ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΓΟΝΕΙΣ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ & ΥΠΕΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ (ΔΕΠΥ)

1)   Ορίστε έναν σταθερό κι ήρεμο χώρο μελέτης.

2)  Επιλέξτε τον κατάλληλο φωτισμό, ώστε να μη δημιουργούνται σκιάσεις στην επιφάνεια εργασίας του παιδιού.

3)  Βοηθήστε το παιδί να οργανώσει τον χώρο μελέτης του, έτσι ώστε στο γραφείο του να υπάρχουν μόνο τα απολύτως απαραίτητα αντικείμενα (μολύβι, στυλό,  γόμα, χάρακας, βιβλία και τετράδια με τη σειρά που θα διαβαστούν ).

4)  Φτιάξτε μαζί του το ημερήσιο πρόγραμμα μελέτης ξεκινώντας από το δυσκολότερο και καταλήγοντας στο πιο εύκολο μάθημα.

5)  Χωρίστε κάθε μάθημα σε μικρές ενότητες. Μπορείτε να κάνετε συγκεκριμένες ερωτήσεις στο παιδί για την κατανόηση των δευτερευόντων μαθημάτων.

6) Ορίστε σύντομα διαλείμματα ( 5΄- 10΄λεπτά ) μεταξύ των μαθημάτων, τα οποία καλό θα είναι να τηρούνται με τυπικότητα. Τα μικρά διαλείμματα βοηθούν τα παιδιά να χαλαρώσουν και να ανασυγκροτήσουν τη σκέψη τους. Προτείνετε διαφορετικές μορφές διαλειμμάτων: μια ευχάριστη κουβεντούλα, μια βόλτα στο δωμάτιο ή στο μπαλκόνι, χαλαρωτικές σωματικές ασκήσεις, μια σύντομη ιστορία  ή μια ζωγραφιά.

7) Γράψτε μαζί με το παιδί μία μικρή λίστα με τους σημαντικούς κανόνες συμπεριφοράς την ώρα του διαβάσματος κι αναρτήστε τους .

8) Βρείτε συστήματα επιβράβευσης, όχι πάντα υλικά. Μπορείτε να το επιβραβεύετε με δραστηριότητες, όπως μια βόλτα στο αγαπημένο του μέρος ή μια  συνάντηση -έκπληξη με τους φίλους του.

9) Ορίστε την «επιβράβευση της ημέρας» (αυτοκόλλητα, σφραγίδες, συμφωνημένος χρόνος στον υπολογιστή), εάν το παιδί ακολουθήσει με συνέπεια το πρόγραμμά του.

10)  Ενθαρρύνετε το παιδί με σύντομες φράσεις όπως: «Μπράβο!», «Καλή προσπάθεια!».  Να διορθώνετε μόνο τα μεγάλα σφάλματα.

11)  Έχετε μπροστά του ένα ρολόι για την οργάνωση του χρόνου του.

12) Μην επιμένετε στην αποστήθιση. Δώστε βαρύτητα στα βασικά σημεία του μαθήματος και στην κατανόησή τους. Τα σχεδιαγράμματα κι οι αξονικές ερωτήσεις (Πώς-Πού-Πότε) έχουν αποδειχτεί ιδιαίτερα βοηθητικά μέσα διδασκαλίας κι εκμάθησης .

13) Είναι σημαντικό να έχετε μια δεύτερη σειρά βιβλίων στο σπίτι, σε περίπτωση που ξεχνά συχνά τα βιβλία του στην τάξη.

14) Έχετε σημειωμένα  τα τηλέφωνα 2-3  συμμαθητών του,  αν ξεχνά ή δεν προλαβαίνει κάποιες ασκήσεις.

15) Βοηθήστε το στην οργάνωση των συρταριών, της κασετίνας και της τσάντας του. Υπενθυμίστε του τη χρήση σελιδοδείκτη ή συνδετήρα σε κάθε καινούριο μάθημα, καθώς και το να αναγράφεται σε αυτό η ημερομηνία.

16) Μιλήστε με τον δάσκαλο και συμφωνήστε σε ένα κοινό πλάνο αντιμετώπισης. Συζητήστε μαζί για τη διαφοροποίηση ή τον περιορισμό  της ύλης, όπου αυτό καθίσταται αναγκαίο.

17) Με συστηματική επανάληψη, υπομονή κι ενεργητική ακρόαση θα μπορέσετε να βοηθήσετε το παιδί σας, ώστε να  οργανωθεί και σταδιακά να αυτονομηθεί.

Η ειδική παιδαγωγός

Κάλλια Ανδρικοπούλου