ΣΧΕΔΙΟ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΑΝΑΓΚΩΝ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2022-2023

ΣΧΕΔΙΟ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΑΝΑΓΚΩΝ

ΣΧΕΔΙΟ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΕΚΤΑΚΤΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ

Η σύνταξη σχεδίου έκτακτης ανάγκης έχει ως στόχο την προστασία των μαθητών και των εργαζομένων του Νηπιαγωγείου, του εξοπλισμού και του αρχειακού υλικού, σε περιπτώσεις εκδήλωσης εκτάκτων περιστατικών και την αντιμετώπιση των συνεπειών του σεισμού- πυρκαγιάς ή πλημμύρας , τόσο από τους εκπαιδευτικούς όσο και από τους μαθητές με ψύχραιμες και οργανωμένες κινήσεις που θα έχουν αποφασισθεί και σχεδιαστεί εκ των προτέρων.

Στην κατεύθυνση αυτή για το Σχ. Έτος 2022-2023 θα υλοποιηθούν τα ακόλουθα:
• σύνταξη και επικαιροποίηση του Σχεδίου Έκτακτης Ανάγκης του Σχολείου
• διοργάνωση ασκήσεων ετοιμότητας για σεισμό ή άλλο έκτακτο περιστατικό
• ενημέρωση του προσωπικού, των μαθητών, των γονέων και κηδεμόνων καθώς και των αρμόδιων φορέων που καλούνται να συνδράμουν στην υλοποίηση του σχεδίου.

Το παρόν Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης συντάχθηκε με ευθύνη της προϊσταμένης του Νηπιαγωγείου σύμφωνα με τις κατευθυντήριες οδηγίες των αρμόδιων αρχών & φορέων και του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, και αφορά στη σχολική περίοδο 2022-23

Το Σχέδιο αυτό θα επικαιροποιηθεί κατά τη διάρκεια της σχολικής αυτής χρονιάς οποτεδήποτε κριθεί απαραίτητο. Το παρόν σχέδιο επικαιροποιείται κάθε σχολική χρονιά με ευθύνη της προϊσταμένης του Νηπιαγωγείου. Με την έναρξη της σχολικής χρονιάς θα πραγματοποιείται άσκηση εκκένωσης των κτιρίων και ενημέρωσης των μαθητών. Η άσκηση αυτή θα επαναλαμβάνεται άλλες δύο φορές κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους (μία φορά ανά τρίμηνο). Κατά τις προκαθορισμένες συναντήσεις με τους γονείς επικαιροποιούνται τα στοιχεία επικοινωνίας των μαθητών και ενημερώνονται οι γονείς για τις συνθήκες και τους όρους παραλαβής των μαθητών από το σχολείο σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
Στο 19o Νηπιαγωγείο  λειτουργούν τρία τμήματα , δυο υποχρεωτικά πρωινά και ένα προαιρετικό ολοήμερο, καθώς και τμήμα ένταξης. Το κτίριο του Νηπιαγωγείου, το οποίο αποτελείται από δύο αίθουσες διδασκαλίας ,μία αίθουσα χαλάρωσης –ολοημέρου, ένα χωλ, κουζίνα, γραφείο, την αποθήκη και τις τουαλέτες των παιδιών και του εκπαιδευτικού προσωπικού, είναι ισόγειο. Σε περίπτωση σεισμού, ασφαλής χώρος συγκέντρωσης των νηπίων ορίζεται το προαύλιο του νηπιαγωγείου. Για τον τόπο συγκέντρωσης , σε περίπτωση σεισμού, έχουν ενημερωθεί οι γονείς των νηπίων.

Θα γίνονται ασκήσεις ετοιμότητας σε όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς και σε διαφορετικές περιπτώσεις εκδήλωσης σεισμού (ώρα μαθήματος ή διαλείμματος), ώστε τα παιδιά να είναι κατατοπισμένα και ενημερωμένα.
Το σχέδιο περιλαμβάνει τρία στάδια:
Α) Ενέργειες πριν από το σεισμό
Β) Ενέργειες κατά τη διάρκεια και
Γ) Ενέργειες μετά τη λήξη του σεισμού.

Α. ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΟ ΣΕΙΣΜΟ Ή ΑΛΛΟ ΕΚΤΑΚΤΟ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΟ
– Τα παιδιά έχουν προετοιμαστεί ψυχολογικά για την πιθανότητα αντιμετώπισης σεισμού.
– Ενημερώνονται όλοι οι εκπαιδευτικοί ότι σε περίπτωση σεισμού το γενικό συντονισμό της εφαρμογής του σχεδίου δράσης έχει η προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου και σε περίπτωση απουσίας ή αδυναμίας εκτέλεσης των καθηκόντων της την αναπληρώνουν οι εκπαιδευτικοί.
– Αναρτάται το σχέδιο εκκένωσης του κτιρίου σε κάθε αίθουσα και σε εμφανές σημείο.
– Ενημερώνονται οι νηπιαγωγοί για τη θέση στην οποία βρίσκονται οι γενικοί διακόπτες του ρεύματος, καθώς και για τον τρόπο λειτουργίας των πυροσβεστήρων.
– Γίνεται ενημέρωση των νηπιαγωγών και των νηπίων για τις ενέργειες στις οποίες θα προβούν σε περίπτωση σεισμού.
– Τοποθέτηση πινακίδας, κοντά στο τηλέφωνο αλλά και σε συγκεκριμένο σημείο του προαύλιου χώρου, με αριθμούς τηλεφώνων άμεσης βοήθειας, π.χ. της Αστυνομίας, Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, Νοσοκομείου, ΟΤΕ, ΔΕΗ, Δήμου Δράμας.
– Προμήθεια επαρκούς φαρμακευτικού υλικού και υλικών Πρώτων Βοηθειών
– Προμήθεια φορητού ραδιοφώνου, φακού και σφυρίχτρας .
– Τοποθέτηση σε χαμηλές θέσεις των αντικειμένων που έχουν μεγάλο βάρος ή όγκο.
– Καλή στήριξη των βιβλιοθηκών, ώστε να αποφευχθεί η περίπτωση πτώσης τους προς τα εμπρός.
– Ενημέρωση των γονέων για τον τόπο συνάντησης μετά το σεισμό. Ως χώρος συνάντησης ορίζεται η ΘΕΣΗ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗΣ στο κέντρο της αυλής του Σχολείου, όσο γίνεται μακρύτερα από τις όψεις του κτιρίου και την περίφραξη της αυλής.
– Ενημέρωση των νηπιαγωγών για τη θέση που βρίσκεται το αρχείο του νηπιαγωγείου και έγκαιρη μεταφορά του σε ασφαλές σημείο.

Β. ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ

Β1. Σεισμός την ώρα του μαθήματος.
Κατά τη διάρκεια της σεισμικής δόνησης:
• Η νηπιαγωγός φωνάζει « παιδιά, σεισμός !!!! ».
• Τα παιδιά απομακρύνονται από πόρτες και παράθυρα, πέφτουν στα γόνατα και καλύπτουν το κεφάλι με τα χέρια

τους
• Τα παιδιά μπαίνουν κάτω από τα τραπεζάκια σε στάση εμβρύου και κρατούν ένα πόδι τραπεζιού και η νηπιαγωγός κάτω από την έδρα ή άλλο ασφαλές σημείο.
• Τα νήπια περιμένουν ψύχραιμα στις θέσεις τους τις οδηγίες της νηπιαγωγού.
• Δεν εγκαταλείπουν το κτίριο χωρίς εντολή.
• .Δεν προσπαθούν να διαφύγουν από τα παράθυρα.
• Όσοι βρίσκονται στο προαύλιο δε μπαίνουν στο κτίριο, ενώ ταυτόχρονα απομακρύνονται από τους εξωτερικούς τοίχους του νηπιαγωγείου.
• Δεν πλησιάζουν κοντά σε παράθυρα.
Β2.Σεισμός κατά τη διάρκεια του διαλείμματος.
Κατά τη διάρκεια της σεισμικής δόνησης:
– Όσοι βρίσκονται μέσα στις αίθουσες , δεν βγαίνουν έξω και προσπαθούν να απομακρυνθούν από τα επικίνδυνα σημεία, να προστατευθούν από πιθανές ανατροπές επίπλων ή αντικειμένων, καλυπτόμενοι σε ασφαλή σημεία.
– Όσοι βρίσκονται στο προαύλιο συγκεντρώνονται στο κέντρο της αυλής, κάθονται στο έδαφος και καλύπτουν το κεφάλι με τα χέρια τους αποφεύγοντας κτίρια, δέντρα και καλώδια.
– Παραμένουμε στη θέση μας για την εξέλιξη και την ολοκλήρωση του σεισμικού φαινομένου και μέχρι να δοθούν περισσότερες οδηγίες από τις δασκάλες.

Γ. ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΜΕΤΑ ΤΗ ΛΗΞΗ ΤΟΥ ΣΕΙΣΜΟΥ

– Μόλις τελειώσει ο σεισμός, αποχωρούμε ήρεμα και με τάξη από τις αίθουσες του νηπιαγωγείου.
– Συγκεντρωνόμαστε στην αυλή
. Από εκεί θα παραλάβουν οι γονείς τα παιδιά τους.
– Αν υπάρχουν φωτιές τις σβήνουμε με τον πυροσβεστήρα.
– Αν υπάρχουν ελαφρά τραυματισμένοι, τους μετακινούμε σε ασφαλές σημείο. Δεν μετακινούμε βαριά τραυματισμένα άτομα.
– Μένουμε μακριά από κτίρια που έχουν υποστεί βλάβες, γιατί αυτές μπορεί να επιδεινωθούν με τους μετασεισμούς.
– Ενημερώνουμε τα παιδιά ότι δεν πρέπει να αγγίζουν τα ηλεκτροφόρα καλώδια που είναι πεσμένα στο έδαφος, ούτε τα αντικείμενα που ακουμπούν στα καλώδια. Υπάρχει κίνδυνος ηλεκτροπληξίας.
– Ανοίγουμε το ραδιόφωνο ( κινητού) και ακούμε τις ειδήσεις για οδηγίες και πληροφορίες.
– Η Προϊσταμένη ( ή το εκπαιδευτικό προσωπικό) του Νηπιαγωγείου αναλαμβάνει να ειδοποιήσει τις προϊστάμενες αρχές για ζημιές, τραυματίες και οποιαδήποτε άλλη βοήθεια χρειαστεί (ΕΚΑΒ ή Πυροσβεστική) .
– Σε περίπτωση πλημμυρών όλοι οι μαθητές θα παραμείνουν στο χώρο του Νηπιαγωγείου.
– Προσπάθεια αποφυγής πανικού και διατήρηση της ψυχραιμίας τους από όλους τους εκπαιδευτικούς.
— Οι νηπιαγωγοί παραδίδουν τους μαθητές με ονομαστική καταγραφή χρησιμοποιώντας τις καταστάσεις οι οποίες θα υπάρχουν για αυτό το σκοπό.

– Η παράδοση των μαθητών στους γονείς ή κηδεμόνες θα γίνεται μόνο στο χώρο συνάντησης, για τον οποίο οφείλουν οι σχολικές μονάδες να τους ενημερώσουν.
– Τα νήπια δεν θα απομακρυνθούν από το χώρο του Σχολείου, παρά μόνο με τη συνοδεία των γονέων τους ή κάποιου συγγενικού τους προσώπου.
Σε περίπτωση μη προσέλευσης των οικείων τους σε εύλογο χρονικό διάστημα και εφόσον δεν καταστεί δυνατή η επικοινωνία μαζί τους τότε θα ειδοποιηθεί η αστυνομία
– Οι εκπαιδευτικοί παραμένουν στο σχολείο έως ότου τακτοποιηθεί και η τελευταία εκκρεμότητα, σε σχέση με την όλη κατάσταση των μαθητών και του νηπιαγωγείου
Μετά την εκκένωση του Νηπιαγωγείου γίνεται έλεγχος των κτιριακών εγκαταστάσεων, κλείνουμε τους διακόπτες του ρεύματος και του νερού.
– Το Αρχείο του Σχολείου θα γίνει προσπάθεια να απομακρυνθεί και να προστατευτεί από την καταστροφή από την προϊσταμένη και το εκπ/κό προσωπικό του Σχολείου μετά την λήξη του σεισμού και την τακτοποίηση των μαθητών.
– Αν ο σεισμός είναι μεγάλος σε ισχύ και διαπιστωθούν εκτεταμένες ζημιές, θα ειδοποιηθεί η αρμόδια Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου για να απομακρυνθούν σπασμένα και επικίνδυνα αντικείμενα και για να αποφανθεί για την καταλληλότητα του κτιρίου.
Αντίγραφο του παρόντος Σχεδίου θα αναρτηθεί στις δύο αίθουσες διδασκαλίας.
Όλοι οι εκπαιδευτικοί παρέλαβαν από ένα αντίγραφο του παρόντος Σχεδίου.

ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ

Η Προϊσταμένη είναι υπεύθυνη για τον έλεγχο και τον εξοπλισμό του φορητού φαρμακείου , φακού και σφυρίχτρας σε κάθε αίθουσα
– Υπεύθυνοι Πυρόσβεσης και φορητού φαρμακείου ορίζονται οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί του τμήματος 1& 2 και η υπεύθυνη του ολοημέρου.
Εάν υπάρξει πυρκαγιά χρησιμοποιούν τους πυροσβεστήρες. Η προϊσταμένη ειδοποιεί την πυροσβεστική.
-Αντίγραφο του παρόντος σχεδίου ετοιμότητας παραδίδεται στους εκπαιδευτικούς της σχολικής μονάδας με ευθύνη της Προϊσταμένης.
Το παρόν εφαρμόζεται σε κάθε περίπτωση έκτακτης ανάγκης όπως πυρκαγιά, σεισμός, πλημμύρα, και γενικά κάθε συμβάν που απειλεί τη ζωή και την ακεραιότητα των μαθητών και των εργαζομένων στο σχολικό συγκρότημα και επιβάλλει την ασφαλή διακοπή της λειτουργίας και εγκατάλειψής του
Τηλέφωνα Πρώτης Ανάγκης!
ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ 100
ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΗ 199
ΟΤΕ 1388

ΕΚΑΒ 166
ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ 25210-23351 εως 55 /2521350400