Ζω καλύτερα-Ευ Ζην

Ζω καλύτερα – Ευ Ζην

Μαθήματα Ζωής και Αγωγής της Υγείας

Image preview

Ψυχική Υγεία:

Ενσυναίσθηση

Σε αυτόν τον κύκλο εργαστηρίων μέσα από διάφορες δραστηριότητες οι μαθητές θα δουλέψουν με τη συναισθηματική τους νοημοσύνη. Στόχος των εργαστηρίων είναι να αναπτύξουν τα εξής:
α) Η ενσυναίσθηση:Ο όρος ενσυναίσθηση δηλώνει τη δεξιότητα «να νιώθεις σε βάθος» τον άλλο και ως όρος πλησιάζει αρκετά τους όρους συμπόνια και αλληλεγγύη.Με την ενσυναίσθηση λοιπόν νιώθω τα συναισθήματα του άλλου και μπορώ να βάλω τον εαυτό μου στη θέση του. Μπορώ όχι μόνο να ακούω τον άνθρωπο που έχω απέναντί μου, αλλά μπορώ και να μπαίνω στη διαδικασία να του αφιερώσω την απαραίτητη προσοχή και να έχω την ικανότητα να κατανοώ σε βάθος τις σκέψεις, τους φόβους και τις επιθυμίες του, να συναισθάνομαι τα συναισθήματά του.

β) Η αυτεπίγνωση: Για να μπορέσουμε να κατανοήσουμε τα συναισθήματα των άλλων θα πρέπει πρώτα να είμαστε ικανοί να κατανοούμε τα δικά μας συναισθήματα και να τα διαχειριζόμαστε, δηλαδή να έχουμε αυτεπίγνωση. Η ικανότητα αυτή, βοηθάει να αναγνωρίζουμε τις διαθέσεις και τα συναισθήματα μας. Επιπλέον το να έχουμε αυτεπίγνωση σημαίνει ότι γνωρίζουμε ότι η διάθεση μας μπορεί να επηρεάσει τους άλλους. Το να γνωρίζουμε πώς αισθάνονται οι άλλοι διευκολύνει τη σχέση μας μαζί τους και μας βοηθάει να διαχειριστούμε τις καταστάσεις που μπορεί να προκύψουν ανάμεσα μας. Η ικανότητα ρύθμισης των συναισθημάτων μας βοηθάει στην δημιουργία και τη διατήρηση μιας υγιούς σχέσης με τους άλλους και με τον εαυτό μας. Όταν έχουμε επίγνωση του πώς αισθανόμαστε, γινόμαστε αυτοί που κυβερνούν τα συναισθήματά τους και όχι το αντίστροφο. Η αυτεπίγνωση είναι βασικό στοιχείο της συναισθηματικής νοημοσύνης.

γ) Η ψυχική τους ανθεκτικότητα: Με τον όρο ψυχική ανθεκτικότητα αναφερόμαστε, λοιπόν, σε μια δυναμική διαδικασία η οποία ενέχει τη θετική προσαρμογή στο πλαίσιο σημαντικών αντιξοοτήτων. Η ανθεκτικότητα μπορεί να θεωρηθεί ως η ικανότητα θετικής απάντησης και ανάκαμψης έπειτα από σημαντικές αντιξοότητες, υπερβολικές απαιτήσεις και έντονα στρεσογόνες καταστάσεις. ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας. Θα πρέπει να επιχειρείται από μικρή ηλικία με ιδιαίτερη έμφαση στην περίοδο της εφηβείας όπου οι έφηβοι, εξαιτίας αναπτυξιακών αλλαγών, εμφανίζουν αυξημένο στρες και έλλειψη αυτοπεποίθησης και αυτοεκτίμησης και άρα μειωμένη ψυχική ανθεκτικότητα.

Τρόποι ενίσχυσης της ψυχικής ανθεκτικότητας (για γονείς και εκπαιδευτικούς) :

  •   Αποφεύγουμε τις απαγορεύσεις όπως «φύγε από εκεί», «μην», «όχι»
  •   Ενημερώνουμε το παιδί για τους κινδύνους μέσα από τη συζήτηση και το διάλογο
  •   Δεν φοβίζουμε το παιδί μέσα από τρομακτικές ιστορίες
  •   Αφήνουμε το παιδί να κάνει λάθη ώστε να μάθει από τις συνέπειες
  •  Ενθαρρύνουμε το παιδί να δοκιμάσει τις δυνάμεις τουΕνθαρρύνουμε το παιδί να βρει λύσεις για θέματα που το απασχολούν
    •   Διδάσκουμε το παιδί να σκέφτεται ρεαλιστικά
    •  Δίνουμε την ευκαιρία στο παιδί για να μιλήσει για τα συναισθήματα του
    •  Προσπαθούμε να ανακαλύψουμε θετικά συναισθήματα ακόμα και στις πιο «δύσκολες μέρες» του παιδιού
    •   Θέτουμε σαφείς και ξεκάθαρους στόχους στη σχολική τάξη
    •  Τονίζουμε τα θετικά χαρακτηριστικά του παιδιού και το οδηγούμε να «σταθεί» σε αυτά έτσι ώστε να αντιμετωπίσει κάτι που το δυσκολεύει
    •   Επιβραβεύουμε την προσπάθεια και όχι το αποτέλεσμα.

Αφήστε μια απάντηση