Με την ομάδα της Οικοσυμμαχίας, φέτος θα αναλάβουμε το έργο Artful Ecoteams.Το έργο μας θα επικεντρωθεί στην τέχνη και θα διερευνήσει εάν οι διάφορες μορφές της μπορούν να συμβάλλουν στη διαμόρφωση της προσωπικότητας των μαθητών ώστε να γίνουν ενεργοί πολίτες (οικολογικά συνειδητοποιημένοι) τόσο ως προς την προστασία του περιβάλλοντος όσο και για την καλλιέργεια κοινωνικών σχέσεων. Στόχος μας μέσω του έργου είναι να αναδείξουμε τη δύναμη της τέχνης στις προκλήσεις του 21ου αιώνα και να δείξουμε ότι η συνεργασία των σχολείων της Οικοσυμμαχίας μπορεί να προωθήσει την πολιτιστική ευαισθητοποίηση μέσω της μάθησης, ώστε οι μαθητές μας να γίνουν ενεργοί Ευρωπαίοι πολίτες στο μέλλον. Πιο συγκεκριμένα, οι μαθητές/τριες θα πειραματιστούν με τις διάφορες μορφές τέχνης (ζωγραφική, μουσική, δράμα, γλυπτική, φωτογραφία, κ.α.), θα ανακυκλώσουν και θα επαναχρησιμοποιήσουν μέσα από αυτές, συμμετέχοντας συγχρόνως και σε διάφορες περιβαλλοντικές εκδηλώσεις. Επίσης, θα έρθουν σε επαφή με το παρελθόν, προσεγγίζοντας πολιτιστικά μνημεία της περιοχής τους με επιτόπια έρευνα και θα τα αποδώσουν με διάφορους τρόπους τέχνης (γλυπτό, τρισδιάστατη κατασκευή, κα). Θα αναπτύξουν κρίκους πολιτισμού μεταξύ τους και με τη μέθοδο του καταιγισμού των ιδεών τους θα ανασυγκροτήσουν τις γνώσεις και θα τις εμπλουτίσουν. Απώτερος στόχος όμως όλων, είναι η διαδραστική επικοινωνία μεταξύ των μαθητών/τριών, η εργασία σε ομάδες, η σωστή διαχείριση των συγκρούσεων, η καλλιέργεια της ενσυναίσθησης και του σεβασμού και γενικότερα η αύξηση της αυτοεκτίμησής τους.
3 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2022
Global Schools Action Day
Το Νηπιαγωγείο μας συμμετείχε στην Παγκόσμια Ημέρα Δράσης Σχολείων Running Out of Time στις 3 Νοεμβρίου 2022, για το Global Schools Action Day!
Μάθαμε για την κλιματική αλλαγή μέσα από ένα βιωματικό θεατρικό παιχνίδι, φτιάξαμε τη σκυτάλη μας με ανακυκλώσιμα και φυσικά υλικά, τρέξαμε σε σκυταλοδρομία στο σχολείο μας και δημιουργήσαμε την αφίσα μας για την προστασία της Γης!
1η δραστηριότητα: Γνωριμία
Κληρωθήκαμε να κάνουμε τηλεδιάσκεψη με το 6ο Νηπιαγωγείο Χαλκίδας η οποία έγινε στις 2/11/2022. Τα παιδιά των δύο νηπιαγωγείων βρήκαν με ποιο νηπιαγωγείο ήρθαν σε επαφή ακούγοντας το αίνιγμά τους και δημιούργησαν ταυτόχρονα online μια συνεργατική ζωγραφιά χρησιμοποιώντας το πρόγραμμα colorillo.
1.Διαβάζουμε το παραμύθι «Η κούκλα που ταξίδευε στον κόσμο». Το συζητάμε, το δραματοποιούμε. Ανταλλάσουμε υφάσματα με δύο Νηπιαγωγεία (100ο Νηπιαγωγείο Αθήνας και4ο Νηπιαγωγείο Αγίων Αναργύρων) και με αυτά φτιάχνουμε μία υφασμάτινη κούκλα, της δίνουμε το όνομα Λίνα Καπελίνα και την υιοθετούμε ως την μασκότ μας. Οι παρακάτω φωτογραφίες ανεβαίνουν σε συνεργατικό έγγραφο.
2. Συνεργαζόμαστε με άλλα 3 νηπιαγωγεία ( 4ο Βασιλικού, Νηπιαγωγείο Πάλιουρα και 2ο Ν/Γ Ερέτριας) και φτιάχνουμε στίχους για τον ύμνο της ομάδας, σχετικό με τα δικαιώματα, ( καθαρό περιβάλλον, υγεία, φαγητό και νερό) και το ανεβάζουμε σε συνεργατικό έγγραφο.
ΥΜΝΟΣ
Είμαι παιδί και είμαι ξεχωριστό,
ίσο με όλα τα άλλα μα και μοναδικό!
Είμαι παιδί και Ειρήνη θέλω πολύ να αγκαλιάσει τη γη!
Είμαι παιδί και ψάχνω εγώ τη δικαιοσύνη στον κόσμο να βρω…
Είμαι παιδί και είμαι Μ Ο Ν Α Δ Ι Κ Ο σέβομαι το διαφορετικό!!
Είμαι παιδί και τη γνώμη μου ελεύθερα
εγω πρέπει να λέω
Δικαίωμα στην ευγένεια και το σεβασμό εχω και εγώ
έτσι ζήτα μου ότι θες και θα γίνει στο λεπτό!
(Είμαι παιδί και είμαι ξεχωριστό
ίσο με όλα τα άλλα, μα και μοναδικό
σέβομαι το διαφορετικό!
Είμαι παιδί και έχω δικαίωμα τη γνώμη μου ελεύθερα να λέω
και από όλους να ζητώ ευγένεια και σεβασμό!
Η ειρήνη ονειρεύομαι να αγκαλιάσει τη Γη
και ένας δίκαιος κόσμος να γεννηθεί!
Δεν είσαι μόνος είμαστε πολλοί,
μια συμμαχία δυνατή
με πείσμα και όνειρα δουλεύουμε μαζί
εμείς θα δώσουμε στον κόσμο νέα πνοή! (ρεφραίν)
Είμαι παιδί και το σχολείο μου αγαπώ
Εκεί μαθαίνω χρήσιμα πράγματα ένα σωρό (έχω δικαίωμα εκεί να πηγαίνω και χρήσιμα πράγματα να μαθαίνω)
Εκεί θα παίξω θα χαρώ και θα χορέψω
Είμαι παιδί και έχω δικαίωμα να μεγαλώσω πριν δουλέψω…..
Δεν είσαι μόνος είμαστε πολλοί,
μια συμμαχία δυνατή
με πείσμα και όνειρα δουλεύουμε μαζί
εμείς θα δώσουμε στον κόσμο νέα πνοή! (ρεφραίν)
Είμαι παιδί και θέλω περιβάλλον καθαρό
για να μπορώ την υγεία μου να χαρώ…
καθημερινά να έχω φαγητό και φυσικά καθαρό νερό!!
Είμαι παιδί και όλο τον κόσμο με αγάπη θα στολίσω
φροντίδα και ελπίδα σε όλους θα χαρίσω! (έχω όμως δικαίωμα φροντίδα να ζητήσω)
ασφάλεια και όνειρα για μια όμορφη ζωή
κάτω από μια στέγη γερή, γεμάτη από στοργή!
Δεν είσαι μόνος είμαστε πολλοί,
μια συμμαχία δυνατή
με πείσμα και όνειρα δουλεύουμε μαζί
εμείς θα δώσουμε στον κόσμο νέα πνοή! (ρεφραίν)
3.Φτιάχνουμε με χαρτοταινία και ανακυκλώσιμα ρολά τυμπανάκια ταμ ταμ, που θα μας βοηθήσουν στην μελοποίηση του ύμνου των δικαιωμάτων.
Δράσεις Δεκεμβρίου
1. Στο πνεύμα των δικαιωμάτων των παιδιών αποφασίζουμε σαν νηπιαγωγείο να ασχοληθούμε με το δικαίωμα στην ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ και όχι στην παιδική εργασία. Υπήρχαν υποψήφιοι δύο πίνακες, όπου μετά από ψηφοφορία των σχολείων της Οικοσυμμαχίας αποφασίστηκε να ασχοληθούμε εμείς και το Α Δημοτικό Σχολείο Παραλιμνίου, Κύπρου με τον πίνακα του Pablo Picasso.
Στην αρχή παρουσιάζεται ο πίνακας στην ολομέλεια και προσπαθούμε να τον προσεγγίσουμε χρησιμοποιώντας την ρουτίνα σκέψης
Στη συνέχεια αποφασίζουμε να αντιγράψουμε τον πίνακα.
Συμφωνήθηκε να χρησιμοποιήσουμε τεχνική του φροτάζ.
Ανεβαίνει σε συνεργατικό έγγραφο.
Όλα τα ζευγάρια των πινάκων θα χρησιμοποιηθούν στο να δημιουργηθεί ένα ημερολόγιο για την καινούργια χρονιά.
https://www.flipsnack.com/AndrianaKasviki/2023-artful-ecoteams.html
2. Επόμενη δραστηριότητα να δημιουργηθεί ένα χριστουγεννιάτικο δέντρο εμπνευσμένο από τους πίνακες ενός ζωγράφου που μας προτείνει ένα σχολείο της ομάδας.
Στο νηπιαγωγείο μας προτάθηκε από το 4ο Νηπιαγωγείο Αγίων Αναργύρων να εμπνευστούμε από τους πίνακες του Gustav Klimt .
Είδαμε έργα του ζωγράφου και αποφασίσαμε να φτιάξουμε ένα χριστουγεννιάτικο δέντρο με την ίδια τεχνική
Το δέντρο μπήκε σε συνεργατικό καμβά και δημιουργήθηκε μία όμορφη κάρτα ευχών για τα Χριστούγεννα:
Δράσεις Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου
Εισαγωγικό κουΐζ
Τα παιδιά εισάγονται από τα δικαιώματα των παιδιών στην ασφάλεια που δικαιούμαστε να έχουμε στο θέμα του διαδικτύου.
Δημιουργία αποθήκης έργων τέχνης για το διαδίκτυο
Σε συνεργατικό έγγραφο – παρουσίασης ανεβαίνουν διάφορα έργα τέχνης, street-art, φωτογραφίες, ζωγραφική, ψηφιακά γλυπτά, κ.λ.π. με σκοπό να χρησιμοποιηθούν , ως πηγή έμπνευσης για όλη την ομάδα.
https://docs.google.com/presentation/d/1Ewe6xGTFmfLC7cDMWEUkUceCYaeMSBkUkXJcW6i5JsU/edit?usp=sharing
Ιδεοθύελλα για το τι σημαίνει διαδίκτυο
Βλέποντας κάποια έργα από την αποθήκη έργων τέχνης, δημιουργούμε την δική μας ιδεοθύελλα με απαντήσεις των μαθητών στην ερώτηση «Τι σας έρχεται στο μυαλό, όταν ακούτε την λέξη internet-διαδίκτυο». Ανεβάζουμε τη λίστα με τις απαντήσεις σε συνεργατικό έγγραφο του jamdoard.
Στην συνέχεια οι μαθητές επιλέγουν μία από τις ιδέες τους, την ζωγραφίζουν και την ανεβάζουμε σε συνεργατικό αραχνόγραμμα, .Η επιλογή των μαθητών μας:
Safer internet for kids.( Aσφαλές διαδίκτυο για τα παιδιά)
Τα σχολεία της Artuful, Ecoteams -Οικοσυμμαχία, χωρίζονται σε 5 υποομάδες, όσες είναι και οι θεματικές που διαπραγματεύεται η σελίδα του Safer Internet for Kids.
Στόχος της δραστηριότητας είναι να μελετήσει η κάθε υποομάδα, το θέμα που θα επιλέξει, να συναποφασίσουν ποιο θα είναι το αποτέλεσμα της συνεργασίας τους , ώστε να παρουσιάσουν στις υπόλοιπες υποομάδες συγκεκριμμένες πληροφορίες της ενότητας. Βασική προϋπόθεση να στηρίζονται στην τέχνη.
Το νηπιαγωγείο μας συνεργάστηκε μαζί με το Νηπιαγωγείο Ροβιών, το 4ο Νηπιαγωγείο Αγίων Αναργύρων και το 2ο Νηπιαγωγείο Ερέτριας στην παρουσίαση της θεματικής ενότητας: «online gaming»
Πρώτα έκαναν τηλεσυνάντηση οι νηπιαγωγοί μεταξύ τους για να αποφασίσουν τι θα παρουσιάσουν και στην συνέχεια έκαναν και με τους μαθητές. Χρειάστηκαν συνολικά 3 τηλεσυναντήσεις.
Η ομάδα αποφάσισε να παρουσιάσει ένα συνεργατικό παραμύθι, που θα παρουσίαζε τους κινδύνους του online gaming και τρόπους αντιμετώπισής τους. Το κάθε σχολείο αναλάμβανε να συνεχίσει την ιστορία και να κάνει στο κείμενό του και την εικονογράφηση.
Στην τελευταία τηλεσυνάντηση οι μαθητές και των 4 νηπιαγωγείων αποφάσισαν τον τίτλο του παραμυθιού και έφτιαξαν με το web εργαλείο colorilo, συνεργατική ζωγραφιά για το εξώφυλλο.
Αληθινή και ψεύτικη ζωή
Όλα τα σχολεία της ομάδας χωρίζονται πάλι σε δύο ομάδες: Πραγματικός κόσμος – ψηφιακός κόσμος
Το σχολείο μας επέλεξε τον ψηφιακό κόσμο.
Μέσα από την αποθήκη έργων τέχνης και αφορμή κάποιο έργο, προσπαθούμε να αποτυπώσουμε έντεχνα τον ψηφιακό κόσμο. Ο κάθε μαθητής δημιουργεί το δικό του στοιχείο με πλαστελίνη και συνθέτουμε το δικό μας έργο αντιγράφοντας το πρωτότυπο:
Το έργο ανεβαίνει σε συνεργατικό καμβά και θα αποτελέσει μέρος ενός πίνακα street art.
Επεξεργαζόμαστε το έργο με τον έντεχνο συλλογισμό και την ρουτίνα σκέψης:
Βλέπω-Σκέφτομαι-Αναρωτιέμαι
Πες το με ένα χαϊκού
Στόχος της δραστηριότητας είναι η δημιουργία μίας συλλογής από χαϊκού με θέμα το βιβλίο. Τα σχολεία της Οικοσυμμαχίας μπαίνουν σε μια σειρά και το καθένα προκαλεί το επόμενο στέλνοντας του ένα πίνακα από την αποθήκη έργων για το βιβλίο και μία λέξη πρόκληση. Το κάθε σχολείο με τη σειρά του, οφείλει να διαβάσει το χαϊκού του προηγούμενου σχολείου και χρησιμοποιώντας την λέξη πρόκληση να γράψει ένα νέο χαϊκού για τον πίνακα που του ανατέθηκε. Και όλα ανεβαίνουν στο παρακάτω συνεργατικό έγγραφο: πες το με ένα χαϊκού
https://www.flipsnack.com/AndrianaKasviki/haiku-poems.html
Στο δικό μας νηπιαγωγείο ανατέθηκε από το Νηπιαγωγείο Αγίου Κωνσταντίνου ο παρακάτω πίνακας:
και η λέξη πρόκληση : Φιλία
Στη συνέχεια αξιοποιώντας τις αρχές του Artful thinking, επεξεργαστήκαμε τον πίνακα με την ρουτίνα σκέψης: “Βλέπω-Σκέφτομαι- Αναρωτιέμαι”
Εκτυπώνουμε τον πίνακα, κόβουμε ένα κομμάτι του το κολλάμε σε ένα χαρτί και με την τεχνική του φωτοκολλάζ και της ζωγραφικής ζητάμε από τους μαθητές να ολοκληρώσουν τον πίνακα.
Τα σχολεία χωρίζονται σε τρεις ομάδες και προτείνουν ήρωες , συνδετικές φράσεις και διάφορες σκηνές στην συγγραφέα συνεργάτιδα Νικολέτα Καπίλα η οποία συνθέτει το παρακάτω παραμύθι:
https://blogs.sch.gr/15nipili/files/2023/04/ΙΣΤΟΡΙΑ-ΠΑΙΔΙΩΝ-ΣΥΝΤΟΜΗ-ΟΙΚΟΣΥΜΜΑΧΙΑ-1.docx
Το παραμύθι χωρίζεται σε σκηνές και το κάθε σχολείο αναλαμβάνει να ζωντανέψει μία σκηνή μέσα σε ένα κουτί από παπούτσια. Επιλέξαμε να ζωγραφίσουμε την 16η σκηνή:
Οι σκηνές ανεβαίνουν σε συνεργατικό έγγραφο:
Πού μπορώ να διαβάσω ένα παραμύθι
Δημιουργείται μία αλυσίδα σχολείων που προτείνουν στο επόμενο σχολείο ένα μέρος για να διαβάσουν ένα βιβλίο. Πρώτα όμως το κάθε σχολείο έχει αναλάβει να κωδικοποιήσει με ένα σχέδιο ένα από τα γράμματα της αλφαβήτου. Εμείς ζωγραφίσαμε ένα κίτρινο τετράγωνο και το βάλαμε στην θέση του γράμματος «θ»
Στη συνέχεια συζητήσαμε πού θα θέλαμε να διαβάσει το επόμενο σχολείο ( 4ο Νηπιαγωγείο Αγίων Αναργύρων) το βιβλίο του και βλέποντας το κωδικοποιημένο αλφάβητο σχεδιάσαμε και στείλαμε στο 4ο Νηπιαγωγείο Αγίων Αναργύρων την επιθυμία μας ( χωρίς τα γράμματα)
Παραμύθι με όνομα.
Τα σχολεία χωριζόμαστε σε ζευγάρια και επιλέγουμε ένα περιβαλλοντικό παραμύθι . Το διαβάζουμε και ζωγραφίζουμε σε συνεργατικό εργαλείο ( colorillo), και τα δύο σχολεία ταυτόχρονα , το ένα σχολείο την αρχή και το άλλο το τέλος.
Εμείς μαζί με το 2ο Νηπιαγωγείο Ερέτριας διαβάσαμε το οικολογικό παραμύθι “Δεντράκι που πας;” της Ντέμη Ρούσσα.
Όλες οι συνεργασίες ανεβαίνουν σε συνεργατικό πίνακα.
Βιβλία Φρενέ
Το παραμύθι που διαβάσαμε στην προηγούμενη δραστηριότητα το γράφουμε και τα παιδιά ζωγραφίζουν τις 7 από τις 8 σελίδες του μικρού βιβλίου που δημιουργούμε,( βιβλιαράκι Φρενέ) και το εκτυπώνουμε.
Την τελευταία σελίδα θα την ζωγραφίσουν τα παιδιά στο σπίτι τους, δίνοντας ο καθένας ένα διαφορετικό τέλος στην ιστορία.
Όταν τα επιστρέφουν στο σχολείο, διαβάζουμε το διαφορετικό τέλος του κάθε παιδιού και με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου, κρεμάμε τα βιβλιαράκια σε ένα μικρό δέντρο στην αυλή του Νηπιαγωγείου μας.
Όλα ανεβαίνουν σε συνεργατικό έγγραφο:
Συνέντευξη από μία συγγραφέα και μία βιβλιοθηκάριο
Το κάθε σχολείο ηχογραφεί ένα παιδί που κάνει μία ερώτηση στην συγγραφέα ή στην βιβλιοθηκάριο, μέλη της ομάδας και στο τέλος εκείνες απαντούν στις ερωτήσεις μας σαν να δίνουν μία συνέντευξη. Εμείς σαν σχολείο ρωτήσαμε την συγγραφέα Νικολέτα Καπίλλα : “Τις εικόνες από τα παραμύθια τις ζωγραφίζετε εσείς;”
Οι δύο συνεντεύξεις ανεβαίνουν στο παρακάτω συνεργατικό padlet:
1ος Μαραθώνιος Ανάγνωσης παραμυθιών
Τον μήνα Μάρτιο διαβάσαμε παραμύθια των οποίων τους τίτλους χρησιμοποιήσαμε με έντονα γράμματα για να φτιάξουμε ένα παραμύθι. Όλα τα παραμύθια από το κάθε σχολείο, ανέβηκαν σε ένα συνεργατικό βιβλίο, που φτιάχτηκε με το εργαλείο του storyjumper.
Δράσεις Μαϊου- Περιβάλλον
Θυμήσου την σελίδα
Τα παιδιά φτιάχνουν σελιδοδείκτες με φυτά που μάζεψαν την αυλή του σχολείου, χρησιμοποιώντας ανακυκλώσιμο χαρτί και εφημερίδες.
Μοιράζουμε τους σελιδοδείκτες στους γονείς, στους εκπαιδευτικούς και στέλνουμε κάποιους στην Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας.
Συμμετέχουμε σε δράση της Global action day με δύο δράσεις:
- τους σελιδοδείκτες, που φτιάξαμε με ανακυκλώσιμα, στέλνοντας οικολογικό μήνυμα και
- την μέρα χωρίς κρέας, τρώγοντας στο μεσημεριανό λαχανικά, που δεν χρειάζονται επεξεργασία.
1,2,3 στην φύση βρες την μαγεία
Με το καλαθάκι βγαίνουμε στην αυλή του σχολείου και ψάχνουμε για θησαυρούς της φύσης και τους βάζουμε σε συνεργατικό έγγραφο.
Δες και πρόσεξε καλά, το έργο ζωντάνεψε ξαφνικά
Διαβάζουμε το βιβλίο “ο κήπος του Matisse” και μελετάμε την τεχνική του κολλάζ και τα χρώματα που χρησιμοποιούσε ο καλλιτέχνης στις δημιουργίες του. Στη συνέχεια παίρνουμε χαρτιά και ζωντανεύουμε τον δικό μας κήπο, ο οποίος ανεβαίνει σε συνεργατικό έγγραφο, ώστε να φτιαχτεί και ο κήπος της οικοσυμμαχίας.
Με άχρηστο υλικό, παιχνίδι φτιάχνω στο λεπτό
Τα παιδιά θέλησαν να φτιάξουν τρίλιζα για να παίζουν στην αυλή. Βρήκαμε στην αυλή ξυλαράκια και βραχυχίτωνες και το σχεδιάσαμε .
Οι οδηγίες χρήσης και το πως παίζεται γυρίστηκαν σε ένα βίντεο, το οποίο ανέβηκε σε μία διαδραστική αφίσα με όλα τα παιχνίδια των σχολείων της οικοσυμμαχίας.
Παρακολουθήστε το βίντεο:
https://clipchamp.com/watch/b67JO28ubiQ
Υπόσχεση θα δώσω, ένα δέντρο εγώ να μεγαλώσω
Αποφασίζουμε να υιοθετήσουμε ένα από τα πολλά δέντρα της αυλής μας που τα παιδιά διάλεξαν και βρίσκεται στο κέντρο περίπου της παιδικής χαράς. Τα παιδιά ζωγραφίζουν λουλούδια και πουλιά και στολίζουν τον κορμό και τα κλαδιά του δέντρου.
Όλα τα έργα ανεβαίνουν στο παρακάτω συνεργατικό:
https://prezi.com/view/HARwXsrYuEnJ4bYgkGL2/
Περιβαλλοντική πρακτική
Τα σχολεία χωρίζονται σε ομάδες και επιλέγουν να εφαρμόσουν μία περιβαλλοντική πρακτική της αρεσκείας τους. Εμείς αναλάβαμε να φτιάξουμε ταϊστρες για τα πουλιά. Χρησιμοποιούμε 2 χάρτινα κουτιά από γάλα και χυμό, τα βάφουμε, τα διακοσμούμε, τους βάζουμε τροφή και τα κρεμάμε σε ένα δέντρο.
Περιβαλλοντική επιτροπή
Βίντεο που παρουσιάζει συνολικά τις δράσεις της Artful Ecoteams- Οικοσυμμαχία
Τέλος όλα τα σχολεία της Οικοσυμμαχίας βοήθησαν στο να αρθρογραφηθούν και να εικονογραφηθούν όλες οι δράσεις της σχολικής χρονιάς σε μια ηλεκτρονική εφημερίδα με δυνατότητα εκτύπωσης:
https://www.flipsnack.com/5DB69EFF8D6/artful-ecoteams-2023.html
Οικοκώδικας