ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ 2021-22 / Ο Πλούτος του τόπου μου (STEM)

Εργαστήρια Δραστηριοτήτων: ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ & ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ (STEM)

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ: «Ο πλούτος του τόπου μου (STEM)»

Θεματική: Δημιουργώ και καινοτομώ. Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία Υποθεματική: STEM/Eκπαιδευτική Ρομποτική
Δεξιότητες στόχευσης του εργαστηρίου
  1. Δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης: Ρομποτική-επιστημονική/υπολογιστική σκέψη, Δεξιότητες Μοντελισμού και προσομοίωσης, Πληροφορικός γραμματισμός, Ψηφιακός γραμματισμός, Τεχνολογικός γραμματισμός, Γραμματισμός στα Μέσα, Δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων,
  2. Δεξιότητες μάθησης του 21ου αιώνα : Κριτική σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα, Ψηφιακή επικοινωνία, Ψηφιακή συνεργασία, Ψηφιακή κριτική , Συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας.
  3. Δεξιότητες του νου: Ρουτίνες σκέψης, και αναστοχασμός, Επίλυση προβλημάτων, Κατασκευές, παιχνίδια, εφαρμογές.

1ο Εργαστήριο: Τι είναι ένα ρομπότ; (Προσέλκυση ενδιαφέροντος, αναπαραστάσεις)

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
Οι μαθητές/μαθήτριες στο τέλος του 1ου εργαστηρίου αναμένεται να :
  • διατυπώνουν ερωτήματα, τα οποία μπορούν να απαντηθούν μέσω της
    διερεύνησης δεδομένων
  • εξοικειωθούν με βασικές ενέργειες της διαδικασίας ανεύρεσης πηγών για ένα
    συγκεκριμένο σκοπό
  • συλλέγουν πληροφορίες
  • οργανώνουν τις γνώσεις τους γύρω από νέες έννοιες
Δραστηριότητες :
  1. Κινητικό παιχνίδι. Φοράμε στολές ρομπότ που έχουμε κατασκευάσει στην τάξη με κουτιά, κινούμαστε σε διάφορους ρυθμούς μιμούμενοι την κίνηση των ρομπότ. Ακούμε το τραγούδι «Ο Γάμος των ρομπότ» και χορεύουμε. https://www.youtube.com/watch?v=mENDSL3TBMg (Με τον Γιώργο Δημόπουλο και τα παιδιά του από την συλλογή “Μουσική από την καρδιά μας”).
  2. Εννοιολογικός χάρτης. Σε ομαδικό επίπεδο αποτιμώνται οι γνωστικές δυνατότητες και δυσκολίες των μαθητών σε σχέση με τα ρομπότ με τη δημιουργία εννοιολογικού χάρτη.
  3. Διερεύνηση για τα Ρομπότ. Αναζήτηση πληροφοριών από ειδικούς επιστήμονες μέσω ψηφιακής επικοινωνίας. https://blogs.sch.gr/14nipchalk/2021/12/09/2106/. Οι μαθητές του 14ου Νηπιαγωγείου Χαλκίδας ρωτάνε για τα ρομπότ τον Επίκουρο Καθηγητή του Πανεπιστημίου Κύπρου, Ευτύχιο Χριστοφόρου, ο οποίος μελετά και κατασκευάζει ρομπότ. Συμμετοχή σε podcast του Πανεπιστημίου Κύπρου με θέμα την Ρομποτική για την επίλυση αποριών σχετικών με τα ρομπότ (ηχητικά αρχεία). Ηλεκτρονική αλληλογραφία με τον καθηγητή Ρομποτικής του Πανεπιστημίου
  4. Αξιολόγηση/ Αναστοχασμός. Συζήτηση. Οργανώνουμε τις γνώσεις μας γύρω από τις νέες έννοιες. Ο καθηγητής και οι συνεργάτες του προτείνουν να φτιάξουμε στο Νηπιαγωγείο μας περίεργα, ευφάνταστα ρομπότ και να τους στείλουμε εικόνες για να εμπνευστούν! Αποδεχόμαστε την πρόκληση και είμαστε έτοιμοι για νέα ταξίδια Ρομποτικής!1

2ο Εργαστήριο: Ο πλούτος του τόπου μου και εκπαιδευτική ρομποτική

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
Οι μαθητές/μαθήτριες στο τέλος του 2ου εργαστηρίου αναμένεται να :
  • γνωρίσουν την πολιτιστική κληρονομιά του τόπου τους
  • αποκτήσουν τη συνήθεια της επιλογής εποχικών και τοπικών τροφίμων
  • συνδέουν την τήξη με την παροχή θερμότητας & την πήξη με την αποβολή θερμότητας, δηλαδή την ψύξη
  • χρησιμοποιούν ψηφιακά μέσα για την αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο και ψηφιακές δημιουργίες
  • συνεργάζονται μεταξύ τους και με την οικογένειά τους για την προετοιμασία του φαγητού
  • αναζητούν πληροφορίες από ειδικούς μέσω συνεντεύξεων
  • εκτιμούν τα τοπικά προϊόντα για τη γεύση τους, τη συμβολή τους στην τοπική οικονομία
  • κατανοήσουν τη σχέση της τροφής με τους φυσικούς πόρους του πλανήτη
  • παρουσιάζουν με ψηφιακά μέσα τα έργα τους

Δραστηριότητες :

  1. Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής της wro με θέμα «Ο πλούτος του τόπου μου». Διαβάζουμε την ανακοίνωση για το διαγωνισμό και αποφασίζουμε να γνωρίσουμε καλύτερα τον τόπο μας και να συμμετέχουμε.
  2. Περιβάλλον. Στο χάρτη της τάξης εντοπίζουμε το νησί μας και συζητάμε για τον τόπο μας και τα προϊόντα που παράγει σύμφωνα με τη γεωμορφολογία του εδάφους του.
  3. Φυσικές επιστήμες. Τήξη και πήξη. Αξιοποιούμε τις πρότερες γνώσεις των μαθητών/τριών για ένα τοπικό προϊόν, τα αποξηραμένα σύκα Εύβοιας και τα γνωρίζουμε καλύτερα μέσα από τις φυσικές επιστήμες. Φτιάχνουμε σοκολατάκια με αποξηραμένα σύκα, συνταγή που μας πρότεινε παππούς, παραγωγός σύκων. https://blogs.sch.gr/14nipchalk/2021/12/18/tixi-kai-pixi-me-sokolata/
  4. Συνεργασία με την οικογένεια. Ανεστραμμένη τάξη. Οι μαθητές/τριες με τη βοήθεια τον γονέων αναζητούν πληροφορίες στο διαδίκτυο για τα αποξηραμένα και τη διατροφική τους αξία, δημιουργούν υγιεινά πιάτα με βασικό συστατικό τα σύκα και τα παρουσιάζουν στην τάξη με ψηφιακά μέσα.
  5. Ψηφιακό Βιβλίο Συνταγών με Σύκα. Δημιουργούμε στην τάξη ένα ψηφιακό Βιβλίο με όλες τις συνταγές που πρότειναν οι μαθητές. https://blogs.sch.gr/14nipchalk/2022/03/21/vivlio-syntagon-me-syka/
  6. Αξιολόγηση/Αναστοχασμός. Συζήτηση. Οργανώνουμε τις γνώσεις μας γύρω από το θέμα διερεύνησης και αποφασίζουμε να δημιουργήσουμε και να καινοτομήσουμε. Με αφορμή την πρόκληση του καθηγητή Ρομποτικής του Πανεπιστημίου Κύπρου να κατασκευάσουμε ένα ευφάνταστο ρομπότ, αποφασίζουμε να δημιουργήσουμε ένα figbot, ένα ρομπότ που θα βοηθήσει τους καλλιεργητές συκιών της Εύβοιας στη συγκομιδή

3ο Εργαστήριο: Φτιάχνουμε ένα ρομπότ

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
Οι μαθητές/μαθήτριες στο τέλος του 3ου εργαστηρίου αναμένεται να :
  • διακρίνουν τις ανάγκες που οδηγούν στη δημιουργία ρομπότ
  • διερευνήσουν διαφορετικές μορφές των ρομπότ
  • υποστηρίζουν με τεκμήρια τις ιδέες τους για τα ρομπότ
  • εξηγούν τις ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα σε άνθρωπο, υπολογιστή και ρομπότ
  • αντιλαμβάνονται σημαντικές έννοιες μηχανικής, όπως η διαδικασία σχεδιασμού, η αποτελεσματικότητα και οι περιορισμοί (υλικοί, οικονομικοί, περιβαλλοντικοί, κ.α.) που επηρεάζουν την κάθε μηχανική λύση σε κάθε πραγματικό πρόβλημα
  • εκφράζουν τις ιδέες τους
  • συνεργάζονται στην ομάδα
  • επιλύουν προβλήματα μέσα από συζήτηση

Δραστηριότητες :

  1. Σχεδιασμός ρομπότ. Αρχικά σχεδιάζουμε το ρομπότ που πιστεύουμε ότι θα καλύψει τις ανάγκες των συκο παραγωγών. Απαντούμε στα ερωτήματα: Ποια ανάγκη θα καλύψει το ρομπότ; Θα κινείται ή όχι; Από τι υλικό θα είναι φτιαγμένο; Τι αισθητήρες θα έχει; Με τι ενέργεια θα λειτουργεί; Θα μας δείχνει κάτι σε οθόνη; Θα κάνει ήχους; Άλλες προτάσεις.
  2. Δημιουργία ρομπότ. Οι μαθητές/τριες συγκεντρώνουν άχρηστο υλικό από το σχολείο και το σπίτι για να το χρησιμοποιήσουν για την κατασκευή του ρομπότ. Χωρίζονται σε ομάδες για να κατασκευάσουν τα διάφορα μέρη του ρομπότ. Πειραματίζονται, συζητούν και εφαρμόζουν βασικές αρχές μηχανικής. Επιλύουν προβλήματα στις κατασκευαστικές επιλογές τους. Στο τέλος συναρμολογούν τα μέρη του ρομπότ.
  3. Αξιολόγηση. Αναστοχασμός. Οι μαθητές/τριες αξιολογούν την εργασία τους στην ομάδα, τον τρόπο που σκέφτηκαν και τις λύσεις που βρήκαν για την επίλυση των προβλημάτων που προέκυψαν κατά την κατασκευή. Δίνουν στο ρομπότ τους όνομα και το παρουσιάζουν με βίντεο στον καθηγητή ρομποτικής του Πανεπιστημίου Κύπρου για να αξιολογήσει την προσπάθεια τους. Επικοινωνία με τους υπεύθυνους του Πανεπιστημίου.  Κύπρου.https://blogs.sch.gr/14nipchalk/2022/02/04/o-fif-bot/
  4. Δημοσίευση της εργασίας των μαθητών/τριών από το Πανεπιστήμιο Κύπρου https://fb.watch/fbbUS30N0n/.png

4ο Εργαστήριο: Μαθαίνουμε για την αποξήρανση σύκων

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
Οι μαθητές/μαθήτριες στο τέλος του 4ου εργαστηρίου αναμένεται να :
  • αναζητούν πληροφορίες από ειδικούς μέσω συνεντεύξεων
  • σχεδιάζουν μια συνέντευξη
  • μάθουν για τη διαδικασία παραγωγής και αποξήρανσης σύκων
  • παρουσιάζουν τα έργα τους
  • συζητούν στην ομάδα και να εκφράζουν τις ιδέες τους

Δραστηριότητες :

  1. Συνέντευξη. Καλούμε στην τάξη μας έναν παραγωγό σύκων για να μας μιλήσει για την αποξήρανση τους. Πληροφορίες για την καλλιέργεια της συκιάς, τους καρπούς της, τους τρόπους που μπορούν να καταναλωθούν αλλά και τα θρεπτικά συστατικά που έχουν. Μαθαίνουμε ακόμα, τι σημαίνει η ονομασία ΠΟΠ (Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης) για ένα προϊόν και δοκιμάζουμε τα σύκα Κύμης που έχουν ταυτοποιηθεί με την ένδειξη αυτή. https://blogs.sch.gr/14nipchalk/2022/02/24/mathainoyme-gia-tin-apoxiransi-sykon/20220223 10474420220223 110252
  2. Παρουσίαση. Οι μαθητές παρουσίαζουν τον Fig bot στον φιλοξενούμενο τους και δέχονται συμβουλές για βελτίωση.
  3. Αξιολόγηση. Αναστοχασμός. Οργανώνουμε τις νέες γνώσεις  γύρω από το θέμα διερεύνησης. Με βάση τις νέες πληροφορίες αποφασίζουμε να σχεδιάσουμε και να κατασκευάσουμε τη μακέτα που θα χρησιμοποιήσουμε για τον Διαγωνισμό Ρομποτικής που θα συμμετέχουμε.

 

5ο Εργαστήριο: Κατασκευή μακέτας/Συμμετοχή σε διαγωνισμό ρομποτικής

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
Οι μαθητές/μαθήτριες στο τέλος του 5ου εργαστηρίου αναμένεται να :
  • συνεργάζονται για να εκφραστούν καλλιτεχνικά
  • συνεργάζονται στην ομάδα για ένα κοινό σκοπό
  • εκφράζουν τις ιδέες τους
  • παρουσιάζουν τα έργα τους
  • συμμετέχουν σε διαγωνισμό ρομποτικής

Δραστηριότητες :

  1. Κατασκευή μακέτας για συμμετοχή σε διαγωνισμό ρομποτικής
  2. Παρουσίαση σε διαγωνισμό

Εκπαιδευτική Δράση STEAM Νηπιαγωγείου, «Ο Πλούτος του τόπου μου»

Οι μαθητές και οι μαθήτριες παρουσίασαν μέσω ρομποτικής τα αποξηραμένα σύκα Εύβοιας και έλαβαν το Βραβείο της Βαθιάς Ενασχόλησης με τη Θεματική. Συγχαρητήρια στους μικρούς επιστήμονες, που μέσα από την ενασχόλησης τους με τη θεματική, προώθησαν το σύγχρονο πρόσωπο της εκπαίδευσης και αποτέλεσαν οι καλύτερες πρεσβευτές του τόπου τους. Η παρουσίαση στον παρακάτω σύνδεσμο.

https://blogs.sch.gr/14nipchalk/2022/05/10/ekpaideytiki-drasi-steam-nipiagogeioy-o-ploytos-toy-topoy-moy/

 

Διαδικτυακή παρουσίαση Ρομποτικής δράσης