Μετά από δύο χρόνια που ήταν το Νηπιαγωγείο μας σε αναστολή, σήμερα άνοιξε και επίσημα ξανά τις πόρτες του και καλοδέχτηκε με μεγάλη χαρά τους μικρούς μαθητές μαζί με τους γονείς τους ,την αντιδήμαρχο Τρικάλων και τον πρόεδρο του Μ.Κεφαλόβρυσου . Ο πάτερ Βασίλειος, τέλεσε τον αγιασμό και με την ευχή να έχουμε μια καλή σχολική χρονιά ξεκινάμε δυναμικά.
Στους μικρούς μας μαθητές μοιράστηκαν δωράκια καλοσωρίσματος.
Δημοσιεύθηκε στηΚοινωνικές|Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΑΓΙΑΣΜΟΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ
Από το 2013 και με αφορμή την 6η Μαρτίου Σχολική Ημέρα Ενάντια στην Ενδοσχολική Βία και Εκφοβισμό “Το Χαμόγελο του Παιδιού” και το “YouSmile” πραγματοποιεί την σχολική δράση “Μίλα Τώρα”. Με βασικό μήνυμα το «ΜΙΛΑ ΤΩΡΑ» τα σχολεία και τα παιδιά συμμετέχουν και δημιουργούν το δικό τους μήνυμα ενάντια στο Bullying.
Όλες οι δράσεις γίνονται στο πλαίσιο της θεσμοθετημένης συνεργασίας μας με το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων και μέσα από το εγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής με τίτλο «ΓΙΝΟΜΑΙ ΕΘΕΛΟΝΤΗΣ-ΥΠΕΡΑΣΠΙΖΟΜΑΙ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΜΟΥ» (Φ.2.1/ΜΓ/75735/120154/Δ7).
Σύμφωνα με τον Olweus «Ένας μαθητής/μία μαθήτρια είναι θύμα εκφοβισμού όταν επανειλημμένα και συστηματικά δέχεται βία από έναν ή περισσότερους συμμαθητές. H βία μπορεί να είναι σωματική, λεκτική, συναισθηματική, σεξουαλική ή/και διαδικτυακή. Παράλληλα, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, επισημαίνει ότι ο εκφοβισμός αποτελεί μία πολύπλευρη μορφή κακομεταχείρισης, η οποία χαρακτηρίζεται από την επαναλαμβανόμενη έκθεση ενός ατόμου σε φυσική ή/και συναισθηματική επιθετικότητα, όπως πειράγματα, παρατσούκλια, κοροϊδίες, απειλές, παρενόχληση, χλευασμούς, καψόνια, κοινωνικό αποκλεισμό ή διάδοση φημών.
Συνεπώς, για να θεωρηθεί εκφοβισμός μία συμπεριφορά θα πρέπει να υπάρχει ανισορροπία δύναμης, στόχος να προκληθεί κάποιου είδους βλάβη, να γίνεται από πρόθεση και κατ’ επανάληψη. Οι πράξεις του εκφοβισμού συνήθως είναι προγραμματισμένες και απειλούν σοβαρά τη σωματική και ψυχική υγεία του παιδιού που εκφοβίζεται, ενώ συχνά ακολουθεί και επίρριψη ευθυνών στο ίδιο το παιδί.
Από τα παραπάνω προκύπτει ότι μία σύγκρουση μεταξύ δύο ή περισσότερων παιδιών εντός ή εκτός σχολικού περιβάλλοντος ΔΕΝ αρκεί για να μιλήσουμε για εκφοβισμό. Αναλυτικότερα, στη σύγκρουση υπάρχει ισότιμη σχέση μεταξύ των μελών, ενώ συχνά τα παιδιά διατηρούν φιλικές σχέσεις μεταξύ τους. Η σύγκρουση προκύπτει τυχαία, ίσως μόνο μία φορά και δεν έχει σοβαρές επιπτώσεις στο παιδί που εκφοβίζεται. Επιπροσθέτως, συχνά ακολουθεί μεταμέλεια και ανάληψη ευθύνης από τον «δράστη», και δεν αποσκοπεί στην απόκτηση δύναμης.
Μία ακόμη σύγχυση μπορεί να δημιουργηθεί από τα ίδια τα παιδιά που εκφοβίζουν ή παρατηρούν, τα οποία μπορεί να ισχυριστούν ότι μία συμπεριφορά εκφοβισμού δεν είναι τίποτε περισσότερο ή λιγότερο από «πλάκα» ή «πείραγμα». Ωστόσο, μία σημαντική διαφορά είναι ότι η πλάκα συμβαίνει μεταξύ φίλων, ενώ ο εκφοβισμός ΟΧΙ. Επίσης, στην πλάκα υπάρχουν εναλλαγές στους ρόλους και απαραίτητη προϋπόθεση είναι να γελάνε όλοι. Τέλος, η πλάκα ΔΕΝ περιλαμβάνει ένα παιδί που πονάει, φοβάται ή ντρέπεται, συναισθήματα που προκαλούν οι συμπεριφορές εκφοβισμού.
Για να μπορέσουν τα παιδιά να κατανοήσουν τη δύναμη των αρνητικών συμπεριφορών και λέξεων , κάναμε τις παρακάτω δραστηριότητες :
1η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ( Τα μήλα )
Έδειξα στα παιδιά δυο μήλα (τα παιδιά δεν το ήξεραν, αλλά πριν το μάθημα είχα επανειλημμένως ρίξει ένα από τα μήλα στο πάτωμα. Αλλά δεν μπορούσες να το διακρίνεις. Και τα δύο μήλα έμοιαζαν τέλεια). Μιλήσαμε για τα μήλα και τα παιδιά περιέγραψαν πώς και τα δύο μήλα έμοιαζαν ίδια. Και τα δύο ήταν κόκκινα, ίδιου μεγέθους και έμοιαζαν αρκετά ζουμερά για να τα φας.
Μετά έπιασα το μήλο που είχα ρίξει στο πάτωμα και άρχισα να λέω στα παιδιά πόσο αντιπαθούσα αυτό το μήλο και ότι το έβρισκα αηδιαστικό, ότι είχε ένα απαίσιο χρώμα και ότι το κοτσάνι ήταν πολύ μικρό. Τους είπα ότι επειδή δεν μου άρεσε, δεν ήθελα να αρέσει ούτε σε εκείνα κι έτσι θα έπρεπε κι εκείνα να μιλήσουν άσχημα στο μήλο.
Μερικά παιδιά με κοίταξαν σαν να ήμουν τρελή, αλλά αρχίσαμε να περνάμε το μήλο γύρω-γύρω αποκαλώντας το διάφορα, “είσαι βρωμερό μήλο”, “είσαι άσχημο , “ έχεις σκουλήκια μέσα σου” κλπ.
Πραγματικά το κατατροπώσαμε το καημενούλι το μήλο. Άρχισα να το λυπάμαι!
Μετά αρχίσαμε να περνάμε το άλλο μήλο και να του λέμε ευγενικά λόγια, “Είσαι ένα υπέροχο μήλο”, “η φλούδα σου είναι πανέμορφη”, “Τι υπέροχο χρώμα που έχεις” κλπ.
Μετά κράτησα ψηλά και τα δύο μήλα και πάλι, μιλήσαμε για τις ομοιότητες και τις διαφορές. Δεν υπήρχε αλλαγή. Και τα δύο μήλα έμοιαζαν ίδια.
Μετά έκοψα τα μήλα. Το μήλο στο οποίο ήμασταν ευγενικοί, ήταν καθαρό, φρέσκο και ζουμερό.
Το μήλο στο οποίο είχαμε πει άσχημα λόγια ήταν μελανιασμένο και χτυπημένο στο εσωτερικό του.
Τα παιδιά έπιασαν το νόημα αμέσως σαν να άναψε ένα λαμπάκι μέσα στο κεφάλι τους. Αυτό που είδαμε μέσα στο μήλο, οι μελανιές, τα χτυπήματα και τα σπασμένα κομμάτια είναι αυτό που συμβαίνει μέσα μας όταν κάποιος μας συμπεριφέρεται άσχημα με τα λόγια ή τις πράξεις του.
Όταν οι άνθρωποι εκφοβίζονται, ιδιαίτερα τα παιδιά, αισθάνονται απαίσια μέσα τους και μερικές φορές δε δείχνουν ή δεν λένε σε άλλους πώς αισθάνονται. Αν δεν είχαμε κόψει το μήλο, δε θα ξέραμε ποτέ πόσο πόνο του είχαμε προκαλέσει. Τα παιδιά αμέσως ένοιωσαν την ανάγκη να ζητήσουν συγνώμη από το μήλο που του μίλησαν άσχημα … Η συγνώμη αυτή στάθηκε η αφορμή να περάσουμε στη 2η Δραστηριότητα :
Στην ερώτηση “Πως νοιώθουν τα ίδια όταν κάποιος τους μιλάει ή τους φέρεται άσχημα ” έδωσαν τις εξής απαντήσεις :
-ΣΤΕΝΑΧΩΡΙΕΜΑΙ
-ΠΟΝΑΕΙ Η ΚΑΔΡΟΥΛΑ ΜΟΥ
-ΝΟΙΩΘΩ ΑΣΧΗΜΑ
-ΚΛΑΙΩ
-ΔΕΝ ΜΟΥ ΑΡΕΣΕΙ …
Φτιάξαμε δύο πρόσωπα το ένα χαρούμενο και το άλλο λυπημένο . Αντί για σώμα βάλαμε την καρδούλα τους . Τα παιδιά κλήθηκαν να απαντήσουν στις ερωτήσεις : – ΓΙΑΤΙ ΕΙΝΑΙ ΧΑΡΟΥΜΕΝΟ ΤΟ ΕΝΑ ΠΑΙΔΑΚΙ ΚΑΙ ΓΙΑΤΙ ΕΙΝΑΙ ΛΥΠΗΜΕΝΟ ΤΟ ΑΛΛΟ ; ( Απαντήσεις παιδιών )
-Γιατί οι φίλοι του παίζουν μαζί του
-Γιατί του λένε πως το αγαπάνε
-Γιατί του μιλάνε όμορφα …κλπ
Για κάθε όμορφη συμπεριφορά και κουβέντα που έλεγαν τα παιδιά κολλούσαν και ένα λαμπερό αυτοκόλλητο καρδούλα πάνω στην καρδιά της χαρούμενης κατασκευής .
Για κάθε ‘άσχημη κουβέντα ή συμπεριφορά έβαζαν και μια καρφίτσα στην καρδιά της λυπημένης κατασκευής
-Κυρία δεν μας αρέσει που η καρδούλα του είναι γεμάτη καρφίτσες ! Να του ζητήσουμε ΣΥΓΝΩΜΗ και να τις βγάλουμε ….
-ΤΙ ΠΙΣΤΕΥΕΤΕ ΟΤΙ ΝΟΙΩΘΕΙ ΤΩΡΑ ΠΟΥ ΤΟΥ ΖΗΤΗΣΑΤΕ ΣΥΓΝΩΜΗ ΚΑΙ ΒΓΑΛΑΤΕ ΤΙΣ ΚΑΡΦΙΤΣΕΣ ;
-Είναι και πάλι χαρούμενο !
-Δεν είναι λυπημένο πια !
-ΓΙΑ ΝΑ ΔΟΥΜΕ ΛΙΓΟ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΟΜΩΣ ! ΕΙΝΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙ ΟΛΑ ΜΙΑ ΧΑΡΑ ;
Οι καρφίτσες βγήκανε , οι πληγές όμως συνέχισαν να υπάρχουν πάνω στην καρδιά ! Έτσι καταλήξαμε στο συμπέρασμα πως η Συγνώμη είναι μια όμορφη λέξη και βοηθάει , όμως είναι πολύ σημαντικό να σκεφτόμαστε πολύ πριν πούμε ή κάνουμε κάτι που πληγώνει και πονάει τους άλλους .
Στην παρεούλα παίξαμε ένα παιχνίδι όπου τα παιδιά έπρεπε να ομαδοποιήσουν καρτέλες με μηνύματα στις εξής κατηγορίες :
ΛΕΞΕΙΣ ΠΟΥ ΜΑΣ ΚΑΝΟΥΝ ΚΑΙ ΧΑΜΟΓΕΛΑΜΕ
ΛΕΞΕΙΣ ΠΟΥ ΘΕΡΑΠΕΥΟΥΝ
ΛΕΞΕΙΣ ΠΟΥ ΠΟΝΑΝΕ
Είδαμε σε μουσική διασκευή το παραμύθι ” Μήλο γύρω γύρω στη μέση πορτοκάλι ” του Γιώργου Σακελλαρίδη.
και φτιάξαμε τη δική μας μουσική Σονάτα με σύνθημα : ΟΧΙ ΣΤΗ ΒΙΑ ΝΑΙ ΣΤΗ ΦΙΛΙΑ .
ΤΙ ΚΑΝΟΥΜΕ ΟΜΩΣ ΑΝ ΠΕΣΟΥΜΕ ΘΥΜΑ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ ;
ΒΗΜΑ 1ο
ΒΗΜΑ 2ο
ΒΗΜΑ 3ο
ΒΗΜΑ 4ο
Φτιάξαμε το σύνθημα ΜΙΛΑ ΤΩΡΑ με διάφορα υλικά
και βροντοφωνάξαμε STOP BULLYING !!!
Φτιάξαμε την ομαδική μας αφίσα
και τέλος δημιουργήσαμε ένα βίντεο με το οποίο συμμετείχαμε στην πανελλαδική εκστρατεία ‘Μίλα Τώρα’ του «Χαμόγελου του Παιδιού» ενάντια στον ενδοσχολικό εκφοβισμό.
Μπορείτε να δείτε το υλικό των παιδιών αναρτημένο πατώντας στον παρακάτω σύνδεσμο.
Η Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου διοργανώνεται κάθε χρόνο από το δίκτυο Insafe/INHOPE με την υποστήριξη της Κομισιόν, με σκοπό να προωθήσει την ασφαλή και θετική χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας, ιδιαίτερα ανάμεσα σε παιδιά και νέους ανθρώπους.
Τη δεύτερη μέρα της δεύτερης εβδομάδας του δεύτερου μήνα κάθε χρόνο, κατά τον εορτασμό της ημέρας Ασφαλούς Διαδικτύου, χιλιάδες άνθρωποι ενώνονται για να αφυπνίσουν σε θέματα σχετικά με την ασφάλεια στο διαδίκτυο, συμμετέχοντας σε εκδηλώσεις και δράσεις παγκοσμίως.
Τo νηπιαγωγείο μας έγινε υποστηρικτής και συμμετείχε φέτος στον εορτασμό των 20 Χρόνων Ημέρας Ασφαλούς Διαδικτύου 2023 με σκοπό να ευαισθητοποιήσουμε τους μαθητές ,σε θέματα ασφάλειας και υγείας και να εξοικειωθούν με την γλώσσα του ψηφιακού και τεχνολογικού εγγραμματισμού. Επιπρόσθετα να αναζητήσουν και να διαχειριστούν ψηφιακές πληροφορίες, να διερευνήσουν, να επιλύσουν προβλήματα, να αναγνωρίσουν τις χρήσεις των Τ.Π.Ε. στο περιβάλλον τους και να διαχωρίζουν την υπεύθυνη και ασφαλή χρήση από μη ορθές πρακτικές.
Τα παιδιά μίλησαν για όλα όσα μπορούν να κάνουν και να δουν χρησιμοποιώντας το διαδύκτιο .
Αποτύπωσαν τις ιδέες τους σε φύλλο εργασίας
Άραγε κρύβει κινδύνους το διαδύκτιο ; Αποφασίσαμε να το ψάξουμε …
Αναζητήσαμε υλικό από τη ιστοσελίδα https://saferinternet4kids.gr/ Διαβάσαμε το παραμύθι ”Η ΑΘΗΝΑ ΚΑΙ ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ”
και με διερευνητικές ερωτήσεις τα παιδιά οδηγήθηκαν στην καταγραφή κανόνων σε φύλλο εργασίας
και για ανατροφοδότηση παίξαμε το παρακάτω παιχνίδι.
Δημιουργήσαμε ομαδικά την αφίσα μας για SAFE INTERNET και γίναμε κι εμείς υποστηρικτές #SID2023, #SaferInternetDay#SaferInternetDay2023
Βάλαμε κι εμείς τη δική μας πινέζα στο χάρτη με τους υποστηρικτές της Ημέρας, που έμπρακτα ενώνουν τις φώνες τους μαζί μας για ένα ασφαλέστερο και ποιοτικότερο διαδίκτυο για εμάς και τα παιδιά μας .
Ο δανεισμός των βιβλίων θα γίνεται κάθε Παρασκευή και η επιστροφή κάθε Δευτέρα. Όποιο παιδί δεν επιστρέψει το βιβλίο που δανείστηκε, δεν μπορεί να δανειστεί κάποιο άλλο. Κάθε παιδί είναι υπεύθυνο για το βιβλίο που δανείστηκε και θα πρέπει να προσέχει, ώστε το βιβλίο να μη λερωθεί, να μη σχιστεί, να μη μουντζουρωθεί. Σας παρακαλούμε ιδιαίτερα να προσέχετε τα βιβλία που έχουν κάποια παραθυράκια και ανοιγοκλείνουν, καθώς επίσης στα βιβλία που στο τέλος έχουν κάποιες εργασίες για τα παιδιά, να μη σημειώνουν τίποτα. Σε περίπτωση καταστροφής του βιβλίου, ο γονέας είναι υποχρεωμένος να το αντικαταστήσει.
Η Δανειστική Βιβλιοθήκη στο Νηπιαγωγείο: Λειτουργία, στόχοι, συμβουλές και προτάσεις
Για το παιδί της σύγχρονης κοινωνίας, όπου κυριαρχεί ο γραπτός λόγος, θεωρείται απαραίτητη η απόκτηση της αναγνωστικής ικανότητας. Για το λόγο αυτό, βασική θέση στο Πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου έχει η Δανειστική Βιβλιοθήκη.
Σκοπός της Δανειστικής Βιβλιοθήκης είναι να αναπτύξουν τα παιδιά καλή σχέση με το βιβλίο. Για να επιτευχθεί όμως ο σκοπός αυτός, είναι απαραίτητη η στενή συνεργασία μεταξύ του σχολείου και της οικογένειας. Έτσι, το σχολείο θα παρέχει τα βιβλία σε εβδομαδιαία βάση, και κάποιο πρόσωπο της οικογένειας θα πρέπει να ασχοληθεί έστω και για λίγο χρόνο με την ανάγνωση και με το σχολιασμό κάθε βιβλίου που το παιδί φέρνει στο σπίτι.
Τι πετυχαίνουμε μέσα από το δανεισμό;
– Το παιδί γίνεται υπεύθυνος αναγνώστης και δανειστής.
– Δίνεται η ευκαιρία σε κάθε παιδί να έχει πρόσβαση σε βιβλία. Τα βιβλία έτσι μπαίνουν σε κάθε σπίτι.
– Απαλλάσσονται οι γονείς από τα έξοδα συνεχούς αγοράς βιβλίων, αφού το παιδί έχει τη δυνατότητα να δανείζεται αρκετά βιβλία και με διαφορετικό κάθε φορά περιεχόμενο.
– Το παιδί μοιράζεται αναγνωστικές εμπειρίες και ποιοτικό χρόνο με τους γονείς, με τα αδερφάκια ή με τους παππούδες του και έτσι τα οφέλη γι΄αυτό είναι πολλαπλά.
– Το παιδί μπορεί να ασχοληθεί για όσο χρόνο θέλει με το βιβλίο, μέχρι να φτάσει η ώρα να επιστραφεί και πάλι στο σχολείο. Μπορεί να το αγγίξει, να ξεχαστεί μαζί του, να ταξιδέψει ξεφυλλίζοντάς το, να ονειρευτεί με τις εικόνες του και να το αγαπήσει.
– Το παιδί μαθαίνει να θεωρεί την ενασχόλησή του με το βιβλίο ως ένα φυσικό τρόπο διάθεσης του προσωπικού του χρόνου.
– Η ανάγνωση ιστοριών σε παιδιά από ενηλίκους του περιβάλλοντός τους, εκτός από μια ευχάριστη, ψυχαγωγική δραστηριότητα, καλλιεργεί στα παιδιά την αγάπη για το βιβλίο και επηρεάζει τη μελλοντική τους πορεία ως μαθητές. Μέσω της ανάγνωσης προάγεται η διανοητική ανάπτυξη του παιδιού, ενισχύεται το λεξιλόγιό του, αναπτύσσεται η φαντασία του, βελτιώνεται η συγκέντρωσή του, κεντρίζεται το ενδιαφέρον του και προάγεται η συναισθηματική του ανάπτυξη.
Συμβουλές για το μέλλον:
– Βοηθήστε το παιδί σας να αγαπήσει το βιβλίο.
– Φροντίστε ώστε στο σπίτι να υπάρχουν πολλά βιβλία και γραφική ύλη.
– Φροντίστε ώστε το παιδί σας να έχει τα δικά του βιβλία και το δικό του έντυπο υλικό.
– Προσφέρετε πολλές ευκαιρίες για αναγνωστικές εμπειρίες εντός και εκτός σπιτιού.
– Καλλιεργήστε στο σπίτι θετικό κλίμα απέναντι στην ανάγνωση, διαβάζοντας και οι ίδιοι βιβλία.
– Διαβάστε συχνά βιβλία στο παιδί σας .
– Δείξτε ακολουθώντας με το δάχτυλό σας τη γραμματοσειρά που διαβάζετε. Βοηθά το παιδί να κατανοήσει τις βασικές συμβάσεις του γραπτού λόγου (γράφουμε και διαβάζουμε από αριστερά προς τα δεξιά και από επάνω προς τα κάτω).
– Επιβραβεύστε τακτικά το παιδί.
Προτάσεις για την ανάγνωση ενός παραμυθιού ή μιας ιστορίας:
Πριν την ανάγνωση:
– Δείξτε στο παιδί το εξώφυλλο του βιβλίου και ζητήστε του να προβλέψει το περιεχόμενό του (“Για τι πράγμα νομίζεις ότι μιλάει αυτό το βιβλίο;”) Αναφέρετε το όνομα του συγγραφέα, του εικονογράφου και τον εκδοτικό οίκο.
– Προτρέψτε το να εντοπίσει τον τίτλο του βιβλίου στο εξώφυλλο. Αφού του τον διαβάσετε, αφήστε του λίγο χρόνο για να τον παρατηρήσει και ζητήστε του να αναγνωρίσει σε αυτόν γνωστές του λέξεις ή γράμματα.
– Παροτρύνετέ το να μιλήσει για τις δικές του εμπειρίες, οι οποίες σχετίζονται με την υπόθεση του βιβλίου (π.χ. “Εσύ έχεις δει αλεπού;”)
Κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης:
– Παροτρύνετε το παιδί να σχολιάζει την ιστορία καθώς την ακούει (π.χ. “Τι λες να έγινε; Τι είπαν ο κόρακας με την αλεπού;”)
– Αναλύστε ό,τι είναι απαραίτητο, όπως έννοιες και λέξεις του κειμένου που δεν καταλαβαίνει.
– Απευθύνετε πότε – πότε ερωτήσεις, για να ελέγξετε κατά πόσο το παιδί κατανοεί το νόημα της ιστορίας.
– Ζητήστε του να προβλέψει σε ορισμένα σημεία της ιστορίας τι θα συμβεί αργότερα (“Τι λες ότι θα γίνει μετά;”)
Μετά την ανάγνωση:
– Επαναλάβετε βασικά στοιχεία της ιστορίας (Σκηνικό: “Πού διαδραματίστηκε η ιστορία;”, Στόχο: “Τι ήθελε η αλεπού να πετύχει;”)
– Βοηθήστε το παιδί να συσχετίσει τα γεγονότα που αφορούσαν τους βασικούς πρωταγωνιστές της ιστορίας, με παρόμοια γεγονότα της δικής του ζωής.
– Ωθείστε το να υποβάλλει ερωτήσεις σχετικές με το περιεχόμενο του βιβλίου.
– Συζητήστε μαζί του για τις εικόνες του βιβλίου.
– Παροτρύνετέ το να ζωγραφίσει εικόνες σχετικές με το κείμενο, να «εξερευνήσει» γράμματα και λέξεις ή να αντιγράψει μερικές απ’ αυτές.
– Βοηθήστε το να συνθέσει μια παρόμοια δική του ιστορία, ή προκαλέστε το να δώσει ένα εναλλακτικό τέλος στην ιστορία που του διαβάσατε.
Καλή ανάγνωση!!
Δημοσιεύθηκε στηΓενικά, Δανειστική βιβλιοθήκη|Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Έναρξη δανειστικής βιβλιοθήκης.
Όταν άρχιζαν οι πρώτες βροχές και μαλάκωνε το χώμα οι γεωργοί άρχιζαν το όργωμα του χωραφιού. Πώς γινόταν όμως το όργωμα παλιά; Πώς γίνεται σήμερα; Παρακολούθησε το βιντεάκια και θα μάθεις!
Όταν άρχιζαν οι πρώτες βροχές ☔️ του Φθινοπώρου και μαλάκωνε το χώμα οι γεωργοί άρχιζαν το όργωμα του χωραφιού. Τότε δεν είχαν μηχανές και χρησιμοποιούσαν ζώα για να τους βοηθούν στο όργωμα. Το “ΑΛΕΤΡΙ” ήταν ξύλινο και το έδεναν συνήθως σε δυο άλογα ή σε δυο βόδια.
Σπορά
Τα παλιά χρόνια, η σπορά άρχιζε στα τέλη του Σεπτέμβρη και τελείωνε το Δεκέμβρη. Στις 14 Σεπτεμβρίου, ημέρα του Σταυρού, οι γεωργοί πήγαιναν στην εκκλησία ⛪️ λίγο σπόρο να τον ευλογήσει ο παπάς.
Αφού τελείωνε το όργωμα, έριχναν το σπόρο με το χέρι. Το σπόρο τον είχαν μέσα σε ένα “ΔΙΣΑΚΙ” ( διπλό σάκο), που στη μέση είχε ένα άνοιγμα, για να το κρεμάνε στο λαιμό.
Ετοιμάσαμε κι εμείς τα χωραφάκια μας και γίναμε μικροί γεωργοί …
Σε περιόδους μεγάλης ξηρασίας, μην μπορώντας να κάνουν κάτι άλλο, απευθύνονταν στον ιερέα του χωριού να κάνει λιτανεία. Έπαιρναν τα εικονίσματα και τα λάβαρα από την εκκλησία ⛪️ και πήγαιναν στα χωράφια. Εκεί ο ιερέας διάβαζε ευχές και όλοι μαζί παρακαλούσαν το Θεό να βρέξει .
Μάθαμε για το έθιμο της περπερούνας….
Στα παλιά τα χρόνια, όταν είχε πολύ καιρό να βρέξει, έντυναν ένα κοριτσάκι «περπερούνα», δηλαδή το στόλιζαν με φύλλα και χλωρά κλαδιά. Το κοριτσάκι αυτό, μαζί με άλλα παιδιά, γύριζε από πόρτα σε πόρτα στα σπίτια του χωριού και όλοι μαζί τραγουδούσαν:
Περπερούνα περιπατεί
περιπατεί καμαρωτή
και το Θεό παρακαλεί
για να στείλει μια βροχή
μια βροχή καλή καλή
για ν’ ανθίσουν τα λιβάδια
να φυτρώσουν τα σιτάρια
να μεθύσουν τ’ αμπελάκια
να καρπίσουν σταφυλάκια.
Μπάρες μπάρες τα νερά
στα χωράφια τα ξερά.
Καθ’ αστάχυ ένα ταγάρι
κάθε κλίμα ένα πιθάρι.
Όταν τέλειωνε το τραγούδι, έριχναν λίγο νερό πάνω στην περπερούνα, έτσι για το γούρι, και περίμεναν να έρθει επιτέλους μια καλή βροχή.
Το φυτό αναπτύσσεται τόσο πάνω από το έδαφος όσο και κάτω από αυτό. Πάνω από το έδαφος το φυτό κατευθύνεται προς την πλευρά όπου είναι το φως και αναπτύσσει τα φύλλα και τα άνθη του. Κάτω από το έδαφος το φυτό αναπτύσσει τις ρίζες του, οι οποίες θα στηρίζουν το φυτό.
Είδαμε τη διαδικασία ανάπτυξης πρώτα σε εικόνες , μετά σε βίντεο
και τέλος είχαμε την ευκαιρία να δούμε και την ανάπτυξη των δικών μας σπόρων στα χωραφάκια μας …
Σπόροι υπάρχουν στα λουλούδια, στα φρούτα, στα λαχανικάκ.α.
Από το σιτάρι στο ψωμί, όπως γίνονταν τα παλιά χρόνια…
Τώρα η διαδικασία είναι πολύ πιο εύκολη και γρήγορη καθώς γίνεται με ειδικά μηχανήματα!
Διαβάσαμε το παραμύθι Η κόκκινη κοτούλα …
Το ζωγραφίσαμε ….
Μάθαμε πως η Θεά Δήμητρα ήταν η θεά της Γεωργίας, σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία;
Είδαμε τον μύθο της Περσεφόνης
Ζωγραφίσαμε πως είναι η φύση όταν η Περσεφόνη είναι στον πάνω κόσμο και πως είναι όταν είναι στον κάτω κόσμο .
Και κάπως έτσι αποχαιρετήσαμε το Φθινόπωρο…
Άραγε τα δικά μας χωράφια θα μας δώσουν καρπούς ;
Δημοσιεύθηκε στηΓενικά|Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΟΡΓΩΜΑ – ΣΠΟΡΑ- ΣΙΤΑΡΙ-ΨΩΜΙ -ΠΕΡΠΕΡΟΥΝΑ- ΜΥΘΟΣ ΤΗΣ ΠΕΡΣΕΦΩΝΗΣ
Η ΜΑΤΩΜΕΝΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΗΜΑΙΑ: “Η ελληνική σημαία του Πολυτεχνείου είναι αυτή που δέσποζε στην κεντρική πύλη του ιδρύματος και που κατέπεσε μετά την εισβολή του τανκ. Το αίμα πάνω της ήταν εκ των τραυματισμένων διαδηλωτών.”
“ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ” ή “ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑ”;
Το βιβλίο της Κωνσταντίνα Αρμενιάκου μας βοήθησε ακόμα περισσότερο να κατανοήσουμε τις διαφορές των εννοιών:
“Δημοκρατίας” και “Δικτατορίας”
Αποφασίσαμε παμψηφεί, πως το πολίτευμα που επιθυμούμε είναι αυτό της “ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ”
ΠΑΙΞΑΜΕ… https://learningapps.org/view22242708
Διαβάσαμε το αγαπημένο σε όλους βιβλίο της “Ντενεκεδούπολης” της Ευγενίας Φακίνου
Το “Πολυτεχνείο” με τουβλάκια, δημιούργημα των παιδιών,
την ώρα των ελεύθερων δραστηριοτήτων…
ΤΡΑΓΟΥΔΗΣΑΜΕ
Και όλα όσα μάθαμε τα αποτυπώσαμε σε φύλλα εργασίας .
Το ημερήσιο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου είναι διαρθρωμένο σε οργανωμένες δραστηριότητες και στην ελεύθερη απασχόληση των παιδιών στις γωνιές της τάξης ή στην αυλή ,δηλαδή στο ελεύθερο παιχνίδι. Τα παιδιά μαθαίνουν καθώς κινούνται, αγγίζουν, πειραματίζονται, καθώς δοκιμάζουν τις λύσεις που δίνουν σε διάφορες καταστάσεις προβληματισμού και αξιολογούν τα αποτελέσματα των πράξεων τους. Μαθαίνουν όταν συνεργάζονται, όταν αλληλοεπιδρούν, όταν διαφωνούν, μαθαίνουν δηλαδή παίζοντας. Σύμφωνα με τον Piaget, η κατάκτηση της γνώσης είναι μια ενεργητική διαδικασία και τα παιδιά οικοδομούν σταδιακά τη γνώση μέσα από τη δική τους δραστηριότητα.
Το ίδιο προτείνεται και για το σπίτι ή μια βόλτα ή ένα παιδικό πάρτι. Αγαπητοί γονείς, δε χρειάζεται όλα να τα έχετε προσχεδιασμένα και οργανωμένα. Ένα παιδί στη ζωή του δεν ευεργετείται μόνο από τη συμμετοχή σε οργανωμένες ομάδες εξωσχολικών δραστηριοτήτων. Έχει ανάγκη να μείνει στο δωμάτιό του , στο σαλόνι, στον κήπο, στην αυλή του σπιτιού σας και να παίξει όσο θέλει με ό,τι το ευχαριστεί και βρίσκει νόημα σε αυτό. Και τι καλύτερο από το να γίνετε εσείς ως γονείς η συντροφιά του στο παιχνίδι του! Γίνετε ξανά παιδιά και παίξτε με το παιδί σας! Ακόμη και σε ένα παιδικό πάρτι δε σημαίνει ότι τα παιδιά θα διασκεδάσουν περισσότερο με την παρουσία κάποιου ενήλικα διασκεδαστή ή εμψυχωτή. Παρόλο που θα διαφωνήσουν, θα μαλώσουν, θα συγκρουστούν, εντούτοις θα βρουν τρόπους για δημιουργικό παιχνίδι και σύναψη σχέσεων ακόμη κι αν δεν γνωρίζονταν πρωτύτερα.
Τέλος, θα θελα να τονιστεί στο σημείο αυτό η αναγκαιότητα να απαλλάξουμε τα παιχνίδια από σεξιστικά και φυλετικά στερεότυπα. Ένα αγόρι ΔΕΝ παίζει απαραίτητα ΜΟΝΟ με αυτοκίνητα. Μπορεί εξίσου να παίξει με κούκλες και μωρά, να ασχοληθεί στην παιδική κουζίνα μαγειρεύοντας ή να παίρνει αγκαλιά τα λούτρινα ζωάκια γιατί μιμείται τον πατρικό ρόλο, μαγειρεύοντας μιμείται τη μητέρα ή τον πατέρα που μαγειρεύουν στο σπίτι ή ενδεχομένως εκφράζει μια επιθυμία του να δοκιμάσει να μαγειρεύει ή την επιθυμία του μια μέρα να μαγειρέψει για τα δικά του παιδιά και τόσα άλλα «μπορεί» που ένα παιδικό μυαλό σκέφτεται ή μια παιδική καρδιά νιώθει. Αντιστοίχως , ένα κορίτσι έχει ΚΑΘΕ δικαίωμα να παίξει με αυτοκίνητα, με σούπερ ήρωες, με εργαλεία μαστόρων και άλλα πολλά γιατί ίσως μιμείται τον μπαμπά ή ίσως εξάπτει την περιέργεια της ή πολλά ακόμη «ίσως»…
Αφήστε τα παιδιά να κάνουν τις αυθόρμητες επιλογές τους και αντί να παρεμβαίνουμε καλό θα ήταν να σταθούμε στο ρόλο του παρατηρητή, γιατί ένα παιδί μέσα από το παιχνίδι του εξωτερικεύει πολύ συχνά όσα αισθάνεται, σκέφτεται, βιώνει! Και μην στερείτε από τα παιδιά το χρόνο τους να παίξουν, είναι σαν να στερούμε από ένα φυτό τον ήλιο του!
Δημοσιεύθηκε στηΓενικά|Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Η σημασία του ελεύθερου παιχνιδιού
Η Εκκλησία μας στις 8 Νοεμβρίου, γιορτάζει τη Σύναξη των Αρχαγγέλων Μιχαήλ και Γαβριήλ, καθώς και των υπολοίπων Ασωμάτων και Ουρανίων Αγγελικών Ταγμάτων. Πρόκειται για τη σύναξη, τη συνάθροιση δηλαδή των πιστών, που εύλογα θέσπισε η Ορθόδοξη Εκκλησία μας, για να αποδώσει την πρέπουσα τιμή στους λειτουργούς του Θεού και δικούς μας προστάτες και φύλακες, σε μια κοινή γι’ αυτούς γιορτή.
Επειδή ακόμα, το έργο Τους είναι να προστατεύουν τους ανθρώπους, να πολεμούν και να μάχονται τους κακούς δαίμονες κατακτώντας έτσι τους Ουρανούς, η Πολεμική μας Αεροπορία τους έχει ανακηρύξει Προστάτες της και τους γιορτάζει την ίδια μέρα, που τους γιορτάζει και η Εκκλησία μας, στις 8 Νοεμβρίου
Ακούστε ένα υπέροχο τραγούδι
Τα 12 Αγγελόπουλα από την παιδική χορωδία Δ. Τυπαλδου (ΤΡΕΛΟΒΑΠΟΡΟ)
Είδαμε την παρακάτω παρουσίαση και μιλήσαμε για τους δικούς μας αγγέλους
Στο τέλος κάθε μήνα τα παιδιά ζωγραφίζουν το ανθρωπάκι του μήνα . Στη ζωγραφιά τους εκτός από το ανθρωπάκι θα ιχνογραφούν και τα χαρακτηριστικά αυτού του μήνα . Μέσα από αυτή την εργασία θα φανεί και η εξέλιξη του κάθε παιδιού , από την αρχή της χρονιάς έως το τέλος .
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ
ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ
ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ
Δημοσιεύθηκε στηΓενικά|Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Το ανθρωπάκι του μήνα .
“Η ημέρα που η Ελλάδα είπε ΟΧΙ στην υποταγή, στέλνοντας το μήνυμα πως όταν παλεύει κανείς με την ψυχή του, όταν αγωνίζεται για την ελευθερία του, όσο μεγάλα και αν είναι τα εμπόδια, όσες θυσίες και αν απαιτηθούν, στο τέλος θα βγει νικητής”.
28η Οκτωβρίου 1940 – Τι γιορτάζουμε;
Με το παραμύθι” Ο γίγαντας και ο νάνος ” κάναμε την εισαγωγή στο θέμα ..
Είδαμε εικόνες και μιλήσαμε για τα γεγονότα της εποχής
Παρακολουθήσαμε σχετικά βίντεο για να καταλάβουμε καλύτερα «τι γιορτάζουμε».
Μάθαμε ότι η στάση που σχηματίζουν κατά το προσκύνημα στον άγνωστο στρατιώτη ανά μια ώρα οι εύζωνες σχηματίζει το “ΟΧΙ“!
Tο κεφάλι του πρώτου εύζωνα είναι το “Ο“,
τα διασταυρωμένα τουφέκια είναι το “Χ“
και το λεγόμενο μαύρο δάκρυ που
κρέμεται από το φάριο του δεύτερου είναι το “Ι
Τι φώναζαν οι Έλληνες στις μάχες;
Από πού και πως βγήκε η κραυγή Αέρα ;
Κατά την πολιορκία των Ιωαννίνων (1912-13) οι οβίδες του εχθρού δεν έφερναν κανένα αποτέλεσμα εκτός από τον δυνατό αέρα που δημιουργούσαν ολόγυρα οι εκρήξεις. Σε κάθε τέτοια, λοιπόν, αποτυχημένη βολή οι φαντάροι –αλλά και οι θρυλικοί τσολιάδες- φώναζαν όλοι μαζί «Αέρα», θέλοντας, στην πραγματικότητα, με αυτόν τον τρόπο να εκδηλώσουν τη χαρά τους για την αντίπαλη αποτυχία.
Φτιάξαμε γενναία φανταράκια !
Γίναμε κι εμείς φανταράκια …
ΟΧΙ στον πόλεμο ΝΑΙ στην ειρήνη λένε τα δικά μας βομβαρδιστικά ..
Ποιες οι διαφορές μας με τα παιδιά του πολέμου του 1940 ;
Η ΕΙΡΗΝΗ και ο ΠΟΛΕΜΟΣ μέσα από τα μάτια των παιδιών .
Επιλέγουμε την ΕΙΡΗΝΗ και φτιάξαμε το περιστέρι της ΕΙΡΗΝΗΣ .
Ετοιμάσαμε όμορφες καρτούλες ..
Μιλήσαμε για τη σημαία μας .
Η επιλογή των χρωμάτων της ελληνικής σημαίας, συμβολίζει το γαλάζιο της θάλασσας και το λευκό των κυμάτων. Η πιο διαδεδομένη θεωρία για το πλήθος των λωρίδων, είναι ότι συμβολίζουν τις συλλαβές της φράσης «ελευθερία ή θάνατος». Οι πέντε κυανές τις συλλαβές «Ε-λευ-θε-ρί-α» και οι τέσσερις λευκές «ή θά-να-τος».
Από πού πήρε τα χρώματά της ; Διαβάσαμε την ιστορία και τη ζωγραφίσαμε .
Τιμήσαμε και τον Άγιο Δημήτριο …
Άγιος Δημήτριος και Αγιοδημητριάτικα ..
Ανήμερα της Εθνικής Επετείου τιμήσαμε τους ήρωες του 40 με εκκλησιασμό, κατάθεση στεφάνου παρέλαση , ποιήματα και τραγούδια
.
ΧΡΌΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΕΛΛΑΔΑ !!!
Δημοσιεύθηκε στηΓενικά, Παγκόσμιες Ημέρες|Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Η γιορτή του ΟΧΙ 28η Οκτωβρίου .
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.