«Προστατεύω την ελιά με τα πλούσια αγαθά» 2018-19

Oλοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία   από το Νηπιαγωγείο μας  το ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ:

«Προστατεύω την ελιά με τα πλούσια αγαθά».

Αφορμή δόθηκε από ένα νήπιο που είχε φέρει μαζί με το μεσημεριανό του φαγητό και ένα ταπεράκι με ελιές.

  1. Τα νήπια ρωτήθηκαν τι γνωρίζουν για την ελιά και τι θα ήθελαν να μάθουν. Με καταιγισμό ιδεών φτιάξαμε το ιστόγραμμα με βασικό άξονα την ελιά.
  2. Χρησιμοποιώντας βιβλία και εικόνες γνωρίσαμε το δέντρο της ελιάς και τους καρπούς του. Αναφερθήκαμε στα «δώρα» της ελιάς  και στη συνέχεια φτιάξαμε ένα δεντράκι ελιάς.
  3. Φτιάξαμε τη γωνιά της «ΕΛΙΑΣ».

4.Εξηγήσαμε πως γίνεται το Λιομάζωμα με ραβδισμό, το δραματοποιήσαμε και κατασκευάσαμε μια μακέτα.

5.Μιλήσαμε για τον τρόπο παραγωγής λαδιού τα παλαιότερα χρόνια.

Επισκεφθήκαμε το ελαιοτριβείο «ΕΛΑΙΟΚΙΝΗΣΗ» και είδαμε από κοντά τον σύγχρονο τρόπο παραγωγής λαδιού.   

Επίσης ο υπεύθυνος μας έδειξε τον τρόπο που χρησιμοποιούν για να αξιολογήσουν την ποιότητα (οξύτητα) του λαδιού.

  1. Για να το εμπεδώσουμε παίξαμε άσκηση χρονικής ακολουθίας  με καρτέλες τοποθετώντας τα στάδια παραγωγής λαδιού στη σωστή σειρά  και ζωγραφίσαμε τις εντυπώσεις μας από την επίσκεψη στο ελαιοτριβείο.
  2. Μιλήσαμε για την χρησιμότητα του λαδιού και τη θρεπτική του αξία για τον οργανισμό μας.
  3. Καλέσαμε στο σχολείο μας την ομάδα του ΔΡΩ. Γνωρίσαμε πώς από το λάδι φτιάχνουμε σαπούνι.

και σε ποια χώρα- μέρος  κατασκευάστηκε το πρώτο σαπούνι.

Μας εξήγησαν γιατί το σαπούνι με ελαιόλαδο είναι καλύτερο για το σώμα μας από οποιοδήποτε άλλο.

Φτιάξαμε και συσκευάσαμε ο καθένας το δικό του σαπούνι και το συσκευάσαμε σε μορφή δώρου.     

Επειδή τα καταφέραμε πολύ καλά με το σαπούνι μας έδωσαν και βραβεία!!!!!!!!!!

10.Προσπαθήσαμε να γράψουμε τη συνταγή για την κατασκευή σαπουνιού.

  1. Παρατηρήσαμε διάφορα είδη ελιάς ως προς το χρώμα, το σχήμα και το μέγεθος. Τις ταξινομήσαμε, γράψαμε σε καρτελάκια τον τόπο προέλευσής τους και ψάξαμε στο χάρτη τις αντίστοιχες περιοχές.
  2. Δοκιμάσαμε από διαφορετικά είδη ελιάς και το μεσημεριανό μας συνοδεύτηκε από μια φέτα ελιόψωμου.

  1. Ακούσαμε παροιμίες, αινίγματα και διάφορες εκφράσεις για την ελιά.
  2. Διαβάσαμε ποίηματα-εικονόλεξα και γνωρίσαμε σημαντικούς ποιητές που έγραψαν για την ελιά.

  1. Επισκεφθήκαμε το σπίτι του Κωστή Παλαμά.

  1. Είδαμε πίνακες ζωγραφικής όπως «Το μάζωμα των ελαιών εν Μυτιλήνη» του Θεόφιλου και «Ο Ελαιώνας» του Van Gogh και στη συνέχεια ζωγραφίσαμε και εμείς το δικό μας ελαιώνα.    
  2. Πειραματιστήκαμε με το λάδι. Αφού το παρατηρήσαμε ως προς το χρώμα, την οσμή και την υφή του, το δοκιμάσαμε και στη συνέχεια το ανακατέψαμε με νερό και διαπιστώσαμε πως επιπλέει.

Επίσης ρίξαμε λάδι σε ύφασμα και χαρτί και διαπιστώσαμε πως δε στέγνωνε όπως το νερό αλλά λεκιάζει.

  1. Βάλαμε στη σωστή διάταξη καρτέλες με μπουκάλια λαδιού που είχαν διαφορετική ποσότητα ξεκινώντας από το πιο μικρό στο πιο μεγάλο και αντίστροφα.

19.Ταξινομήσαμε ελιές ανάλογα με το χρώμα, το σχήμα και το μέγεθος.

  1. Μετρήσαμε ελιές και αντιστοιχήσαμε το σωστό αριθμό.
  2. Με τα μαγνητικά γράμματα συνθέσαμε τη λέξη ΕΛΙΑ και ΛΑΔΙ και κάναμε αντίστοιχα φύλλα εργασίας.
  3. Βρήκαμε σύνθετες λέξεις με συνθετικά το Λάδι και την ΕΛΙΑ.
  4. Μάθαμε το γράμμα Ε,ε και μέσα από ένα παραμύθι για την ‘Ελενα και την Ελιά βρήκαμε πολλές λέξεις που αρχίζουν από Ε.

24.Παίξαμε τις μουσικές καρέκλες μ’ένα διαφορετικό τρόπο. Τοποθετήθηκαν  4 καρέκλες και πάνω σε κάθε μία κολλήθηκε ένα από τα γράμματα της λέξης ΕΛΙΑ πρώτα και μετά της λέξης ΛΑΔΙ. Τα παιδιά με μουσική κινούνταν γύρω απ’ αυτές και στο σταμάτημα κάθονταν σε μία καρέκλα και έλεγαν μια λέξη που άρχιζε από το συγκεκριμένο γράμμα που ήταν κολλημένο στην καρέκλα του.

  1. Παίξαμε σκυταλοδρομίες, όπου πάνω σε κουτάλι μετέφεραν μια ελιά.
  2. Επίσης ευχαριστηθήκαμε το παιχνίδι «Ελιά,ελιά μαυροελιά , πόσα φύλλα στα κλαδιά; Το παιδί ΕΛΙΑ προσπαθούσε να μαντέψει πόσα δάχτυλα έδειχνε αυτό που το ρωτούσε και ήταν πίσω του.
  3. Τέλος ένα παιδί έκρυβε το κουκούτσι της ελιάς στο ένα του χέρι και κάποιο άλλο προσπαθούσε να μαντέψει σε ποιο χέρι ήταν το κουκούτσι.

  1. Μάθαμε για τον Βιολογικό τρόπο καλλιέργειας της ελιάς και για πιο λόγο είναι καλύτερος από το συμβατικό.Επίσης μέσα από τον υπολογιστή είδαμε και τις αρρώστιες της ελιάς και πώς μπορούμε να την προστατέψουμε.

29.Αναφερθήκαμε στη θρησκεία μας. Σκεφτήκαμε που συναντάμε  την ελιά και το λάδι σ’ αυτήν.

  1. Ορμώμενοι από το καντηλάκι διαβάσαμε και τραγουδήσαμε το ντιλι-ντίλι. Το παίξαμε και το κάναμε φύλλο εργασίας

 

Μάθαμε και το τραγουδάκι «Δεντράκι ευλογημένο».

 

 

  1. Διαβάσαμε την «Κιβωτό του Νώε» και την ζωγραφίσαμε.
  2. Μιλήσαμε για το Χριστό στο όρος των Ελαιών.
  3. Μάθαμε για την ελιά και το λάδι στην Αρχαιότητα.

Μιλήσαμε για τα αθλήματα της αρχαίας Ελλάδας, τους αθλητές που άλειφαν το σώμα τους με λάδι πριν τον αγώνα, τον κότινο που στεφάνωναν τους Ολυμπιονίκες.

34.Φτιάξαμε κότινους και στεφανωθήκαμε μετά από αγώνες σκυταλοδρομίες που παίξαμε.

35.Επίσης φτιάξαμε παζλ με τον κότινο.

  1. Είδαμε στον υπολογιστή αρχαία ιδεογράμματα καθώς και το ιδεόγραμμα της ελιάς και στη συνέχεια το σχεδιάσαμε με πλαστελίνη.
  2. Είδαμε αγγεία με παραστάσεις από το μάζεμα της ελιάς στην αρχαιότητα.
  3. Ακούσαμε το μύθο «Η Αθηνά, ο Ποσειδώνας και ο Κέκροπας». Τον Δραματοποιήσαμε και ζωγραφίσαμε αμφορείς με την Αθηνά και τον Ποσειδώνα.

  1. Μάθαμε για το αρχαίο Χριστουγεννιάτικο έθιμο «ΕΙΡΕΣΙΩΝΗ» , κατασκευάσαμε την δική μας ομαδική Ειρεσιώνη τη στολίσαμε με καρπούς και στη Χριστουγεννιάτικη γιορτή μας την παρουσιάσαμε και είπαμε τα αρχαία κάλαντα κρατώντας Ειρεσιώνες.
  2. Διαβάσαμε παραμύθια για την ελιά:

«Η ελιά και το καλάμι»

«Το λιτρουβιό του χωριού»

«Το παραμύθι της ελιάς».

41. Κάναμε αρκετά φύλλα εργασίας στα Μαθηματικά , τη Γλώσσα και νοητικά.

  

Αχ τιμημένη μας ελιά πόσα ωραία μάθαμε μαζί σου!!!!