Η σημασία των θετικών συναισθημάτων στη ζωή μας.

Πόση σημασία έχει να σκεφτόμαστε θετικά, να αισθανόμαστε θετικά για να μπορούμε να είμαστε ευτυχισμένοι και ισορροπημένοι άνθρωποι;

Μπορούμε να μάθουμε στα παιδιά μας να είναι ευτυχισμένα;

 Οι έρευνες δείχνουν πως τα παιδιά που βιώνουν συχνά θετικά συναισθήματα, είναι πιο ευτυχισμένα και πιο κοινωνικά. Τα θετικά συναισθήματα διευρύνουν το νου, κάνουν τα παιδιά πιο δημιουργικά, πιο έξυπνα, πιο ικανά να λύνουν τα προβλήματα που προκύπτουν. Τα θετικά συναισθήματα βοηθούν όλους μας να διαχειριζόμαστε καλύτερα δύσκολες στιγμές της ζωής μας. Η συσσώρευση θετικών συναισθημάτων μας βοηθούν σε μία δύσκολη στιγμή να έχουμε ψυχική ανθεκτικότητα και μπορούν έως και να «ακυρώσουν» τις αρνητικές εμπειρίες και τα αρνητικά συναισθήματα (Fredrickson,1998).

Με συστηματικές έρευνες, οι ειδικοί μελετούν ποιες είναι οι συνήθειες, δραστηριότητες και πρακτικές, που αν τις υιοθετήσουμε στην καθημερινότητα μας θα έχουμε όλα τα παραπάνω οφέλη. Τα ευρήματα αυτά, αποτελούν τις λεγόμενες «εμπειρικά τεκμηριωμένες παρεμβάσεις για την ενδυνάμωση της ευεξίας» που μπορούμε να τις εφαρμόσουμε και στα παιδιά. Παρ όλα αυτά, ο πρώτος και καλύτερος τρόπος για να αρχίσουν τα παιδιά μας να είναι πιο θετικά, είναι να γίνουμε πρώτοι εμείς το παράδειγμα να σκεφτόμαστε και να δρούμε θετικά και να εφαρμόζουμε στην πράξη δραστηριότητες όπως αυτές που ακολουθούν.

Μία πολύ «διάσημη» άσκηση, οι θετικές ωφέλειες της οποίας έχουν κατά κόρον ερευνηθεί από τον Martin Seligman και τους συνεργάτες του, είναι οι «3 καλές στιγμές». Ο τρόπος που λειτουργεί είναι πολύ απλός. Κάθε μέρα, συνήθως στο τέλος της, καταγράφουμε τρεις καλές στιγμές της μέρας μας. Τα παιδιά, ανάλογα με την ηλικία τους, μπορούν να διδαχθούν είτε να τις γράφουν σε ένα ημερολογιάκι, είτε να τις αφηγούνται σε έναν ενήλικα. Το «κλειδί» για την επιτυχία της άσκησης είναι να μην καταγράφονται απλά οι καλές στιγμές, αλλά να σκέφτεται και να διηγείται κανείς και το «γιατί» αυτές οι στιγμές καταχωρούνται στη μνήμη μας ως θετικές. Πρόκειται στην ουσία για μια άσκηση θετικής αυτογνωσίας. Αντί να αναλύουμε τι δεν πήγε καλά και πως μπορούμε να αποφύγουμε αυτό να μας συμβαίνει, αναλύουμε τι πήγε καλά έτσι ώστε αφενός να το εκτιμούμε και να το χαιρόμαστε και αφετέρου να το ξέρουμε και να το επιδιώκουμε να συμβαίνει συχνότερα.

Ακόμη, τα παιδιά μπορούν να εκπαιδευτούν στη διαδικασία του «απολαμβάνειν» τις θετικές εμπειρίες. Με τον όρο απολαμβάνειν, μεταφράζουμε στα Ελληνικά τον όρο savoring που επίσης είναι μια διαδικασία που ενδυναμώνει το θετικό που μας συμβαίνει. (Μπενέτου & Μαλικιώση-Λοίζου, 2011). Έρευνες από τον καθηγητή Fred Bryant, στο Πανεπιστήμιο Loyola του Σικάγο, δείχνουν ότι η απόλαυση μιας θετικής εμπειρίας είναι κάτι παραπάνω από την ευχαρίστηση που μας προσφέρει αυτή καθαυτή η εμπειρία. Χρειάζεται κανείς να μπορεί να κινητοποιεί όλες του τις αισθήσεις, να μπορεί να στέκεται στο θετικό γεγονός και να το παρατηρεί ωσάν εξωτερικός παρατηρητής, έχοντας επίγνωση ότι συμβαίνει. Διδάσκουμε στα παιδιά μας να απολαμβάνουν και να χαίρονται στο έπακρο ό,τι θετικό τους συμβαίνει όταν για παράδειγμα περπατώντας στον Εθνικό Κήπο, στεκόμαστε να παρατηρήσουμε τα πολύχρωμα λουλούδια, δίνουμε χρόνο να τα μυρίσουμε και να τα φωτογραφίσουμε. Επιπλέον, απολαμβάνουμε, αν μαθαίνουμε να «μυρηκάζουμε» το θετικό, μιλώντας γι αυτό τόσο τη στιγμή που συμβαίνει όσο και αναμνηστικά στη συνέχεια: « τι όμορφα λουλούδια, ε; Δείτε πόσο όμορφα και στη σειρά τα έχουν φυτέψει! Πόσο χαίρομαι που βρήκαμε χρόνο σήμερα να κάνουμε αυτή τη βόλτα μαζί εδώ!». Συνήθως, τα παιδιά – ιδίως τα μικρότερα- είναι καλύτερα από τους μεγάλους στο να στέκονται και να δίνουν χρόνο στην απόλαυση μιας εμπειρίας. Μπορούμε να διδαχτούμε εμείς από αυτά και οπωσδήποτε να μην μπλοκάρουμε αυτή τη φυσική τους ικανότητα να χαίρονται και να ενθουσιάζονται.

Της Άννυς Μπενέτου, Msc, Phd
Συμβουλευτική & Θετική Ψυχολογία

Μία πολύ ωραία ιδέα διάβασα στο https://www.aspaonline.gr/2011/07/12/to-vazo-ton-anamniseon/  με το Βάζο των αναμνήσεων.Είναι σχετική με την άσκηση με τις “3 καλές  στιγμές”, που προτείνει ο Martin Seligman,πιο πάνω.

Διαβάστε την κι εσείς και προσπαθήστε να την εφαρμόσετε! Σίγουρα θα βγείτε κερδισμένοι!

Ένα πολύ ωραίο άρθρο είναι και το παρακάτω

Πώς σε προστατεύουν οι αναμνήσεις της παιδικής ηλικίας;

Θετική ψυχολογία!

Ας εκπαιδευτούμε σ`αυτήν και ας εκπαιδεύσουμε και τα παιδιά μας, για να είναι ευτυχισμένα!

Με αγάπη, Συκιώτου Δήμητρα

Σχετικά με 1ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΚΙΑΘΟΥ

Είμαστε το 1ο 12/θ Δημοτικό Σχολείο Σκιάθου. Ανήκουμε στα σχολεία με αναμορφωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα και λειτουργούμε με 13 τμήματα.


Περισσότερες πληροφορίες
Κατηγορίες: Ανακοινώσεις. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *