Παρουσίαση του Job shadowing Ουγγαρίας
Εντυπώσεις από το σχολείο Αλταλάνος Ισκόλα στο Μπίτσκε της Ουγγαρίας
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΟΥΓΓΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
- Το εκπαιδευτικό ουγγρικό σύστημα απαρτίζεται από: α) την πρωτοβάθμια εκπαίδευση (6-14 ετών), β) τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (15-18ετών) και γ) την τριτοβάθμια εκπαίδευση (Κολλέγιο- Πανεπιστήμιο).
Το σύστημά τους έχει πρότυπο το γερμανικό εκπαιδευτικό σύστημα, όπως ίσχυε και στην Ελλάδα στα τέλη του 19ου –αρχές του 20ου αιώνα, όταν το δημοτικό σχολείο ονομαζόταν σχολαρχείο κι τελείωνε στη σημερινή β΄Γυμνασίου. Ωστόσο με εσωτερικές εξετάσεις μπορούν κάποιοι μαθητές να εισαχθούν στη β/θμια εκπαίδευση, από το τέταρο ή έκτο έτος των σπουδών τους.
- Το δεύτερο βασικό σημείο του ουγγρικού εκπαιδευτικού συστήματος είναι ο αποκεντρωτικός χαρακτήρας του. Τα σχολεία υπάγονται στην περιφέρεια και πολλά πράγματα της λειτουργίας τους δεν εξαρτώνται από το Υπουργείο Παιδείας. Στο πλαίσιο αυτό, οι δάσκαλοι επιλέγουν από μία λίστα βιβλίων αυτά που θεωρούν αυτοί καλύτερα.
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ-ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Το σχολείο εδράζεται σε δύο κτίρια: Στο παλιό κτίριο είναι οι μικρές τάξεις και στο νεώτερο οι μεγαλύτερες τάξεις. Aν και παλιά τα δυο κτίρια -το πρώτο είναι εκατό χρόνων- είναι εξοπλισμένα και οργανωμένα και στην παραμικρή λεπτομέρεια, ώστε να επικουρούν τον δάσκαλο στο έργο του. Έτσι, παρατηρήσαμε τη χρήση του διαδραστικού πίνακα. Σε όλο το σχολείο 19 αίθουσες είναι εφοδιασμένες με διαδραστικό πίνακα.
Έξω από τις αίθουσες υπάρχουν ράφια, όπου οι μαθητές μπορούν ν΄αφήσουν τα πράγματά τους, προτού αρχίσει το μάθημα. Μικροί νιπτήρες συμπληρώνουν στις αίθουσες τον εξοπλισμό τους, έτσι ώστε αν υπάρχει ανάγκη, να μη διακόπτεται το μάθημα.
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
Τα μαθήματα αρχίζουν στις 8.00π.μ. Οι μαθητές είναι υποχρεωμένοι να προσέρχονται στην αίθουσα από τις 7.45 έως στις 8.00π.μ. Τα μαθήματα τελειώνουν στις 2.30 -2. 45 μ.μ. Σε κάθε διδακτική ώρα γίνεται διάλειμμα, καθώς και διακοπή μισής ώρας από 1.00-1.30 μ.μ. για φαγητό, όπου καθηγητές και μαθητές γευματίζουν μαζί. Για το γεύμα συνεισφέρουν οικονομικά μαθητές και εκπαιδευτικοί, εκτός από τις οικογένειες με τρία παιδιά και πάνω.
Στα 5 λεπτά περίπου, πριν το διάλειμμα, κτυπάει το κουδούνι δύο φορές για να προειδοποιήσει μαθητές και δασκάλους. Μετά από 5 λεπτά, κτυπάει για τρίτη φορά το κουδούνι, που σημαίνει το διάλειμμα.
Για την επικοινωνία των εκπαιδευτικών με τους γονείς, έχει κάθε μαθητής ένα μικρό τετράδιο σημειωματάριο. Με αυτό ο καθηγητής ενημερώνει τους γονείς αναφορικά με την παρουσία των μαθητών στην τάξη, σε περίπτωση που ο μαθητής είναι αδιάβαστος ή αδιάφορος αλλά και σε περίπτωση που ο μαθητής παρουσιάζει μια εξαιρετική εικόνα κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Ως προς τις μεθόδους διδασκαλίας η χρήση του διαδραστικού πίνακα είναι βασική για αρκετά μαθήματα.
Επίσης η μουσική και το τραγούδι βοηθούν στη διδασκαλία των ξένων γλωσσών καθιστώντας το μάθημα πιο άμεσο και ενδιαφέρον για τους μαθητές.
Στο μάθημα της λογοτεχνίας οι μαθητές ακούν μελοποιημένο στην ουγγρική και αγγλική γλώσσα το ποίημα που διδάσκονται . Έτσι, αποτυπώνεται καλύτερα το νόημά του και βοηθάει στην ανάλυση-εξέταση που ακολουθεί.
Εντύπωση μάς έκαναν οι χαλαρωτικές ασκήσεις που έβαλε τα παιδιά να κάνουν ο δάσκαλος της ιστορίας πέντε λεπτά , πριν τελειώσει το μάθημα, αφού έχει κτυπήσει το κουδούνι προειδοποιητικά για πρώτη φορά.
ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Ένας από τους λόγους που επιλέξαμε το σχολείο αυτό στο Μπίτσκε της Ουγγαρίας είναι τα ειδικά τμήματα για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, καθώς στο σχολείο μας λειτουργούν τμήματα ένταξης.
Παρακολουθήσαμε μια ολόκληρη μέρα μαθήματα σε τμήματα ένταξης. Σ΄όλα σχεδόν τα τμήματα αρχίζουν με σωματικές ασκήσεις συδυασμένες με λόγο.
Ακολουθούν επιτραπέζια παιχνίδια για τη μάθηση γλωσσικών κανόνων ή την έλλειψη συγκέντρωσης, καθώς και για την εμπέδωση μαθηματικών πράξεων.
Υπάρχει η επιβράβευση με κάρτες για όσες σωστές απαντήσεις πετυχαίνει ο μαθητής, όπως και στα επιτραπέζια παιχνίδια.
ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΩΝ
Ο δεύτερος λόγος επίσκεψής μας στην πόλη του Μπίτσκε είναι η μειονότητα των Ρομά.
Για τη βοήθεια των παιδιών των Ρομά υπάρχει ένα πνευματικό κέντρο που λειτουργεί από το 1940. Είχε διακοπεί η λειτουργία του για 20 χρόνια. Πριν 5 χρόνια ανακαινίστηκε.
Στο κέντρο αυτό πηγαίνουν τα παιδιά μετά τις 5μ.μ. Εκεί μπορούν να απασχοληθούν στους υπολογιστές. Δέχονται βοήθεια στα μαθήματά τους από τις υπεύθυνες δασκάλες του κέντρου. Μπορούν να μιλήσουν με ψυχολόγο, να μάθουν ένα μουσικό όργανο και να διασκεδάσουν. Επίσης κάνουν και διάφορες εκδηλώσεις.
ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Στον τομέα της τεχνικής εκπαίδευσης επισκεφθήκαμε ένα τεχνικό λύκειο με ειδικότητες στην αγροτική οικονομία και τη μαγειρική. Σας παρουσιάζουμε μία αίθουσα –εστιατόριο.
Οι μισοί μαθητές διδάσκονται σερβίρισμα και οι άλλοι μισοί ασκούνται στη μαγειρική στην κουζίνα. Όταν τους επισκεφθήκαμε, δοκιμάσαμε τη σούπα που είχαν φτιάξει.