Εργαστήρια Δεξιοτήτων

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2023-2024

Για τα δύο τμήματα του Νηπιαγωγείου μας για το σχολικό έτος 2023-2024 εκπονήθηκε το παρακάτω κοινό Σχέδιο Δράσης:

Η υλοποίηση των τεσσάρων Θεματικών Κύκλων θα υλοποιηθεί με την παρακάτω χρονική σειρά και θεματολογία:

1. Οκτώβριος-Νοέμβριος: Φροντίζω το Περιβάλλον με θέμα: Υπεύθυνα παιδιά-Υπερασπιστές των ζώων-Ζώα υπό εξαφάνιση στην Ελλάδα.

2. Δεκέμβριος-Ιανουάριος: Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη με θέμα: Εθελοντής είμαι εγώ, περιβάλλον και ανθρώπους αγαπώ.

3. Φεβρουάριος-Μάρτιος: Ζω καλύτερα – Ευ Ζην με θέμα: Δόντια γερά…τρώγοντας υγιεινά.

4. Απρίλιος-Μάιος: Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία με θέμα: Κύκλους κάνει το νερό και το θέλω καθαρό.

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2022-2023

 

Αγαπητοί γονείς

Όπως ήδη γνωρίζετε,  από φέτος στο Πρόγραμμα Σπουδών έχει προστεθεί  διδακτική ενότητα με τίτλο «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» όλων των τύπων σχολικών μονάδων, Νηπιαγωγείων, Δημοτικών και των Γυμνασίων. Σας παραθέτουμε ορισμένα  βασικά σημεία που αφορούν στη μεθοδολογία και τη φιλοσοφία των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων:

1. Σκοποί και στόχοι
Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων  διδακτική, εκπαιδευτική δράση, η οποία συνίσταται στην προσθήκη Θεματικών Ενοτήτων, με εστίαση στις δεξιότητες, στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου, αξιοποιώντας σύγχρονες και καινοτόμες μεθόδους μάθησης. Βασική αρχή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι να συνδυάζουν το γνωστικό πεδίο των
Προγραμμάτων Σπουδών με την ανάπτυξη βασικών ικανοτήτων των μαθητριών και των μαθητών με σκοπό τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες. Σκοπός των «Εργαστηρίων δεξιοτήτων» είναι η ενίσχυση της καλλιέργειας ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης στις μαθήτριες και στους μαθητές.
Στους επιμέρους στόχους των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι η μάθηση μέσω ομαδοσυνεργατικής, δημιουργικής και κριτικά αναστοχαζόμενης διδακτικής μεθοδολογίας, η ενίσχυση των δεξιοτήτων ζωής, διαμεσολάβησης και υπευθυνότητας, η ενίσχυση των δεξιοτήτων ψηφιακής μάθησης, τεχνολογίας και προγραμματιστικής σκέψης.

2. Οι Κύκλοι Δεξιοτήτων στα Εργαστήρια
Η τυπική εκπαίδευση και κατάρτιση πρέπει να εφοδιάζει τους πολίτες με ένα ευρύ φάσμα δεξιοτήτων που ανοίγουν το δρόμο για την προσωπική ολοκλήρωση και ανάπτυξη, την κοινωνική ένταξη, την ιδιότητα του ενεργού πολίτη και την απασχόληση. Σε αυτές περιλαμβάνονται εκτός από τις στοιχειώδεις γνώσεις γραφής και ανάγνωσης, θετικών επιστημών και ξένων γλωσσών, και εγκάρσιες δεξιότητες και βασικές ικανότητες, όπως οι ψηφιακές ικανότητες, η κριτική σκέψη, η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και η ικανότητα για μάθηση.
Στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, οι  δεξιότητες ομαδοποιούνται και καλλιεργούνται σε τέσσερεις κύκλους στοχοθεσίας ως εξής:

     Δεξιότητες  21ου αιώνα (4cs)

  • Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα (4cs) (Κριτική σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα)
  • Ψηφιακή μάθηση 21ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό περιβάλλον) (Ψηφιακή επικοινωνία, Ψηφιακή συνεργασία, Ψηφιακή δημιουργικότητα, Ψηφιακή κριτική σκέψη, Συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας)
  • Παραγωγική μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας                                                                                                                                                   Δεξιότητες Ζωής                                                                          
  • Δεξιότητες της κοινωνικής ζωής (Αυτομέριμνα, Κοινωνικές δεξιότητες, Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, Πολιτειότητα, Προσαρμοστικότητα, Ανθεκτικότητα, Υπευθυνότητα)
  • Δεξιότητες της ψηφιακής ιθαγένειας (Ευχέρεια στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση, Ψηφιακή πολιτειότητα, Ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο, Προστασία από εξαρτητικές συμπεριφορές στις τεχνολογίες, ανθεκτικότητα)
  • Δεξιότητες διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης (Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, Διαμεσολάβηση, Επίλυση συγκρούσεων, Πολιτειότητα)
  • Δεξιότητες επιχειρηματικότητας (entrepreneurship) (Πρωτοβουλία, Οργανωτική ικανότητα, Προγραμματισμός, Παραγωγικότητα, Αποτελεσματικότητα)                                                                                                                                                                                                   Δεξιότητες της Τεχνολογίας, της Μηχανικής και της Επιστήμης                                                                                                                      
  • Δεξιότητες της τεχνολογίας (Δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων, Δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα, Δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών)
  • Δεξιότητες διαχείρισης των Μέσων (media) (Πληροφορικός γραμματισμός, Ψηφιακός γραμματισμός, Τεχνολογικός γραμματισμός, Γραμματισμός στα μέσα, Ασφάλεια στο διαδίκτυο)
  • Ρομποτική (Δεξιότητες μοντελισμού και προσομοίωσης, Επιστημονική/ υπολογιστική σκέψη)                                                                                                                                                                             Δεξιότητες του νου                                                                                                                                                                   
  • Στρατηγική Σκέψη (Οργανωσιακή σκέψη, Μελέτη περιπτώσεων και Επίλυση προβλημάτων)
  • Πλάγια σκέψη (Δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη), Κατασκευές, παιχνίδια, εφαρμογές)
  • Ρουτίνες σκέψεις και αναστοχασμός
  • Κατασκευές, παιχνίδια, εφαρμογές
  • εξιότητες υπολογιστικής σκέψης (Επιστημονική/ υπολογιστική σκέψη διαμεσολάβηση)                                                                                                  3. Τέσσερις Θεματικές Ενότητες των Εργαστηρίων
    Το πρόγραμμα και το εκπαιδευτικό υλικό των «Εργαστηρίων Δεξιοτήτων» ομαδοποιείται σε τέσσερις (4) Θεματικές Ενότητες:                                                                                                                                                   

    Ζω καλύτερα – Ευ Ζην

    Περιλαμβάνονται προγράμματα στους παρακάτω τομείς:

    1. ΥΓΕΙΑ: Διατροφή- Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια
    2. Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία – Πρόληψη
    3. Γνωρίζω το σώμα μου – Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση

    Λέξεις κλειδιά: υγιεινή ζωή, άσκηση και διατροφή, πρόληψη και προστασία από εξαρτήσεις, αυτομέριμνα και ψυχική υγεία, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, ασφάλεια στο δρόμο, οδική ασφάλεια, ασφάλεια στα σπορ, στο σπίτι, στην πλοήγηση και στη χρήση διαδικτύου, πρώτες βοήθειες, διασώστες, ευαισθητοποίηση σε θέματα αναπηρίας και ευαλωτότητας.

    Φροντίζω το Περιβάλλον

    Περιλαμβάνονται προγράμματα στους παρακάτω τομείς:

    1. Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά
    2. Κλιματική αλλαγή – Φυσικές Καταστροφές, Πολιτική προστασία
    3. Παγκόσμια και τοπική Πολιτιστική κληρονομιά

    Λέξεις κλειδιά: κλίμα, κλιματική αλλαγή, οικολογική συνείδηση, ανακύκλωση, τεχνολογία περιβάλλοντος και βιώσιμη ανάπτυξη, φυσικές καταστροφές: πρόληψη & προστασία, παγκόσμια κληρονομιά, φιλοζωία, τα δικαιώματα των ζώων και αειφορία, τοπική πολιτιστική κληρονομιά, παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά

                                                        

    Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

    Περιλαμβάνονται προγράμματα στους παρακάτω τομείς:

    1. Ανθρώπινα δικαιώματα
    2. Εθελοντισμός διαμεσολάβηση
    3. Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα

    Λέξεις κλειδιά: εθελοντισμός, πολιτειότητα, ανθρώπινα δικαιώματα & αξιοπρέπεια, αλληλοσεβασμός και σεβασμός στη διαφορετικότητα, αντιμετώπιση διακρίσεων, ισότητα των φύλων, συνεργασία/συνεργατικότητα, φιλανθρωπία, κοινωνική ευαισθησία, κοινωνική ευθύνη, ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, συμπερίληψη στην εκπαίδευση, δημοκρατία, δημοκρατική παιδεία και παράδοση, σχολικός και διαδικτυακός εκφοβισμός

    Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία

    Περιλαμβάνονται προγράμματα στους παρακάτω τομείς:

    1. STEM/ Εκπαιδευτική Ρομποτική
    2. Επιχειρηματικότητα- Αγωγή Σταδιοδρομίας- Γνωριμία με επαγγέλματα

    Λέξεις κλειδιά: δημιουργική διαδικασία, δημιουργική σκέψη, οργανωτική ικανότητα και προγραμματισμός, εικονική επιχείρηση, νεανική επιχειρηματικότητα, επαγγέλματα του μέλλοντος, οικονομικός γραμματισμός, οικονομία και ηθική, φορολογική συνείδηση, κοινωνική ευθύνη, ψηφιακά περιβάλλοντα/ανοιχτά ψηφιακά περιβάλλοντα, ψηφιακές δεξιότητες, καινοτομία, νέες επαγγελματικές δεξιότητες, προσωπικότητα και επαγγελματική ταυτότητα

    4. Σχέδιο δράσης της σχολικής μονάδας

    Κατά την έναρξη του διδακτικού έτους,  στο πλαίσιο του ετήσιου προγραμματισμού της σχολικής μονάδας, πραγματοποιήθηκε ειδική συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων για τον καθορισμό του ετήσιου σχεδίου δράσης της σχολικής μονάδας αναφορικά με τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων. Στη συνέχεια οι εκπαιδευτικοί κάθε τμήματος σχεδίασαν τα αντίστοιχα σχέδια δράσης. Η εκπόνηση του σχεδίου δράσης του τμήματος περιλαμβάνει υποχρεωτικά την υλοποίηση των τεσσάρων (4) Θεματικών Κύκλων με περιεχόμενο σταθμισμένο κατάλληλα ως προς την ηλικία των μαθητών/τριών. Δηλαδή κάθε τμήμα επιλέγει από κάθε θεματικό κύκλο μία υποενότητα και από αυτή την υποενότητα μία επιμέρους θεματική ενότητα. Για τα δύο τμήματα του Νηπιαγωγείου μας εκπονήθηκε κοινό Σχέδιο Δράσης.

    Η υλοποίηση των τεσσάρων Θεματικών Κύκλων θα υλοποιηθεί με την παρακάτω χρονική σειρά και θεματολογία:

    1. Οκτώβριος-Νοέμβριος: Ζω καλύτερα – Ευ Ζην με θέμα: “Δεν μαλώνω, δεν μαλώνω, αγκαλιά μεγάλη απλώνω”

    2. Δεκέμβριος-Ιανουάριος: Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη με θέμα: Καραβάνια χωρίς σύνορα: “Αναζητώντας την πατρίδα της καρδιάς μας”

    3. Φεβρουάριος-Μάρτιος: Φροντίζω το Περιβάλλον με θέμα: “Φύλαξε το μην πετάς, ανακύκλωσε με μας!”

    4. Απρίλιος-Μάιος: Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία με θέμα: “STEAM και η ΓΗ γυρίζει…”

     

    Ένταξη των εργαστηρίων στο καθημερινό Ωρολόγιο Πρόγραμμα:

    Στο πλαίσιο του ωρολογίου προγράμματος του νηπιαγωγείου τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων εντάσσονται στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της τάξης και  υλοποιούνται κατά την πρωινή λειτουργία στο χρονικό διάστημα (διδακτικές ώρες) που ορίζεται για τις «Οργανωμένες Δραστηριότητες και διερευνήσεις με βάση το «ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ» (Αναλυτικό Πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου»: Τρεις (3) διδακτικές ώρες κατανεμημένες σε δύο (2) με τρεις (3) φορές την εβδομάδα. Η νηπιαγωγός έχει την ευελιξία να επιλέγει ανάλογα με το πλαίσιο και τη δυναμική της ομάδας, τα ενδιαφέροντα των νηπίων και τη θεματική που διαπραγματεύονται στην τάξη.

     

     

                                                                                                                           

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων