οθόνης 2022 04 11 094120

Εφηβεία και εθισμός στο διαδίκτυο

Γράφει η Ψυχολόγος του σχολείου κα Κουφίδου Μαγδαληνή.

 

Στη σημερινή εποχή, η χρήση του διαδικτύου αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας. Το internet πλέον είναι ένα εργαλείο, χωρίς το οποίο οι περισσότεροι δεν μπορούμε να φανταστούμε τη ζωή μας. Παρατηρούμε,  η γνωριμία με το διαδίκτυο να γίνεται από τα πρώτα χρόνια της ζωής του παιδιού, να συνεχίζει στην μέση παιδική ηλικία και φυσικά να κορυφώνεται στην εφηβεία. Οι λόγοι που συντελούν σε αυτό είναι πολλοί .Ένα παράδειγμα για την πολύωρη ενασχόληση των εφήβων με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι η ανάγκη τους  να συνομιλούν με τις ομάδες των συνομηλίκων τους.

Πότε όμως χάνεται ο έλεγχος και κάνουμε τότε λόγο για εθισμό;

 

Κάποιες αντιδράσεις του εφήβου σχετικά με το διαδίκτυο που πρέπει να μας επιστήσουν την προσοχή, είναι οι παρακάτω:

  • Η εξιδανίκευση του μέσου. Όταν η χρήση του διαδικτύου αποτελεί την υπέρτατη αξία στη ζωή του παιδιού και εξαιτίας αυτού, το παιδί παραλείπει άλλες επιθυμητές και αναμενόμενες συμπεριφορές όπως είναι η συναναστροφή με συνομηλίκους.
  • Η ανοχή. Το παιδί για να νιώσει ευχαρίστηση από το διαδίκτυο χρειάζεται να περνά όλο και πιο πολύ χρόνο σε αυτό.
  • Αλλαγή στη διάθεση . Το παιδί νιώθει εκνευρισμό όταν γίνεται λόγος για την ώρα που μένει συνδεδεμένο.
  • Εσωτερική σύγκρουση. Ενώ το παιδί νιώθει ότι χάνει τον έλεγχο , αδυνατεί να αλλάξει τη συμπεριφορά του .

 

Επιπλέον πολύ συχνά αλλάζει και η συμπεριφορά του εφήβου. Κάποια συμπτώματα που πρέπει να μας προβληματίσουν είναι όταν το παιδί :

  • Χάνει την αίσθηση του χρόνου, όταν ασχολείται με το διαδίκτυο.
  • Στον ελεύθερό του χρόνο, προτιμά να κάθεται στον υπολογιστή, με αποτέλεσμα να απομονώνεται από τις παρέες του.
  • Ασχολείται με αυτό ακόμη και όταν δεν πρέπει, για παράδειγμα κατά τη διάρκεια του μαθήματος ή του φαγητού.
  • Ξενυχτά για να μείνει συνδεδεμένο.
  • Παραλείπει βασικά πράγματα, όπως γεύματα ή την προσωπική του υγιεινή.
  • Νιώθει εκνευρισμό ή άγχος όταν δεν μπορεί να συνδεθεί
  • Παραμελεί τις υποχρεώσεις του στο σπίτι και στο σχολείο , με αποτέλεσμα να πέφτει η απόδοση του.

 

Όλα αυτά έχουν δυσμενείς επιπτώσεις στην καθημερινότητα του εφήβου καθώς παρεμποδίζουν τη λειτουργικότητά του και του επιφέρουν αρνητικά συναισθήματα. Για το λόγο αυτό είναι πολύ σημαντικό να γίνουν ενέργειες της οικογένειας με στόχο να προλάβουν τέτοιες συμπεριφορές.

Σημαντικό είναι οι γονείς να παρακινούν τα παιδιά να συμμετέχουν σε κοινωνικές και αθλητικές δραστηριότητες, για την καλύτερη αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου τους. Μια καλή ιδέα είναι και η καθιέρωση μιας κοινής δραστηριότητας για όλη την οικογένεια , η οποία πέρα από την απομάκρυνση από τον υπολογιστή στόχο θα έχει και τη βελτίωση των μεταξύ τους σχέσεων.

Επιπλέον οι γονείς μπορούν να προλάβουν τέτοιες καταστάσεις αποκτώντας κάποιον έλεγχο στον ψηφιακό  κόσμο.

Αυτό θα μπορούσε για παράδειγμα να συμβεί με την εξοικείωση στη χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή, του κινητού τηλεφώνου και του διαδικτύου και την ενημέρωση  τους για πιθανούς κινδύνους. Ακόμη ο υπολογιστής θα ήταν καλό να τοποθετηθεί σε ένα κοινόχρηστο δωμάτιο του σπιτιού και να έχει περιορισμό στη προσβασιμότητα σε ακατάλληλες ιστοσελίδες για την ηλικία του παιδιού.

Το σημαντικότερο όλων όμως είναι να γίνονται οικογενειακά διαλείμματα από την τεχνολογία όπου οι ίδιοι οι γονείς μπορούν να  δώσουν το παράδειγμα στα παιδιά. Επίσης να μην ξεχνάμε να δίνουμε έμφαση στην ουσιαστική επικοινωνία μεταξύ μας, η έλλειψη της οποίας μπορεί να αφήσει ανεκπλήρωτα συναισθηματικά κενά τα οποία μπορεί να καλύψει ο εθισμός.