαίνουν είναι κανόνες ασφαλείας και σεβασμού. Επαγγελματική εικόνα, αξιοθαύμαστη ησυχία και ενδιαφέρον για μάθηση!

___________________________________________________________________________________________

Φυσική!!

 

Εργαστήρι Φυσικής. Πρώτα πειραματικά μελετούν το φαινόμενο (σύγκρουση οχημάτων σε κίνηση με μηδενική τριβή) και μετά επιβεβαιώνουν με τους τύπους στο τετράδιο. Συνδυασμός θεωρίας και πράξης. Τα εργαστήρια σε Φυσική, Χημεία και Βιολογία είναι από το ιταλικό αναλυτικό πρόγραμμα ποσοστιαία περισσότερα από τις θεωρητικές αντίστοιχες ώρες. Σε όλες τις τάξεις γυμνασίου και Λυκείου.

________________________________________________________________________________________________

Εκθεση καινοτομίας στην εκπαίδευση και νεανικής επιχειρηματικότητας στη Σαρδηνία. Το σχολείο “Michele Giua” συμμετέχει συστηματικά σε εκθέσεις και δράσεις που συνδέουν την εκπαίδευση με τον επαγγελματικό στίβο, δίνοντας την ευκαιρία στους μαθητές του να παρουσιάσουν τη δουλειά τους και να ενημερωθούν για επαγγέλματα του μέλλοντος.

Το βασικό έκθεμα ήταν το τελευταίο απόκτημα του σχολείου που ήρθε από την Τράπεζα της Σαρδηνίας ένα ρομπότ! Η υποχρέωση του σχολείου είναι να δημιουργήσει εκπαιδευτικό υλικό για το ρομπότ και να ακολουθήσει διάχυση τόσο στην Ιταλία όσο και στο εξωτερικό. Με αυτό το ρομποτάκι  συμμετείχε το σχολείο και στη Βραδιά του Ερευνητή στην πόλη Nuoro όπως θα δείτε αμέσως παρακάτω και η καθηγήτριά μας Κατερίνα Ρουμπή είχε  την τιμή να συμμετέχει σε αυτήν την εκδήλωση ως μέλος της αποστολής του Ιταλικού σχολείου.

____________________________________________________________________________________________

Ευρωπαϊκή Νύχτα του Ερευνητή στην πόλη Nuoro της Σαρδηνίας :

το σχολείο συμμετείχε 1) με το ρομποτάκι που ξέρει μαθηματικές πράξεις

Στον παρακάτω σύνδεσμο μπορείτε να δείτε το ρομποτάκι να ζωντανεύει!

https://youtu.be/LYOBrv_NQ00

και 2)ένα pianoforte

Ο καθηγητής Antonello Zizi κατασκεύασε μαζί με τους μαθητές-επισκέπτες της έκθεσης ένα πιάνο με πολύ απλά υλικά: ξύλο, πλαστικά πιατάκια, καλώδια και τσόχα. Συνέδεσε την κατασκευή με έναν υπολογιστή και οι μικροί μαθητές άρχισαν να παίζουν μουσική!

Στον παρακάτω σύνδεσμο μπορείτε να ακούσετε!

https://youtu.be/e14LWTnyqTQ

 

Ολογράμματα ζωντάνεψαν μπροστά μας και γυαλιά εικονικής πραγματικότητας μας ταξίδεψαν στο ηλιακό μας σύστημα και σε αρχαιολογικούς χώρους της Σαρδηνίας.

Οι ίδιοι οι μαθητές του σχολείου με κατάλληλο λογισμικό δημιουργούν αυτές τις εφαρμογές εικονικής πραγματικότητας σε συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού.

  

  με το Διευθυντή

Ενα μεγάλο ευχαριστώ στο σχολείο IIS MICHELE GIUA CAGLIARI και σε όλους τους καθηγητές που με δέχτηκαν στην τάξη τους και συζήτησαν μαζί μου και μοιραστήκαμε ανησυχίες για την εκπαίδευση του μέλλοντος και ιδέες για κίνητρα μάθησης και σύνδεσης του σχολείου με την κοινωνία που εξελίσσεται ταχύτατα. Ενα ακόμα μεγαλύτερο ευχαριστώ στον καθηγητή Antonello Zizi που φρόντισε ώστε η επιτόπια παρακολούθηση εργασίας να είναι μια εξαιρετικά πλούσια εμπειρία για μένα. Το πρόγραμμα παρακολούθησης 55 διδακτικών ωρών το πρωί και ποικίλων δραστηριοτήτων του σχολείου το απόγευμα μου πρόσφερε το μέγιστο δυνατό στο χρόνο  που είχαμε στη διάθεσή μας. Η εναλλακτική  σκέψη του κυρίου Zizi, η αστείρευτη ενέργειά του και το θάρρος του να πειραματίζεται σε ποικίλα επιστημονικά πεδία αποτελούν για μένα έμπνευση και κινητήρια δύναμη!

Η συνεργασία σε όλα τα επίπεδα είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να πορευτούμε και σίγουρα έγινε η αρχή για μία γόνιμη  συνεργασία στο μέλλον των δύο σχολείων, του 1ου Γυμνασίου Αμαρουσίου και του “Michele Giua”!