Εβδομάδα κατά της σχολικής βίας

  

Στο πλαίσιο της εβδομάδας κατά του σχολικού εκφοβισμού πραγματοποιήθηκαν δράσεις ευαισθητοποίησης των μαθητών. Αντλήσαμε υλικό από το έργο Preparing Enhancing Participating Educating Informing –Pr.E.P.E.I.  το οποίο χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Ίδρυμα Κρατικών υποτροφιών στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ Key Action  2. Οι μαθητές και οι μαθήτριες των Β΄,Γ1, Γ2 , και Δ΄ τάξεων παρακολούθησαν το 1ο βιντεάκι του Καραγκιόζη: Είμαι μάγκας.

Το βίντεο αρχίζει με τον Καραγκιόζη και τους τρεις γιους του να συζητούν πριν το σχολείο. Καθώς εξελίσσεται η ιστορία, εμφανίζονται και οι άλλοι χαρακτήρες. Ο Χατζηαβάτης και ο Σιορ Διονύσιος που μιλούν το δικό τους τοπικό γλωσσικό ιδίωμα, ο Σταύρακας που πειράζει συνεχώς τον Μορφονιό για το κεφάλι και τη μύτη του. Ο Μορφονιός είναι ο αποδέκτης της  εκφοβιστικής συμπεριφοράς . Ο Σταύρακας συνεχίζει να κοροιδεύει την εξωτερική εμφάνιση του μορφονιού, με υποτιμητικό τρόπο, αλλά επιμένει να αστειεύεται και ότι ο Μορφονιός δεν πρέπει να το παίρνει προσωπικά, αλλά να αστειεύεται μαζί του

Ο Νώντας είναι φίλος του Σταύρακα (που ακολουθεί παντού και υποστηρίζει τις πράξεις του). Ο Σταύρακας διακόπτει συνεχώς τον Νώντα κάθε φορά που προσπαθεί να μιλήσει. Μόλις εμφανίζεται ο Μορφονιός στη σκηνή, ο Σταύρακας αρχίζει να γελάει μαζί του. Ο Μορφονιός διαμαρτύρεται, φαίνεται λυπημένος(για τη συνεχή κοροϊδία) και στο τέλος του βίντεο, αποφασίζει να φύγει από το σχολείο. Σε αυτό το σημείο ο Καραγκιόζης (δάσκαλος στο σχολείο της 2ης ευκαιρίας) συναντά τον Μορφονιό και τον ρωτάει πού πηγαίνει.

Συζητήσαμε για τη διαφορετικότητα και την αποδοχή,  για το τοπικό λεκτικό ιδίωμα, τον λεκτικό εκφοβισμό, τη συμπεριφορά των μαρτύρων και την αντίδραση του παιδιού που δέχεται τον εκφοβισμό. Συζητήσαμε την απόφαση του Μορφονιού να αναφέρει τα γεγονότα στη μαμά του και ζωγραφίσαμε.

   

Η ύπαρξη της ενσυναίσθησης μας κάνει πιο ανεκτικούς στη διαφορετικότητα και πιο δεκτικούς σε διαφορετικές σκέψεις και συναισθήματα. Δώσαμε στα παιδιά μια καρδιά ζωγραφισμένη σε απλό λευκό χαρτί. Μετά τους ζητήσαμε να τσαλακώσουν την καρδιά και να της μιλήσουν άσχημα. Στη συνέχεια, τους ζητήσαμε να την ξεδιπλώσουν και να παρατηρήσουν σε τι κατάσταση βρίσκεται. Τους ζητήσαμε να ζητήσουν συγγνώμη , να μιλήσουν τρυφερά και να προσπαθήσουν να το ισιώσουν απλώνοντάς το. Προσπάθησαν περισσότερο.  Κάποιοι/ες ήταν σίγουροι ότι θα κατάφερναν να το κάνουν όπως πριν. Ωστόσο, παρά τα όμορφα λόγια και τη συγγνώμη το χαρτί δεν επανήλθε στην πρότερη κατάσταση.

Το ίδιο συμβαίνει και με την καρδιά των ανθρώπων. Όταν φερόμαστε άσχημα, όταν λέμε λόγια που πληγώνουν  σημαδεύουμε την ψυχή τους και όσες συγγνώμες και να συζητήσουμε τα σημάδια μένουν στην ψυχή και τους θυμίζουν την επιθετικότητα και τη βία που δέχτηκαν.

Με στόχο να δώσουμε στα παιδιά τη δύναμη να αλλάξουν τους κανόνες, να δουν τις διαθέσιμες επιλογές και να εκτιμήσουν το πώς οι πράξεις τους μπορούν να κάνουν τη διαφορά και να βάλουν τέλος στην ενδοσχολική βία υλοποιήσαμε τη δραστηριότητα:  Τι θα γινόταν αν…

Συζητήσαμε με τα παιδιά για τον Χρυσό Κανόνα «Κάντε στους άλλους ό,τι θα θέλατε να κάνουν σε σας», Τα παιδιά έγραψαν τι θα ήθελαν να εισπράττουν από τους συμμαθητές τους και τις συμμαθήτριές της ως συμπεριφορά και συζητήσαμε για το αν τα παιδιά που ασκούν ενδοσχολική βία  αν νοιάζονται για τα συναισθήματα των άλλων παιδιών και αν συμπεριφέρονται σε αυτά τα παιδιά με τη συμπεριφορά που θα ήθελαν να εισπράττουν. Αποφασίσαμε να υιοθετήσουμε τον Χρυσό κανόνα και να ευαισθητοποιήσουμε όλη τη σχολική κοινότητα.

    

 

Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Β΄τάξης παρακολούθησαν και άλλα σχετικά βίντεο και συζήτησαν περαιτέρω.

   

Οι  μαθητές και οι μαθήτριες της Γ1 τάξης, αφού συζήτησαν για όλες τις μορφές βίας τους ζητήθηκε να αποτυπώσουν στο χαρτί πώς εκείνα αντιλαμβάνονται τη βία, καθώς η ζωγραφιά αποτελεί χρήσιμο εργαλείο για τη συναισθηματική και ψυχική κατάσταση του παιδιού.

Ο κ. Δούφης Χρήστος, πατέρας μαθήτριας της Ε2 τάξης,  παλαιός αθλητής της πάλης με Πανελλήνιες διακρίσεις μίλησε στους μαθητές και τις μαθήτριες της Ε2 τάξης για την αξία του αθλητισμού, της ευγενής άμιλλας και τη σημασία των ορθών κανόνων σε κάθε δραστηριότητά μας.  Απάντησε σε πολλές ερωτήσεις και απορίες των παιδιών και τους παρότρυνε να ξεκινήσουν κάποιο άθλημα για τη βελτίωση της υγείας τους.

Για την υλοποίηση των δράσεων συνεργάστηκαν οι εκπαιδευτικοί: Χατζηδημητρίου Βασιλική, Βικοπούλου Κωνσταντίνα, Δερβίση Δήμητρα, Αγγίδου Χρυσή και η διευθύντρια Σαρρούδη Ιωάννα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *