Η οικογένεια δεν είναι αριθμητική, είναι απλά μοναδική!!!!!

Screenshot 7

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ –
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ & ΕΥΘΥΝΗ
1. Ανθρώπινα Δικαιώματα

«Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική, είναι απλώς μοναδική!»

(Ένα πρόγραμμα για την οικογενειακή πολυμορφία)

Ως πρώτο εργαστήριο για τη φετινή χρονιά επιλέξαμε από την θεματική ενότητα Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση & Ευθύνη το “Η οικογένεια δεν είναι αριθμητική, είναι απλά μοναδική”. Κατά την υλοποίηση του συγκεκριμένου προγράμματος πραγματοποιήθηκαν 7 εργαστήρια με βασικό σκοπό τη γνωριμία των μαθητών με την οικογενειακή πολυμορφία και τη διαχείριση της οικογενειακής τους διαφορετικότητας. Συνεπώς κάθε δράση του συγκεκριμένου προγράμματος είχε ως σκοπό να κατανοήσουν τα παιδιά ότι δεν ανήκουν όλα στο ίδιο οικογενειακό πλαίσιο, ότι υπάρχουν πολλών μορφών οικογένειες, ότι με το πέρασμα των χρόνων έχουν αλλάξει, και ότι ακόμη και αν οικογένειες φαινομενικά ίσως να μοιάζουν μεταξύ τους στην πραγματικότητα είναι η καθεμία από αυτές μοναδικές, ξεχωριστές αφού και εμείς οι ίδιοι είμαστε μοναδικοί.

  • Αρχικά, τα παιδιά ζωγράφισαν την οικογένεια τους προκειμένου να ανιχνεύσουμε ποια άτομα θεωρούν μέλη της οικογένειας τους.

tempImageKHewm8 tempImageMXC7or tempImagenekePX

  • Έφεραν οικογενειακές φωτογραφίες, τις παρουσίασαν στους συμμαθητές τους και εντόπισαν ομοιότητες και διαφορές, τις συνέκριναν με τις ζωγραφιές τους και στη συνέχεια τοποθέτησαν τη φωτογραφία ανάλογα με το σύνολο των μελών της οικογένειας τους στον αντίστοιχο αριθμό.

tempImageksg65l tempImageViYbXWtempImageMJXMCV

  • Επιπλέον συμπλήρωσαν σχετικό πίνακα με το αριθμό τον μελών της οικογένειας τους

tempImageBA2yA4 tempImageB43LYd tempImagePUxx3g

  • Τα παιδιά απάντησαν στα ερωτήματα “Τι είναι οικογένεια” και “Τι κάνουμε με την οικογένειά μας” προκειμένου να ανιχνεύσουμε πρότερες γνώσεις τους. Το ίδιο επαναλάβαμε με την ολοκλήρωση του προγράμματος, θέλοντας να δούμε τι τελικά κατάλαβαν τα παιδιά και αν αντιλήφθηκαν ότι κάθε οικογένεια έχει την ίδια αξία, ανεξάρτητα από το μέγεθος και τις όποιες ιδιαιτερότητες.

tempImageWXVE6Y tempImage1UKWvq

  • Διαβάσαμε το διαδραστικό παραμύθι “Η μόνα-δική μου Οικογένεια” της Ι. Μανάφη από εδώ και συζητήσαμε για τις οικογένειες του κάθε ζώου χωριστά, βρίσκοντας ομοιότητες και με τις δικές μας οικογένειες.

tempImageGH0yAb

  • Εμπλουτίσαμε το λεξιλόγιο μας με τα ονόματα διαφόρων μορφών οικογενειών (πυρηνική, εκτεταμένη, μονογονεϊκή, πολύτεκνη, θετή) και συγκρίναμε εικόνες με οικογένειες του χθες και του σήμερα.

tempImageF2uYfV tempImaged84IgC

  • Το σπιτάκι κάθε ζώου ήταν φτιαγμένο με διαφορετικά τουβλάκια όπου έκρυβαν και μια “μαγική” λέξη:

Οικογένεια Πιγκουίνου (πυρηνική οικογένεια): ΑΓΑΠΗ

Οικογένεια Λύκου (εκτεταμένη οικογένεια): ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ

Οικογένεια Κούκου (θετή οικογένεια): ΑΠΟΔΟΧΗ

Οικογένεια Καγκουρό (μονογονεϊκή οικογένεια): ΣΤΟΡΓΗ

Χελωνάκια (παιδιά χωρίς γονείς): ΔΥΝΑΜΗ

Οικογένεια Κλωσόπουλου (πολύτεκνη οικογένεια): ΖΕΣΤΑΣΙΑ

Screenshot 2023 11 08 at 12.44.15 AM Screenshot 1 Screenshot 3 Screenshot 4 Screenshot 5 Screenshot 6

  • Τα παιδιά είπαν τι πιστεύουν ότι σημαίνουν οι λέξεις αυτές, έδωσαν παραδείγματα και στη συνέχεια τις εξηγήσαμε την καθεμία χωριστά
  • Στη συνέχεια ασχοληθήκαμε με την οικογένεια του κάθε ζώου χωριστά, μιλήσαμε για τα χαρακτηριστικά της, για τις δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίζει, για ποιο λόγο είναι φτιαγμένη από τα συγκεκριμένα τουβλάκια, πως μπορεί να νιώθουν τα ζωάκια μέσα σε αυτές. Τα παιδιά κλήθηκαν να μπουν στη θέση του πιγκουίνου, του λύκου, της χελώνας, του καγκουρό, του κλωσόπουλου, να γίνουν χελωνάκια και να φτιάξουν τα σπιτάκια τους.

tempImagew7JZuh tempImageZLCuiP tempImageRyS36J tempImagepauo0D tempImagew6l1t3 tempImage3S0ceZ tempImagezqkZaj tempImage3DT2Qq tempImageQT59Fx tempImageo0uue9 tempImagewyCAu4 tempImagePKBpDc tempImagegXOcX8 tempImagec0qZFG tempImageh28UTu tempImagerfZLx6 tempImageXVusbQ tempImageK7oiuv tempImage2Pd4JC tempImage0FRH2m tempImageMZIdAS

  • Σε κάθε ένα από τα εργαστήρια, όπου με τα παιδιά προσεγγίσαμε και μια διαφορετική μορφή οικογένειας, τα παιδιά κλήθηκαν να επιλύσουν μια προβληματική κατάσταση προκειμένου να βοηθήσουν κάθε ζωάκι χωριστά. Χωρίστηκαν σε ομάδες και στη στη συνέχεια τους δόθηκε η κάρτα με την προβληματική κατάσταση που έπρεπε να λύσουν. Συζήτησαν το πρόβλημα στην ομάδα και καταγράφηκαν οι ιδέες τους.

tempImageaXgYpK tempImager8YTgh tempImagefdbdmg tempImageJb4C4Z tempImageHzAp0d tempImage46xBEf tempImageuKQTF1 tempImageoqZNPL tempImageMrW5zo tempImagecTFOpk tempImage4NdjjE tempImagewbqWhs tempImageGEdVfd tempImage5srDMr tempImageojhafa

  • Οι ιδέες παρουσιάστηκαν στην ολομέλεια και συζητήθηκαν

tempImagenqLh72 tempImagevqH7hY tempImageGmb9aW

  • Τα παιδιά διάλεξαν τις λεξούλες που τους άρεσαν από τα σπιτάκια των ζώων και μεταμόρφωσαν τις φωτογραφίες των οικογενειών τους σε σπιτάκια

tempImage63qznK tempImage3v33Os

  • Έφτιαξαν τα δικά τους σπιτάκια όπου ζωγράφισαν τη δική τους οικογένεια

tempImagedtz71B tempImagemEzMb9 tempImageq2xCP5 tempImageTYegxA tempImagefXjDBc tempImagemQhytd tempImagetKDVmc tempImageGJdP6j tempImageeiV9uE tempImageKDBjUc tempImagerrYdH5 tempImageZ0lBs6

  • Στο τέλος του εργαστηρίου, κάθε παιδί συμπλήρωσε ατομικά φύλλα αξιολόγησης δηλώνοντας πόσο του άρεσαν οι δράσεις και η συνεργασία στο πρόγραμμα αλλά και το αν αντιλήφθηκε τις διαφορές και τις ομοιότητες που έχουν οι τύποι οικογένειας.