Εργαστήρια Δεξιοτήτων –Θεματικός κύκλος : Φροντίζω το Περιβάλλον
Τίτλος: «Το δάσος αγαπώ και φροντίζω γι’ αυτό»
Βασικοί στόχοι
- Οι μαθητές να αναγνωρίσουν τα οφέλη του δάσους για τον άνθρωπο και για τον πλανήτη
- Να αντιληφθούν τους κινδύνους που διατρέχει λόγω της ανθρώπινης συμπεριφοράς
- Να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα προστασίας του δάσους
- Να καλλιεργήσουν δεξιότητες του 21ου αιώνα
Περίοδος υλοποίησης: Φεβρουάριος-Μάρτιος
Στο 1ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων με τίτλο: « Γνωρίζω το δάσος» τα προσδοκώμενα αποτελέσματα είναι:
- Να εκφράσουν τις πρότερες γνώσεις τους σχετικά με το τι σκέφτονται όταν ακούν τη λέξη δάσος
- Να οδηγηθούν σταδιακά με την βοήθεια ψηφιακού υλικού στη γνώση με το τι υπάρχει στο δάσος
- Να εκφραστούν με δημιουργικό τρόπο
Αρχικά δημιουργήσαμε ένα ιστόγραμμα στο οποίο καταγράψαμε τι γνωρίζουν τα παιδιά σχετικά με το δάσος από βιβλία, παραμύθια, επισκέψεις και εκπομπές που παρακολούθησαν στην τηλεόραση.
Έπειτα τα παιδιά παρακολούθησαν δύο βίντεο σχετικά με το δάσος :
Στη συνέχεια το κάθε παιδί ζωγράφισε το δικό του δάσος…
Γνωρίσαμε σε ποια μέρη της Ελλάδας υπάρχουν δάση ,συζητήσαμε γύρω από αυτό και στη συνέχεια είδαμε το δασικό χάρτη της Ελλάδας εδώ.
Στο 2ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων με τίτλο: « Ποιοι ζουν στο δάσος;» τα προσδοκώμενα αποτελέσματα είναι:
- Να γνωρίσουν τα ζώα που ζουν στο δάσος
- Να κατανοήσουν την σημασία που έχει το δάσος γι’ αυτά
- Να έρθουν σε επαφή με την βιοποικιλότητα που υπάρχει στο δάσος
Για να γνωρίσουμε τα ζώα του δάσους παρακολουθήσαμε το βίντεο: «Τα ζώα του δάσους»: https://youtu.be/hSAn6B1psaU
Καθώς και ένα ακόμη βίντεο : «Ήχοι ζώων του δάσους» :https://www.youtube.com/watch?v=WoBt4uxG9SI
Ζωγραφίσαμε τα ζωάκια που θα συναντήσουμε στο δάσος…
Έπειτα ακολούθησε ένα τραγούδι για ψυχοκινητική αγωγή με τίτλο: «Βόλτα στο δάσος»: https://www.youtube.com/watch?v=Sxt-J49SZrA
Καθώς και ένα κουίζ ερωτήσεων σχετικό με τα ζώα του δάσους μέσω της εφαρμογής wordwall.
Στο 3ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων με τίτλο: « Τι μας προσφέρει το δάσος;» τα προσδοκώμενα αποτελέσματα είναι:
- Να γνωρίσουν τα οφέλη του δάσους
- Να αντιληφθούν την χρησιμότητα των δέντρων
- Να εκφραστούν με δημιουργικό τρόπο
Αρχικά ρωτάμε τα παιδιά να μας πουν τι μας προσφέρει το δάσος. Στην συνέχεια τους δείχνουμε σχετικό εποπτικό υλικό και μιλάμε για τα οφέλη του δάσους για τον πλανήτη(οξυγόνο, ξυλεία για έπιπλα, χαρτί κ.α., φάρμακα από τα βότανα που υπάρχουν σε αυτό, καταφύγιο για τα ζώα κ.α.).
Στην συνέχεια παρακολουθήσαμε ένα βίντεο που μας έδειξε πως φτιάχνετε το χαρτί
από τους κορμούς των δέντρων: https://www.youtube.com/watch?v=DjfCpBKZCd4
Ζωγραφίσαμε τα οφέλη του δάσους …
Και ακούσαμε το τραγούδι: Συμφωνία με ένα δέντρο του Γιάννη Κρόκου:
https://www.youtube.com/watch?v=ZDwnp1OEHSU
Στο 4ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων με τίτλο: « Κίνδυνοι που απειλούν το δάσος και πως θα το προστατεύσουμε» τα προσδοκώμενα αποτελέσματα είναι:
- Να συνειδητοποιήσουν τις συνέπειες που έχει η καταστροφή ενός δάσους στην ισορροπία της φύσης από πυρκαγιές, απορρίμματα, υποβάθμιση του εδάφους, καθώς και από κακή διαχείριση της δασικής κληρονομιάς.
- Να ευαισθητοποιηθούν και να αναδείξουν προληπτικά μέτρα που θα οδηγήσουν στην προστασία του.
Διαβάσαμε το παραμύθι <<Το μικρό λυκάκι φροντίζει το δάσος>>.
Ακολούθησε συζήτηση για το πόσο σημαντικό είναι το δάσος για τη ζωή μας και για τον πλανήτη και είπαμε πως θα το προστατεύσουμε….
Παρακολουθήσαμε ένα βίντεο για την καταστροφή των δασών:
https://www.youtube.com/watch?v=_q3HksXHeEA
Και παρατηρήσαμε εικόνες από τι κινδυνεύουν τα δάση:
Από πυρκαγιές…
Σκουπίδια….
Κεραυνούς….
Αποψίλωση….
Παρακολουθήσαμε ένα βίντεο για δασικές πυρκαγιές και για οδηγίες προστασίας
Διαβάσαμε το παραμύθι <<Η Πιπίτσα κάνει αναδάσωση>> .
Συζητήσαμε για την αναδάσωση και ζωγραφίσαμε το δάσος μετά την φωτιά και μετά την αναδάσωση…
Στο 5ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων με τίτλο: « Αναλαμβάνω δράση-Αξιολόγηση» τα προσδοκώμενα αποτελέσματα είναι:
- Να επεξεργαστούν τα δεδομένα που συνέλεξαν γύρω από το συγκεκριμένο θέμα
- Να αναστοχαστούν γύρω από τις δραστηριότητες που υλοποίησαν
- Να ευαισθητοποιήσουν τους γονείς τους, τα παιδιά άλλων νηπιαγωγείων και την τοπική κοινωνία για την προστασία του δάσους
Μετά από συζήτηση δημιουργείται ένας τελικός εννοιολογικός χάρτης στον οποίο καταγράφεται η νέα γνώση που απέκτησαν τα παιδιά σχετικά με το δάσος(οφέλη, προστασία ,κ.α,). Αξιοποίηση της ρουτίνας σκέψης: : «Τότε νόμιζα – Τώρα ξέρω»:
Έπειτα τα παιδιά για να μεταφέρουν τα δικά τους μηνύματα σχετικά με τα οφέλη και την αναγκαιότητα της προστασίας των δασών δημιουργούν την δική τους αφίσα…
Καθώς και το παρακάτω video….



















