
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ –
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ & ΕΥΘΥΝΗ
1. Ανθρώπινα Δικαιώματα
«Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική, είναι απλώς μοναδική!»
(Ένα πρόγραμμα για την οικογενειακή πολυμορφία)
Ως πρώτο εργαστήριο για τη φετινή χρονιά επιλέξαμε από την θεματική ενότητα Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση & Ευθύνη το “Η οικογένεια δεν είναι αριθμητική, είναι απλά μοναδική”. Κατά την υλοποίηση του συγκεκριμένου προγράμματος πραγματοποιήθηκαν 7 εργαστήρια με βασικό σκοπό τη γνωριμία των μαθητών με την οικογενειακή πολυμορφία και τη διαχείριση της οικογενειακής τους διαφορετικότητας. Συνεπώς κάθε δράση του συγκεκριμένου προγράμματος είχε ως σκοπό να κατανοήσουν τα παιδιά ότι δεν ανήκουν όλα στο ίδιο οικογενειακό πλαίσιο, ότι υπάρχουν πολλών μορφών οικογένειες, ότι με το πέρασμα των χρόνων έχουν αλλάξει, και ότι ακόμη και αν οικογένειες φαινομενικά ίσως να μοιάζουν μεταξύ τους στην πραγματικότητα είναι η καθεμία από αυτές μοναδικές, ξεχωριστές αφού και εμείς οι ίδιοι είμαστε μοναδικοί.
- Αρχικά, τα παιδιά ζωγράφισαν την οικογένεια τους προκειμένου να ανιχνεύσουμε ποια άτομα θεωρούν μέλη της οικογένειας τους.
- Έφεραν οικογενειακές φωτογραφίες, τις παρουσίασαν στους συμμαθητές τους και εντόπισαν ομοιότητες και διαφορές, τις συνέκριναν με τις ζωγραφιές τους και στη συνέχεια τοποθέτησαν τη φωτογραφία ανάλογα με το σύνολο των μελών της οικογένειας τους στον αντίστοιχο αριθμό.
- Επιπλέον συμπλήρωσαν σχετικό πίνακα με το αριθμό τον μελών της οικογένειας τους
- Τα παιδιά απάντησαν στα ερωτήματα “Τι είναι οικογένεια” και “Τι κάνουμε με την οικογένειά μας” προκειμένου να ανιχνεύσουμε πρότερες γνώσεις τους. Το ίδιο επαναλάβαμε με την ολοκλήρωση του προγράμματος, θέλοντας να δούμε τι τελικά κατάλαβαν τα παιδιά και αν αντιλήφθηκαν ότι κάθε οικογένεια έχει την ίδια αξία, ανεξάρτητα από το μέγεθος και τις όποιες ιδιαιτερότητες.
- Διαβάσαμε το διαδραστικό παραμύθι “Η μόνα-δική μου Οικογένεια” της Ι. Μανάφη από εδώ και συζητήσαμε για τις οικογένειες του κάθε ζώου χωριστά, βρίσκοντας ομοιότητες και με τις δικές μας οικογένειες.
- Εμπλουτίσαμε το λεξιλόγιο μας με τα ονόματα διαφόρων μορφών οικογενειών (πυρηνική, εκτεταμένη, μονογονεϊκή, πολύτεκνη, θετή) και συγκρίναμε εικόνες με οικογένειες του χθες και του σήμερα.
- Το σπιτάκι κάθε ζώου ήταν φτιαγμένο με διαφορετικά τουβλάκια όπου έκρυβαν και μια “μαγική” λέξη:
Οικογένεια Πιγκουίνου (πυρηνική οικογένεια): ΑΓΑΠΗ
Οικογένεια Λύκου (εκτεταμένη οικογένεια): ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ
Οικογένεια Κούκου (θετή οικογένεια): ΑΠΟΔΟΧΗ
Οικογένεια Καγκουρό (μονογονεϊκή οικογένεια): ΣΤΟΡΓΗ
Χελωνάκια (παιδιά χωρίς γονείς): ΔΥΝΑΜΗ
Οικογένεια Κλωσόπουλου (πολύτεκνη οικογένεια): ΖΕΣΤΑΣΙΑ
- Τα παιδιά είπαν τι πιστεύουν ότι σημαίνουν οι λέξεις αυτές, έδωσαν παραδείγματα και στη συνέχεια τις εξηγήσαμε την καθεμία χωριστά
- Στη συνέχεια ασχοληθήκαμε με την οικογένεια του κάθε ζώου χωριστά, μιλήσαμε για τα χαρακτηριστικά της, για τις δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίζει, για ποιο λόγο είναι φτιαγμένη από τα συγκεκριμένα τουβλάκια, πως μπορεί να νιώθουν τα ζωάκια μέσα σε αυτές. Τα παιδιά κλήθηκαν να μπουν στη θέση του πιγκουίνου, του λύκου, της χελώνας, του καγκουρό, του κλωσόπουλου, να γίνουν χελωνάκια και να φτιάξουν τα σπιτάκια τους.
- Σε κάθε ένα από τα εργαστήρια, όπου με τα παιδιά προσεγγίσαμε και μια διαφορετική μορφή οικογένειας, τα παιδιά κλήθηκαν να επιλύσουν μια προβληματική κατάσταση προκειμένου να βοηθήσουν κάθε ζωάκι χωριστά. Χωρίστηκαν σε ομάδες και στη στη συνέχεια τους δόθηκε η κάρτα με την προβληματική κατάσταση που έπρεπε να λύσουν. Συζήτησαν το πρόβλημα στην ομάδα και καταγράφηκαν οι ιδέες τους.
- Οι ιδέες παρουσιάστηκαν στην ολομέλεια και συζητήθηκαν
- Τα παιδιά διάλεξαν τις λεξούλες που τους άρεσαν από τα σπιτάκια των ζώων και μεταμόρφωσαν τις φωτογραφίες των οικογενειών τους σε σπιτάκια
- Έφτιαξαν τα δικά τους σπιτάκια όπου ζωγράφισαν τη δική τους οικογένεια
- Στο τέλος του εργαστηρίου, κάθε παιδί συμπλήρωσε ατομικά φύλλα αξιολόγησης δηλώνοντας πόσο του άρεσαν οι δράσεις και η συνεργασία στο πρόγραμμα αλλά και το αν αντιλήφθηκε τις διαφορές και τις ομοιότητες που έχουν οι τύποι οικογένειας.





































































