ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 2023-2024
4ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων
Θεματικός Κύκλος: “ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ –ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ”
Θεματική ενότητα: “STEAM και η ΓΗ γυρίζει…”
Το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «STEAM και η ΓΗ γυρίζει…» είχε ως στόχο με βάση τις αρχές του εποικοδομητισμού και με μεθόδους διερευνητικής μάθησης οι μαθητές να σκεφτούν και να βρουν απαντήσεις σε ερωτήσεις για το διάστημα και για το γεγονός ότι οι πλανήτες δεν είναι απομονωμένοι ο ένας από τον άλλον, αλλά αλληλοεξαρτώμενοι καθώς η Σελήνη περιστρέφεται γύρω από τη Γη, η Γη, μαζί με επτά άλλους πλανήτες, περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο και ο Ήλιος, με τη σειρά του, περιστρέφεται γύρω από το κέντρο του γαλαξία μας. Η Σελήνη, η Γη και ο Ήλιος αποτελούν τα τρία ουράνια σώματα τα οποία σχηματίζουν ένα ολοκληρωμένο σύστημα, με την εναλλαγή ημέρας/νύχτας, τις εκλείψεις και τις εποχές που προκύπτουν από τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ των σωμάτων αυτών και με τις οποίες οι μικροί μαθητές πειραματίστηκαν και γνώρισαν με βιωματικό τρόπο. Στόχος της μάθησης ήταν η τροποποίηση των γνώσεων που ήδη υπάρχουν και στόχος της διδασκαλίας ήταν η δημιουργία κατάλληλου και πλούσιου περιβάλλοντος με το οποίο αλληλεπιδρούν οι μαθητές.
Στα πλαίσια του προγράμματος κάναμε πειράματα με τη βοήθεια της ομάδας “Planet Physics “.
3ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων
Θεματικός Κύκλος: “Ζω καλύτερα – Ευ ζην”
Θεματική ενότητα: “Οδική ασφάλεια”
Σε μια χώρα που θρηνεί κάθε χρόνο δεκάδες θύματα από ατυχήματα στους δρόμους θεωρήσαμε ότι το 3ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων έπρεπε να είναι το πρόγραμμα: “Οδική ασφάλεια” που ανήκει στον θεματικό κύκλο “Ζω καλύτερα – Ευ ζην”.
Ο κύριος σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος για την Οδική Κυκλοφορία και Ασφάλεια είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας, τον τρόπο με τον οποίο κινούνται τα οχήματα και οι πεζοί, να κατανοήσουν τους κανόνες οδικής συμπεριφοράς και να αναπτύξουν δεξιότητες ασφαλούς μετακίνησης, αντίληψης και αντιμετώπισης των κινδύνων του δρόμου. Τα παιδιά κυκλοφορούν στον δρόμο ως πεζοί, ως επιβάτες αλλά και ως οδηγοί. Γι’ αυτό πρέπει να τα βοηθήσουμε να αξιοποιήσουν όσο καλύτερα γίνεται κάθε ευκαιρία που τους δίνεται για να εξοικειωθούν με τους Κανόνες Οδικής Ασφάλειας.
Το παρόν σχέδιο Κυκλοφοριακής Αγωγής, επιδιώκει την ανάπτυξη των δεξιοτήτων, της γνώσης, της κατανόησης και των προτύπων συμπεριφοράς που ωθεί τους χρήστες των οδών στην πρόληψη των ατυχημάτων (Wittink, 1998). Θεωρούμε πως μέσα από την ενασχόλησή μας με το συγκεκριμένο θέμα, τα παιδιά ευαισθητοποιήθηκαν σε θέματα που αφορούν την οδική ασφάλεια ώστε να γίνουν ενεργοί πολίτες με θετικές στάσεις και συμπεριφορές. Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να εκφραστούν, να αλληλεπιδράσουν, να μελετήσουν το θέμα με βιωματικό τρόπο και να κατακτήσουν δεξιότητες και γνώση με πολλούς διαφορετικούς τρόπους και δραστηριότητες , να προβληματιστούν, να διευρύνουν τις γνώσεις τους και να αποκτήσουν νέες.
Ας μπούμε στο αυτοκίνητο να πάμε μια βόλτα. Μην ξεχάσεις να βάλεις ζώνη ασφαλείας!
Μπαίνουμε στο “αυτοκίνητό μας” και πάμε βόλτα. Θυμηθείτε τους κανόνες του ΚΟΚ για να μην τρακάρουμε.
Τελειώνοντας το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με το βιωματικό, εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Οδική Ασφάλεια” του Ιδρύματος ΙΟΑΣ .
2o Εργαστήριο Δεξιοτήτων
Θεματικός Κύκλος: “Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ-Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη”
Θεματική ενότητα: “Συνεργασία στο Νηπιαγωγείο”
Ολοκληρώθηκε το 2ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων με το πρόγραμμα: «Συνεργασία στο Νηπιαγωγείο» που ανήκει στον θεματικό κύκλο «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ: Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη», πιο συγκεκριμένα στην επιμέρους θεματική ενότητα της προώθησης του αλληλοσεβασμού και της συνεργασίας.
Σκοπός του προγράμματος ήταν να προωθήσει την έννοια της συνεργασίας στο νηπιαγωγείο. Στόχοι ήταν τα παιδιά να συνεργαστούν με δραστηριότητες ανά ζεύγη, μικρές ή μεγαλύτερες ομάδες προκειμένου να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας. Στα εργαστήρια του προγράμματος μέσα από ποικίλες δραστηριότητες αξιοποιήθηκαν τεχνικές θεάτρου, δραματοποίηση, φύλλα εργασίας, κατασκευές, εικόνες και θεατρικό παιχνίδι.
Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα δίνεται κυρίως έμφαση στην ανάπτυξη Δεξιοτήτων Μάθησης και πιο συγκεκριμένα Δεξιοτήτων Επικοινωνίας, Κριτικής σκέψης και Συνεργασίας, στην Ανάπτυξη Δεξιοτήτων Κοινωνικής Ζωής: Κοινωνικές Δεξιότητες, Ενσυναίσθηση, Προσαρμοστικότητα, Υπευθυνότητα και Πρωτοβουλία και στις Δεξιότητες του Νου: Στρατηγική Σκέψη, Επίλυση Προβλημάτων, Μελέτη Περιπτώσεων και Κατασκευές.
¨Τι είναι συνεργασία;¨ τα παιδιά απάντησαν με τον δικό τους τρόπο.



“Καλωσορίζοντας τους εξωγήινους!” Δραστηριότητα συνεργασίας ανά ζεύγη. Ελεύθεροι αυτοσχεδιασμοί και τεχνικές θεάτρου.




Συνεργασία σε ομάδες.
Κάθε ομάδα φτιάχνει τη δική της ντουλάπα με τα χειμωνιάτικα ρούχα και την παρουσιάζει στην ολομέλεια.




Κάθε ομάδα κατόπιν διαλόγου αποφασίζει και φτιάχνει τη δική της ιστορία, τη ζωγραφίζει και την παρουσιάζει στην ολομέλεια.









“Μικροί εφευρέτες εν δράση”
Ποια ομάδα θα κατασκευάσει την πιο περίεργη μηχανή με ανακυκλώσιμα υλικά;





….και φυσικά στο τέλος αξιολογήσαμε κατά πόσο κατάφερε η ομάδα μας να συνεργαστεί.
Συνεργαστήκαμε άψογα!!!
1ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων
Θεματικός Κύκλος: «Περιβάλλον-Ευ ζην» Θεματική ενότητα: «Διατροφή»
Ξεκινήσαμε τον Οκτώβριο τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων με το Θεματικό Κύκλο «Περιβάλλον-Ευ ζην» και την επιμέρους θεματική ενότητα «Διατροφή» και συγκεκριμένα με το πρόγραμμα της WWF «Υγιή παιδιά-Υγιής πλανήτης» . Το εκπαιδευτικό αυτό πρόγραμμα αποτελεί μία πρόταση που στοχεύει στη σύνδεση των διατροφικών συνηθειών με τη προστασία του περιβάλλοντος. Μέσα από μία σειρά δραστηριοτήτων, οι μαθητές/τριες πληροφορούνται για τα είδη των τροφών και τις θρεπτικές τους αξίες βάσει της μεσογειακής διατροφής, συνδυάζοντας τα στοιχεία αυτά με τη βιωσιμότητα του περιβάλλοντος, με στόχο να υιοθετήσουν διατροφικές συνήθειες υγιεινές και περιβαλλοντικά ορθές, οι οποίες θα συνδέονται με τη μεσογειακή διατροφή.
Με τη βοήθεια της θεατρικής ομάδας “Μαγικό πεφταστέρι” μάθαμε για τις ομάδες τροφών, την πυραμίδα της Μεσογειακής Διατροφής και μέσα από το παιχνίδι φτιάξαμε με βιωματικό τρόπο μια πυραμίδα.
Φτιάξαμε στην τάξη μας τη δική μας πυραμίδα.
Ταξιδεύοντας στη Χώρα του Πρωινού φτιάξαμε ένα υγιεινό πρωινό, που το μοιραστήκαμε και το απολαύσαμε όλοι μαζί.
Μίλα μου για μήλα.
Ψηφίσαμε το αγαπημένο μας φρούτο κ το μήλο βγήκε νικητής.



Μέσα από την ιστορία της μπανάνας, μάθαμε τι σημαίνει Οικολογικό Αποτύπωμα της τροφής. Σαν υπεύθυνοι πολίτες αυτού του κόσμου που ενδιαφερόμαστε για το περιβάλλον, αποφασίσαμε ότι το σωστό είναι να επιλέγουμε φρούτα και λαχανικά της εποχής, που παράγονται στη χώρα μας. Οι μπανάνες Κρήτης βγήκαν νικητές!!
Τελειώνοντας το εργαστήρι χωρίσαμε τις τροφές σε αυτές που μπορούμε να τρώμε κάθε μέρα και σε αυτές που τρώμε πότε πότε, ώστε να είμαστε υγιείς και γεροί


4ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων 2022-2023- Θεματικός κύκλος «Φροντίζω το περιβάλλον»
Ολοκληρώθηκε το 4ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων με θεματικό κύκλο «Φροντίζω το περιβάλλον». Ασχοληθήκαμε με το πρόγραμμα «Η θάλασσα είναι ζωή». Πρόκειται για ένα πρόγραμμα της HELMEPA, της Ελληνικής Ένωσης Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος.
Στόχος του προγράμματος ήταν να αναδείξει την αλληλεπίδραση μεταξύ ανθρώπου και θάλασσας, να ενισχύσει τη γνώση των μαθητών και να τους ενθαρρύνει μεγαλώνοντας, να αναλάβουν ενεργό ρόλο στις παγκόσμιες προσπάθειες για την επίτευξη του Στόχου 14: «Ζωή κάτω από την επιφάνεια της Θάλασσας», της Agenda 2030 των Ηνωμένων Εθνών.
Να κατανοήσουν οι μαθητές την έννοια του οικοσυστήματος, να γνωρίσουν τα οικοσυστήματα που έχουν σχέση με τη θάλασσα, να μάθουν να παρατηρούν, να συλλέγουν, να καταγράφουν πληροφορίες και να παρουσιάζουν τα αποτελέσματα της εργασίας τους. Να μάθουν για την απεραντοσύνη των ωκεανών, γιατί είναι σημαντική η θαλάσσια βιοποικιλότητα, να γνωρίσουν τις τροφικές αλυσίδες και πώς ένας οργανισμός επηρεάζει έναν άλλο και να ευαισθητοποιηθούν για τους θαλάσσιους οργανισμούς που απειλούνται με εξαφάνιση.
Να συνειδητοποιήσουν το σπουδαίο ρόλο των ωκεανών στη ζωή μας, να κατανοήσουν τις έννοιες του παράκτιου και του αειφόρου τουρισμού, να αντιληφθούν ότι αν η τουριστική ανάπτυξη δεν γίνεται σωστά μπορεί να επιδράσει αρνητικά σε μια περιοχή, να διαμορφώσουν σωστή τουριστική συνείδηση. Επίσης, να κατανοήσουν οι μαθητές τη σημασία των ψαριών στη ζωή και την υγεία μας, να γνωρίσουν τις πηγές ρύπανσης των θαλασσών, να συνειδητοποιήσουν ότι οι θάλασσες και οι ωκεανοί κινδυνεύουν από την ανθρώπινη αδιαφορία και να κατανοήσουν ότι η θαλάσσια ρύπανση δεν γνωρίζει σύνορα.
3ο Εργαστήριο δεξιοτήτων 2022-2023: «Stem και ρομποτική»
Επιμέρους Θεματική ενότητα:<<Δημιουργώ και καινοτομώ-Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία>>
Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα:<<Μικροί Μετεωρολόγοι>>
Οι μαθητές εργαζόμενοι σε ομάδες, με έναυσμα τις καιρικές συνθήκες προβληματίζονται για τις μεταβολές τους και τις καταγράφουν χρησιμοποιώντας πολυτροπικά μέσα, ενώ τις συσχετίζουν με τις επιδράσεις που έχουν στην καθημερινότητά τους.
Συλλέγουν δεδομένα τόσο με απλά όργανα που κατασκευάζουν οι ίδιοι όσο και με ψηφιακές συσκευές που προγραμματίζουν. Η χρήση των ρομποτικών συσκευών και συγκεκριμένα της μελισσούλας-ρομπότ Beebot, είναι ενταγμένη στο πλαίσιο καλλιέργειας μιας δομημένης νοητικής διαδικασίας της μορφής Προβληματίζομαι – Σκέφτομαι – Ενεργώ, με επεκτάσεις στη συνολική νοητική ανάπτυξη των μαθητών.
Με τις προτεινόμενες διαδικασίες γίνεται η σύνδεση των καιρικών φαινόμενων με τις επιδράσεις τους στις κοινωνίες και το περιβάλλον, μέσα από παιγνιώδεις διαδικασίες. Ενώ η χρήση των ψηφιακών μέσων είναι στοχευμένη και συνδυαστική.
ΤΙ ΚΑΙΡΟ ΕΧΟΥΜΕ ΣΗΜΕΡΑ;
Προκειμένου οι μαθητές να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, γνωρίσαμε τα καιρικά σύμβολα και ψηφίσαμε όλοι μαζί τον αγαπημένο μας καιρό.
Ακόμα, αντιστοιχήσαμε τα μουσικά όργανα με τα εκάστοτε καιρικά φαινόμενα και φτιάξαμε τη δική μας μουσική με αυτά.
STEM/STEAM
Δημιουργήσαμε βαρόμετρα και ανεμοδείκτες, προκειμένου να έχουμε τα δικά μας μετεωρολογικά όργανα σαν γνήσιοι μετεωρολόγοι και να κάνουμε τις απαραίτητες μετρήσεις που χρειάζεται.
Και έτσι, ήμασταν και εμείς έτοιμοι να γίνουμε σωστοί επαγγελματίες! Παρατηρήσαμε καθημερινά τον καιρό για τον μήνα Φεβρουάριο κάνοντας τις απαραίτητες καταγραφές. Αφού συλλέξαμε τα δεδομένα μας, δημιουργήσαμε και ραβδογράμματα.
Τέλος, δώσαμε εντολές στη μελισσούλα (Bee-Bot) να πετάξει δεξιά και αριστερά και τη βοηθήσαμε να επιλέξει τον κατάλληλο καιρό.
2ο Εργαστήριο δεξιοτήτων 2022-2023:<<Ανθρώπινα Δικαιώματα>>
Επιμέρους Θεματική ενότητα:«Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ-Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη»
Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα: «Αξίες Ζωής στην Εκπαίδευση»
Πρόκειται για το διεθνές εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Αξίες Ζωής στην Εκπαίδευση” (Living Values Education Program), που προέκυψε από την ανάγκη να μειωθεί η αρνητική επίδραση στα παιδιά από την αυξανόμενη βία, τα κοινωνικά προβλήματα και την έλλειψη σεβασμού προς άλλους και το φυσικό περιβάλλον. Μέσα από ιστορίες, συζήτηση, δραστηριότητες και παιχνίδια τα παιδιά έρχονται σε επαφή με αξίες όπως η ειρήνη, ο σεβασμός, η αγάπη, η υπευθυνότητα, η ευτυχία, η τιμιότητα, η ανεκτικότητα, και η απλότητα. Τα παιδιά αυξάνουν τις γνώσεις τους αλλά και τις κοινωνικές και συναισθηματικές τους δεξιότητες. Μέσα στην τάξη τους αναπτύσσεται ένα κλίμα όπου τα παιδιά νιώθουν σεβασμό, εκτίμηση, κατανόηση, αγάπη και ασφάλεια.
ΕΙΡΗΝΗ
Φανταστήκαμε έναν ειρηνικό κόσμο και συλλογιστήκαμε τι είναι ειρήνη.
ΤΑ ΑΣΤΕΡΙΑ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ
Συζητήσαμε πως βρίσκουμε την ειρήνη όταν έχουμε μαλώσει.
ΣΕΒΑΣΜΟΣ
Διαβάσαμε την ιστορία της Λιλής και συνειδητοποιήσαμε την μοναδικότητά μας.
ΟΙ ΚΟΡΩΝΕΣ ΜΕ ΤΙΣ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΜΑΣ
ΜΕ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΜΑΣ ΚΑΝΟΥΜΕ ΟΜΟΡΦΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ
ΑΓΑΠΗ
Διαβάσαμε την ιστορία “Χαρούμενα Σφουγγαράκια” και γίναμε σφουγγάρια που γεμίζουν και δίνουν αγάπη.
ΑΝΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ-ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ
Είμαστε όλοι ίδιοι και όλοι διαφορετικοί.
ΤΙΜΙΟΤΗΤΑ
ΥΠΕΥΘΥΝΟΤΗΤΑ
Ολοκληρώσαμε το εργαστήρι “φυτεύοντας” τις δικές μας αξίες…
Παρακολουθήσαμε την παράσταση “Η Μαύρη Πεταλούδα” και συμμετείχαμε ενεργά.
1ο Εργαστήριο δεξιοτήτων 2022-2023: “ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ- ΕΥ ΖΗΝ”
Επιμέρους Θεματική ενότητα: “Τα συναισθήματα”
Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα: “Δύο Φίλοι”
Το πρόγραμμα σκοπεύει στην καλλιέργεια αξιών και δεξιοτήτων ζωής, όπως η επικοινωνία, η σύνδεση, η αλληλεγγύη και η ενσυναίσθηση, με όχημα τη βιωματική και ανακαλυπτική μάθηση η οποία είναι η πλέον κατάλληλη προσέγγιση όσον αφορά τους μαθητές Νηπιαγωγείου οι οποίοι αποτελούν το κοινό -στόχο του προγράμματος. Επιιπλέον, στην καλλιέργεια δεξιοτήτων μάθησης, αναπτύσσοντας την κριτική σκέψη και ενθαρρύνοντας τη δημιουργικότητα και την προσωπική έκφραση των μαθητών, καθώς και τη μεταξύ τους επικοινωνία και συνεργασία, στην καλλιέργεια δεξιοτήτων της τεχνολογίας και της επιστήμης, δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα και στην καλλιέργεια δεξιοτήτων του νου, όπως η πλάγια σκέψη, η επίλυση προβλημάτων, κατασκευές.
Πρώτη γνωριμία με τα συναισθήματα
Η χαρά & η λύπη παίζουνε μαζί
Πίνακας αναφοράς με συναισθήματα
Το συναίσθημα της ΑΓΑΠΗΣ
Ο πίνακας ζωγραφικής “Καρδιά” του Keith Allen Haring, με θέμα την αγάπη, τη φιλία, τη συνεργασία, τη διαφορετικότητα μας έδωσε τη δυνατότητα να μιλήσουμε για τα συναισθήματα μας και να αποτυπώσουμε τις μίξεις των χρωμάτων.
“Η αγάπη μας βοηθάει στο να γίνουμε καλύτεροι άνθρωποι”
Ζωγραφική σε καρδούλες για την αγάπη…Φτιάχνουμε το λουλούδι της αγάπης !
Το λεξικό της αγάπης
Η παλέτα των συναισθημάτων
Μαθαίνουμε να εκφράζουμε & να διαχειριζόμαστε τα συναισθήματά μας!
Ο πολύτιμος θησαυρός της ΦΙΛΙΑΣ
Η συνεργασία μέσα από τη ζωγραφική!
Το δέντρο των συναισθημάτων μας
Η παράσταση κουκλοθεάτρου “Ο Γαϊγλάρος” από την ομάδα τα Πάντα Φι, ήρθε στο σχολείο μας και ενθουσίασε τα παιδάκια μας.
1ο Εργαστήριο δεξιοτήτων 2021-2022: “Οδική ασφάλεια”
Διάρκεια Προγράμματος: 11/10/2021-19/11/2021
Διάρκεια εργαστηρίων: 6 εβδομάδες
Βασικός σκοπός είναι τα παιδιά να εξασκηθούν στην κριτική σκέψη, να επιλύουν προβλήματα, να συμμετέχουν σε κατασκευές, να συνεργάζονται, να ασκήσουν έλεγχο στις κινητικές δεξιότητες τους, να αμβλύνουν τις κοινωνικές τους ικανότητες και να μάθουν να ανταποκρίνονται σε ακουστικά ερεθίσματα. Επιπρόσθετα να σκέφτονται στρατηγικά, να φροντίζουν για την ασφάλεια και την αυτομέριμνά τους και να αποκτήσουν υπευθυνότητα. Να εξασκηθούν στην αναγνώριση γραμμάτων και στη σύνθεση λέξεων.






































































































































