Α’ Εργαστήριο Δεξιοτήτων: Αλληλοσεβασμός και Διαφορετικότητα στο Νηπιαγωγείο

Η αρχή…για το Α΄ Εργαστήριο Δεξιοτήτων με άξονα “Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ”, με διδακτικούς στόχους την εκπαίδευση των μαθητών, μέσα από το δομημένο κατάλληλα εκπαιδευτικό πρόγραμμα,  του ΙΕΠ, την καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων, ήπιων πρακτικών με σκοπό την επικοινωνία μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών: θετική διάθεση, επικοινωνιακό λόγο και έργο,  αποδοχή, συναισθήματα, συμμετοχή όλων των μελών, ενεργοποίηση όλων, συνεργατικές μέθοδοι, ουσιαστικοί δεσμοί, διαχείριση συγκρούσεων και αποφυγή αρνητικών συμπεριφορών.

Αρχίσαμε με παιχνίδια κίνησης για να “ζεσταθεί” η ομάδα: ελεύθερο περπάτημα, με μουσική, με διαφορετικούς τρόπους μέσα στην τάξη,

kinhsh 1  kinhsh 2  kinhsh 3

20251008 093949

συνεχίσαμε με συζήτηση για να αποφασίσουμε ποια είναι τα χαρακτηριστικά της δικής μας ομάδας (μαθητές, αγόρια, κορίτσια, νήπια, προνήπια, ομοιότητες και διαφορές), σχεδιάσαμε, μετά από προτάσεις των παιδιών, την αφίσα της ομάδας μας όπου συζητήσαμε και καταγράψαμε τι μας κάνει χαρούμενους γιατί είναι πολύ σημαντικό ννα στοχεύουμε σε αυτό το θετικό συναίσθημα  

afisa omadas

20251008 114246

20251009 110413

κι ολοκληρώσαμε με μια παιχνιδιάρικη φρουτοσαλάτα…

  froytosalata 1  frotosalata 2

 

καταλήξαμε στο συμπέρασμα οτι όλοι στην ομάδα μας είμαστε διαφορετικοί αλλά έχουμε και ομοιότητες …

πού άραγε θα μας οδηγήσουν όλα αυτά;

2η βδομάδα με το Εργαστήριο Δεξιοτήτων:

  • Γνωρίσαμε τον Έλμερ, έναν ελέφαντα σαν τους άλλους αλλά και πολύ διαφορετικό…

IMG 1ef791d7c1339e376b0cd60b3759aeb2 V IMG af251b479cb3d58e657caad8711d9d94 V IMG 0aba603e086275156301ca02d2f4753f V 20251013 114011 20251014 104408

πόσα θετικά στοιχεία χάριζε στον Έλμερ αλλά και στην ομάδα του η διαφορετικότητά του! Σαν κι εκείνον, έτσι κι όλοι εμείς είμαστε διαφορετικοί και ο καθένας από εμάς έχει κάτι θετικό! Ας το εντοπίσουμε…

 

  • χορέψαμε με μουσική μέσα στην τάξη, choros 1 σε κάθε παύση τα παιδιά γίνονταν ζευγαράκια κι έλεγαν κάτι,  θετικό για τον εαυτό τους, σε β΄ φάση έβρισκαν κάτι θετικό για το συμμαθητή τους choros 2 και παρά την επιφανειακή προσέγγιση, ο διδακτικός στόχος επιτεύχθηκε: όλοι έχουμε θετικά στοιχεία πάνω μας και μέσα μας!
  • διαβάσαμε κι επεξεργαστήκαμε την ιστορία: “Δώσ’ μου το χέρι σου”  istoria zoon και είπαμε ωραία και αποδεκτά πράγματα που κάνουμε με το χέρια μας και τι δεν είναι καλό να κάνουμε (σύνδεση με τη σχολική βία), ακούσαμε το τραγούδι ” Τα χέρια” των lokomondo και στη συνέχεια κάθε παιδί σχεδίασε το χεράκι του συμμαθητή του cheria 1 cheria 2 και γράψαμε ωραία πράγματα σε κάθε παλάμη, cheria 3 έτοιμο το δέντρο της ομάδας μας, dentro 1  dentro 2 έτοιμο το μην μας:

 ” Είμαστε όλοι ομάδα, είμαστε όλοι φίλοι” !!!  omada 1

  • Ακόμα, με αφορμή το παραμύθι, συζητήσαμε για την αξία της βοήθειας και της συνεργασίας, τα παιδιά σκέφτηκαν και ζωγράφισαν ο,τι τους άρεσε περισσότερο 20251014 120425 20251014 120456 
  • Παίξαμε συνεργατικά παιχνίδια IMG 128641d534ff9360c79f76afda712efa V IMG 5b1d3d8a6ac42e67d200b0dccb176d0c V IMG f6235ca002f978e7f6f1e9b205bd1075 V IMG 528069e11756129e30748e81b3ee5ead V
  • Μιλήσαμε για όσα κάνουν αλλά και όσα δεν κάνουν οι φίλοι μεταξύ τους  τα παιδιά είπαν, οι κυρίες κατέγραφαν

20251014 095045 20251014 095034 20251014 095017 

  • Μελετήσαμε την αλφαβήτα μέσω ενεργητικών ρημάτων, κάθε γράμμα κι ένα ρήμα, κάθε ρήμα και μια χρήσιμη ενέργεια για τον εαυτό μας και την ομάδα

20251015 084219  συγκρίναμε τα ρήματά της με όσα είχαμε πριν καταγράψει, πολλά από αυτά ήταν κοινά, πήραμε όμως και καινούριες ιδέες κι έπειτα οι λωρίδες μας ενώθηκαν κι έφτιαξαν την αλυσίδα της τάξης μας. Την αναρτήσαμε στον πίνακά μας

20251014 100925

για να μην ξεχνάμε τι πρέπει να κάνουμε ώστε η αλυσίδα μας να μη σπάσει,

να θυμόμαστε και να τηρούμε πάντα όσα μας κρατούν ενωμένους και μας βοηθούν να εξελισσόμαστε, ως άτομα και ως ομάδα!

20251014 101019

3η εβδομάδα

Συζήτηση στην ομάδα και διερεύνηση των απόψεων των παιδιών για τη Διαφορετικότητα: Τι είναι για σένα; Τι νομίζεις οτι είναι; Τι σκέφτεσαι;

diaf 20251029 100422 

Διαβάσαμε το βιβλίο

20251029 090203

παιχνίδι με κίνηση και αποτύπωση

diaf 3 diaf 2  diaf 4

ας τραγουδήσουμε, ας χορέψουμε, ας ενώσουμε το μοναδικό και διαφορετικό εαυτό μας

  choros

ας γνωρίσουμε κι εμείς τον παρδαλό ελέφαντα

  el 1 el 2 el 3   

 

4η Εβδομάδα…

Διαφορετικότητα στο περιβάλλον…

Ξεκινήσαμε με παιχνίδια με μπαλόνια, ψυχοκινητικές δράσεις…

IMG baaf62b652b423b7617e98c56eea15a7 V IMG 6a268bfca99fa71e358e3f841a7b28c0 V IMG f1f21785f86f027ce28f6060d7f24cf3 V IMG 65f52dc37d008400c4a5d828e31e531a V

και τα μπαλόνια μέσα έκρυβαν εικόνες, τι βλέπουμε;

mpalonia   mpalonia 2

IMG 4e420716e0b49dbe1a771f99fe4d6477 V IMG c824ac33e38588ce87bb6af0a6f9702e V IMG 80bccdf0ff3a0e3acb4b89008fd30e73 V IMG 4c2334eebdf97f4aabe269733a787394 V IMG 8aaafd32bd097f084f54733203c5c306 V

Διάφορα ζώα και φυτά, τι κοινό και τι διαφορετικό έχουν; Ομοιότητες και διαφορές στο ζωικό και το φυτικό περιβάλλον, διαφορετικότητα και μοναδικότητα στη φύση…παρατηρήσαμε, συζητήσαμε, καταγράψαμε και ζωγραφίσαμε ο καθένας από ένα ζώο κι ένα φυτό, φυσικά διαφορετικό, ιδιαίτερο και μοναδικό!

20251105 093705 20251105 113135 20251105 113144 20251105 113438 20251105 114402 20251105 115308  fyta zoa   fyta 3   fyta afisa Antonio   fyta afisa

και συνεχίζουμε για τις διαφορές στους ανθρώπους…όλοι κρίκοι στη φυσική αλυσίδα!

 

5ο Εργαστήριο

Σε αυτό το Εργαστήριο οι τέχνες μας βοήθησαν να προσεγγίσουμε τη διαφορετικότητα στους ανθρώπους. Τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με προσωπογραφίες…τα παράξενα πρόσωπα του Πάμπλο Πικάσο

20251119 101445    pikaso 5   pikaso 3   pikaso 4   

pikaso

και τα παιδιά με τα θλιμμένα μάτια της Μάργκαρετ Κιν

20251119 115948   Margkaret   maragkaret 2

Παρατηρήσαμε, εντοπίσαμε, σκεφτήκαμε, υποθέσουμε, προβληματιστήκαμε και συζητήσαμε πρώτα σε σχέση με τους πίνακες κι έπειτα για την καθημερινή μας ζωή, τις διαφορές που έχουμε οι άνθρωποι στην εξωτερική μας εμφάνιση αλλά και το σημαντικό κοινό σημείο όλων μας, τα συναισθήματα.

20251119 120143 20251119 120122 20251119 120035 20251119 120025

Μπορεί να διαφέρουμε σε πολλά όμως δεν έχει και τόση σημασία 

20251119 100205

γιατί όλοι οι άνθρωποι βιώνουμε τα ίδια συναισθήματαsynaisthhmata 1 για διαφορετικούς λόγους ο καθένας.

 

6ο Εργαστήριο

Αφού είδαμε το παραπάνω βίντεο, συζητήσαμε την πλοκή του παραμυθιού, παίξαμε παιχνίδια   

20251120 085056 20251120 085535 20251120 090207 20251120 090916

kartes 0  kartes    kartes 4 συσχέτισαν κάρτες από το παραμύθι (παιχνίδι μννήμης)

κι έπειτα μιλήσαμε για τα συναισθήματα του “Κάτι άλλο”, πως ένιωθε στην αρχή όταν οι άλλοι τον απέρριπταν λόγω της διαφορετικότητας του, πως εξελίχθηκαν τα συναισθήματά του στην πορεία, πόση σημασία έχουν οι εξωτερικές μας διαφορές, πόση οι πράξεις μας και πόση τα συναισθήματά μας; Οι απαντήσεις, αν και μοιάζουν σύνθετες, για τα παιδιά είναι πολύ απλές.

20251120 115426

Δεν έχει σημασία, είπαν, πως μοιάζουμε αλλά να είμαστε χαρούμενοι. Και, όπως ο ήρωας του παραμυθιού,  γέμισαν με πολλά πλάσματα ο καθένας τη δική του πολυθρόνα!

20251120 121627 20251120 122116 20251120 122302 20251120 121738

polythrones

 

7ο Εργαστήριο

Πώς θα έμοιαζε ο κόσμος, αν όλα ήταν ίδια; Αν όλοι ήμασταν ίδιοι;

Ψυχοκινητικά παιχνίδια, δοκιμάσαμε να προχωρήσουμε όλοι με τον ίδιο τρόπο,  ergast 3    ακολουθήσαμε τις οδηγίες ενός…  ergast dex 2 στην αρχή ήταν αστείο, μετά κάποια παιδιά άρχισαν να κουράζονται…κι έπειτα ελεύθερες κινήσεις, διαφορετικές για τον καθένα. Παρατηρούμε τους γύρω μας, όλοι διαφορετικοί και χαρούμενοι. Τώρα μάλιστα! Αποτυπώσαμε και εικαστικά…

20251121 093503 20251121 093517 20251121 093620 20251121 093742 20251121 094443

…πόσο μονότονη η χρωματική ομοιομορφία,ergasthrio dex 1 πόσο όμορφη και φωτεινή η διαφορετικότητα!

Κλείσαμε το πρόγραμμα με την αυτοαξιολόγηση των παιδιών, πρώτα με συζήτηση για την αρχική γνώση και τη μεταγνώση, μετά με συμπλήρωση των κατακτήσεων στους άξονες: επικοινωνία, αποδοχή, συνεργασία aytoaxiologhsh 1    aytoaxiologhsh 2 και στο τέλος κρατώντας ένα μήνυμα:

 

Όταν αποδεχόμαστε και σεβόμαστε ο ένας τον άλλον, τότε είμαστε όλοι χαρούμενοι!

Η διαφορετικότητα δε μας χωρίζει, μας δυναμώνει!