Διοξείδιο του άνθρακα – ποιότητα αέρα σε εσωτερικούς χώρους (ΠΕΧ)-ενέργεια

ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΑΕΡΑΣ

 

Η ποιότητα του εσωτερικού αέρα αναφέρεται στα περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά εντός κτηρίων τα οποία μπορούν να επηρεάσουν την ανθρώπινη υγεία, την άνεση ή την απόδοση στην εργασία. Ξοδεύουμε περίπου το 90% του χρόνου μας αναπνέοντας “αέρα εσωτερικού χώρου”. Σε αντίθεση με τον εξωτερικό αέρα, ο εσωτερικός αέρας ανακυκλώνεται συνεχώς και έτσι παγιδεύει και συγκεντρώνει ρύπους. Η θερμοκρασία, η υγρασία του αέρα και οι συγκεντρώσεις ρύπων αποτελούν τα χαρακτηριστικά της ποιότητας του αέρα.

H κακή ΠΕΧ μπορεί να επιφέρει βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες επιπτώσεις σε θέματα υγείας οι οποίες μπορεί να οδηγήσουν σε μειωμένη παραγωγικότητα, απουσίες και άλλα προβλήματα. Ερεθισμός των ματιών, της μύτης και του λαιμού, πονοκέφαλος, ναυτία, ζάλη και κόπωση αποτελούν συμπτώματα που σχετίζονται με την κακή ποιότητα αέρα σε εσωτερικούς χώρους. Σε ορισμένες περιπτώσεις, η έκθεση σε ατμοσφαιρική ρύπανση του εσωτερικού χώρου μπορεί να οδηγήσει σε οξείες και χρόνιες αναπνευστικές παθήσεις όπως άσθμα, καρκίνος του πνεύμονα, πνευμονία, συστηματική υπέρταση, χρόνια αποφρακτική πνευμονία. Γενικότερα, ο μη αερισμός σε κλειστούς χώρους είναι συνδεδεμένος με αυξημένη πιθανότητα μετάδοσης αναπνευστικών λοιμώξεων.

Ένα από τα στοιχεία που χαρακτηρίζει την ποιότητα του αέρα είναι η ποσότητα του διοξείδιο του άνθρακα (Co2). Στο πλαίσιο του περιβαλλοντικού προγράμματος «Το σχολείο μου προστατεύει το κλίμα» μετρήσαμε το Co2 στον εσωτερικό αέρα των τάξεων. Το Co2 μετριέται σε μέρη ανά εκατομμύριο (ppm) και μπορεί να ενοχοποιηθεί για τις συγκεντρώσεις του ιού Sars_Cov2 σε εσωτερικούς χώρους, γιατί εκπνέεται μαζί με τα αερολύματα που περιέχουν τον ιό από άτομα μολυσμένα σε εσωτερικούς χώρους. Το Co2 εκπνέεται ως υποπροϊόν από όλους τους ζωντανούς οργανισμούς. Συνεπώς, οι συγκεντρώσεις του επηρεάζονται από τον αριθμό των ατόμων σε έναν εσωτερικό χώρο και από το σύστημα αερισμού που επικρατεί. 

Οι άνθρωποι εκπνέουν 0,3 λίτρα/λεπτό όταν εκτελούν ελαφριά εργασία. Στον εσωτερικό αέρα συγκεντρώσεις έως και 700 ppm μαρτυρούν καλή ποιότητα αέρα, έως 1.000 ppm κανονική ποιότητα και πάνω από 1000 ppm κακή ποιότητα αέρα. Η συγκέντρωση του Co2 στον εξωτερικό αέρα ήταν 581 ppm.

Μετρήσεις των συγκεντρώσεων του CO2 στον εσωτερικό αέρα των τάξεων

Τάξη και αριθμός ατόμων 1η μέτρηση 2η μέτρηση (Μετά από 20΄) 3η μέτρηση (Μετά από 5΄ανοιχτά παράθυρα)
X τάξη :17 619 (μετά από 5΄ανοιχτά παράθυρα) 1407 821
X τάξη: 23 740 (Στις 8 :20) 1345 640
X τάξη :20 658 (Στις 8 :20) 1387 1090
X  τάξη: 17 930 (μετά από 5΄ανοιχτά παράθυρα) 1250 870
X τάξη: 16 962 (μετά από 5΄ανοιχτά παράθυρα) 1372 900
X τάξη: 24 960 (μετά από 5΄ανοιχτά παράθυρα) 1500
X τάξη: 18 1400 841
Xτάξη: 25 1440 900

Οι μαθητές και οι μαθήτριες παρατήρησαν την αύξηση της συγκέντρωσης του διοξειδίου του άνθρακα στον κλειστό χώρο και συνειδητοποίησαν πόσο επιτακτική είναι η ανάγκη για τον εξαερισμό του χώρου τουλάχιστον κάθε είκοσι λεπτά. Παράλληλα, συζητήθηκε η απώλεια ενέργειας και τα παιδιά έκαναν κάποιες προτάσεις. Στο σημείο αυτό μιλήσαμε για τον μηχανικό αερισμό και τα πλεονεκτήματά του σε ό,τι αφορά την εξοικονόμηση ενέργειας και την ποιότητα του εισερχόμενου φιλτραρισμένου αέρα.

Στο πλαίσιο της προαγωγής υγείας, της πρόληψης των αναπνευστικών λοιμώξεων και της εξοικονόμησης ενέργειας καλό θα ήταν να γίνουν μελέτες από ειδικούς φορείς και να εισαχθεί και ο μηχανικός αερισμός στα σχολικά κτήρια.

Για τη δράση συνεργάστηκαν όλοι οι εκπαιδευτικοί του σχολείου.

Συντονίστρια δράσης: Η Διευθύντρια του σχολείου, Σαρρούδη Ιωάννα

Αφήστε μια απάντηση