Πώς μπορούν τα παιδιά μας να αγαπήσουν το βιβλίο;
→ Διαβάζουμε παραμύθια στα παιδιά μας απ’ τα πρώτα χρόνια της ζωής τους. Καθόμαστε κοντά τους ή τα κρατάμε αγκαλιά και τους αφηγούμαστε το παραμύθι παραστατικά, χρωματίζοντας τη φωνή μας.
→ Δίνουμε μεγάλη σημασία στην εικονογράφηση του βιβλίου και αφήνουμε το παιδί να «μπει μέσα στον κόσμο της». Όσο πιο μικρό είναι το παιδί, τόσο πιο σημαντικός είναι ο ρόλος της εικονογράφησης για την κατανόηση του βιβλίου και για την ανάπτυξη της φαντασίας του .
→ Εντάσσουμε τα βιβλία (λογοτεχνικά, λεξικά, εγκυκλοπαίδειες, περιοδικά, εφημερίδες) στη ζωή μας πρώτα εμείς οι γονείς, για να λειτουργήσουμε ως πρότυπο στα παιδιά μας και να τα επηρεάσουμε ώστε να μας μιμηθούν.
→ Μέχρι να αναπτυχθεί ικανοποιητικά η αναγνωστική ικανότητα του παιδιού μας, το βοηθάμε να διαβάσει ένα βιβλίο. Διαβάζουμε μαζί του, ειδικά στα σημεία που υπάρχουν άγνωστες λέξεις. Είμαστε δίπλα του, για να μην απογοητευτεί σε περίπτωση που δυσκολεύεται.
→ Φροντίζουμε η ανάγνωση ενός βιβλίου να είναι μέρος του εβδομαδιαίου, αν όχι του καθημερινού προγράμματος του παιδιού μας. Επιλέγουμε την ώρα ανάγνωσης (πχ. πριν τον βραδινό ύπνο) και φροντίζουμε ο χρόνος ενασχόλησης με το βιβλίο να κυλάει ευχάριστα και να δημιουργούνται θετικά συναισθήματα στο παιδί μας. Έτσι, θα ανυπομονεί για την επόμενη φορά.
→ Μπορείτε να οργανώσετε διάφορες δράσεις που να έπονται της ανάγνωσης ενός βιβλίου ή που να γίνονται ταυτόχρονα με την ανάγνωσή του. Για παράδειγμα:
- ζωγραφική μιας εικόνας της ιστορίας ή κατασκευή με απλά υλικά ενός ήρωα (πχ Πινόκιο, νεράιδα…)
- αλλάζουμε το τέλος της ιστορίας
- αλλάζουμε τα ονόματα των ηρώων και βρίσκουμε αστεία ανάλογα με τα χαρακτηριστικά τους
- διαβάζουμε κάποιες προτάσεις του βιβλίου σαν να ήμασταν «τραγουδιστές» ή « αυστηρός δάσκαλος» ή «παπαγάλος» κτλ
→ Δίνουμε τη δυνατότητα στο παιδί μας να επιλέξει μόνο του το βιβλίο του ( στο βιβλιοπωλείο, στη δανειστική βιβλιοθήκη).
→ Επιβραβεύουμε κάθε προσπάθεια του παιδιού μας και του δίνουμε κίνητρα να συνεχίσει να ασχολείται με τα βιβλία.
→ Βιβλία δεν είναι μόνο τα σχολικά εγχειρίδια και τα παραμύθια. Όταν ένα παιδί ασχολείται με ένα βιβλίο μαγειρικής, με ένα περιοδικό, ένα κόμικς ή με αινίγματα και σταυρόλεξα, αναπτύσσει εξίσου σημαντικές δεξιότητες.
Γενικά, βάλτε το βιβλίο στη ζωή του παιδιού σας απ’ τα πρώτα του χρόνια και αναπτύξτε το δέσιμο και τη σχέση σας διαβάζοντας παρέα!