A ΄ «Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική, είναι απλώς μοναδική!»

1 ο Εργαστήριο
Στο πρώτο εργαστήριο, οι μαθητές ζωγράφισαν την οικογένειά τους. Με μια
δραστηριότητα καταιγισμού ιδεών (brainstorming) με θέμα «Τι είναι Οικογένεια»
ανιχνεύθηκαν οι πρότερες ιδέες και αντιλήψεις των μαθητών. Ακολούθησε συζήτηση με
αφορμή τις ιδέες των μαθητών και έγινε μία προσπάθεια πρώτης οργάνωσής τους σε
κατηγορίες (συναισθήματα, αντιλήψεις κ.ά.). Είδαμε στην τάξη το διαδραστικό ψηφιακό
παραμύθι «Η μονα-δική μου οικογένεια» της Ι. Μανάφη .Όλοι μαζί συζητήσαμε για τις
οικογένειες των ζώων που πρωταγωνιστούν στο παραμύθι.

5

2 ο Εργαστήριο

«Πες μας, Πιγκουίνε!»

– Συζητάμε για την πυρηνική οικογένεια
Με αφορμή το παραμύθι που διαβάστηκε στο 1ο
Εργαστήριο, ο πιγκουίνος, μας στέλνει χαιρετισμούς με
μια αναμνηστική κάρτα για την Παγκόσμια Ημέρα Γονέων
στην οποία είναι «τιμώμενα πρόσωπα» ο ίδιος και η
οικογένειά του! Παρακολουθήσαμε βίντεο με τίτλο
«Πιγκουίνοι» από τη συλλογή εκπαιδευτικών ντοκιμαντέρ
της Disney «Ο μαγικός κόσμος των ζώων», 2009). Οι
μαθητές συζήτησαν μεταξύ τους μία προβληματική
κατάσταση που απαιτεί λύση. Βρίσκουν εναλλακτικές
λύσεις στο πρόβλημά τους και συμπληρώνουν ένα φύλλο
εργασίας καταγράφοντας τις λύσεις που έχουν σκεφτεί.
Καταγράφονται οι ιδέες των μαθητών σε έναν λευκοπίνακα Google Jamboard .Δημιουργία
συννεφόλεξου σε σχήμα πιγκουίνου (εργαλείο WordArt).

2a 2b 2g

3 o Εργαστήριο

«Πες μας, λύκε!»

– Συζητάμε για την εκτεταμένη οικογένεια
Ο λύκος στέλνει χαιρετισμούς με μία αναμνηστική κάρτα για την Παγκόσμια Ημέρα
Ηλικιωμένων, στην οποία είναι «τιμώμενα πρόσωπα» οι γιαγιάδες του και οι παππούδες
του. Παρουσιάζεται ένα σύντομο πληροφοριακό κείμενο για τον λύκο από τη συλλογή
εκπαιδευτικών ντοκιμαντέρ της Disney «Ο μαγικός κόσμος των ζώων», 2009).
Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας του λύκου και τα
ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδηγεί στον ορισμό της εκτεταμένης
οικογένειας. Παρουσιάζεται προβληματική κατάσταση που απαιτεί λύση. Καταγράφονται οι
ιδέες των μαθητών σε έναν λευκοπίνακα Google Jamboard. Δημιουργία συννεφόλεξου σε
σχήμα λύκου (εργαλείο WordArt).

3a 3b 3c

4 ο Εργαστήριο

«Πες μας, καγκουρό!»

– Συζητάμε για τη μονογονεϊκή οικογένεια)
Το καγκουρό, στέλνει χαιρετισμούς με μία αναμνηστική κάρτα για την Παγκόσμια Ημέρα
της Μητέρας. Είδαμε βίντεο με τίτλο «Καγκουρό» από τη συλλογή εκπαιδευτικών
ντοκιμαντέρ της Disney «Ο μαγικός κόσμος των ζώων»,2009).Ακολουθεί συζήτηση στην
ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας του καγκουρό και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.
Η συζήτηση οδηγεί στον ορισμό της μονογονεϊκής οικογένειας. Μοιράζεται σε κάθε
«οικογένεια» μια κάρτα με μία προβληματική κατάσταση που απαιτεί λύση.
Γίνεται συζήτηση στην ολομέλεια των μαθητών για τις δυσκολίες που μπορεί να συναντήσει
μια μονογονεϊκή οικογένεια στη λειτουργία της, αλλά και για τις όμορφες στιγμές που
μπορούν να έχουν τα μέλη της. Καταγράφονται οι ιδέες των μαθητών σε έναν λευκοπίνακα
Google Jamboard. Δημιουργία συννεφόλεξου σε σχήμα καγκουρό (εργαλείο WordArt)

4a 4b

5 o Εργαστήριο

«Πες μας, κούκε!»

– Συζητάμε για τη θετή οικογένεια
Άλλος ήρωας του παραμυθιού, ο κούκος, τους στέλνει χαιρετισμούς με μία αναμνηστική
κάρτα για την Παγκόσμια Ημέρα Υιοθεσίας, στην οποία φωτογραφίζονται ο κούκος και η
οικογένειά του. Προβάλλεται σχετικό βίντεο (π.χ. απόσπασμα από το βίντεο του BBC Earth
με τίτλο “Cuckoo Hijacks Warbler Nest”. Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια για τη δομή
της οικογένειας του κούκου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδηγεί στον
ορισμό της θετής οικογένειας. Μοιράζεται σε κάθε «οικογένεια» μια κάρτα με μία
προβληματική κατάσταση που απαιτεί λύση. . Παράλληλα συμπληρώνουν ένα φύλλο
εργασίας καταγράφοντας τις λύσεις που έχουν σκεφτεί. Δημιουργία συννεφόλεξου σε
σχήμα πτηνού (εργαλείο WordArt).

5a

6 o Εργαστήριο

«Πες μας, χελωνάκι!»

– Συζητάμε για τα ορφανά παιδιά
Ένας ακόμα ήρωας του παραμυθιού, το χελωνάκι, στέλνει χαιρετισμούς με μία
αναμνηστική κάρτα για την Παγκόσμια Ημέρα Ορφανών, στην οποία απεικονίζονται το
ίδιο και τα αδέρφια του. Προβάλλεται βίντεο (π.χ. αποσπάσματα από το βίντεο με τίτλο
«Χελώνες» από τη συλλογή εκπαιδευτικών ντοκιμαντέρ της Disney «Ο μαγικός κόσμος των
ζώων», 2009. Συζήτηση στην ολομέλεια για τα χελωνάκια που στερούνται τους γονείς τους
από τη γέννησή τους. Η συζήτηση οδηγεί στα ορφανά παιδιά και στα ασυνόδευτα
προσφυγόπουλα που ζουν στην πατρίδα μας. Προβληματική κατάσταση που απαιτεί λύση.
Συζήτηση στην ολομέλεια των μαθητών για τις δυσκολίες που μπορούν να συναντήσουν τα
ορφανά παιδιά, αλλά και για τις όμορφες στιγμές που μπορούν να έχουν μαζί. Δημιουργία
συννεφόλεξου σε σχήμα μικρού παιδιού (εργαλείο WordArt).

6a

7 ο Εργαστήριο

«Οι μονα-δικές μας οικογένειες»

– Αξιολόγηση & Διάχυση δράσεων
Κάθε μαθητής στην ομάδα του αναλαμβάνει να ζωγραφίσει ένα σπιτάκι, στο οποίο κατοικεί
η οικογένεια που εκπροσωπεί ο μαθητής, ενώ ο ίδιος καλείται να γράψει α) μέσα στο
σπιτάκι, λέξεις που εκφράζουν το πώς αισθάνονται τα μέλη μέσα στην οικογένειά τους.
Φύλλο Αξιολόγησης για τους διαφορετικούς τύπους οικογένειας που γνώρισαν στα
Εργαστήρια. Στο τέλος, οι μαθητές καλούνται να
συμπληρώσουν μία Ρουμπρίκα Αυτοαξιολόγησης
για τη συνεργασία στην ομάδα, την καλλιέργεια
της ενσυναίσθησης και την αποδοχή της
διαφορετικότητας.

7a 7b