1º Δημοτικο Σχολειο Ψαχνων

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 2021-22

Σύμφωνα με το άρθρο 52 του ν. 4807/2021 (Α΄96) εισήχθη στο πρόγραμμα σπουδών και στο Εβδομαδιαίο Ωρολόγιο Πρόγραμμα όλων των τύπων σχολικών μονάδων υποχρεωτικής εκπαίδευσης η διδακτική ενότητα με τίτλο «Εργαστήρια Δεξιοτήτων». Για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων έχουν εκδοθεί οι υπ΄ αρ. πρωτ. 94236/ΓΔ4/29-7-2021 (Β΄3567), Φ.31/94185/Δ1/29-7-2021 (Β΄ 3791) Υ.Α., η με αρ. πρωτ. 103235/ΓΔ4/24-08-2021 εγκύκλιος του Υ.ΠΑΙ.Θ. και το υπ΄αρ. πρωτ. 118650/ΓΔ4/22-9-2021 έγγραφο του ΥΠΑΙΘ.

Σκοπός των Εργαστηρίων δεξιοτήτων,  είναι η ενίσχυση της καλλιέργειας ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής, δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης στους μαθητές και στις μαθήτριες και τους επιμέρους στόχους των «Εργαστηρίων Δεξιοτήτων» που είναι η μάθηση μέσω ομαδοσυνεργατικής, δημιουργικής και κριτικά αναστοχαζόμενης διδακτικής μεθοδολογίας, η ενίσχυση των δεξιοτήτων ζωής, διαμεσολάβησης και υπευθυνότητας, η ενίσχυση των δεξιοτήτων ψηφιακής μάθησης, τεχνολογίας και προγραμματιστικής σκέψης.

Το σχολείο μας προσανατολίζεται στο να αναδείξει την απόλαυση της μάθησης με την ενεργή συμμετοχή των μαθητών, την καλλιέργεια κριτικής και δημιουργικής σκέψης, την καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων και την απόκτηση χρήσιμων γνώσεων για τη ζωή. Πιο συγκεκριμένα, οραματιζόμαστε  ένα Σχολείο το οποίο θα επιδιώκει:  Την εξωστρέφεια με τη διαμόρφωση ενός δημιουργικού, ανοικτού εκπαιδευτικού κλίματος.  Την ευαισθησία για το περιβάλλον και την αειφορία. Τη βιωματικότητα και την ενεργό συμμετοχή που δημιουργεί καινοτομία. Την συμπερίληψη η οποία αξιοποιεί τις σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις, προκειμένου να ανταποκριθεί στις διαφοροποιημένες ανάγκες και ικανότητες των μαθητών, καλλιεργώντας δεξιότητες ζωής και μάθησης. Τον ψηφιακό εγγραμματισμό που προωθεί αρμονικά τις συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας μέσα σε ένα πλαίσιο αλληλεγγύης και ομαδικού πνεύματος.

Απαραίτητη προϋπόθεση για την επίτευξη των παραπάνω είναι ο ανοιχτός διάλογος με την κοινωνία: τους μαθητές, τους γονείς, την εκπαιδευτική κοινότητα, τους ειδικούς επιστήμονες, τους ανθρώπους δηλ. στους οποίους απευθύνεται. Ο διάλογος θα στηρίζεται σε δημοκρατικές διαδικασίες που θα τυγχάνουν ευρείας αποδοχής και συναίνεσης, προσδίδοντας έναν διαχρονικό χαρακτήρα στο όραμα αυτό.

Κατόπιν, οι εκπαιδευτικοί αποτύπωσαν μέσω της ανάλυσης SWOT την υφιστάμενη κατάσταση του σχολείου εντοπίζοντας τα δυνατά σημεία, τις αδυναμίες, τις ευκαιρίες και τις απειλές, προκειμένου να αναλάβουν πρωτοβουλίες και δράσεις. Τα βασικά πλεονεκτήματα της σχολικής μονάδας που θα βοηθήσουν στην καλύτερη εφαρμογή του προγράμματος (και αναφέρονται και στο Σχέδιο Δράσης της Σχολικής Μονάδας) είναι τα εξής: α. η πρότερη εμπειρία των εκπαιδευτικών σε προγράμματα  καθώς και σε καινοτόμα προγράμματα στο πλαίσιο των σχολικών δραστηριοτήτων, β.  η ύπαρξη πολύ καλού εκπαιδευτικού και συναδελφικού  κλίματος και η διάθεση γόνιμης και ουσιαστικής συνεργασίας των εκπαιδευτικών για την επίτευξη ενός κοινού οράματος, γ. η υποστηρικτικότητα της Διεύθυνσης του σχολείου, δ. η συνολική ακαδημαϊκή, επιστημονική και ψηφιακή κατάρτιση των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών, ε. ο ικανοποιητικός αριθμός μαθητών ανά τάξη (από 16 έως 20), στ. η σχετικά ικανοποιητική  υλικοτεχνική υποδομή της Σχολικής Μονάδας (εκτός του Εργαστηρίου Η/Υ όπου υπάρχουν 8 desktop, υπάρχουν επιπρόσθετα 6 laptop και 4 tablet), στ. η ύπαρξη ενεργούς ιστοσελίδας του σχολείου για την ευκολότερη και άμεση διάχυση των αποτελεσμάτων των δράσεων.

Τα σημεία που θεωρούμε πως αποτελούν μειονεκτήματα είναι:   α. Το σχολείο στεγάζεται σε παλιό νεοκλασικό κτήριο, όμως με  αρκετά καλή ποιότητα συντήρησης, β. εμφανίζεται δυσκολία στην προσέλευση εκπαιδευτικών, γονέων, παιδιών λόγω έντονης κυκλοφοριακής συμφόρησης στο κέντρο της πόλης κατά την προσέλευση και αναχώρηση των μαθητών, γ. ο αύλειος  χώρος είναι μικρός σε σχέση με τον αριθμό των μαθητών του σχολείου μας (106 μαθητές) , δ. υπάρχει έλλειψη κλειστού γυμναστηρίου, πράγμα που δημιουργεί προβλήματα στις δραστηριότητες άθλησης των μαθητών, ε. το ασύρματο Internet είναι ασθενές στις αίθουσες.

Ευκαιρίες: α. Βελτίωση του τρόπου διδασκαλίας μέσα από νέες θεματικές προς ένα πιο μαθητοκεντρικό μοντέλο.  β. Συμπερίληψη αλλοδαπών μαθητών και  μαθητριών με ιδιαιτερότητες και ενεργοποίηση μαθητών που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες. γ.  Μεγαλύτερη σύνδεση του σχολείου με την τοπική κοινωνία. δ. Πολύ καλή συνεργασία με γονείς και σύλλογο γονέων και κηδεμόνων. ε. Πολύ καλή συνεργασία με άλλους εκπαιδευτικούς φορείς.  στ. Αρκετά ικανοποιητικό μορφωτικό επίπεδο γονέων και μαθητών.

Εμπόδια: α. Η έλλειψη ηρεμίας στη σχολική κοινότητα λόγω covid-19. β. Δυσκολία πραγματοποίησης εκπαιδευτικών και διδακτικών επισκέψεων. γ.  Η έλλειψη οικονομικών πόρων. δ. Η μη πλήρης στελέχωση του σχολείου με το αναγκαίο εκπαιδευτικό προσωπικό.

Ο Σύλλογος Διδασκόντων του 1ου Δημοτικού Σχολείου Ψαχνών αφού έλαβε υπόψη του τα παραπάνω, την εισήγηση του Διευθυντή, το υλικό επιμόρφωσης για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων που βρίσκεται στην ειδικά διαμορφωμένη ψηφιακή πλατφόρμα του ΙΕΠ, τα αποτελέσματα της ανάλυσης SWOT και τις ανάγκες των μαθητών/τριών,

α π ο φ α σ ί ζ ε ι  ομόφωνα:

τη συμμετοχή του 1ου Δημοτικού Σχολείου Ψαχνών στην εφαρμογή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων κατά το σχολικό έτος 2021 -2022 και συντάσσει το Ετήσιο Σχέδιο Δράσης της Σχολικής Μονάδας, ορίζοντας υπεύθυνους τους εκπαιδευτικούς κάθε τάξης και εξασφαλίζοντας την εμπλοκή όλων των εκπαιδευτικών της σχολικής μονάδας, με σκοπό την ανάπτυξη σχέσεων ισοτιμίας και συνεργασίας. Ως κεντρικός στόχος του Σχεδίου Δράσης ορίζεται η εξοικείωση των μαθητών με τις βασικές δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα (4cs),  την  Ψηφιακή μάθηση 21ου αιώνα, την παραγωγική μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας, όπως αναλυτικά περιγράφονται στο Σχέδιο Δράσης της Σχολικής Μονάδας.

Στο πρόγραμμα θα συμμετέχουν και οι 12 εκπαιδευτικοί του Σχολείου ( οχτώ ΠΕ 70, μία  ΠΕ 06, μία ΠΕ 81, μία ΠΕ 07 και μία ΠΕ 86). Οι εκπαιδευτικοί θα προβούν στο σχεδιασμό των προγραμμάτων δεξιοτήτων, τον σχεδιασμό των ανάλογων εργαστηρίων δεξιοτήτων για κάθε πρόγραμμα καλλιέργειας, τη δημιουργία ειδικών φακέλων, στους οποίους θα φυλάσσονται τα ετήσια σχέδια δράσης της σχολικής μονάδας, τα προγράμματα καλλιέργειας κάθε τμήματος και στη δημιουργία ειδικού φακέλου επιτευγμάτων (portfolio) τάξης, στον οποίο θα υπάρχουν κατ’ ελάχιστο τα Προγράμματα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων, που θα εφαρμόζονται καθ’ όλη τη διάρκεια της φοίτησης των μαθητριών και των μαθητών στην τάξη.

Επιπρόσθετα θα συνεργάζονται και θα αποφασίζουν από κοινού τις δράσεις προς υλοποίηση ανά θεματικό κύκλο και με την κατάλληλη και απαραίτητη προσαρμογή στις ανάγκες, τα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις των μαθητών ώστε να συνδυάζουν το γνωστικό πεδίο των Προγραμμάτων Σπουδών με την ανάπτυξη βασικών ικανοτήτων των μαθητριών και των μαθητών με σκοπό τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες.

Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων θα τέμνουν το πρόγραμμα των άλλων μαθημάτων και του Ε.Ω.Π. τόσο κάθετα όσο και οριζόντια, αφού οι δραστηριότητες που περιλαμβάνουν συζήτηση, παιχνίδι, κατασκευές, έρευνες, συνεντεύξεις, αναστοχαστικές διεργασίες της επιστήμης, των σχέσεων, του περιβάλλοντος και άλλα θα πρέπει να θεωρούνται ως εφαρμογές των γνωστικών αντικειμένων των ΠΣ. Οι επιλεγμένες δράσεις αντανακλούν τη φιλοσοφία και το όραμα της Σχολικής Μονάδας, ενώ η εμπειρία των εκπαιδευτικών από προηγούμενες συμμετοχές σε καινοτόμα  προγράμματα θα αποτελέσει μεταξύ άλλων σημαντική βοήθεια για την πορεία των εργαστηρίων.

Συνεργασία θα υπάρξει και με επιλεγμένους φορείς του προγράμματος (οι οποίοι αναφέρονται αναλυτικά στο Σχέδιο Δράσης της Σχολικής Μονάδας), ενώ σημαντικές κρίνονται και οι πληροφορίες που αντλήθηκαν από την επιμόρφωση που διενεργήθηκε  από το  ΠΕΚΕΣ Στερεάς Ελλάδας και την Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου κ. Κολέσια.

Η διάχυση των επιμέρους και των συνολικών αποτελεσμάτων του κάθε θεματικού κύκλου θα γίνεται κυρίως μέσω της ιστοσελίδας της Σχολικής Μονάδας, από την οποία θα ενημερώνονται σε εβδομαδιαία βάση οι γονείς σχετικά με τη διεξαγωγή των εργαστηρίων ανά ενότητα και θεματικό κύκλο.

Στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων θα υλοποιηθούν δράσεις και από τους 4 θεματικούς κύκλους, ενώ η διάρκεια του κάθε θεματικού κύκλου ορίζεται σε 7 εβδομάδες (2 μήνες), ως εξής ( κατά σειρά υλοποίησης):

1ος  κύκλος (10 Οκτωβρίου – 30 Νοεμβρίου): ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ–ΕΥ ΖΗΝ.

3ος κύκλος (Δεκέμβριος – 7 Φεβρουαρίου):ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ–Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη.

4ος κύκλος (10 Φεβρουαρίου-τέλη Μαρτίου): ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ– Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία.

2ος Κύκλος (Απρίλιος – Μάιος): ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ.

Μετά το πέρας των εργαστηρίων θα ακολουθήσει αξιολόγηση/αποτίμηση των δράσεων και σχετικός αναστοχασμός.

Το Σχέδιο Δράσης ανά θεματικό κύκλο  και τάξη, συνοπτικά, θα είναι το εξής:

Α.  1ος θεματικός κύκλος: Ζω καλύτερα – Ευ ζην

  • Α΄ τάξη: «Τρέφομαι υγιεινά».

Υποθεματική: Υγεία: Διατροφή – Αυτομέριμνα, Οδική ασφάλεια.

Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Καψιμάλη Κωνσταντίνα.

Βασικοί στόχοι: Γνωριμία με την πυραμίδα της ισορροπημένης διατροφής, ευαισθητοποίηση σχετικά με την κατανάλωση προϊόντων καλής διατροφικής αξίας, γνωριμία με εναλλακτικούς τρόπους βελτίωσης της καθημερινής μας διατροφής, ομαδικές δραστηριότητες, σταδιακή μεταβολή των καθημερινών διατροφικών συνηθειών των παιδιών με τελικό στόχο την εκπαίδευση των παιδιών της Α΄ τάξης σχετικά με την ισορροπημένη διατροφή μέσα από μια σειρά εργαστηρίων ανακαλυπτικής μάθησης.

Διάρκεια: περίπου 7 εβδομάδες, με  7 εργαστήρια των 3 ωρών την εβδομάδα. Περίοδος υλοποίησης: 10 Οκτωβρίου –  30 Νοεμβρίου

  • Β΄ τάξη: «Ταξίδι στον κόσμο των συναισθημάτων»

Υποθεματική: Ψυχική και Συναισθηματική υγεία –Πρόληψη.

Υπεύθυνη εκπαιδευτικός :  Μανωλοπούλου Παρασκευή.

Βασικοί στόχοι: Δεξιότητες  μάθησης 21ου αιώνα (4c’s), Δεξιότητες του νου , Δεξιότητες ζωής.

Διάρκεια: περίπου 7 εβδομάδες, με  7 εργαστήρια των 3 ωρών την εβδομάδα. Περίοδος υλοποίησης: 10 Οκτωβρίου –  30 Νοεμβρίου

  • Γ΄ τάξη: «Το σώμα μου: Ένα θαύμα που αγαπώ, γνωρίζω και προστατεύω».

Υποθεματική: Γνωρίζω το σώμα μου- Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση.

Υπεύθυνη εκπαιδευτικός : Κανούση Αικατερίνη.

Βασικοί στόχοι: Δεξιότητες μάθησης του 21ου αιώνα (4C’s): (Κριτική Σκέψη) (Δημιουργικότητα), (Συνεργασία), (Επικοινωνία)Δεξιότητες του Νου, Δεξιότητες Ζωής

Διάρκεια: περίπου 7 εβδομάδες, με  7 εργαστήρια των 2 ωρών την εβδομάδα. Περίοδος υλοποίησης: 10 Οκτωβρίου –  30 Νοεμβρίου

  • Δ΄ τάξη: « Τρέφομαι υγιεινά»

Υποθεματική: Υγεία: Διατροφή – Αυτομέριμνα, Οδική ασφάλεια.

Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Σπέη Αικατερίνη.

Βασικοί στόχοι: Δεξιότητες  μάθησης 21ου αιώνα (4c’s), Η εκπαίδευση των παιδιών με την ισορροπημένη διατροφή, η αναγνώριση προϊόντων πλούσιων σσε θρεπτικά συστατικά, σταδιακή μεταβολή των διατροφικών συνηθειών τους.

Διάρκεια: περίπου 7 εβδομάδες,  με  7 εργαστήρια των 2 ωρών την εβδομάδα. Περίοδος υλοποίησης: 10 Οκτωβρίου –  30 Νοεμβρίου

  • Ε΄ τάξη: «Παίζουμε και μαθαίνουμε παρέα. Πάντα με βλέμμα θετικό!!!»

Υποθεματική: Ψυχική και Συναισθηματική υγεία –Πρόληψη.

Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Σουλιώτη Κλεοπάτρα.

Βασικοί στόχοι: Δεξιότητες  μάθησης 21ου αιώνα (4c’s), Ψηφιακή μάθηση 21ου αιώνα (4c’s σε ψηφιακό περιβάλλον), Παραγωγική μάθηση μέσω των παραστατικών τεχνών και της δημιουργικότητας, Δεξιότητες διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης, Δεξιότητες κοινωνικής ζωής.

Διάρκεια: περίπου 7 εβδομάδες,  με  7 εργαστήρια της 1 ώρας την εβδομάδα. Περίοδος υλοποίησης: 10 Οκτωβρίου –  30 Νοεμβρίου

  • ΣΤ΄ τάξη: «Αναπαραγωγικό σύστημα- Ιοί και μεταδοτικές ασθένειες.»

Υποθεματική: Γνωρίζω το σώμα μου- Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση

Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Τσαχίδου Σαραΐδα.

Βασικοί στόχοι: Δεξιότητες  μάθησης 21ου αιώνα (4c’s), Δεξιότητες κοινωνικής ζωής, Δεξιότητες ψηφιακής ιθαγένειας, δεξιότητες του νου, Γνωριμία και μελέτη του ανθρώπινου αναπαραγωγικού συστήματος, διαφορές ανάμεσα σε μικρόβια και ιούς, εμπέδωση κανόνων υγιεινής, γνωριμία με γνωστές μεταδοτικές ασθένειες και τον τρόπο που αυτές εξαφανίστηκαν, γνωριμία με επιστήμονες που ασχολήθηκαν  με τη εξάλειψη ή τον περιορισμό των μεταδοτικών ασθενειών.

Διάρκεια: περίπου 7 εβδομάδες,  με  7 εργαστήρια της 1 ώρας την εβδομάδα. Περίοδος υλοποίησης: 10 Οκτωβρίου –  30 Νοεμβρίου

 

 Β.  3ος θεματικός κύκλος: Ενδιαφέρομαι και ενεργώ – Κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη.

  • Α΄ τάξη: « Ανθρώπινα δικαιώματα»
  • Β΄ τάξη: « Αδέσποτη φροντίδα»
  • Γ΄ τάξη: «Μεγαλώνοντας με αξίες»
  • Δ΄ τάξη: «Έχω δικαίωμα να…»
  • Ε΄ τάξη: «Εγώ και η Κοινωνία.»
  • Στ΄ τάξη: «Καλλιέργεια του σεβασμού στη διαφορετικότητα και τον αλληλοσεβασμό.»

 

Γ. 4ος θεματικός κύκλος: Δημιουργώ και Καινοτομώ –  Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία

  • Α΄ τάξη: «Ο κόσμος της ρομποτικής»
  • Β΄ τάξη: «Παλιά επαγγέλματα ζωντανέψτε!»
  • Γ΄ τάξη: « Ένα βιβλίο γεννιέται»
  • Δ΄ τάξη: «Κύκλος του νερού»
  • Ε΄ τάξη: « Ήρωες του STEAM.»
  • Στ΄ τάξη: «Γνωριμία με επαγγέλματα του μέλλοντος»

 

Δ. 2ος θεματικός κύκλος: Φροντίζω το περιβάλλον.

  • Α΄ τάξη: «Προστατεύω το περιβάλλον»
  • Β΄ τάξη: «Η γη χορεύει»
  • Γ΄ τάξη: «Μουσεία και Αειφόρος Ανάπτυξη»
  • Δ΄ τάξη: «Χρησιμοποιώ πάλι και πάλι»
  • Ε΄ τάξη: « Αναλαμβάνουμε δράση για το κλίμα που αλλάζει!»
  • Στ΄ τάξη: « Ντεντέκτιβ πολιτιστικής κληρονομιάς»

Με απόφαση του Δ/ντή του σχολείου,  ως  Ενδοσχολική Συντονίστρια Γνωστικών Πεδίων, σύμφωνα με το άρθρο 92 Ν.4823/3-8-2021 (Α΄136) αναλαμβάνει η εκπαιδευτικός ΠΕ 70 κ. Μανωλοπούλου Παρασκευή.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων