Ιαν 14
01

Ημέρα του αθλητισμού ή πανηγύρι;

Αν κάνουμε μια βουτιά στα βάθη της ιστορίας μας θα βρούμε στη Μινωική Κρήτη τη γέννηση του αθλητισμού ( ταυροκαθάψια ? κυβίστηση ). Με την έκρηξη του ηφαιστείου της Σαντορίνης όμως όλα τελειώνουν. Μέσα σε ελάχιστο χρόνο εξαφανίζεται ένας σπουδαίος πολιτισμός. Γνωρίζουμε ότι αθλητισμός υπάρχει σε ένα τόπο μόνο όταν υπάρχει οικονομική ευμάρεια, ενώ σε αντίθετη περίπτωση ( σημερινή οικονομική κρίση ) ο αθλητισμός μαραζώνει( κλείνουν κολυμβητήρια γιατί δεν μπορούν να έχουν ζεστό νερό, διαλύονται ομοσπονδίες με ελάχιστες επιχορηγήσεις κλπ). Και συνεχίζουμε τη βουτιά και αναδυόμαστε στους λεγόμενους σκοτεινούς χρόνους ( 800 πΧ) στη Πελοπόννησο τότε που μαστίζονται τα κράτη από πολέμους και παρακμή παρόλο το πολιτισμό ( γράμματα , τέχνες, δικαιοσύνη, ευαγή ιδρύματα κλπ). Ο Απόλλωνας μέσω της Πυθίας τους δίνει χρησμό ,ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΞΑΝΑ ΑΘΛΗΤΙΚΟΥΣ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΥΣ ΑΓΩΝΕΣ και έτσι έγινε ο ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ ο τρίτος πυλώνας του πολιτισμού μαζί με τη ΠΑΙΔΕΙΑ και τη ΤΕΧΝΗ για να σβήσει στο Μεσαίωνα, να προσπαθήσει να αναστηθεί στην Αναγέννηση αλλά χωρίς επιτυχία γιατί ξέχασαν ή μάλλον προσπέρασαν μια σπουδαία μορφή, τον ΑΘΛΗΤΗ. Και όπως έλεγε ο Πλάτων στον Κρατύλο την αλήθεια θα τη βρούμε εάν σκύψουμε στα ονόματα. Ας δούμε μερικές λέξεις.
Άγω : οδηγώ , καθοδηγώ
Αγών: επίπονος και μακρά προσπάθεια
Αγώνισμα: αθλητική προσπάθεια
Αγωνία : η ψυχική ένταση κατά τη διάρκεια της προσπάθειας
Αγωγή: ανατροφή
Αθλητικός Αγών: επίπονη προσπάθεια κατάκτησης της νίκης με αγώνα μέσω της ευγενούς άμιλλας.
Αθλητής: ο έντιμος, ηθικός, υψηλόφρων, μαχητής
Αθλητής, Άθλος, ,με αναγραμματισμό λάθος, άθλιος
Λεξ. ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗ ( σελ 83) άθλιος από το αέθλιος ομόρριζα: άθλος , αθλώ, αθλητής.
Εάν ξεπεράσεις τα όρια (ντόπινγκ κλπ ) από αθλητής γίνεσαι άθλιος και αυτό είναι λάθος ( αναγραμματισμός).
Το ανοσιούργημα έγινε από κάποια σκοτεινά μυαλά στην Ολυμπιάδα των Παρισίων (1924) όταν τοποθέτησαν κάτω από τους ολυμπιακούς κύκλους τρεις λατινικές λέξεις citius ? altius ? fortius ( ταχύτερα ? ψηλότερα- δυνατότερα). Και δεν σταματούν εκεί, συνεχίζεται αργότερα, όταν κάποιοι ονόμασαν τους Oολυμπιακούς Aγώνες
ΠΩΣ;
OlympicGames .
Τι σχέση έχει ο ΑΓΩΝ με το ΠΑΙΧΝΊΔΙ; Καμία απολύτως, απλώς δεν υπάρχει σε κανένα λεξικό σε καμία χώρα η λέξη ΑΓΩΝ. Το παιχνίδι είναι ανάγκη βιολογικά αρχέγονη σύμφυτη με την ανθρώπινη φύση αλλά απαντάται στο ζωικό βασίλειο ενώ ο ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ είναι ανθρώπινο δημιούργημα. Οι Άγγλοι στη περίοδο των Δανικών εισβολών, μετά τις μάχες έκοβαν τα κεφάλια των εχθρών και έπαιζαν μπάλα ( οι πολιτισμένοι ανακάλυψαν το ποδόσφαιρο) οι Ισπανοί, τη συνύπαρξη ανθρώπου και φύσης ( ταυροκαθάψια ) τη μετέτρεψαν σε ταυρομαχία με τη γνωστή κατάληξη. Ποιον κοροϊδεύουν;
Ας ανατρέξουμε στο λεξ. ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗ , στο λήμμα παίζω υπάρχουν είκοσι σημασίες σχεδόν όλες αρνητικές πχ υποκρίνομαι, προσποιούμαι, παριστάνω , καμώνομαι, κλπ ενώ ο ΣΤΑΜΑΤΑΚΟΣ στο λεξικό του στο λήμμα παίζω αναφέρει: διασκεδάζω, αστεΐζομαι, χωρατεύω, λέγω ανοησίες, εμπαίζω, κοροϊδεύω κλπ. Και συνεχίζουμε σε μια άλλη λέξη SPORT(ΣΠΟΡ) προέρχεται από το γαλλικό DESPORT(ξέσπασμα) οι Άγγλοι την ακρωτηρίασαν σε SPORT(ευχαρίστηση, ξέσπασμα, παντός είδους διασκέδαση) .
Παρόμοια ανάλυση υπάρχει στο λεξ ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗ στο λήμμα Αθλοπαιδιές. Κύριοι, και ο πλέον αγράμματος Έλληνας δεν πρόκειται να πει ότι διασκέδασε βλέποντας τη Πατουλιδου, Κακλαμανάκη, Δήμα, κλπ. Αντίθετα αυτό που αισθανθήκαμε ήταν υπερηφάνεια, τιμή, εντιμότητα, κάθαρση από τα πάθη, αγαλλίαση ψυχής, δηλαδή ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ.
Οι Έλληνες παρόλο που χρησιμοποιούσαν τα παιχνίδια με τη μπάλα για την εκγύμνασή τους ποτέ δεν διανοήθηκαν να τα ενσωματώσουν στους Ολυμπιακούς Αγώνες . Είναι τυχαίο;
Ας πάρουμε τη καλαθόσφαιρα , και ας σκεφτούμε ποιες λέξεις χρησιμοποιούν οι εκφωνητές αλλά και τη συμπεριφορά των παικτών. Η πλέον συνηθισμένη λέξη που χρησιμοποιείται είναι : ΠΡΟΣΠΟΙΗΣΗ, άλλη λέξη: ΚΛΟΠΗ, τρίτη λέξη : ΞΕΓΕΛΑΣΜΑ και πάμε στο ποδόσφαιρο, τι λέει ο αναλυτής όταν κάποιος βάλει γκολ; << ο κανονιέρης παραβίασε την εστία του αντιπάλου. Το ρήμα παραβιάζω έχει από μόνο του τη βία με μια ματιά στο λεξικό. Ο κανονιέρης παραπέμπει σε όπλο, άλλη λέξη δεινός σκόρερ, δεινός = φοβερός από το δέος = φόβος. Και πάμε στην ΕΣΤΙΑ, η κόρη του ΚΡΟΝΟΥ και της ΡΕΑΣ προστάτιδα της οικογένειας, του οίκου, και του κοινωνικού βίου( Λεξ Ανέστη Κωνσταντινίδη σελ 190) . Στο Λεξικό του Liddell? Scottστο λήμμα εστία συναντούμε τη λέξη εστώ από το ειμί , εστί δηλαδή η ουσία , άρα τα παιχνίδια αυτά δεν είναι αθλητισμός, διότι ο αθλητισμός είναι κάτι μεγαλειώδες. Γνώριζαν ,αυτό που λένε οι επιστήμονες σήμερα , ότι η βία είναι σύμφυτο με το ανθρώπινο είδος . Στις πρώτες σελίδες της Ψυχιατρικής αναφέρεται ότι , ένα από τα βασικά ένστικτα που υπάρχουν στη ψυχή του ανθρώπου είναι το ένστικτο της επιθετικότητας. Στη προσπάθειά να προστατεύσει το ΕΓΩ του το άτομο χρησιμοποιεί διάφορους μηχανισμούς άμυνας. Από όλους τους μηχανισμούς( συνολικά 20 μηχανισμούς) ο μόνος φυσιολογικός είναι η μετουσίωση ή εξιδανίκευση και αναφέρει σαν χαρακτηριστικό παράδειγμα την ΕΥΓΕΝΗ ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΑΜΙΛΛΑ. Δηλαδή ο άνθρωπος μετουσιώνει μετατρέπει την επιθετικότητα σε ανώτερη πνευματική λειτουργία δημιουργώντας την έννοια του ΙΔΑΝΙΚΟΥ.
Να γιατί ο τεράστιος ΟΜΗΡΟΣ αφιερώνει 15.693 στίχους για την ΜΗΝΙΝ ( οργή)και την κάνει τέχνη. Και για αυτό ονομάστηκε ΚΟΤΙΝΟΣ το κλαδί αγριελιάς που στεφανώνονταν οι αθλητές. Ανατρέχοντας στο λεξικό του Liddell ? Scottσελ. 764 διαβάζουμε, κοτέω από το κότος δηλαδή έχω πάθος εναντίον κάποιου, οργίζομαι , επίσης κότος = μήνις.
ο Άρθουρ Καίσλερ αναφέρει συγκατοίκηση ενστίκτου και λογικής στον ανθρώπινο εγκέφαλο . Δέχεται την ύπαρξη της επιθετικότητας σαν ευεργετική σε μικρές δόσεις. Χωρίς ένα λογικό ποσοστό επιθετικότητας δεν θα υπήρχε κοινωνική και πολιτιστική πρόοδος.
Συμπερασματικά οι Ελληνες μετέτρεψαν το ένστικτό τους σε ανώτερη μορφή πνευματικής λειτουργίας και εξιδανίκευσαν την έννοια Αγών μετατρέποντας τον πόλεμο σε ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ.
Είναι ξεκάθαρο λοιπόν, ότι παιχνίδια μπάσκετ, ποδόσφαιρο , μαζορέτες κλπ δεν έχουν σχέση με το αθλητισμό και την ημέρα που εορτάστηκε στα σχολεία.
Κυπαρίσσης Γεώργιος
καθηγητής ΦΑ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ 1ΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΡΕΘΥΜΝΟΥ
ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΗΣ ΕΟΡΤΗΣ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Σύμφωνα με το πνεύμα του κειμένου ήταν και οι αθλητικές μας εκδηλώσεις:
$1· Στήθηκε ένα πάρκο ψυχοκινητικής ( ψυχοκινητικό τούνελ, στρώματα, ρόδες διαφόρων μεγεθών, σχοινιά αναρρίχησης, δίσκος ισορροπίας, δοκοί ισορροπίας), έτσι οι μαθητές της Α τάξης στην αρχή ( αργότερα το Β1 ? Β2) ψυχαγωγήθηκαν και βελτίωσαν τις δεξιότητές τους( αναρρίχηση, ωθήσεις, τραβήγματα, ισορροπία, συνεργάστηκαν και απόλαυσαν ένα ψυχαγωγικό πρόγραμμα.

$1· Οι μαθητές της Β τάξης ξεκίνησαν με κινητικά διαθεματικά παιχνίδια ( μαθηματικά ? καλλιτεχνικά). Έφτιαξαν στις τάξεις καρτέλες με νούμερα και γράμματα και συνδυάστηκαν τα παιχνίδια με τα μαθηματικά και τη γλώσσα. Αργότερα πήγαν στο ψυχοκινητικό πάρκο. Με την αλλαγή τα παιδιά της Α τάξης ευχαριστήθηκαν το παιχνίδι τους με το αερόστατο( κυματισμοί, σπηλιά, εκτίναξη της μπάλας)

$1· οι μαθητές του Γ1 ? Γ2 εναλλάσσονταν με ΤΕΝΙΣ και ΧΟΚΕΙ

$1· οι τάξεις Δ, Ε, ΣΤ χωρίστηκαν σε ομάδες των 3 και εξασκήθηκαν στο γήπεδο της καλαθοσφαίρισης ( μισό ? μισό) με μπάσκετ και ποδόσφαιρο αλλά με στόχο μόνο τον παιδαγωγικό και κινητικό και όχι επιδίωξη της νίκης ( δεν υπήρχε καθόλου σκορ)

$1· μετά το τέλος των παιχνιδιών έγινε συγκέντρωση των μαθητών και ξεκίνησαν οι αθλητικές εκδηλώσεις με τον όρκο των αθλητών από τους μαθητές της ΣΤ τάξης.

$1· οι Δ, Ε, ΣΤ τάξεις ασχολήθηκαν με δρομικά αθλήματα
$1· οι τάξεις Γ1 ? Γ2 γυμνάστηκαν με τη νέα μέθοδο έξάσκησης με την ονομασία CROSSFITforKIDS ( στίβος ? ενόργανη ? αρση βαρών).

$1· Κατόπιν έγινε εναλλαγή με τις μεγάλες τάξεις

$1· οι τάξεις Α κ Β1 ? Β2 εξασκήθηκαν στις ρίψεις με ελαφριά μπάλα.

$1· Οι τάξεις Γ1 και ΣΤ έφτιαξαν υπέροχα κολάζ με όλες τις έννοιες που σχετίζονταν με το θέμα της ημέρας (αθλητισμός, ευγενής άμιλλα, αγώνας, αλληλεγγύη, συνεργασία κλπ)

$1· Σύντομη εξιστόρηση από τον καθηγητή ΦΑ της γέννησης του Αθλητισμού στη Κρητη ( Α, Β, Δ τάξεις ), στις υπόλοιπες τάξεις η ομιλία είχε γίνει σε προηγούμενη μέρα στα πλαίσια του μαθήματος.



Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *