Παραμυθένια Μαθηματικά STEM.Δεκέμβριος 2019.

Κατά την διάρκεια του μήνα Δεκεμβρίου και στα πλαίσια του προγράμματος μας Παραμυθένια Μαθηματικά STEM 2.0 ασχοληθήκαμε με τις  Έννοιες χώρου (τοποθετήσεις, προσανατολισμός, διαδρομές, τοπολογικές σχέσεις, στερεά & επίπεδα σχήματα).

Ξεκινήσαμε βλέποντας τις αναρτήσεις των συνεργατών μας σε διάφορες δραστηριότητες με τη χρήση του προγραμματιζόμενο ρομπότ δαπέδου  bee bot  την “έξυπνη μέλισσα”.

Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν και εξέφρασαν την περιέργεια να μάθουν περισσότερα για τα ρομπότ στη ζωή μας.

Αναζητήσαμε πληροφορίες στο βιβλίο των εφευρέσεων και το βιβλίο Zoom στην γνώση των Ρομπότ.

Μάθαμε για τα ρομπότ γίγαντες και νάνοι,για τα ρομπότ ελεγκτές ,για τα ρομπότ βραχίονες και πολλά ακόμα.

 και ζωγραφίσαμε τα ρομπότ που μας εντυπωσίασαν…..

Φτιάξαμε ρομπότ με τουβλάκια 

Σκεφτήκαμε και καταγράψαμε είδη ρομπότ στην καθημερινή μας ζωή.

Ζωγραφίσαμε τα ρομπότ της φαντασίας μας,

Κάναμε φύλλα εργασίας ψάχνοντας το Ρ του ρομπότ,,,

Ζωγραφίσαμε ,κόψαμε και κάναμε ρομποτάκια μαριονέτες…..

και στο τέλος φτιάξαμε επίσης ένα ρομπότ γίγαντα με ανακυκλώσιμα υλικά.

Χρησιμοποιώντας τις γνώσεις μας στα σχήματα διαλέξαμε τετράγωνα και ορθογώνια κουτιά και στρογγυλά καπάκια, τα χρωματίσαμε και τα συναρμολογήσαμε …

 

και ο δικός μας Ρομποτάνθρωπος είναι έτοιμος για να μας υπηρετήσει στις μαθηματικές μας δράσεις και καμαρώνουμε γι αυτό.

  

 

 

Παίξαμε online παιχνίδια με σχήματα ,διαδρομές ,με αριθμούς και παζλ με τον Μύθη αλλά και πίνακες ζωγραφικής με σχήματα.

   

Παίξαμε  ηλεκτρονικά παιχνίδια  με διάφορες μαθηματικές αποστολές

Αν θέλετε παίξτε και σεις τις παρακάτω αποστολές…..

– Αποστολή Οι αριθμοί απο το 1 εως το 5

http://users.sch.gr/pkotsis/4/a-taxi/maths/games/arithmoi-1-5%20(CD)/html5.html

http://users.sch.gr/pkotsis/4/a-taxi/maths/games/arithmoi-0-4-5%20(CD)/html5.html

http://users.sch.gr/pkotsis/4/a-taxi/maths/games/arithmoi-1-2-3%20(CD)/html5.html

-Αποστολή Η γραφή των αριθμών.

http://users.sch.gr/pkotsis/4/a-taxi/maths/games/grafi-arithmwn%20(CD)/index.html#

-Αποστολή Σύγκριση και εκτίμηση ποσοτήτων.

http://users.sch.gr/pkotsis/4/a-taxi/maths/games/sygkrisi-ektimisi%20posotiton%20(CD)/html5.html

 

Επιλύσαμε μαθηματικά προβλήματα που δημιούργησαν τα συνεργαζόμενα σχολεία.

Πρόβλημα από το Νηπιαγωγείο Λίμνης

Περιγραφή

«Ο Ντεντέκτιβ Μύθης έχει γενέθλια και η γάτα του θέλει να του πάει μια τούρτα. Όμως χάθηκε.. δεν μπορεί να βρει το δρόμο.. Μπορείτε να τον βοηθήσετε;»

Εκτέλεση

Τα παιδιά σε ομάδες συζητούν, σκέφτονται και προτείνουν μια διαδρομή (με βελάκια/κώδικας) που θεωρούν ότι είναι σωστή. Την αποτυπώνουν ηλεκτρονικά στο παιχνίδι κωδικοποίησης /προγραμματισμού στο scratch (link), και βλέπουν αν είναι σωστή.


Μετάβαση στο scratch.mit.edu.

Αποστολή εξετελέσθη!Τα παιδιά βρήκαν τη λύση!

Το ίδιο πρόβλημα το Νηπιαγωγείο Χωραφακίων το μετέτρεψε στα ελληνικά με τις φωνούλες των παιδιών.Το παίξαμε και αυτό.Αν θέλετε να το παίξετε και σεις στον σύνδεσμο που ακολουθεί.


Μετάβαση στο scratch.mit.edu.

και στο τέλος από την χαρά μας χορεύουμε όλοι μαζί με τον Ντετέκτιβ Μύθη και τη γατούλα του παρέα με τους “Φίλους για πάντα”…

Πρόβλημα από το Νηπιαγωγείο Φολεγάνδρου

Ο Μύθης έχασε τον πιστό του σκύλο και ψάχνει απεγνωσμένα να τον βρει.

Για να τα καταφέρει όμως πρέπει να περάσει μόνο από τους μονούς αριθμούς

Τοποθέτησε  τα βελάκια στη διαδρομή για να βοηθήσεις το Μύθη να τα καταφέρει!

Αρχικά βρήκαμε ομαδικά την λύση τοποθετώντας τα βέλη  με τη ζωγραφική στον υπολογιστή και στην συνέχεια εργαστήκαμε ατομικά με φύλλο εργασίας.

Το φύλλο εργασίας   Ο ΣΚΥΛΟΣ ΤΟΥ ΜΥΘΗ….

Πρόβλημα από το  Νηπιαγωγείο Φολεγάνδρου

Ζωγραφίσαμε σύμφωνα με τις εντολές του κώδικα με δύο βασικά χρώματα και είδαμε τι κρύβονται μέσα στα τετράγωνα

      

Το φύλλο εργασίας.ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΟ ΔΕΝΤΡΑΚΙ……

Πρόβλημα από το  Νηπιαγωγείο Χωραφακίων

Το χαμένο αστέρι

Ο Μύθης στόλισε το χριστουγεννιάτικο δέντρο του αλλά είναι πολύ στενοχωρημένος γιατί έχασε το λαμπερό του αστέρι.

Βοήθησε τον Μύθη να το βρει οδηγώντας τον μόνο στα τρίγωνα. Προσοχή! Δεν πρέπει να περάσεις από τα ίδια τετράγωνα. Όταν έχεις και τα 2 τρίγωνα, προσπάθησε να συνθέσεις το αστέρι και να το βάλεις στην κορυφή του δέντρου.

 

Το φύλλο εργασίας.…   TO XAMENO AΣΤΕΡΙ…..

Επιλύσαμε προβλήματα μέσω προγραμματισμού-δραστηριότητες STEM με την ανάγνωση παραμυθιών….

Διαβάσαμε Το Ντίλι-ντίλι το οποίο είναι ένα παραμυθοτράγουδο, που ανήκει στο είδος των λεγόμενων cumulativetales. Τα «προσθετικά» αυτά παραμύθια, που λέγονται και «αλυσιδωτά», εμφανίζουν σταθερή επανάληψη δράσεων ή διαλόγων και χτίσουν την πλοκή τους κυριολεκτικά λέξη-λέξη. Γι’ αυτό και είναι ιδιαιτέρως αγαπητά στα μικρά παιδιά .

Δουλέψαμε με αλγοριθμική σκέψη την υπόθεσή του  βρίσκοντας την  κλιμάκωση των παθημάτων.

   

Διαβάσαμε το Ασπρογάλανο πανί από το Ανθολόγιο Λογοτεχνικών Κειμένων.

Αναζητήσαμε τις έως τώρα γνώριμες σημαίες κρατών και παίξαμε την εύρεση αυτών με την βοήθεια αινιγμάτων .

Οι σημαίες των κρατών μας δίνουν ένα πλήθος δυνατοτήτων. Στα παιδιά του νηπιαγωγείου δε μας ενδιαφέρει η απομνημόνευση . Χρώματα, σχήματα, σύμβολα, κάνουν τις σημαίες ξεχωριστές και μας δίνουν τη δυνατότητα πολλών δραστηριοτήτων.

 

     

Στο τέλος του παιχνιδιού κάναμε και σχετικό φύλλο εργασίας.

   

Δουλέψαμε το παραμύθι του Eric Carle “Μια κάμπια πολύ πεινασμένη”, για να μάθουμε τις ημέρες και να κάνουμε και μια εισαγωγή στο Θέμα της Διατροφής..

Μια ηλιόλουστη Κυριακή, βγήκε η κάμπια από ένα μικροσκοπικό αυγό. Πεινούσε φοβερά. Τη Δευτέρα, έφαγε ένα μήλο. Μα ακόμα πεινούσε. Την Τρίτη, έφαγε δύο αχλάδια. Μα ακόμα πεινούσε. Την Τετάρτη, έφαγε τρία δαμάσκηνα. Μα ακόμα πεινούσε. Την Πέμπτη έφαγε 4 φράουλες. Μα ακόμα πεινούσε. Την Παρασκευή έφαγε πέντε πορτοκάλια. Μα ακόμα πεινούσε. Το Σάββατο έφαγε 10 φαγητά, κυρίως ανθυγιεινές τροφές και μετά είχε στομαχόπονο! Την Κυριακή έφαγε μια σαλάτα.
    Και το παραμύθι συνεχίζεται περιγράφοντας τον κύκλο ζωής της πεταλούδας…
Με αλγοριθμική σκέψη αναζητήσαμε τις ημέρες της εβδομάδας με τους αριθμούς και τα φρούτα που έτρωγε η κάμπια.

Όλες οι προσπάθειες μας αλγοριθμικής σκέψης στέφθηκαν από επιτυχία.

Σχήματα και στερεά και χωρικές έννοιες έχουν τώρα την σειρά τους …..

Με τα ανάλογα  βιβλία και τα φύλλα εργασίας εξασκηθήκαμε στην εκμάθηση των σχημάτων…..

 

Κάναμε ταξινόμηση στα σχήματα της τάξης μας και τα ξεχωρίσαμε σε επίπεδα σχήματα και στερεά σώματα

 

Παίξαμε παζλ επίπεδα και στερεά χωρίς καμία δυσκολία !!!!

Με τις σχηματοδημιουργίες επίπεδες και στερεές διασκεδάσαμε παίζοντας…….

 

Με πλαστελίνη και οδοντογλυφίδες φτιάξαμε τρισδιάστατα στερεά σώματα.Τα δείξαμε και στους γονείς μας και τους άρεσαν πολύ!!

Γνωρίσαμε τον κύβο του Ρούμπικ …

O Κύβος του Ρούμπικ που επινοήθηκε το 1974 από τον Ούγγρο γλύπτη και καθηγητή αρχιτεκτονικής Έρνο Ρούμπικ είναι ένα απλό τρισδιάστατο μηχανικό παζλ. 

Ο Ρούμπικ προσπαθούσε επί σειρά ετών να βρεί μια συγκεκριμένη μέθοδο διδασκαλίας με σκοπό να βοηθήσει τους μαθητές του να καταλάβουν τα τρισδιάστατα αντικείμενα. Τότε ήταν που ο Ρούμπικ «ανακάλυψε» και τον περίφημο Κύβο, τον οποίο ονόμασε «Μαγικό Κύβο».

Εμείς  παίξαμε με αυτό και τον λύσαμε με την βοήθεια του βίντεο από τον υπολογιστή.

  

Και με τον κύβο των χρωμάτων παίξαμε τις χρωματοδιαδρομές …..

Χρησιμοποιήσαμε κάρτες με χωρικές έννοιες για προσανατολισμό στο χώρο…..πάνω-κάτω, δεξιά-αριστερά, μέσα-έξω, μπροστά-πίσω, κλπ.

κι όταν μάθαμε καλά τις έννοιες ζωγραφίσαμε τα πουλάκια με τον σωστό τους προσανατολισμό….

Ο προσανατολισμός είναι η γνώση για το πού βρισκόμαστε και πώς θα κινηθούμε στον κόσμο. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να κατανοήσουμε τις διαφορετικές θέσεις στον χώρο και τις μεταξύ τους σχέσεις έχοντας ως σημείο αναφοράς κυρίως τον ίδιο μας τον εαυτό. Το παιδί, αρχικά, για να προσανατολιστεί και να κινηθεί στο χώρο χρησιμοποιεί ως κέντρο τον εαυτό του και τη θέση στην οποία βρίσκεται. 

Το παιδί που προσανατολίζεται καλά μέσα στο χώρο θα κατακτήσει πιο εύκολα τη δεξιότητα της ανάγνωσης, θα αντιληφθεί καλύτερα την κατεύθυνση των γραμμάτων και θα μπορεί να αποφύγει την τυχόν αντιστροφή των γραμμάτων ή ακόμα και ολόκληρων λέξεων.

Επωφελούμεθα λοιπόν  από κάθε ευκαιρία για να τις κάνουμε βίωμα στο παιδί ή να το βοηθήσουμε να τις κατακτήσει.

Οι στόχοι που θα προσπαθήσουμε να πετύχουμε είναι Γνωστικοί και Ψυχοκινητικοί:

Πιο αναλυτικά:

Nα κατανοήσουν τις έννοιες αριστερά- δεξιά, μπροστά-πίσω,κ.λ.π μέσα από συμβολικές αναπαραστάσεις (στρώσιμο τραπεζιού)και τις κινήσεις σε διαφορετικά μέρη.

Να καταλάβουν τη σπουδαιότητα του ομαδικού παιχνιδιού.

Να πάρουν πρωτοβουλίες δίνοντας οδηγίες στην ομάδα για μία κατεύθυνση.

Να αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη μέσα από τις οδηγίες που θα πρέπει να δώσουν.

Υλικά που θα χρειαστούμε:

  • καρέκλες
  • μπάλα
  • στεφάνια
  • διάφορα παιχνίδια
  • κουζινικά

Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και το ένα παιδί δίνει την εντολή και το άλλο εκτελεί …….με βάση τις παραπάνω έννοιες.

Nα κατανοήσουν το αριστερά- δεξιά, μπροστά-πίσω,κ.λ.π μέσα από τις κινήσεις αντικειμένων σε διαφορετικά μέρη.

Nα κατανοήσουν τις έννοιες αριστερά- δεξιά, μπροστά-πίσω,κ.λ.π μέσα από συμβολικές αναπαραστάσεις (στρώσιμο τραπεζιού)

Το τραγούδι αχ κουνελάκι μας έδωσε το έναυσμα να Οδηγήσουμε το κουνελάκι να βρει την τροφή του  με κατεύθυνση και από δεξιά και από αριστερά 

 και συγκρίναμε την πιο σύντομη διαδρομή.

Και πάλι το λαγό -ρομποτάκι να βρει την τροφή του σε διαφορετική διαδρομή γιατί μας άρεσε πολύ….

και τώρα που τα καταφέραμε τραγουδήστε μαζί μας.

Στη συνέχεια κι άλλα παραμύθια..

Μετά την ανάγνωση της ιστορίας Η οικογένεια Τρίγωνου ζωγραφίσαμε το χριστουγεννιάτικο δεντράκι με τόσες μπάλες πάνω του  και τόσα δώρα κάτω από το δέντρο όσες έλεγε ο κώδικας. 

Με το πολυαγαπημένο παραμύθι των παιδιών την Κοκκινοσκουφίτσα εξασκηθήκαμε με πολλές ακόμα stemικές δραστηριότητες.

Διαδρομές και Προσανατολισμός.

Η νηπιαγωγός αφήνει σε εμφανές σημείο στη γωνιά της παρεούλας το παραμύθι της κοκκινοσκουφίτσας και ρωτάει τα παιδιά: «Έχετε ακούσει το παραμύθι με την κοκκινοσκουφίτσα; Θέλετε να το θυμηθούμε;». Έτσι λοιπόν ξεκινάει η αφήγηση του παραμυθιού.

Το παραμύθι το παρακολουθούμε και στο διαδύκτιο

Συγκεκριμένα λέμε στα μικρά παιδιά ότι η κοκκινοσκουφίτσα είχε χαθεί στο δάσος και φοβόταν τον κακό λύκο. Το μόνο που της έμενε ήταν να βρει το σωστό μονοπάτι και να φτάσει γρήγορα στη γιαγιά της σώα και αβλαβής

στη συνέχεια  σκοπός του παιχνιδιού είναι να «πουν» στο ρομποτάκι- παιδί να δείξει τη διαδρομή που πρέπει να ακολουθήσει η κοκκινοσκουφίτσα για να φτάσει στη γιαγιά της αλλά πρέπει να επιλέξουν μία διαδρομή χωρίς να συναντήσουν τον λύκο μπροστά τους.

Μετρήσαμε τους ήρωες του παραμυθιού και τους τοποθετήσαμε με χρονική σειρά εμφάνισης τους στην πλοκή του παραμυθιού.

και στη συνέχεια ζωγραφίσαμε τους ήρωες του παραμυθιού..

Οδηγήσαμε το Μύθη στη γιαγιά μέσα από λαβύρινθο και κάναμε και άλλους λαβύρινθους με ζωάκια και με χριστουγεννιάτικα θέματα… 

      

Παίξαμε το παραμύθι σελίδα-σελίδα και σε μορφή παζλ

Τέλος, θέλοντας  να αξιολογήσουμε τα παιδιά τοποθετούμε 5 αριθμημένα στεφάνια στο δάπεδο  Τους εξηγούμε  ότι πρέπει να ακολουθήσουν τη διαδρομή που θα περιγράφει ο κώδικας που θα τους δοθεί (δημιουργία από την  νηπιαγωγό).  Δημιουργούμε  4 με 5 διαφορετικούς αριθμητικούς κώδικες  και τους μοιράζουμε  τυχαία στα παιδιά και αυτά θα πρέπει να αποκωδικοποιήσουν την εντολή με βελάκια στα στεφάνια και στη συνέχεια σε φύλλο εργασίας.Έτσι, αν ακολουθήσουν σωστά τη διαδρομή, θα σημαίνει ότι έχουν κατανοήσει την έννοια της διαδρομής στο χώρο.

Τα καταφέραμε περίφημα…

Ο μήνας της χαράς,των γιορτών ήταν υπέροχος και από άποψη Μαθηματικών Μάθαμε τόσα πολλά παίζοντας και διασκεδάζοντας.Σας αφιερώνουμε τις ζωγραφιές μας με τα σχήματα…

 Εμείς πραγματικά αυτό το μήνα απογειωθήκαμε και στα μαθηματικά και έπεται συνέχεια