Εργαστήριο 1ο
1η δραστηριότητα:
Παρουσίαση εισαγωγή στο θέμα,
Tο εκπαιδευτικό πρόγραμμα αποσκοπεί να αναγνωρίσουν τα παιδιά τη σημασία ανάληψης άμεσης δράσης για τον τερματισμό της λαθροθηρίας και της παράνομης διακίνησης προστατευόμενων ειδών της χλωρίδας και της πανίδας καθώς και τη σπουδαιότητα ενίσχυσης της παγκόσμιας στήριξης των προσπαθειών καταπολέμησης της λαθροθηρίας και της παράνομης διακίνησης προστατευόμενων ειδών.
Συνδέεται με τον Παγκόσμιο Στόχο 15 της Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Απώτερος στόχος είναι να εισάγουμε τους μαθητές σε μια από τις θεματικές των Παγκόσμιων Στόχων της Βιώσιμης Ανάπτυξης και να τους ευαισθητοποιήσουμε με όραμα να διαμορφώσουμε τους ενεργούς Πολίτες του Αύριο, οι οποίοι θα αναλάβουν δράση για τη μεγάλη αλλαγή στον πλανήτη μας μέχρι το 2030.
Σχεδιάστηκε από την εκπαιδευτική και επιστημονική ομάδα του Βιωματικού Σχολείου, του εκπαιδευτικού τμήματος του QualityNet Foundation , εξειδικευμένου Οργανισμού στα θέματα της Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Ο εκπαιδευτικός μπορεί να μπει σε ρόλο (π.χ. επιστήμονας, εκπρόσωπος φιλοζωικής κλπ.) και να «συστηθεί». Ζητά το ίδιο από τα παιδιά.
– Έχω μια τρελή αγάπη για τα ζώα και γι’ αυτό ήρθα εδώ σήμερα. Να μιλήσουμε για τα άγρια ζώα και κυρίως για αυτά που κινδυνεύουν, να παίξουμε και να χαρούμε. Εσείς, αλήθεια, τα αγαπάτε τα ζώα; ….. ναι….. ζητώ πιο δυνατά γιατί δεν ακούω καλά……
– Α, ναι, τα αγαπάτε λοιπόν. Πείτε μου κάποιο ζώο που γνωρίζετε. …… ακούγονται ονόματα, αν ακούγονται κατοικίδια, επισημαίνω πως αναφερόμαστε σε άγρια ζώα και δίνω ένα παράδειγμα.. Ακούγονται ονόματα και αφού τελειώσουν ρωτώ αν ξέρουν αυτά τα ζώα και δείχνω φωτογραφίες. Για κάθε ζώο λέω όνομα, ζητώ να μου πουν πληροφορίες και εγώ συμπληρώνω.
–Τι νομίζετε ότι έχουν να μας πουν τα ίδια;
– Όμως δεν έχω και πολύ καλά νέα για όλους αυτούς τους φίλους μας τα ζώα γιατί κινδυνεύουν να εξαφανιστούν. Τί πιστεύετε ότι μπορεί να φταίει; … εσείς πότε πιστεύετε ότι θα είχατε το ίδιο πρόβλημα;…….
– Άλλα ζώα λοιπόν δε βρίσκουν φαγητό, άλλα δε βρίσκουν σπίτι για να μείνουν, πχ το δάσος που έμεναν μπορεί να κάηκε, ή να κόψαμε εμείς οι άνθρωποι δέντρα για τα ξύλα γιατί τα χρειαζόμασταν. Άλλα πάλι τα σκοτώνουν κάποιοι κακοί άνθρωποι γιατί έχουν πολύ ωραία γούνα. Για κοιτάξτε λίγο αυτές τις φωτογραφίες….δείχνω φωτογραφίες plus και εξηγώ τί δείχνει η κάθε μία……
– Τί έχετε να πείτε για όλα αυτά; ……
– εμείς όμως τα αγαπάμε τα ζώα; …… και θα τα αφήσουμε να εξαφανιστούν;
θα μάθουμε όσα περισσότερα μπορούμε και θα κάνουμε ότι περνά από το χέρι μας για να συνεχίσουν να υπάρχουν όπως και εμείς;
Επίσης, μέσα από την προβολή εικόνων, τα παιδιά βλέπουν & γνωρίζουν τα ζώα που απειλούνται..
2ο εργαστήριο,
2η δραστηριότητα: τα ζώα στο περιβάλλον τους Δημιουργούμε μαζί με τα παιδιά, μια μακέτα οικοσυστημάτων ..
βάζουμε τα παιδιά να κάτσουν γύρω από τη μακέτα,
στην οποία απεικονίζονται παραπάνω του ενός οικοσυστήματα
(θάλασσα, ποτάμι-λίμνη, δάσος)…
παρουσιάζουμε το οικοσύστημα ρωτώντας τα παιδιά τι βλέπουν ….
δίνουμε σε κάθε παιδί από ένα ζωάκι που το τοποθετούν στο δικό του οικοσύστημα
(π.χ. στη θάλασσα οι χελώνες, στο δάσος ο λύκος κλπ)
ρωτάμε τα παιδιά αν σ’ αυτό το περιβάλλον μπορούν να ζήσουν τα ζώα….
στη συνέχεια, δίνουμε σε κάθε παιδί την ανθρώπινη δραστηριότητα με μια λογική σειρά…
πρώτα οι δρόμοι …
μετά τα αυτοκίνητα …
μετά τα σπίτια….
ξαναρωτάμε τα παιδιά αν σ’ αυτό το περιβάλλον μπορούν να ζήσουν τα ζώα …
ρωτάμε αν γύρω από κάθε σπίτι ή δρόμο που έχουμε φτιάξει
μπορεί να ζήσει το ζώο που έχουμε γύρω του….
εξηγούμε για το κάθε ζώο αν μπορεί για παράδειγμα να πέσει σε χειμέρια νάρκη,
να βρει εύκολα τροφή, να κολυμπήσει, να πιει καθαρό νερό κλπ.
σιγά-σιγά, βγάζουμε από το πανό μας ένα-ένα ζώο,
εξηγώντας κάθε φορά τους λόγους που δεν μπορεί να ζήσει…
στο τέλος, δείχνουμε τη μακέτα μας ρωτώντας τα παιδιά
αν τώρα είναι όμορφο το περιβάλλον
και λέμε τι μπορούμε να κάνουμε εμείς οι άνθρωποι για να το ξαναφτιάξουμε…
οι προτάσεις φυσικά “βροχή” …
3ο εργαστήριο,
3η δραστηριότητα: παρουσίαση ζώων
Παρουσιάζουμε με τη σειρά κάποια ζώα τα οποία βρίσκονται σε κίνδυνο.
Τα ίδια θα μας «μιλήσουν» για την κατάσταση και για το τι τραβούν τα ίδια.
Έχουμε και στη χώρα μας ζώα τα οποία βρίσκονται σε κίνδυνο.
Και μάλιστα, θα μας μιλήσουν για την κατάσταση και για το τι τραβούν τα ίδια . Γι’ αυτό έχω καλέσει κάποιους φίλους μας, από εδώ κοντά από τη χώρα μας, για να μας πούνε για τις δικές τους εμπειρίες.
Παράλληλα, ανοίγω και χάρτη της Ελλάδας και κάθε ζωάκι δείχνει με τον τρόπο του που ζει. – «Θα καλωσορίσουμε στην παρέα μας τη φίλη μας τη Μόνα, τη φώκια Monachus Monachus. (κουκλάκι φώκιας) – γεια σας παιδιά! Έρχομαι από το νησί της Αλοννήσου,
όπου οι περισσότερες από εμάς έχουμε τις φωλιές μας. Παλιά ήμασταν πολλές φώκιες σε όλο το Αιγαίο…» (Συνεχίζουμε την αφήγηση των αντίστοιχων ιστοριών και για τα υπόλοιπα ζώα …)
Εντοπίζουμε από τι κινδυνεύει το κάθε ζώο και γράφουμε τα συνθήματά μας και τα προσθέτουμε στη μακέτα μας ..
Γράψαμε τα συνθήματα σε πλακάτ και ετοιμαστήκαμε να επικοινωνήσουμε τα μηνύματά μας και στους γονείς ..
4ο/5ο εργαστήριο,
4η/5η δραστηριότητα:
– μπαίνουμε στη θέση των ζώων και με μουσική υπόκρουση, ανάλογα με την ένταση του παιχνιδιού, τα παιδιά αποκτούν ρόλους ακολουθώντας τις οδηγίες. Παροτρύνονται να γίνουν κάποιο ζώο, της στεριάς, της θάλασσας, ή και του αέρα.
οι οδηγίες που δίνονται είναι προσαρμοσμένες στα χαρακτηριστικά του κάθε ζώου, στο φυσικό του περιβάλλον, στον τρόπο ζωή στου, στους κινδύνους που μπορεί να αντιμετωπίζει.
Γινόμαστε αρκουδίτσες ….
Ελαφάκια …
Φώκιες ….
Ζωάκια της ζούγκλας …
Βάζουμε στα παιδιά ήχους από διάφορα ζώα.
τα παιδιά καλούνται να τα αναγνωρίσουν και να μιμηθούν τον ήχο τους.
Πατήστε για ακούσετε τους ήχους μας: ήχοι ζώων
Ευαισθητοποίηση … «Το δίχτυ της ζωής» …
6ο/7ο εργαστήριο,
6η/7η δραστηριότητα:
Γίνεται μικρή κουβέντα με τα παιδιά με θέμα :
«Και τί με νοιάζει εμένα;» «Μα εγώ είμαι ένα μικρό παιδί». Παροτρύνουμε τα παιδιά να ενημερωθούν και να συμμετέχουν. Μέσα από την παρουσίαση*, τα παιδιά βλέπουν τις συνέπειες που προκαλεί ο άνθρωπος στα ζώα και γενικότερα στη φύση και μαθαίνουν για τις ΜΚΟ που βοηθούν τα ζώα.
Κάθε παιδί επιλέγει να είναι και ένα ζώο υπό εξαφάνιση και στεκόμαστε σε κύκλο. Έχουμε ένα κουβάρι το οποίο δίνεται στο πρώτο παιδί. Το παιδί λέει ποιο ζώο είναι, πού ζει και πετάει το κουβάρι σε ένα άλλο παιδί-ζώο (όχι διπλανό του), λέγοντας κάποιο κοινό τους στοιχείο. Στο τέλος έχει σχηματιστεί ένα δίχτυ.
Παίζουμε λίγο κουνώντας τα χέρια, χωρίς όμως να καταστραφεί το δίχτυ ή να πέσει η κούκλα κάτω. Μετά, αρχίζουν τα προβλήματα. Ο εμψυχωτής λέει με λυπημένο ύφος τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ένα ζώο από τον κύκλο και αυτό το ζώο πρέπει να φύγει από τον κύκλο. Τεντώνουν ώστε να μη χαλάσει το δίχτυ. Μετά, αναφέρονται τα προβλήματα ενός άλλου ζώου, το οποίο επίσης πρέπει να αποχωρήσει. Το παιχνίδι συνεχίζεται και κατά τη διάρκεια παρατηρούμε ότι δεν είναι τόσο εύκολο να μείνει ο άνθρωπος πάνω στο δίχτυ.
Στο τέλος ο άνθρωπος πέφτει κάτω, που σημαίνει ότι για την διατήρηση της ζωής όλοι είμαστε απαραίτητοι.
8ο εργαστήριο,
8η δραστηριότητα:
φτιάχνουμε το δικό μας ζωάκι .
Με πηλό ………….
Δώσαμε στο κάθε παιδί από ένα χάρτινο πιάτο …
σε συνεργασία με τους γονείς, το παιδί, φτιάχνει ένα ζωάκι της επιλογής του.
Και με την εκπ/κό των αγγλικών τα παιδιά δούλεψαν το ίδιο θέμα .. Κι επειδή είμαστε δυνατή ομάδα ,γίναμε και συγγραφείς και εικονογράφοι και δημιουργήσαμε το δικό μας παραμύθι !
ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΘΑ ΜΑΣ ΒΟΗΘΗΣΕΤΕ ;
ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΠΟΥ ΕΚΠΟΝΗΘΗΚΑΝ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ :