ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΝΕΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΣΤΟ 1ο ΕΠΑΛ ΛΑΥΡΙΟΥ

ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΑΙ  ΝΕΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΣΤΟ  1ο ΕΠΑΛ  ΛΑΥΡΙΟΥ

ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ;

Η ολοκλήρωση του εκπαιδευτικού έτους, καθώς και οι εξελίξεις στα πλαίσια της σχολικής κοινότητας- οι οποίες και θα αναφερθούν παρακάτω- αποτελούν μια καλή ευκαιρία για να σας περιγράψω συνοπτικά τις δραστηριότητες που πραγματοποιήσαμε στο σχολείο μας τη φετινή σχολική χρονιά. Στη συνέχεια θα σας καταθέσω τον τρόπο με τον οποίο σχεδιάζουμε να λειτουργήσουμε την επόμενη,  καθώς το ΕΠΑΛ Λαυρίου πρόκειται να αναβαθμιστεί   σε Πρότυπο ΕΠΑΛ.

Πραγματοποιηθείσες Δραστηριότητες έτους 2021-2022

  1. Ομιλία Καθηγητή Κοινωνιολογίας και Ψυχολόγου κ. Ευστράτιου Παπάνη του Πανεπιστημίου Αιγαίου: Επειδή τα δύο προηγούμενα έτη τα σχολεία ουσιαστικά δεν λειτούργησαν, προκλήθηκαν σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις στην ψυχολογία των παιδιών μας. Οι επιπτώσεις αυτής της διάθεσης καθρεπτίζονταν  δυσάρεστα όχι μόνο στην επίδοση και στο ενδιαφέρον τους για τη μαθησιακή διαδικασία, αλλά και στη συμπεριφορά τους, καθώς  αυτή σε αρκετές περιπτώσεις ήταν αποκλίνουσα και σε κάποιες άλλες ακόμα και παραβατική. Το ενδιαφέρον λοιπόν και η προσοχή μας ήταν στραμμένο πάνω τους και ήταν αυτό που μας ώθησε να καλέσουμε στο σχολείο μας το πρώτο δεκαήμερο του Δεκεμβρίου, τον Καθηγητή Κοινωνιολογίας στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου και Ψυχολόγο κ. Ευστράτιο Παπάνη, προκειμένου να δώσει μια ομιλία σχετική με τα όρια και τη διαχείριση των εφήβων. Αυτή πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο που διαθέτουμε με την παρουσία μελών του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων και όσων ανταποκρίθηκαν στην πρόσκλησή μας.
  2. Παρουσία Ψυχολόγου στο σχολείο: Επιπλέον, η παρουσία  ψυχολόγου στο σχολείο  μας αλλά και οι συναντήσεις που μπορούσαν να έχουν μαζί της – πάντα με τη σύμφωνη γνώμη των κηδεμόνων τους – λειτούργησε αποσυμπιεστικά, αφού καθοδηγούνταν πολύ εμπεριστατωμένα προς τη διαχείριση των προβλημάτων τους.
  3. Θεσμός Συμβούλου Καθηγητή: Προς αυτή όμως την κατεύθυνση βοήθησε ιδιαίτερα και ο θεσμός του Σύμβουλου καθηγητή, τον οποίο και υλοποιήσαμε φέτος για τους μαθητές της Α’ λυκείου. Εκπαιδευτικοί και μαθητές βρίσκονταν σε μια διαρκή επικοινωνία αναπτύσσοντας σχέσεις εμπιστοσύνης, συμβουλευτικής και γενικότερης καθοδήγησης.
  4. Πρόγραμμα Erasmus+: Συνεχίζοντας την προσπάθεια να διατηρούνται οι ισορροπίες σε κάθε επίπεδο της σχολικής μας κοινότητας αξίζει να αναφερθεί η συμμετοχή του σχολείου μας στο πρόγραμμα ERASMUS + κάτι το οποίο χαρακτηρίζει το 1ο ΕΠΑΛ Λαυρίου αρκετά χρόνια τώρα. Στα πλαίσια λοιπόν αυτά η πρώτη ροή  πραγματοποιήθηκε τον Νοέμβριο στην Ολλανδία και αφορούσε είκοσι (20) μαθητές από τον τομέα Ναυτιλιακών, με θέμα: «Κατάρτιση σε ψηφιακές εφαρμογές στην Ναυτιλία και την Εκπαίδευση». Σε αναλογία του προηγούμενου  πραγματοποιήθηκε επίσης ροή από 19 μαθητές του τομέα υγείας τον Φεβρουάριο στο Βερολίνο. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα αφορούσε στη νοσηλευτική φροντίδα των μεταναστών και πιο συγκεκριμένα με θέμα «Πρακτικές Εφαρμογές και προσεγγίσεις στην εκπαίδευση και νοσηλευτική φροντίδα μεταναστών». Και στα δύο προαναφερθέντα συμμετείχαν έξι (6) καθηγητές στο σύνολό τους. Αξίζει να σημειωθεί ότι θα υλοποιηθεί όμοιο πρόγραμμα με συμμετοχή 20 μαθητών, μέσα στον Αύγουστο με προορισμό τη Μ. Βρετανία.
  5. Πρόγραμμα «ΜΙΑ ΝΕΑ ΑΡΧΗ ΣΤΑ ΕΠΑΛ»: Παραμένοντας στην αναφορά των εκπαιδευτικών επισκέψεων σημειώνεται ότι πραγματοποιήσαμε ακόμη εκπαιδευτική επίσκεψη στην  με μαθητές από τη Β’ και Γ’ τάξη και στους Δελφούς με μαθητές της Α’ τάξης  αντίστοιχα, στα πλαίσια δραστηριοτήτων, ενταγμένων στο πρόγραμμα «ΜΙΑ ΝΕΑ ΑΡΧΗ ΣΤΑ ΕΠΑΛ». Στα πλαίσια του ίδιου προγράμματος  έλαβαν χώρα 10  σχολικές δραστηριότητες μέσα και γύρω από το σχολείο μας, σύμφωνα με τις οποίες οι μαθητές μας επισκέφτηκαν το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Λαυρίου, τις εγκαταστάσεις του Λιμένα Λαυρίου, καθώς και το αρχαιολογικό μουσείο Λαυρίου. Στα πλαίσια του Σχολικού Επαγγελματικού προσανατολισμού επισκεφτήκαμε την Εταιρεία Technohull και την TOYOTA for klifts MATERIAL HANDLING. Πραγματοποιήθηκαν ακόμη επισκέψεις τόσο από τους μαθητές της Α’ λυκείου όσο και από μαθητές  ειδικοτήτων στο Μουσείο Ψευδαισθήσεων, στο Ευγενίδειο  Ίδρυμα όπως επίσης και στην έκθεση «Human Bodies» στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού.  Η καταληκτική επίσκεψη αφορούσε στον πολιτιστικό τομέα και ήταν η παρακολούθηση μιας παράστασης της εφηβικής σκηνής του Εθνικού Θεάτρου.
  6. Μετακίνηση μαθητών. Τα παραπάνω έλαβαν χώρα κατόπιν συγκεκριμένων προτάσεων που έκαναν οι εκπαιδευτικοί του σχολείου, προκειμένου να συνδυάσουν τις προσλαμβάνουσες εμπειρίες των μαθητών τους από χώρους και εργασιακά περιβάλλοντα εκτός σχολείου, σε συνδυασμό με τη σύνδεση όλων αυτών με τα γνωστικά  των τομέων ή και της γενικής παιδείας. Για όλα αυτά ήταν πάντα ομόφωνα σύμφωνος ο σύλλογος διδασκόντων και οι μετακινήσεις  πραγματοποιούνταν με πούλμαν, τηρουμένων όλων των νομίμων διαδικασιών που προβλέπονται σε αυτές τις περιπτώσεις. Οι καθημερινές, ωστόσο, μετακινήσεις των μαθητών μας αποτελούν ένα πρόβλημα για το σχολείο μας, καθώς οι μισοί από αυτούς φτάνουν στο σχολείο με λεωφορεία. Η χρήση των ΚΤΕΛ μας ανάγκασε να τροποποιήσουμε ακόμη και το ωρολόγιο πρόγραμμα, ξεκινώντας στις 8:30 αντί 8:15. Το  αυτό δεν έχει βρει την απόλυτη λύση του αλλά είμαστε σε μια σωστή πορεία διευθέτησής του εν όψει του νέου ακαδημαϊκού έτους.
  7. Εσωτερική επιμόρφωση εκπαιδευτικών. Οργανώσαμε και πραγματοποιήσαμε ακόμη ένα πρόγραμμα εσωτερικής επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών του σχολείου μας σχετικά με τη χρήση: αρχείων pdf, cloud storage, goοgle forms, e-class  καθώς και τη «διαχείριση των προβλημάτων στην σχολική τάξη».
  8. Διαχείριση COVID 19.Η καθημερινότητα της χρονιάς που πέρασε αλλά και οι δράσεις που προαναφέρθηκαν αξίζει να σημειωθεί ότι ήταν πλαισιωμένες από το βαρύ φορτίο του COVID-19. Η πανδημία, η οποία ταλαιπώρησε ιδιαίτερα και φέτος κάθε σχολική κοινότητα της χώρας μας, άφησε αλώβητο το δικό μας σχολείο, καθώς η εκπαιδευτική διαδικασία δεν ανεστάλη ούτε μία ημέρα! Σε αυτό βοήθησε υποδειγματικά ο Τομέας Υγείας του σχολείου μας με τις εξαιρετικές συναδέλφισσές  μας της ειδικότητας της νοσηλευτικής  που τον στελεχώνουν, οι οποίες δείχνοντας αμέριστο ζήλο διαχειρίστηκαν την πανδημία στο σχολείο μας σε συνδυασμό πάντα με το εκπαιδευτικό τους έργο.  και μαθητές επικοινωνούσαν μαζί τους και πέρα από το συγκεκριμένο σχολικό ωράριο για οδηγίες και διευκρινίσεις, όποτε υπήρχε ανάγκη. Η επαγρύπνησή τους αλλά και η άψογη συνεργασία τους με το σύνολο των διδασκόντων  αλλά και το σύνολο των γονέων και κηδεμόνων των μαθητών μας επέφερε σε όλες τις περιπτώσεις τον έγκαιρο εντοπισμό των κρουσμάτων covid, την άμεση ιχνηλάτηση των τμημάτων και ως εκ τούτου την προφύλαξη του συνόλου των μαθητών, καθώς δεν στάθηκε δυνατή η διασπορά της νόσου. Ο  εύστοχος λοιπόν συντονισμός των ενεργειών μας αλλά και η συνεργασία που είχαμε όλοι οι εμπλεκόμενοι στην συγκεκριμένη σχολική κοινότητα κατάφερε να κρατήσει ανοικτό το σχολείο μας σε αυτήν την ιδαίτερα δύσκολη  χρονιά που πέρασε.
  9. Πρόγραμμα Αιμοδοσίας. Σε συνέχεια της αναφοράς στον Τομέα Υγείας του σχολείου μας οργανώθηκε και φέτος, καθώς αποτελεί πια σταθερά επαναλαμβανόμενη δράση από εμάς,  δύο φορές κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους. Η πρώτη πραγματοποιήθηκε τον Νοέμβριο, ενώ η  δεύτερη τον Απρίλιο. Είναι πρόγραμμα που αναμφισβήτητα αγκαλιάζεται από μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικούς και τυγχάνει της αποδοχής ολόκληρης της τοπικής κοινωνίας του Λαυρίου.

Είναι ξεκάθαρο ότι στις δύσκολες περιόδους  μόνο η συσπείρωση και η συνεργασία είναι οι καλύτεροι σύμμαχοι, ώστε να υπάρχει η ευόδωση των στόχων ενός σχολείου που δεν είναι άλλοι από το να οδηγεί τους μαθητές του όχι μόνο στην γνωστική αρτιότητα αλλά και στον εξοπλισμό τους με τις κατάλληλες  κοινωνικές και συναισθηματικές  δεξιότητες που απαιτεί ο στίβος της ζωής στον οποίο θα κληθούν να συμμετάσχουν στον ενήλικο βίο τους. Εκπαιδευτικοί, μαθητές αλλά και  αποτελούν τους κρίκους μιας αλυσίδας που θα σταθεί ικανή να δέσει τους νέους με τα εφόδια που απαιτείται να έχουν. Ο θεσμός του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων  διαπιστώνεται ότι είναι κομβικός και σε κάθε περίπτωση προσφέρει τα μέγιστα, όταν είναι υποστηρικτικός στην εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς και βασικός αρωγός  προς την ευδοκίμηση των σκοπών και των στόχων μιας σχολικής κοινότητας, γιατί η σύμπνοια όλων των εμπλεκομένων σε αυτή θα επιφέρει την ομαλή μετάβαση των μαθητών από το εφηβικό στο ενήλικο στάδιο.

Όπως λοιπόν προκύπτει από τα παραπάνω, η χρονιά που πέρασε ήταν δύσκολη, αλλά στα παραγόμενα αποτελέσματά της, μετά από τη θέληση, την αγάπη για τους μαθητές μας και τη συνεργασία όλων μας, έχει ήδη τοποθετηθεί το θετικό πρόσημο! Και δεν σταματάμε εδώ.

Για τη νέα σχολική χρονιά το σχολείο μας αναβαθμίζεται  και θα λειτουργήσει ως πρότυπο. Θέλουμε να βλέπουμε πως αυτή η εξέλιξη θα επιφέρει μόνο θετικά αποτελέσματα. Ο νόμος σχετικά με την οργάνωση και  λειτουργία των Π. ΕΠΑΛ μας ενημερώνει ότι:

  1. Τα Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια (Π. ΕΠΑ.Λ.) είναι ημερήσιες σχολικές μονάδες που ανήκουν στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
  2. Η φοίτηση είναι τριετής και περιλαμβάνει τις τάξεις Α’, Β’ και Γ’.
  3. Τα προγράμματα διδασκαλίας των Π. ΕΠΑ.Λ. περιλαμβάνουν  γενικής παιδείας, μαθήματα επαγγελματικής κατεύθυνσης προσανατολιστικού χαρακτήρα, μαθήματα τομέα, μαθήματα ειδικοτήτων, ειδικά μαθήματα τα οποία έχουν ιδιαίτερο οικονομικό αναπτυξιακό χαρακτήρα για την περιοχή που εδρεύει το Π. ΕΠΑ.Λ. και πρακτική άσκηση (1) μία ημέρα της εβδομάδας για τις τάξεις Β’ και Γ’ και για έξι (6) ώρες, η οποία εντάσσεται στο πρόγραμμα σπουδών του εργαστηριακού μέρους των μαθημάτων, σε φορείς του δημόσιου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα ή επιχειρήσεις ιδιωτικού τομέα της περιοχής και σύμφωνα με τις  του οικείου Σ.Π.Α.Α.Ε.. Σε περίπτωση που για οποιοδήποτε λόγο δεν μπορεί να γίνει πρακτική άσκηση εφαρμόζεται το συμβατικό πρόγραμμα σπουδών. Το πρόγραμμα διδασκαλίας της Α’ τάξης περιλαμβάνει κοινά για όλους τους μαθητές  γενικής παιδείας και μαθήματα επαγγελματικής κατεύθυνσης προσανατολιστικού χαρακτήρα.
  4. Το Δημόσιο καλύπτει τις δαπάνες της ιατροφαρμακευτικής και νοσοκομειακής περίθαλψης των μαθητών σε κάθε τυχόν ατύχημα κατά την άσκηση στα εργαστήρια των Π. ΕΠΑ.Λ., κατά το μέρος που οι δαπάνες αυτές δεν καλύπτονται από άμεση ή έμμεση ασφάλιση.
  5. Το σύνολο των μαθημάτων δύναται να γίνεται σε ειδικά διαμορφωμένες θεματικές αίθουσες διδασκαλίας. Σε περίπτωση που ο αριθμός των αιθουσών δεν επαρκεί οι αίθουσες μπορούν να είναι διαθεματικές.

Ο μαθητής ή οι /κηδεμόνες του, εάν είναι ανήλικος, υποβάλλει ηλεκτρονική αίτηση εγγραφής για το Π. ΕΠΑ.Λ. της επιλογής του, ανεξάρτητα από τον τόπο διαμονής του, μέσω της ηλεκτρονικής εφαρμογής του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, η οποία πραγματοποιείται με τον τρόπο και σε χρόνο που ορίζουν οι κείμενες διατάξεις.

  1. Οι μαθητές των Β’ και Γ’ τάξεων της υφιστάμενης σχολικής μονάδας ΕΠΑΛ όπου ιδρύεται και λειτουργεί παράλληλα και Πρότυπο ΕΠΑΛ, κατά το σχολικό έτος 2021-2022, συνεχίζουν και ολοκληρώνουν τη φοίτησή τους στην τάξη στην οποία είναι εγγεγραμμένοι, κατά τα σχολικά έτη 2021-2022 και 2022-2023, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις για τα ΕΠΑΛ.

Σχετικά με το Εκπαιδευτικό προσωπικό…

  1. Τα Π. ΕΠΑ.Λ. στελεχώνονται από εκπαιδευτικούς αυξημένων τυπικών και ουσιαστικών προσόντων, με την κατάλληλη επιστημονική κατάρτιση, την παιδαγωγική επάρκεια και εμπειρία, ώστε να είναι σε θέση να εφαρμόσουν καινοτόμες διδακτικές πρακτικές, να αξιοποιήσουν σύγχρονο εκπαιδευτικό υλικό στην επαγγελματική εκπαίδευση, πιλοτικές δράσεις σύνδεσης με την αγορά εργασίας και τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας και να εκπληρώσουν τους γενικούς σκοπούς των Π. ΕΠΑ.Λ., όπως καθορίζονται στην παρ.  1 του άρθρου 16 του ν. 4763/2020 (Α’ 254).
  2. Το μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό της υφιστάμενης σχολικής μονάδας ΕΠΑ.Λ. όπου ιδρύεται και λειτουργεί παράλληλα Πρότυπο ΕΠΑ.Λ., διατηρεί την οργανική του θέση και μετά την πλήρη λειτουργία του νεοϊδρυθέντος Π.ΕΠΑ.Λ., κατά το διδακτικό έτος 2023-2024, οι ανωτέρω εκπαιδευτικοί εντάσσονται, με τις οργανικές τους θέσεις, στο εκπαιδευτικό προσωπικό του Π.ΕΠΑ.Λ.
  3. Οι ανωτέρω εκπαιδευτικοί των Π.ΕΠΑ.Λ. επιμορφώνονται στο Κέντρο Επιμόρφωσης που ιδρύεται σε κάθε Π.ΕΠΑ.Λ. στα αντικείμενα της διδασκαλίας τους, ιδίως για την περιοδική ενημέρωσή τους για τις εξελίξεις στην επιστήμη τους και τη διδακτική των αντικειμένων τους, καθώς και για την απόκτηση των δεξιοτήτων που απαιτούνται για το εκπαιδευτικό τους έργο στο Π.ΕΠΑ.Λ. Στην επιμόρφωση συνδράμουν κυρίως Α.Ε.Ι., ερευνητικοί φορείς και επιχειρήσεις της περιοχής.

Αλλαγές στο επόμενο ακαδημαϊκό έτος

  • Μείωση αριθμού μαθητών ανά τμήμα: Καταρχάς, ο μέγιστος αριθμός μαθητών σε κάθε τμήμα από 25 – 27 που ήταν,  μειώνεται σε 22.
  • Εξοπλισμός: Περισσότερα από 1,5 εκατομμύρια Ευρώ με μορφή εξοπλισμού θα εισέλθουν στο σχολείο. Ο εξοπλισμός στις σχολικές αίθουσες και στα εργαστήρια θα εμπλουτιστεί με νέο και σύγχρονο. Διαδραστικοί πίνακες και πλήρως εξοπλισμένα  εργαστήρια  θα υποστηρίζουν εφεξής την εκπαιδευτική διαδικασία.

Οι μαθητές θα δουν ένα νέο σχολείο που ενδιαφέρεται για αυτούς, τους διδάσκει και τους προετοιμάζει για την επαγγελματική τους ζωή.

Είμαστε σίγουροι ότι και η Δημοτική αρχή θα σταθεί δίπλα μας, αρωγός στην προσπάθειά μας για την περαιτέρω αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου που επιδιώκουμε να προσφέρουμε μέσα και από το Πρότυπο ΕΠΑΛ Λαυρίου.

Με εκτίμηση

Ο Διευθυντής του ΕΠΑΛ Λαυρίου

Αραμπατζής Μιχάλης

Top
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση