Εργαστήρια Δεξιοτήτων Γ’ & Στ’ τάξης {Η πολιτιστική μας κληρονομιά, τα μνημεία και τα γλυπτά του τόπου μας}

1ο Εργαστήριο (2 διδακτικές ώρες)

Υπαίθρια μνημεία

Στο 1ο εργαστήριο μιλήσαμε γενικά για τα υπαίθρια μνημεία, ορίσαμε τι είναι το μνημείο και πιο συγκεκριμένα τι αποτελεί υπαίθριο μνημείο και πώς ορίζεται το υπαίθριο. Ψάξαμε στο διαδίκτυο και παρατηρήσαμε παραδείγματα υπαίθριων μνημείων από τη χώρα μας αλλά και από άλλες χώρες και μιλήσαμε για την πολιτιστική κληρονομιά και τη σύνδεσή της με την ιστορία και τον πολιτισμό. Η συζήτηση μάς έφερε στα θέατρα ως υπαίθρια μνημεία, συζητήσαμε για τα θέατρα της αρχαιότητας, είδαμε εικόνες από κάποια σημαντικά θέατρα της επικράτειας, για παράδειγμα το θέατρο της Δωδώνης, της Επιδαύρου, της Λάρισας αλλά και το πιο κοντινό μας, το αρχαίο θέατρο Δημητριάδος. Στη συνέχεια τα παιδιά ζωγράφισαν το αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου και παρουσίασαν τη ζωγραφιά τους στην τάξη.

2ο Εργαστήριο (2 διδακτικές ώρες)

Εμείς και τα υπαίθρια γλυπτά και μνημεία

Στο 2ο εργαστήριο συζητήσαμε με τα παιδιά για τη γλυπτική και τα γλυπτά αξιοποιώντας φωτογραφίες από το διαδίκτυο προκειμένου να παρατηρήσουμε αγάλματα, γλυπτά, προτομές κ.λπ. Συζητήσαμε το γεγονός ότι τα γλυπτά μπορεί να εκτίθενται είτε σε κλειστούς χώρους, π.χ. μουσεία είτε σε ανοιχτούς χώρους, π.χ. αυλές σχολείων, πλατείες, πάρκα κ.λπ. Είδαμε παραδείγματα γλυπτών που βρίσκονται στις πλατείες και στα πάρκα διαφόρων πόλεων κυρίως της Ελλάδας και συζητήσαμε με τα παιδιά αν στο δικό τους χωριό υπάρχουν κάποια γλυπτά σε δημόσιους χώρους.

3ο Εργαστήριο (2 διδακτικές ώρες)

Η γειτονιά: δημόσιοι χώροι, υπαίθρια γλυπτά, μνημεία, σημεία ενδιαφέροντος

Συζητήσαμε με την τάξη για τη γειτονιά μας και ορίσαμε τα στοιχεία που τη χαρακτηρίζουν. Τα παιδιά προσπάθησαν να αναπαραστήσουν στο μυαλό τους τη διαδρομή από το σπίτι τους έως το σχολείο (τι βλέπουν, τι παρατηρούν, τι βρίσκουν πιο ενδιαφέρον στη διαδρομή αυτή). Έπειτα τα παιδιά δημιούργησαν έναν «χάρτη» με τη διαδρομή σπίτι-σχολείο και τα πιο σημαντικά στοιχεία της. Στο τέλος της δραστηριότητας τα παιδιά έγραψαν σε ένα Post it μια σκέψη τους για το πώς τους φάνηκε η δραστηριότητα.

4ο Εργαστήριο (2 διδακτικές ώρες)

Από το γλυπτό στον δημόσιο χώρο

Αρχικά ορίσαμε τις έννοιες του βανδαλισμού, του γκράφιτι και της φθοράς. Εξηγήσαμε τι σημαίνει η κάθε λέξη και συζητήσαμε με τα παιδιά πώς τους φαίνονται αυτές οι δραστηριότητες και τι συναισθήματα τους προκαλούν. Εμβαθύναμε περισσότερο στην έννοια του γκράφιτι και στη διαφορά μεταξύ δημιουργιών γκράφιτι σε τοίχους δημοσίων κτηρίων ως έργα τέχνης και στα διάφορα συνθήματα που βλέπουμε γραμμένα στους τοίχους. Τα παιδιά εξέφρασαν τις απόψεις και τα συναισθήματά τους σχετικά με το γκράφιτι. Στα πλαίσια της συζήτησης αναφερθήκαμε και στην έννοια της παραβατικότητας αναφορικά με τα γκράφιτι. Ακολούθησε μια βόλτα στον προαύλιο χώρο του σχολείου όπου παρατηρήσαμε και καταγράψαμε τυχόν φθορές ή γκράφιτι. Τέλος, τα παιδιά έγραψαν σε χαρτάκια post-it τις εντυπώσεις και τα συναισθήματα τους από αυτήν τη βόλτα.

5ο Εργαστήριο (2 διδακτικές ώρες)

Συντήρηση και αποκατάσταση… μια συνεχής μάχη

Ξεκινήσαμε συζητώντας στην τάξη για τα αίτια των φυσικών φθορών των μνημείων (ενδεικτικά ατμοσφαιρικοί ρύποι, πουλιά, καιρικές συνθήκες) και για τα αποτελέσματα αυτών αναζητώντας σχετικές εικόνες στο διαδίκτυο. Για να κατανοήσουν οι μαθητές την επίδραση της όξινης βροχής, κάναμε στην τάξη το πείραμα με την κιμωλία. Στη συνέχεια, παρακολουθήσαμε το σύντομο βίντεο του Μουσείο Ακρόπολης σχετικά με τη συντήρηση των Καρυάτιδων. Ακολούθησε συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων για τη συντήρηση έργων τέχνης και για το επάγγελμα του συντηρητή έργων τέχνης. Στο τέλος του εργαστηρίου τα παιδιά είπαν τι τους εντυπωσίασε περισσότερο όσον αφορά τη συντήρηση και το επάγγελμα του συντηρητή.

6ο εργαστήριο (2 διδακτικές ώρες)

Έρευνα στο χωριό

Στο πλαίσιο του 6ου εργαστηρίου επισκεφθήκαμε την κεντρική εκκλησία του χωριού και παρατηρήσαμε τα αγάλματα και τα μνημεία που βρίσκονται στον προαύλιο χώρο αυτής. Το κάθε παιδί είχε μαζί του το «Φύλλο παρατήρησης στο πεδίο» (Παράρτημα Ι) και μαζί με τους συμμαθητές τους παρατηρούσαν τα αγάλματα προσπαθώντας να απαντήσουν σε όσο το δυνατόν περισσότερες ερωτήσεις (πληροφορίες για τον δημιουργό, για αυτό που απεικονίζεται, για τον λόγο που αποφασίστηκε να εκτεθεί εκεί κ.λπ.). Με το διαθέσιμο μέσο φωτογράφησης (κινητό) τα παιδιά παρατήρησαν και αποτύπωσαν κάποιες λεπτομέρειες των γλυπτών που τους εντυπωσίασαν. Επιστρέφοντας στο σχολείο, τα παιδιά αναστοχάστηκαν την έξοδο τους στο χωριό. Τι είδαν, τι αισθάνθηκαν, τι έμαθαν και αντάλλαξαν ιδέες και απόψεις.

316882121 808207083593663 5007022689318900287 n 316921866 811938856774562 6745902588160074143 n 316926406 674109197718013 8853435203459274568 n 317038852 1532820357158277 8555381309960773334 n 1

 

316655339 5564821906906760 4346162357621779107 n 316741304 5621186227968479 7672788891119613051 n 317123252 535186741798483 78026450345692715 n 317256350 616509510252153 7097298795899428040 n 317323674 1240457616502287 7102662059745992643 n 317330937 870740624081600 6132657414371962997 n 317356598 1080623435945932 4168412826742315862 n 317455863 807543813658323 6953450973730669714 n 317812528 656792476226850 314638272892133443 n

  • Στ’ τάξη 

310259771 666621024845670 2683151101118504811 n 310345140 639309281315690 286947167794132694 n 310402200 673682734224077 8164964244863980106 n 310414445 845214966625927 1194986044047762883 n 315894410 1222059841677960 1247830586504784128 n 315956720 642981097557904 8972276392808105677 n 315960785 542206331248987 9189158841113790608 n 316136217 887193312438674 6906742647979690342 n

  • Γ’ τάξη