Πρόγραμμα Πρόληψης Συμπεριφορών Υψηλού Κινδύνου από τους μαθητές της ΣΤ (2016-2017)

Οι μαθητές της ΣΤ τάξης υλοποίησαν το πρόγραμμα Youth Power Συμπεριφορών Υψηλού Κινδύνου για Μαθητές. Το πρόγραμμα είχε σκοπό, μέσω της βιωματικής προσέγγισης να βοηθήσει τους μαθητές να αποκτήσουν γνώσεις σχετικές με εξαρτησιογόνες ουσίες και εξαρτητικές συμπεριφορές (κάπνισμα, αλκοόλ), διαδικτυακές συμπεριφορές υψηλού κινδύνου. Τους έδωσε τη δυνατότητα να εξασκηθούν και να αποκτήσουν δεξιότητες που θα τους θωρακίσουν απέναντι στις προκλήσεις αυτές.

Το πρόγραμμα βασίστηκε σε υλικό που έχει εκδοθεί από την Μονάδα Εφηβικής Υγείας (ΜΕΥ) της Β’ Παιδιατρικής Κλινικής Πανεπιστημίου Αθηνών, Νοσοκομείου Παίδων “Π. & Α. Κυριακού” και από την Ελληνική Εταιρεία Εφηβικής Ιατρικής Ε.Ε.Ε.Ι.

Οι ενότητες με τις οποίες ασχολήθηκαν οι μαθητές είναι:

1. “Βλέπω πίσω από το σύννεφο καπνού”

2. “Μήνυμα στο μπουκάλι”

3. “Δικτυωμένοι; Ναι! Κολλημένοι; Όχι!”

4. “Σκέφτομαι – Συναισθάνομαι – Συμπεριφέρομαι”

5.”Τα συστατικά της ζωής που αξίζουν”

6. “Διεκδικώ το μέλλον”

Ενδεικτικά παρακάτω παρατίθεται υλικό από κάποιες από τις ενότητες.

Οι ήρωες του προγράμματος όπως τους ζωγράφισαν τα παιδιά

Ενότητα “Βλέπω πίσω από το σύννεφο καπνού”

Στο πρώτο εργαστήριο οι μαθητές είχαν τη δυνατότητα να αποσαφηνίσουν θέματα που αφορούν την εξάρτηση από το κάπνισμα, να γνωρίσουν τις χημικές ουσίες που εμπεριέχει το τσιγάρο, καθώς και τι μπορούν να κάνουν για να προστατεύσουν τον εαυτό τους από τις βλαβερές επιπτώσεις του καπνίσματος – ασπίδες προστασίας.

Στην ενότητα αυτή οι μαθητές δημιούργησαν επίσης δύο διαφορετικές ιστορίες – διαλόγους (story telling) σε περιβάλλον προγραμματισμού scratch. Σχεδίασαν μόνα τους τις μορφές του προγράμματος (τα όργανα του ανθρώπινου σώματος – καρδιά, πνεύμονες, στόμα, εγκέφαλος), έγραψαν τους διαλόγους και το υλοποίησαν στο Scratch.

Διάλογος των οργάνων του ανθρώπινου σώματος 1

scratch1

Διάλογος των οργάνων του ανθρώπινου σώματος 1

scratch2

“Μήνυμα στο μπουκάλι”

Στη δεύτερη ενότητα μέσα από το θεατρικό παιχνίδι οι μαθητές ευαισθητοποιήθηκαν ως προς την πρόληψη της χρήσης αλκοόλ και αναγνώρισαν συμπεριφορές και συμπτώματα της χρήσης του αλκοόλ στον εαυτό τους και στους γύρω τους. Προβληματίστηκαν για τα διαφημιστικά μηνύματα των μέσων μαζικής ενημέρωσης, δημιούργησαν αντιδιαφημίσεις – αφίσες με θέμα το αλκοόλ.

 

“Δικτυωμένοι; Ναι! Κολλημένοι; Όχι!”

Στην ενότητα αυτή οι μαθητές έμαθαν τι σημαίνει “εθισμός στο διαδίκτυο” και συνειδητοποίησαν ότι πρόκειται για συμπεριφορά υψηλού κινδύνου με επιπτώσεις στη σωματική και ψυχική υγεία. Διέκριναν τις διαδικτυακές εφαρμογές στις οποίες μπορεί κάποιος να εθιστεί (π.χ. κοινωνικά δίκτυα, διαδικτυακά τυχερά παιχνίδια, βιντεοπαιχνίδια κ.τ.λ.)Έμαθαν πως να διαχειρίζονται συνετά τον χρόνο τους στο διαδίκτυο και από πού μπορούν να ζητήσουν βοήθεια για τα παραπάνω ζητήματα.

Μια από τις εργασίες που έκαναν στην ενότητα αυτή ήταν η δημιουργία των παρακάτω κόμικ.

“Τα συστατικά της ζωής που αξίζουν”

Στην επόμενη ενότητα οι μαθητές μέσα από βιωματικές δραστηριότητες κατανόησαν την διάκριση των αξιών σε προσωπικές και κοινωνικές και συνειδητοποίησαν (με τη βοήθεια του θεατρικού παιχνιδιού) ότι οι αξίες παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στην διαδικασία λήψης αποφάσεων και στις επιλογές που θα κάνουν στη ζωή τους. Έκαναν κολάζ ιεραρχώντας τις αξίες και όρισαν το δικό τους αξιακό σύστημα.

Ακολουθεί παρουσίαση με δείγμα της δουλειάς των μαθητών

 παρουσιαση image


Το πρόγραμμα αυτό υλοποιήθηκε από τις εκπαιδευτικούς:

Μάνου Μαρία ΠΕ70 (δασκάλα της ΣΤ)

Σπυρονίκου Αικατερίνη  ΠΕ19 (εκπαιδευτικό πληροφορικής)