14 Νηπιαγωγείο Αθηνών

'... με το λύχνο του άστρου στους ουρανούς εβγήκα ...'

cropped sxedio

μάρτης

Εικόνα3299

“Ήλιος κόκκινος ζεστός στάθηκε στην κάμαρά μου
Ξύπνησε όλη η πολιτεία κάτω απ’ τα παράθυρά μου”

Ήλιος κόκκινος ζεστός ξύπνησε την πολιτεία μας χθες, πρώτη μέρα του Μάρτη. Ένα μικρό πουλί κελάηδησε στο λευκό λουλούδι της αμυγδαλιάς, που σε πείσμα των δελτίων καιρού, επιμένει να ανθίζει πριν την ώρα της.

“Μάγεμα η φύσις κι όνειρο στην ομορφιά και χάρη” λέει ο ποιητής.

Η μαγεία είναι εξόριστη από το σχολειό μας, όχι όμως και το μαγικό. Μαγικό είναι για μας το θαυμαστό γέννημα της φαντασίας, το ποιητικό. Μάγεμα κι όνειρο ο πρώτος ήλιος του Μάρτη. Ο ήλιος που κυρίαρχος, έσπαγε πάντα τους φράχτες των συνόρων και ένωνε τους λαούς, έλληνες, αλβανούς, βούλγαρους, ρουμάνους, μολδαβούς… Ο ήλιος που έκλωθε τις ίδιες παραδόσεις στη λαϊκή συνείδηση.

Κόκκινη κλωστή, σαν τη φωτιά του ήλιου, δεμένη πλάι στη λευκή, την ομορφιά και την αγνότητα. ‘Μάρτης’: το κόκκινο και το λευκό χορεύουν πάνω στον αριστερό καρπό μας το χορό της άνοιξης, που εξευμενίζει το κακό.

Εικόνα3302

Μαρτιά, Μάρτινκα, Βερόρε, Μαρτενίτσα ή Μαρτιζόρ, όπως και αν τον ονόμαζαν οι λαοί, ίδιος είναι ο ‘μάρτης’, το έθιμο που θέλει να φοράμε μια κόκκινη και λευκή κλωστή στο χέρι, για να μη μας κάψει ο ήλιος ή για να φύγει κάθε κακό, προλήψεις δεμένες με μύθους και λαϊκή σοφία. Αυτή τη λαϊκή σοφία αγαπάμε στο νηπιαγωγείο μας, μια σοφία που έρχεται από παλιά για να μας ενώσει με όσους ζήσανε κάποτε εδώ.

Γι αυτό φορέσαμε και φέτος ‘μάρτη’. Κι όταν περάσει ο Μάρτης, θα κρεμάσουμε τους ‘μάρτες’ μας στα δέντρα της αυλής, για να τους πάρουν τα πουλιά και να χτίσουν τις φωλιές τους.

Καλή άνοιξη!

Σημειώσεις:

1ο παράθεμα: από το τραγούδι σε στίχους και μουσική του Διονύση Σαββόπουλου: “Ήλιε, ήλιε αρχηγέ” (για να ακούστε το τραγούδι πατήστε εδώ).

2ο παράθεμα: από το β΄σχεδίασμα των ‘Ελεύθερων πολιορκημένων’ του Διονυσίου Σολωμού (όλο το έργο εδώ).

Σύνδεσμοι:

Πολύ καλά αφιερώματα στην ιστορία του εθίμου από την ‘εκπαιδευτική κλίμακα’ και το ‘σαν σήμερα‘.

οι γρίφοι του Αλέξη

Μετά τη χθεσινή πρώτη γνωριμία με τον Αλέξη Ακριθάκη, τα παιδιά έμειναν να αναρωτιούνται ποιος είναι και πώς μπήκε στην αίθουσά μας. Αποφασίσαμε λοιπόν να ψάξουμε καλύτερα τη βαλίτσα, μήπως βρούμε κάτι που θα μας βοηθήσει να απαντήσουμε στα ερωτήματά μας.

Εικόνα3265

Και να, μέσα στη βαλίτσα βρήκαμε κρυμμένο ένα δεύτερο γράμμα που έγραφε:

“Αγαπημένα μου παιδιά. Σας έχω φέρει ακόμη κάτι, αλλά για να το βρείτε πρέπει να λύσετε τρεις γρίφους.

ΓΡΙΦΟΣ 1ος

Όχι μεγάλο, ούτε μικρό
από ένα ξύλο είναι φτιαχτό
Πολλά τετράγωνα έχει γραμμένα
Εξήντα τέσσερα συγκεκριμένα
Τι είναι;

Εκεί σας έχω αφήσει κάτι! Τα λέμε σε λίγο
Αλέξης”

Εικόνα3264

Τα παιδιά έλυσαν τον 1ο γρίφο και βρήκαν κάτω από τη σκακιέρα ένα κομμάτι ενός παλιού χάρτη (ζωγράφισα το χάρτη αυτό ειδικά για το πρόγραμμα και είναι η κάτοψη της αίθουσάς μας). Πίσω από το χάρτη έγραφε:

“ΓΡΙΦΟΣ 2ος

Είναι μικρό και στρογγυλό
Ύφασμα έχει πιο μαλακό
Ανοίγει, κλείνει σαν το κουτί
Μοιάζει καπέλο, ποιος θα το βρει;

Καλή επιτυχία! Αλέξης”

Εικόνα3266

Τα παιδιά έλυσαν και το 2ο γρίφο και βρήκαν κάτω από ένα διακοσμητικό κουτί σε σχήμα καπέλου, το δεύτερο κομμάτι που χάρτη. Πίσω από 2ο κομμάτι έγραφε:

“ΓΡΙΦΟΣ 3ος και τελευταίος!

Είναι μεγάλο, πολύ σκληρό
λευκό σαν χιόνι και παγερό
Δυο μέτρα μπόι, δυο πόρτες έχει
όχι, δεν τρώει και ούτε τρέχει

Αν λύσετε και τον 3ο γρίφο, θα βρείτε το 3ο κομμάτι του χάρτη, βάσει του οποίου θα βρείτε αυτό που σας άφησα.
Αλέξης”

Εικόνα3267

Λύνοντας και τον 3ο γρίφο τα παιδιά βρήκαν μέσα στο ψυγείο μας το 3ο κομμάτι του χάρτη. Ένωσαν τα 3 κομμάτια και ακολουθώντας τα σημάδια, βρήκαν έναν εξωτερικό σκληρό δίσκο, κάτω από τον καναπέ μας.
Ο σκληρός δίσκος είχε ένα αρχείο με όλα τα έργα του Ακριθάκη. Αλλά αυτά θα τα περιγράψουμε σε ένα επόμενο άρθρο.

Σημείωση:

Τα παιδιά αναρωτιούνται ακόμη εάν πράγματι υπάρχει ο Δράκος που είναι ζωγραφισμένος στο χάρτη, και εάν υπάρχει πού είναι κρυμμένος – βάσει του χάρτη θα ήταν κάπου κοντά στο κόκκινο χαλί μας.

ένα ταξίδι με τη βαλίτσα του Αλέξη

Κάπου στην αίθουσα έχει τοποθετηθεί μια βαλίτσα. Πέφτοντας επάνω της, αρχίζω να αφηγούμαι την ακόλουθη ιστορία που γράφτηκε ειδικά για το πρόγραμμα.

Εικόνα3259Εικόνα3262

Η ιστορία μιας βαλίτσας:

Μια όμορφη βροχερή ημέρα, περπατούσα αμέριμνη στο δρόμο και … μπαμ (!), έπεσα πάνω σε μια βαλίτσα.
Πώς βρέθηκε εδώ αυτή η βαλίτσα;
Ποιος την άφησε;SAM_4048
Γιατί την ετοίμασε;
Τι ήθελε να κάνει;
Τι βάζουμε σε μια βαλίτσα;
Γιατί (και από τι) θέλουμε να φύγουμε;
Γιατί θέλουμε να ταξιδέψουμε;
Πού θέλουμε να πάμε;
Τι αναζητάμε;
Πού θα θέλατε να πάμε με αυτή τη βαλίτσα;SAM_4052
Αν βρίσκατε μία βαλίτσα τι θα κάνατε;
Να την ανοίξουμε;
Υποθέστε τι έχει μέσα και αιτιολογήστε γιατί.
Τι δεν θα μπορούσε να έχει μέσα;
Εσείς τι θα θέλατε να έχει;

Κάποτε λοιπόν ζούσε ένας ζωγράφος που αγαπούσε πολύ τις βαλίτσες. Έφτιαχνε βαλίτσες από ό,τι έβρισκε: ξύλα, χαρτόνια, υφάσματα και λαμαρίνες. Βαλίτσες μονόχρωμες και πολύχρωμες, ζωγραφισμένες ή κατασκευασμένες, μεγάλες ή μικρές.
Γιατί λέτε να έφτιαχνε βαλίτσες;
Τι χαρακτήρα θα είχε αυτός ο ζωγράφος; Τι θα του άρεσε να κάνει; Τι θέλει να μας πει μέσα από το θέμα που επέλεξε;
Μα τι βλέπω! Εδώ έχει ένα γράμμα (στη θέση όπου γράφουμε το όνομα του ιδιοκτήτη, έχει ένα διπλωμένο γράμμα – το διαβάζω).SAM_4049
“Αγαπημένα μου παιδιά. Άκουσα ότι κι εσείς αγαπάτε τις βαλίτσες και τα ταξίδια, όπως εγώ. Για αυτό αποφάσισα να σας αφήσω αυτή τη βαλίτσα. Ό,τι έχει μέσα είναι τα δικά μου δώρα για εσάς που με μάθατε πώς να ζωγραφίζω. Με όλη μου την αγάπη. Αλέξης Ακριθάκης”
Τι λέτε λοιπόν να έχει η βαλίτσα;
Να την ανοίξουμε;
Ανοίγουμε τη βαλίτσα. Μέσα έχει 24 βαλίτσες από χοντρό ανακυκλωμένο χαρτόνι χαρτοκιβωτίων.
Μα ποιος είναι ο Αλέξης;SAM_4053
Τον γνωρίζει κάποιος από εσάς;
Πώς και πότε μπήκε στην αίθουσά μας;
Λέτε να είναι αληθινός ή φανταστικός;

 

Παρατήρηση, ανάλυση των έργων

Δείχνοντας ένα πάουερ πόιντ με τις βαλίτσες του Ακριθάκη, σταματάω στα έργα, προτρέπω τα παιδιά να τα παρατηρήσουν, να τα περιγράψουν, να πουν τι νιώθουν, με τι θα μπορούσαν να τα παρομοιάσουν, να τα κρίνουν λέγοντας τι τους αρέσει και τι όχι και γιατί.
Στο τέλος τους ζητάω να πουν ποια είναι η αγαπημένη τους βαλίτσα και να αιτιολογήσουν γιατί την επιλέγουν.

SAM_4047

Ατομική δημιουργία / έκφραση

Μετά την παρατήρηση και συζήτηση πάνω στα έργα, προτείνω στα παιδιά να δημιουργήσουν τη βαλίτσα τους, με όποιο υλικό και τρόπο επιλέξουν (ζωγραφική ή κατασκευή ή μικτή τεχνική), εμπνευσμένοι από το έργο του δημιουργού που τους αρέσει περισσότερο.

5.jpg
(αυτή είναι η βαλίτσα μας: μέσα έχει μείνει η κατάσταση που καταγράψαμε
με πράγματα που υπέθεταν τα παιδιά ότι έχει η βαλίτσα
και το γράμμα του Ακριθάκη)

 

γνωριμία και δημιουργικός διάλογος με το έργο του ζωγράφου Αλέξη Ακριθάκη

28 esg1abc6a

“Χρειάστηκε να γεράσω για να μάθω να ζωγραφίζω σαν παιδί.”
Joan Miró, 1893-1983, Ισπανός ζωγράφος

Εάν ισχύει αυτό που έγραψε ο Μιρό και θα ασπάζονταν οι περισσότεροι από τους μεγάλους ζωγράφους, εάν τα παιδιά είναι φύσει καλλιτέχνες, τότε ποιος ο λόγος να κάνουμε οποιοδήποτε πρόγραμμα αισθητικής αγωγής στα παιδιά;
Συμφωνώντας με τον Μιρό ο Πικάσσο θα πει “κάθε παιδί είναι καλλιτέχνης” για να προσθέσει όμως αμέσως μετά, “το θέμα είναι πώς θα παραμείνει καλλιτέχνης μεγαλώνοντας”. Με τη ρήση του αυτή ο Πικάσσο αρθρώνει το βασικό σκοπό της Αισθητικής αγωγής στο Νηπιαγωγείο: να ενισχύσει και να αναπτύξει, να δώσει νέα ερεθίσματα και να απελευθερώσει τη δημιουργική ικανότητα που έχουν τα νήπια.

Στα πλαίσια αυτού του σκοπού, αυτές τις ημέρες δουλεύουμε στο νηπιαγωγείο μας  ένα δικό μας Σχέδιο Εργασίας για τον ζωγράφο Αλέξη Ακριθάκη.

5 alexis-akrithakis-Untitled1966-67

Γιατί ο Ακριθάκης

Ο ζωγράφος Αλέξης Ακριθάκης είναι ένας από τους σημαντικότερους έλληνες ζωγράφους του εικοστού αιώνα. Έργα του φιλοξενούνται στην εθνική πινακοθήκη αλλά και σε πολλά μουσεία και πινακοθήκες παγκοσμίως. Είναι σημαντικό λοιπόν για τα νήπια, να έρθουν σε επαφή με το έργο ενός σπουδαίου δημιουργού.

19 akrithakis_alexis-baum~OM942300~10678_20120530_May2012_677-736389

Το έργο του Ακριθάκη διακρίνεται από μία μαγική αφηγηματικότητα και μία παιδική γραφή. Τα στοιχεία αυτά το καθιστούν εύκολα προσεγγίσιμο από τα παιδιά, αφού η προσωπική του εικαστική γλώσσα τους είναι προσφιλής.

31 122869

Τα έργα του είναι αφηγηματικά και συμβολικά. Αντικατοπτρίζουν την ιδέα της ένωσης της τέχνης με τη ζωή. Τα παιδιά μπορούν να ‘διαβάσουν’ την ιστορία που αφηγείται, να αναγνωρίσουν και να αποκωδικοποιήσουν τα σύμβολα (πχ. βαλίτσα), να γνωρίσουν τη σχέση τέχνης και ζωής, να νιώσουν την τέχνη ως κομμάτι της ζωής τους.

50 ceb1cebacf81ceb9ceb8ceb1cebaceb7cf83

Στα επόμενα άρθρα θα παρουσιάσω κάποιες από τις δραστηριότητες του Σχεδίου Εργασίας που δουλεύουμε. Όλο το σχέδιο μπορείτε να το βρείτε αναρτημένο στην προσωπική μου σελίδα, εδώ .

Σύνδεσμοι:

Για το βιογραφικό του Ακριθάκη από την Εθνική Πινακοθήκη, εδώ.

Δείτε ακόμη ένα πολύ καλό αφιέρωμα του Γιώργου Νομικού στο ‘artic’, εδώ.

μικρός πρίγκιπας από χαρτόνι

SAM_4042

Διαβάζοντας τον μικρό πρίγκιπα, αποφασίσαμε να φτιάξουμε τους δικούς μας ήρωες, ανακυκλώνοντας και δημιουργώντας πάνω σε παλιές χαρτόκουτες.SAM_4038

Κάθε παιδί έφτιαξε το δικό του αεροπλάνο του Αντουάν:

Αλλά και το δικό του δέντρο Μπαομπάμπ με μεγάλες ρίζες.

 

Και φυσικά έφτιαξε το δικό του Μικρό Πρίγκιπα αλλά και το προβατάκι του:

SAM_4039

Τέλος, συγκεντρώσαμε κουτιά ζαχαροπλαστείου (οι γονείς βοήθησαν σε αυτό, όπως και σε όσα κάνουμε στοσχολείο μας) και με αυτά κάθε παιδί έφτιαξε τον πλανήτη του πρίγκιπα, στονοποίο έβαλε τους ήρωές του, για να τους πάρει μαζί του στο σπίτι του και να τοσυντροφεύουν κάθε μέρα.

SAM_4040

 

Εικόνα3251

Εικόνα3252

Εικόνα3254

νέα γωνιά: ντάμα

SAM_4060

Φέτος για πρώτη φορά φτιάξαμε και μία γωνιά με το παιχνίδι Ντάμα. Είναι παιχνίδι στρατηγικής, όπως και το σκάκι, αλλά πιο εύκολο, γιατί κάθε πιόνι έχει ισότιμη αξία και κάνει τις ίδιες κινήσεις. Το παιχνίδι έρχεται από τα αρχαία χρόνια και λόγω της διασποράς του, παίζεται με πολλούς τρόπους. Εμείς έχουμε ως κανόνα, κάθε πιόνι να προχωράει διαγώνια (τα μαύρα πιόνια τοποθετούνται σε μαύρα τετράγωνα και τα άσπρα σε άσπρα) και να τρώει ευθεία (περνώντας πάνω από το αντίπαλο πιόνι το οποίο και ‘καταπίνει’).

images

Η ντάμα είναι στημένη όλη την ημέρα στη γωνιά της και όποια παιδιά θέλουν παίζουν, είτε κατά τη διάρκεια των ελεύθερων δραστηριοτήτων, είτε σε ‘νεκρούς χρόνους’, όπως για παράδειγμα, αφού έχουν φάει και μέχρι να τελειώσουν το φαγητό τους τα άλλα παιδιά.

DSC07482

Το πολύ καλό με τη ντάμα είναι ότι μπορεί να κατασκευαστεί πολύ εύκολα με διάφορα υλικά (χαρτόνια, πέτρες, καπάκια), όπως βλέπουμε και στις εικόνες.

Καλό παιχνίδι λοιπόν!

Σύνδεσμος:

Μάθετε περισσότερα για τη ντάμα εδώ.

ο μικρός πρίγκιπας

Αυτή την περίοδο αρχίσαμε να διαβάζουμε σε συνέχειες την ιστορία του ‘μικρού πρίγκιπα’.le_petit_prince

Ο Μικρός Πρίγκιπας είναι βιβλίο του Γάλλου συγγραφέα Αντουάν ντε Σαιντ Εξυπερύ. Η ιστορία του βιβλίου είναι η ακόλουθη: ο αφηγητής  (ο ίδιος ο Αντουάν) πέφτει με το αεροπλάνο του -που έχει πάθει βλάβη- στην έρημο. Εκεί συναντά ένα ασυνήθιστο παιδί (το μικρό πρίγκιπα), γνωρίζονται και γίνονται φίλοι. Ο μικρός πρίγκιπας διηγείται στον Αντουάν το ταξίδι του στους πλανήτες και τους ανθρώπους που συνάντησε εκεί και του περιγράφει τον πλανήτη του, τα μπαομπάμπ και το μικρό του λουλούδι.

image001Τα ακόλουθα λόγια της αλεπούς προς το μικρό πρίγκιπα είναι χαρακτηριστικά της γλυκύτητας και της ομορφιάς του βιβλίου:

“Είσαι υπεύθυνος για πάντα, γι’ αυτό που έχεις εξημερώσει.”

“Ο χρόνος που πέρασες με το τριαντάφυλλό σου είναι αυτό που το κάνει ξεχωριστό για σένα.”

getphoto.php

Το έργο είναι δημοφιλές και κυκλοφορεί σε πολλές εκδόσεις (Πατάκης, Ψυχογιός, Ζαχαρόπουλος). Εγώ το γνώρισα από τις εκδόσεις Ηριδανός, με Πρόλογο και Μετάφραση του Στρατή Τσίρκα. Στη συγκεκριμένη έκδοση αναφέρονται τα ακόλουθα:

“Γραμμένο το 1940, στις Η.Π.Α. όπου είχε καταφύγει ο Αντουάν ντε Σαιντ-Εξυπερύ όταν κατάρρευσε η Γαλλία, το μικρό αυτό αριστούργημα πρωτοεκδόθηκε γαλλικά στη Νέα Υόρκη κι αμέσως ακολούθησε η μετάφραση του στ’ αγγλικά. Κι ενώ διαρκούσε ακόμη ο δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος, αλλεπάλληλες εκδόσεις του “Μικρού πρίγκιπα” κυκλοφορούσαν γαλλικά στην Ελβετία, τη Λατινική Αμερική, τη Β. Αφρική και το Λίβανο, αλλά και μεταφράσεις του σε πολλές γλώσσες. Ένα χρόνο αργότερα, την 31 Ιουλίου 1944, παραμονή ακριβώς της απελευθέρωσης της Γαλλίας, ο Σαιντ-Εξυπερύ, που εκτελούσε την έννατη πολεμική του αποστολή, ξέρει καλά, ενώ εξαφανίζεται με το αεροπλάνο του στ’ ανοιχτά της Κορσικής, κυνηγώντας γερμανικά καταδιωχτικά, πως ο μικρός του πρίγκηπας έγινε ήδη ένα σύμβολο, ένα φωτεινό σημείο. Έγινε ένα αστέρι συναντίληψης κι επικοινωνίας, όλων εκείνων, που πάνω από τον όλεθρο του πολέμου και τις χιτλερικές θηριωδίες, δεν έπαψαν να μένουν πιστοί στις αξίες του ανθρώπου, στο απαραβίαστο του εσωτερικού του κόσμου, στο δικαίωμα του ν’ αγωνίζεται για να δώσει ένα νόημα στη ζωή, και για την ευτυχία του.”

elephantΑκολούθως μπορείτε να δείτε ένα ανιμέισον του μικρού πρίγκιπα, που είχε προβληθεί από την τηλεόραση της βουλής.

https://www.youtube.com/watch?v=icIrzbxADys

Πηγές / Σύνδεσμοι:

Ανάλυση του έργου εδώ

Πληροφορίες Βικιπαίδεια

Θεατρική Παράσταση:

Το βιβλίο έχει διασκευαστεί σε θεατρικό έργο και έχει ανέβει σε διάφορες παραστάσεις. Φέτος βρήκαμε μία παράσταση – για πληροφορίες  εδώ και εδώ.

3372021773886714

με τη νέα χρονιά στήσαμε το σκάκι μας

SAM_4035

Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, με την είσοδο της νέας χρονιάς, δημιουργήσαμε τη γωνιά για το σκάκι.SAM_4034

Περιγράψαμε και καταγράψαμε τις ιδιότητες από κάθε πιόνι και τους  κανόνες του παιχνιδιού. Στη συνέχεια φτιάξαμε έναν πίνακα διπλής εισόδου στον οποίο, κάθε φορά που παίζει ένα παιδί, προσθέτει έναν κύκλο στην οριζόντια γραμμή του ονόματός του.

SAM_4036

Η γωνία με το σκάκι έγινε ήδη από τις πιο αγαπημένες των παιδιών. Μάλιστα σε κάθε παιχνίδι υπάρχουν και θεατές (ενίοτε και βοηθοί) και έτσι τα παιδιά γίνονται  δάσκαλοι και μαθητές της ίδιας της ομάδας τους.

SAM_4037Σύνδεσμοι:

Για τους κακόνες του σκακιού μπορείτε να μπείτε εδώ

για την Ελληνική Σκακιστική Ομοσπονδία εδώ

και για την ιστορία και την περιγραφή του παιχνιδιού εδώ

φιγούρες για θέατρο σκιών

Η παράσταση του Εγωιστή Γίγαντα άρχιζε με θέατρο σκιών που το έπαιζαν τα  παιδιά. Τα ίδια έφτιαξαν και τις δικές τους φιγούρες από χαρτόνι για το θέατρο.

Τρεις από αυτές είναι οι ακόλουθες:

ο άνεμος

Εικόνα3257
ένα δένδρο και ένα παιδί

Εικόνα3258

SAM_4045

ο εγωιστής γίγαντας

tumblr_lpcw4u3xyy1qm2ju0o1_500Φέτος για τα Χριστούγεννα ανεβάσαμε την παράσταση “Ο Εγωιστής Γίγαντας” πάνω στο γνωστό παραμύθι του Όσκαρ Ουάιλντ.

Το παραμύθι διασκευάστηκε για να αποφευχθούν οι μεταφυσικές παραδοχές του. Έτσι στο δικό μας μύθο, το παιδί που μπαίνει στον κήπο, είναι ένα παιδί που ήταν απομονωμένο από την ομάδα των συνομηλίκων.

Επίσης επιλέξαμε ο μύθος να τελειώνει με την αλλαγή του χαρακτήρα του γίγαντα και όχι με το φυσικό του τέλος, γιατί ο θάνατος είναι μία δύσκολη συναισθηματικά και νοητικά έννοια, η οποία θέλει ιδιαίτερη δουλειά για να προσεγγιστεί στο νηπιαγωγείο.

cbbd466a6e24a2e3a7b04667ca34e0cc

Ειδικά για την παράσταση γράφτηκαν στίχοι, πάνω σε μουσική του Μάνου Χατζιδάκι.  Ένα δείγμα των στίχων είναι το ακόλουθο:

Μπήκανε τότε τα παιδιά στον έρημο τον κήπο
κι όλοι μαζί γκρεμίσανε του γίγαντα τον τοίχο
Η πινακίδα έγραφε ‘ο κήπος των θαυμάτων’
των ξένων, των ανήμπορων κι όλων των αδυνάτων

Εδώ τελειώνει ο μύθος μας, δεν ξέρω αν είναι αλήθεια
ζήσανε όλοι τους καλά που λεν τα παραμύθια
κι έμεινα μόνος να γυρνώ στου κόσμου την αρένα
τα τείχη που χωρίζουνε, να ρίχνω ένα ένα

(στίχοι: Μ.Π.)

κατάλογος

Όποια/ος συνάδελφος επιθυμεί να έχει πρόσβαση στη διασκευή και τους στίχους, είναι αναρτημένα στην προσωπική μου σελίδα, εδώ.

Σύνδεσμοι:

Ενδεικτικές Εκδόσεις: 1, 2, 3, 4

Το παραμύθι εκδόθηκε για πρώτη φορά στη συλλογή “Ο Ευτυχισμένος Πρίγκιπας και άλλοι μύθοι” (The Happy Prince and Other Tales). Περισσότερα στοιχεία για τη συλλογή μπορείτε να βρείτε εδώ

Σημείωση:

Οι ζωγραφιές που συνοδεύουν το άρθρο μας είναι της αγαπημένης μας εικονογράφου Lisbeth Zwerger, από μία παλιά έκδοση (1984) του παραμυθιού των εκδόσεων Άμμος, που δυστυχώς είναι εξαντλημένη.

Σχετικό άρθρο:

Ο εγωιστής γίγαντας, του Όσκαρ Ουάιλντ

οδηγίες για τη γρίπη

Αγαπητοί γονείς

Στη σελίδα του ΚΕΕΛΠΝΟ μπορείτε να βρείτε οδηγίες για την εποχική γρίπη και το κρυολόγημα. Για να μπείτε στη σελίδα πατήστε εδώ

h1n1_afisa02

οδηγίες σχετικά με τον ιό ebola

Αγαπητοί γονείς

Για την ενημέρωσή σας, αναρτούμε εδώ οδηγίες σχετικά με τον ιό ebola.

κάθε χρονιά φτιάχνουμε μαζί τον κόσμο μας

Αγαπητοί μου μικροί και μεγάλοι φίλοι. Δυστυχώς για τις δύο επόμενες χρονιές δε θα έχω το χρόνο να γράφω στη σελίδα μας. Η αιτία είναι ότι άρχισα ένα μεταπτυχιακό (ΤΠΕ στην Εκπαίδευση).
Τα παιδιά μας είναι όπως πάντα καταπληκτικά. Ζωγραφίζουν, κατασκευάζουν, δημιουργούν, παίζουν, έχουν απορίες, παρατηρούν, αναζητούν, τραγουδάνε, μιλάνε, γελάνε.
Είναι κρίμα που δε θα προλαβαίνω να αναρτήσω τα έργα τους, τις συζητήσεις, τα δρώμενα μας. Καμιά χρονιά δεν είναι ίδια με την προηγούμενη. Η διαφορά του ανθρώπινου δυναμικού είναι το στοιχείο που κάνει τόσο ενδιαφέρουσα τη δουλειά μας. Ποτέ δεν είναι ίδια. Κάθε χρονιά γνωρίζουμε ένα νέο κόσμο, κάθε χρονιά φτιάχνουμε μαζί τον κόσμο μας.

Ελπίζω λοιπόν να οργανώσω λίγο καλύτερα το χρόνο μου, για να επικοινωνούμε και πάλι.

Μέχρι τότε. καλή συνέχεια.
Μ.Π.

σαγιονάρα

Φτιάξτε τις σαγιονάρες σας. Μια έξυπνη ιδέα που την πήρα από τη σελίδα: activityvillage.co.uk/flip_flops_craft.htm

Μπορείτε να φτιάξετε τις σαγιονάρες σας με χαρτόνι από κάποια συσκευασία τροφίμου ή οποιουδήποτε άλλου προϊόντος. Τα χαρτόνια αυτά είναι πιο χοντρά και πιο ανθεκτικά από τα κανσόν του εμπορίου. Έτσι θα έχετε πιο γερές σαγιονάρες και θα κάνετε και ανακύκλωση.


Υλικά:
Χαρτόνι, ύφασμα, υφασμάτινη κορδέλα, χρώματα, δυνατή κόλλα, ψαλίδι, διάφορα υλικά για διακόσμηση.

Τρόπος κατασκευής:
Παίρνουμε ένα χαρτόνι και το τοποθετούμε στο πάτωμα. Βάζουμε επάνω την κάθε πατούσα μας και ζωγραφίζουμε το περίγραμμα.
Ενώ έχουμε την πατούσα στο χαρτόνι, βάζουμε τρία σημάδια: Ένα μεταξύ του μεγάλου και του δεύτερου δαχτύλου μας, και δύο σημάδια δεξιά και αριστερά από την πατούσα, περίπου εκεί που αρχίζει η φτέρνα (βλέπε εικόνα). Είναι τα σημεία από οποία θα περνάει η κορδέλα.

Κόβουμε το κάθε περίγραμμα, λίγο μεγαλύτερο από το αποτύπωμα που ζωγραφίσαμε. Αν έχουμε χρησιμοποιήσει χαρτόνι ανακύκλωσης και έχει τη φίρμα του προϊόντος τυπωμένη από τη μία πλευρά, κολλάμε δύο χαρτόνια μεταξύ τους έτσι ώστε η τυπωμένη πλευρά να μείνει εσωτερικά.Ανοίγουμε τρύπες στα τρία σημεία που μαρκάραμε.
Ζωγραφίζουμε τα χαρτόνια, αφήνοντας ελεύθερη τη φαντασία μας. Μερικές ιδέες: Λουλούδια, έντομα, ψάρια, πουλιά, σύννεφα, ήλιοι, φεγγάρια, αστέρια, ομπρέλες, καράβια, αφηρημένα σχέδια, ρίγες, καρό, γραμμές ή σχήματα – μονόχρωμα, δίχρωμα, τρίχρωμα, πολύχρωμα.

Αντί για ζωγραφική μπορούμε να κολλήσουμε ύφασμα επάνω στο χαρτόνι και μάλιστα μπορούμε να βάλουμε ενδιάμεσα λίγο βαμβάκι για να είναι οι σαγιονάρες μας πιο μαλακές.
Παίρνουμε τις κορδέλες μας και τις περνάμε από τις τρύπες που ανοίξαμε, δοκιμάζοντας ταυτόχρονα τις σαγιονάρες, για να μετρήσουμε το μήκος της κορδέλας έτσι ώστε να αγκαλιάζει το κουντεπιέ (να μην είναι ούτε στενή, ούτε φαρδιά).

Κόβουμε τις κορδέλες έτσι ώστε να περισσεύει από κάτω ένα τμήμα τριών εκατοστών. Αυτό το περίσσευμα το κολλάμε στην κάτω πλευρά, δηλαδή στη ‘σόλα’ της σαγιονάρας, με γερή κόλλα. Μπορούμε να κολλήσουμε κι ένα συμπληρωματικό κομμάτι χαρτόνι πάνω από τις κορδέλες για να μην ξεκολλήσουν εύκολα.
Αν θέλουμε διακοσμούμε τις κορδέλες με χάντρες ή σχέδια που φτιάχνουμε από χαρτόνι. Επίσης, για να φοράμε τις σαγιονάρες πιο εύκολα, μπορούμε να ενώσουμε τα δύο κομμάτια κορδέλας στο σημείο που μπαίνουν τα δάχτυλα με ένα σελοτέιπ ή να τα κυκλώσουμε με ένα τρίτο κομμάτι κορδέλας ή και κλωστές.
Οι σαγιονάρες μας είναι έτοιμες.

Προσοχή στα νερά! Οι σαγιονάρες μας είναι αποκλειστικά και μόνο εσωτερικού χώρου και μισούν την υγρασία και την ταλαιπωρία. Θα μου πείτε, τι τις θέλω τις σαγιονάρες εάν δεν τις φοράω στη θάλασσα; Ε, είπαμε πως θα φτιάξουμε σαγιονάρες αλλά δεν θα πάρουμε και τη δουλειά του υποδηματοποιού!

Ερώτηση: Γιατί οι σαγιονάρες μας μισούν το νερό και την ταλαιπωρία; Τι θα συμβεί εάν τις βρέξουμε ή περπατήσουμε με αυτές πάνω σε χώματα και πέτρες; Πόσο μας προστατεύουν από κομμάτια γυαλιού ή καρφιά που μπορεί να υπάρχουν στο έδαφος;

σαγιονάρα: (ετυμολογία: από την ιαπωνική λέξη σαγιονάρα – sayonara, που σημαίνει αντίο) ανοιχτό καλοκαιρινό παπούτσι με επίπεδη σόλα και λουράκι σε σχήμα Υ ανάμεσα στα δάχτυλα.

depositphotos

το χαμένο ον

«Κάποιες φορές ακόμη σκέφτομαι εκείνο το χαμένο ον. Ειδικά τις στιγμές που ανεπαίσθητα αντιλαμβάνομαι πλάι μου κάτι που δεν ταιριάζει με το περιβάλλον. Ξέρετε, κάτι κάπως περίεργο, θλιμμένο, χαμένο. Τις τελευταίες μέρες βλέπω όλο και λιγότερα τέτοια όντα. Ίσως να μην υπάρχουν πλέον χαμένα όντα. Ή ίσως, ίσως να έχω πάψει να τα προσέχω, όντας πολύ απασχολημένος κάνοντας άλλα πράγματα υποθέτω!»

Έτσι τελειώνει το καταπληκτικό ανιμέισον «Το χαμένο πράγμα / ον», που θυμίζει το Μπραζίλ, αλλά και τον πίνακα του Κλέε «Έξω ο κόσμος είναι πολύχρωμος» (ή κάπως έτσι). Δυστυχώς δεν το βρήκα με ελληνικούς υπότιτλους, όμως εσείς παιδιά μπορείτε να καταλάβετε την υπόθεση από τις κινήσεις και τις εκφράσεις των ηρώων.

Ο πρωταγωνιστής, ένα αγόρι, βρίσκει στην παραλία ένα ‘χαμένο ον’. Ρωτάει όποιον συναντάει, αλλά κανένας δεν το ξέρει ούτε ξέρει τι είναι. Πηγαίνει στο φίλο του τον επιστήμονα αλλά ούτε κι εκείνος μπορεί να τον βοηθήσει. Παίρνει λοιπόν το ον στο σπίτι του αλλά οι γονείς του αρνούνται να το φιλοξενήσουν. Καταλήγει στο γραφείο ευρέσεως χαμένων πραγμάτων (εδώ είναι το σκηνικό τελείως Μπραζίλ) όπου του δίνουν να συμπληρώσει ένα πακέτο από χαρτιά. Για καλή του τύχη ο καθαριστής του χώρου τον πληροφορεί ότι υπάρχει και ένας άλλος κόσμος, η ουτοπία. Το αγόρι βρίσκει την ουτοπία, έναν κόσμο όμορφο και πολύχρωμο, αφήνει εκεί το χαμένο ον, και επιστρέφει στην μουντή και γκρίζα καθημερινότητά του.

«The Lost Thing», 2010, by Shaun Tan & Andrew Ruhemann, Passion Pictures & Screen Australia
OSCAR winner – best short animated film at the 83rd Academy Awards

Δείτε το κείμενο των ελληνικών υπότιτλων εδώ (lexilogia.gr).

Σύνδεσμοι:

http://www.shauntan.net/film1.html

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_civ_1_02/02/2011_430974

Σελίδα 3 από 12

Υποστηριζόμενο από blogs.sch.gr & Θέμα βασισμένο στο Lovecraft από τον Anders Norén

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση