Πρακτική Άσκηση τμήμα Α2 Γλυκερία Βασιλικιά

Θεματική Ενότητα “Οι φυλές του κόσμου”

Στο πλαίσιο της θεματικής ενότητας για τις φυλές του κόσμου, πραγματοποιήθηκε μια σειρά από διαδραστικές και δημιουργικές δραστηριότητες που στόχευαν στην καλλιέργεια της πολιτισμικής κατανόησης, της αποδοχής της διαφορετικότητας και της ενίσχυσης των γνωστικών δεξιοτήτων των παιδιών.
Αρχικά, τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με τη βασική έννοια της φυλής και γνώρισαν τις φυλές της Αφρικής, της Ασίας και της Ευρώπης μέσα από παρουσίαση εικόνων. Συζητήθηκαν εξωτερικά χαρακτηριστικά και πολιτισμικά στοιχεία κάθε φυλής. Σε επόμενη συνάντηση, έγινε επανάληψη και παρουσιάστηκαν οι φυλές της Αμερικής (Ινδιάνοι) και οι Εσκιμώοι, με έμφαση στην αποδοχή της διαφορετικότητας και στον σεβασμό προς όλους.
Η θεματική ενότητα συνδυάστηκε με δραστηριότητες από διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα:
• Μαθηματικά με τραγούδι για τη φυλή των Ινδιάνων, όπου τα παιδιά ακολουθούσαν ρυθμικές κινήσεις ανάλογα με αριθμούς που άκουγαν στο τραγούδι.
• Κατασκευή ασιατικού καπέλου εμπνευσμένη από τις παραδοσιακές ενδυμασίες της Ασίας. Τα παιδιά έκοψαν, ζωγράφισαν και συναρμολόγησαν τα καπέλα, ενώ αργότερα θα τους δοθούν μαζί με τις υπόλοιπες εργασίες.

0 02 05 36edebc0eca9d902ca97ff5fccc72d0679f8e7bb433c31f9aadc0bf7b7de08ed ba4d2a9fefca341e

• Δημιουργία φιγούρας Εσκιμώου με φωτοτυπίες, μαρκαδόρους και βαμβάκι, δίνοντας έμφαση στο χαρακτηριστικό ντύσιμο λόγω του ψύχους.

0 02 05 7b7cb2bc3029285568a37aca38806eb828fd3daf1750b76631f668d20518be1a d6bd75378a586576
• Κατασκευή Τοτέμ για τους Ινδιάνους: Τα παιδιά δημιούργησαν διακοσμητικά στοιχεία (πρόσωπα, ζώα) πάνω σε χαρτόνια τα οποια είχαν το περίγραμμα των χεριών και των ποδιών τους . Τα συνέθεσα σε κυλινδρική μορφή, βάφοντάς τα και προσθέτοντας διακοσμητικά στοιχεία όπως πον πον και μοτίβα με χρυσή και ασημένια μπογιά.
Όλες οι δραστηριότητες συνοδεύτηκαν από ερωτήσεις ανακεφαλαίωσης, παραδείγματα και ενθάρρυνση της συμμετοχής των παιδιών.
Κεντρικός στόχος υπήρξε η ενδυνάμωση της ενσυναίσθησης , η ενίσχυση της δημιουργικής έκφρασης και η κατανόηση της διαφορετικότητας μεταξύ των φυλών .

0 02 05 80bac2ddd45aa57723bbc16159bb30ebf62375c93d55f755b46cf3796a3d4907 30171faf9b22508a

Project “Τα Βιβλία”

Το παρόν εκπαιδευτικό πρότζεκτ σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε στο πλαίσιο της Πρακτικής Άσκησης στο Νηπιαγωγείο, με στόχο να εισαγάγει τα παιδιά στον κόσμο του βιβλίου, όχι μόνο ως αναγνώστες, αλλά και ως δημιουργοί. Μέσα από μια σειρά οργανωμένων, βιωματικών δραστηριοτήτων, τα παιδιά κατανόησαν ολόκληρη την πορεία ενός βιβλίου.

Η έναρξη του πρότζεκτ βασίστηκε σε μια ομαδική ψηφοφορία, όπου τα παιδιά κλήθηκαν να αποφασίσουν το θεματικό πλαίσιο που θα τα απασχολούσε. Η διαδικασία αυτή αποτέλεσε το πρώτο βήμα για την ενίσχυση της δημοκρατικής συμμετοχής, της προφορικής έκφρασης και της συλλογικής λήψης αποφάσεων.

Το θέμα που προέκυψε ηταν «Τα Βιβλία». Επειτα έκανα μια ανίχνευση για τις γνώσεις των παιδιών πανω στο θέμα της δημιουργίας των βιβλίων οπου και συνειδητοποίησα οτι δεν υπάρχει καμία πρώτερη γνώση σχετικά με τη διαδικασία .
Στις πρώτες δραστηριότητες, τα παιδιά γνώρισαν βασικές έννοιες όπως τι είναι το εξώφυλλο, το οπισθόφυλλο τη δομή του βιβλίου αλλα και επαγγέλματα που εργάζονται για τη δημιουργία τους οπως ο συγγραφέας, ο εικονογράφος κλπ. Μέσα από παρατήρηση και βιωματική εξερεύνηση, ήρθαν σε επαφή με την υλική υπόσταση του χαρτιού και έμαθαν τη διαδικασία κατασκευής του , από τα δέντρα έως το τελικό προϊόν. Αυτές οι πληροφορίες μετατράπηκαν σε εικαστικές δημιουργίες, οι οποίες συγκεντρώθηκαν σε ένα κοινό χαρτόνι με θεματική «η διαδρομή του βιβλίου», λειτουργώντας ταυτόχρονα ως εργαλείο αναστοχασμού και αξιολόγησης.

0 02 05 b7d3b63d0c445fda01baa3841f2986841f62cae74ef21134a2b71f0aacd2488c 4ee157a62701a708

Κατά την πορεία του πρότζεκτ, δόθηκε έμφαση και στη σημασία που έχουν οι λεπτομέρειες στις περιγραφές. Η δραστηριότητα που πραγματοποίησα ήταν αυτή με το ταχίνι και τη φρυγανιά, όπου τα παιδιά καλούνταν να δώσουν προφορικές οδηγίες για το πώς ετοιμάζεται ένα απλό σνακ. Οι εντολές τους εκτελούνταν αυτολεξεί, ακόμα και όταν ήταν ασαφείς ή ελλιπείς, αναδεικνύοντας τη σημασία της λεπτομερούς περιγραφής και της σαφήνειας στον προφορικό λόγο. Μέσα από χιούμορ, απορία και διορθώσεις, τα παιδιά κατανόησαν βιωματικά γιατί η ακρίβεια στη γλώσσα είναι απαραίτητη ,ειδικά σε ένα βιβλίο, όπου ο συγγραφέας δεν μπορεί να εξηγεί προφορικά.Κλείσαμε τη δραστηριότητα με αναστοχασμό και συζήτηση .

0 02 05 d761a0a061624288f2437b67d512bf7967ce5afba677352972c4ae250f9cbb15 97bff667731d2f50
Μια αλλη δραστηριότητα που πραγματοποιήσαμε ηταν βασισμένη σε ενα πείραμα με τα παιδιά οπου δημιούργησαν «παλαιωμένες» σελίδες με καφέ, εμπνευσμένες από παλιά βιβλία .

0 02 05 5a2ab9b36cc4a40aed901a461680a1e2727e246218cb53b582828eadc1cbea9b 2f6b502a51254a13

Επιπροσθέτως σε αλλη δραστηριότητα κατασκεύασαν τα δικά τους εξώφυλλα και οπισθόφυλλα, επινόησαν χαρακτήρες και ιστορίες, και συνέθεσαν πλήρη προσωπικά βιβλία. Η διαδικασία ήταν ελεύθερη αλλά οργανωμένη, ενισχύοντας τη φαντασία, την αυτοέκφραση, την οργάνωση σκέψης και την αφηγηματική ικανότητα κάθε παιδιού.

0 02 05 8cac859f1dc71b8523aae0bbd347fa2d63b29933222ba9f978bd60a85b190603 6c324cf9e0c4732

Παράλληλα, πειραματίστηκαν με διάφορες μορφές παρουσίασης, όπως η παντομίμα, μέσα από την οποία τα παιδιά παρουσίαζαν το εξώφυλλο του βιβλίου τους και το θέμα (πχ πριγκίπισσα) χωρίς λόγια. Έκαναν επισης παρουσιάσεις, τόσο σε ατομικό όσο και σε ομαδικό επίπεδο οπου κάθε παιδί παρουσίασε το προσωπικό του βιβλίο ολοκληρωμένο στην ολομέλεια, αφηγήθηκε την ιστορία του και έδωσε τίτλο και θέμα στο έργο του.
Δώθηκε επισης στα παιδιά φυλλο εργασίας με θεματική ενότητα τα μαθηματικά .
Επιπλέον, υλοποιήθηκε δραστηριότητα ανάγνωσης μιας φανταστικής ιστορίας με πρωταγωνίστρια τη «Μαγική Μουτζούρα», έναν ήρωα που εμπνεύστηκα με τα παιδιά μέσα απο μια δημιουργία τους σε μια ψηφιακή εφαρμογή (το tux paint). Η ιστορία αυτή αποτέλεσε αφετηρία για την τελική δημιουργία ενός κοινά εικονογραφημένου «αρχαίου βιβλίου», φτιαγμένου από τα παιδιά σε καφέ, παλαιωμένα χαρτιά που ειχαν δημιουργήσει σε προηγούμενη δραστηριότητα .

 

0 02 05 0ea5b8a7c08a6ca0eb09a1542d8a53a6771f62a53d32037b36cd2a40d2022a32 d255564df173a2b6
Το πρότζεκτ ολοκληρώθηκε με τη σύνδεση με την οικογένεια.Γονείς και παππούδες συμμετείχαν ενεργά, διαβάζοντας ιστορίες στην τάξη, εμπλουτίζοντας το πρότζεκτ με αφηγήσεις και ανατροφοδότηση.

Γλυκερία Βασιλικιά

Φοιτήτρια Πρακτικής Άσκησης

(ΤΕΕΑΠΗ Πανεπιστήμιο Πατρών)