Οι μικροί εξερευνητές

tempImage78PTJq

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ & ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ

ΥΠΟΘΕΜΑΤΙΚΗ: STEAM & ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΡΟΜΠΟΤΙΚΗ

ΤΙΤΛΟΣ: «Οι μικροί εξερευνητές»

Από την Θεματική Ενότητα Δημιουργώ και Καινοτομώ-Δημιουργική Σκέψη & Πρωτοβουλία και συγκεκριμένα από την υποθεματική Steam & Εκπαιδευτική Ρομποτική επιλέξαμε να πραγματοποιήσουμε το πρόγραμμα  “Οι μικροί εξερευνητές”. Oι «Μικροί Εξερευνητές» είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα STEM-STE(Α)M (Science, Technology, Engineering, το Α αναφέρεται σε όλα τα αντικείμενα συμπεριλαμβανόμενης και της τέχνης-Art, Mathematics) και αποσκοπεί στο να προετοιμάσει τους μαθητές της προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας να αναπτύξουν δεξιότητες απαραίτητες για το μελλοντικό ρόλο τους ως πολίτες του κόσμου.Το συγκεκριμένο θέμα υλοποιήθηκε μέσα από 7 εργαστήρια, τα οποία καθόλη τη διάρκεια κράτησαν αμείωτο το ενδιαφέρον των παιδιών.

  • Γράμμα από την ξεναγό Αφροδίτη – Εξερευνούμε τα μνημεία

Η κα Αγγελική βρήκε στο γραμματοκιβώτιο μας ένα γράμμα και μας το έφερε. Όλο περιέργεια το ανοίξαμε αφού προσπαθήσαμε να μαντέψουμε από ποιον είναι, και το διαβάσαμε με προσοχή. Αποστολέας του γράμματος η ξεναγός Αφροδίτη, που μας καλούσε να συμμετάσχουμε σε ένα παιχνίδι ανακάλυψης και εξερεύνησης μνημείων της Ευρώπης, ανιχνεύοντας τις προϋπάρχουσες γνώσεις των μαθητών για τα μνημεία.

tempImageIEEcns tempImageCedyu8 tempImageW3gvKm tempImageEK2F1I

Τι νομίζετε ότι είναι ένα μνημείο;

  • Κάτι που σπουδάζει (Αλεξάνδρα)
  • Κάτι που το έχουν φτιάξει για να θυμούνται πράγματα (Λυδία Π.)
  • Κάτι που βάζουν ψάρια (Ορφέας)
  • Ένα απολίθωμα από αρχαίο ζώο (Ορέστης)
  • Κάτι που χτίζονται σπίτια με τούβλα (Αγγελική)
  • Κάτι ψηλό και μοιάζει σαν ουρανοξύστης (Φίλιππος)
  • Όταν κάποιος πεθάνει του κάνουν άγαλμα για να τον θυμούνται (Λυδία Γ.)
  • Κάτι που ταξιδεύει (Χριστίνα)
  • Ένα μήνυμα από ξένο (Θοδωρής)
  • Ένας τάφος (Πέτρος)
  • Κάτι πολύ παλιό (Δημήτρης Ζ.)
  • Έχουμε δει το μνημείο του άγνωστου στρατιώτη (Λυδία Γ.)
  • Είναι ένα τσιμέντο που δεν έχει τίποτα μέσα και το βάζουν οι στρατιώτες για να θυμόμαστε ποιοι πέθαναν στον πόλεμο (Άγγελος)

 

Από που μπορούμε να βρούμε πληροφορίες για τα μνημεία;

  • Στον υπολογιστή (Ορφέας)
  • Σε ένα χάρτη (Άγγελος)
  • Στο κινητό (Θοδωρής)
  • Να πάρουμε ξεναγό (Γιάννης)
  • Στο τάμπλετ (Ραφαηλία)
  • Σε βιβλία (Λυδία Π.)
  • Στην τηλεόραση (Αλεξάνδρα)

 

  • Γνωριμία με την ξεναγό Αφροδίτη και το επάγγελμα του ξεναγού 

Γνωρίσαμε το avatar την Αφροδίτη-ξεναγό και μας μίλησε για το επάγγελμα της ξεναγού, αφού πρώτα διατυπώσαμε τις δικές μας απόψεις για το επάγγελμα της.

Τι νομίζετε ότι είναι ο ξεναγός;

  • Κάποιος που τον καλούμε
  • Όταν πάμε κάπου μας λέει που είμαστε
  • Όταν παίρνουμε κάποιον ξένο στο τηλέφωνο και μας βοηθάει να μιλάμε
  • Ο ξεναγός μας δίνει το ίντερνετ
  • Κάτι που μας οδηγεί κάπου που πρέπει να πάμε και δεν το ξέρουμε
  • Άμα χαθούμε κάπου θα μας βοηθήσει
  • Μιλάει πολλές γλώσσες
  • Κάνει πολλά ταξίδια
  • Ξέρει όλα τα μνημεία

Η ξεναγός Αφροδίτη παροτρύνε τα παιδιά μέσα από μια σειρά διαδικασιών επίλυσης ασκήσεων και εύρεσης των απαντήσεων σε γρίφους (inquriry based learning), να κερδίσουν το δίπλωμα του «Βοηθού ξεναγού».

 

  • Έρευση μνημείων

Η Αφροδίτη μας έστειλε μια σειρά από δράσεις για την αναγνώριση σημαντικών μνημείων, όπως:

  • έναν λαβύρινθο, στην έξοδο του οποίου υπάρχει ένας κώδικας (QR code) και το μνημείο αποκαλύπτεται, όταν σκαναριστεί από τους μαθητές

 

tempImagehRIcU9 tempImageraPtXt tempImagesiUllD tempImageqGLa5w

  • να κάνουν σειραθέτηση αριθμημένων λωρίδων της εικόνας ενός μνημείου

    tempImagebHH1J5 tempImageVebORy tempImageLtSQ90 tempImagezGfLvq tempImage7HRi5w tempImagej7kdFL

    Screenshot 2024 05 26 at 10.47.24 PM 1

    Atomium, an interactive worksheet 

  • να συμμετέχουν στην άσκηση σε διαδικτυακή εφαρμογή Βρίσκω τα όμοια
  •  να ακολουθήσουν τον αλγόριθμο, ώστε να συλλέξουν τα γράμματα του ονόματος ενός μνημείου
tempImageI1wKpwtempImage4OUq90

Οι μαθητές με τις παιγνιώδεις δράσεις καλλιεργούν την αλγοριθμική σκέψη, τις ψηφιακές δεξιότητες και εξοικειώνονται με το σχηματισμό λέξεων. 

tempImage5dYCZy

 

  •  Αναγνωρίζουμε και αποτυπώνουμε τα μνημεία

Αφού συλλέξαμε πληροφορίες και μιλήσαμε για τα μνημεία, δόθηκαν στα παιδιά τα παρακάτω φύλλα απεικόνισης και γραφής του ονόματος του μνημείου. 

tempImageDGJxac tempImagehRkazi tempImage3Yx3IR tempImagePuO9Mh tempImage72vXV6

 

  • Ταξιδεύουμε στον χρόνο και στον χώρο

 Δημιουργήσαμε μια ιστοριογραμμή των μνημείων, κάνοντας υποθέσεις, συγκρίσεις για τις χρονικές περιόδους κατασκευής τους π.χ. αρχαία χρόνια, ρωμαϊκά, σύγχρονα. Δημιουργήθηκε ο προβληματισμός, «εάν θα θέλαμε να επισκεφθούμε το πιο παλιό μνημείο, πώς θα το βρίσκαμε;». Τα παιδιά κλήθηκαν να παρατηρήσουν τα μνημεία και να τα σειραθετήσουν με κριτήριο την παλαιότητά τους.

Ενδεικτικές ερωτήσεις: «Τι βλέπετε σε αυτό το μνημείο; Μπορείτε να καταλάβατε πότε κατασκευάστηκε; Τι σας κάνει να το λέτε αυτό; Συγκρίνετε τα μνημεία μεταξύ τους, έχουν ομοιότητες και διαφορές; Γιατί πιστεύετε ότι έχουν αυτήν την εικόνα σήμερα; Τι συνέβη;» 

tempImageQ1r0eZ tempImageyXj9jT tempImage1OGOpG tempImagetoRoFn tempImageYlSAUg tempImagej3ssf4

 Αρχικά βάλαμε τις εικόνες των μνημείων στη σειρά και στη συνέχεια αποτυπώσαμε την χρονική σειρά κατασκευής των μνημείων και σε σχετικό φύλλο εργασίας.

tempImageBN2nqP tempImageJ3IVAe tempImage7PgPHm tempImageUrT1Oa

  • Ποιος θα οδηγήσει πρώτος τον Colby στα μνημεία;

Οι μαθητές συμμετείχαν σε ένα επιδαπέδιο παιχνίδι σε δυάδες. Ο ένας μαθητής είναι ο οδηγός και ο άλλος ο εκτελεστής, κερδίζει η δυάδα που φτάνει γρηγορότερα στους στόχους και συγκεντρώνει όλες τις εικόνες των μνημείων.  Ο κανόνας είναι ο οδηγός να καθοδηγήσει προφορικά τον εκτελεστή βάσει του κώδικα με τα βελάκια 🔜🔜🔝🔝🔙 που έχει στήσει, προκειμένου να φτάσει σε ένα μνημείο. Κερδίζει η ομάδα που θα μαζέψει τις εικόνες, ακολουθώντας τις σωστές οδηγίες, κάνοντας το λιγότερο χρόνο.

  • Το Colby ταξιδεύει.

Τα παιδιά συμμετείχαν σε ένα παιχνίδι προγραμματισμού του Colby. Σε ένα mat για μετακίνηση του προγραμματιζόμενου ρομπότ υπήρχαν οι εικόνες των μνημείων σε διαφορετικά σημεία. Η Αφροδίτη, η ξεναγός με φωνητικά μηνύματα (voki) δίνει γρίφους (δύο μηνύματα) για την ανακάλυψη του κάθε μνημείου, π.χ. «Στηρίζεται σε τέσσερα πόδια και ξύνει με τη μύτη του τον ουρανό. Ποιο είναι;». Όταν λύνεται ο γρίφος ο Colby προγραμματίζεται για να φτάσει στην εικόνα του Άιφελ. Ακολουθεί με τον ίδιο τρόπο η επίλυση όλων των γρίφων.

Οι πρώτοι τρεις γρίφοι από την Αφροδίτη αφορούν στον πύργο του Άιφελ της Γαλλίας, στο Κολοσσαίο της Ιταλίας και στον Παρθενώνα της Ελλάδας. Για ακούσετε τους γρίφους πατήστε ΕΔΩ Οι υπόλοιποι τρεις γρίφοι αφορούν στο Atomium του Βελγίου, στο Sibelius της Φινλανδίας. 

tempImage9iyyqT tempImagePQoexG tempImagedXLOEn tempImageLurIdU tempImagekBZxRz tempImageZp7Yzh tempImage1r0S5T

 

  • Κατασκευάζοντας τα δικά μας μνημεία

Τα παιδιά στο αρχικό μήνυμα της ξεναγού Αφροδίτης (avatar) ανέλαβαν την αποστολή να κατασκευάσουν τρισδιάστατα τα μνημεία με υλικά που τα ίδια θα επέλεγαν και να τα διαφημίσουν. Τα κριτήρια επιτυχίας ήταν: οι κατασκευές τους να είναι σταθερές και τα δομικά στοιχεία που θα επιλέξουν να έχουν ομοιότητες με αυτά των μνημείων π.χ. το Αtomium αποτελείται από σφαίρες που συνδέονται με κυλίνδρους.

tempImage78PTJq tempImageIIHm0b tempImageSVgO6f

  • Απονομή Διπλώματος

Τα καταφέραμε!!!!! Καταφέραμε και λύσαμε όλους τους γρίφους και ανταποκριθήκαμε σε όλες τις αποστολές!!!!!! Δικαιωματικά η ξεναγός-Αφροδίτη μας απένειμε το δίπλωμα του “Βοηθού Ξεναγού”!!!!!

tempImageRe9yL1 tempImageu58Scc

tempImagexfR29U tempImageGqRY48

 

 

 

 

 

 

 

 

Διαβάστε περισσότερα: https://www.charoymenos-kipos.gr/thematikes-enotites-istogrammata/sch-etos-2021-2022/v-tetramino/ergastiria-dexiotiton/oi-mikroi-exereynites/