14ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών  "Δημήτρης Πικιώνης"

Το σχολικό μας ιστολόγιο! Χώρος ενημέρωσης και δημιουργίας…

Εισήγηση διευθύντριας για την προσωνυμία

Μαΐ 201227

Όταν διορίσθηκα διευθύντρια στο 14ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών αντιλήφθηκα αμέσως – μεταξύ των εκπαιδευτικών και των γονέων – μια ατμόσφαιρα αίσθησης ιστορικής και πολιτιστικής κληρονομιάς του κτιριακού συγκροτήματος του σχολείου. Όλοι αποκαλούσαν το σχολείο με το όνομα «Σχολείο του Πικιώνη», ακόμη και μικροί μαθητές που δεν είχαν ιδέα περί τίνος επρόκειτο. Η τμηματική ανάπτυξη του κτιριακού συγκροτήματος πάνω στο Λυκαβηττό, ακουλουθώντας την κλίση του λόφου, το εξαιρετικό φυσικό περιβάλλον μέσα στα πεύκα με θέα την Αθήνα, ο ιδιαίτερος υπαίθριος χώρος για κάθε αίθουσα σε κλιμακωτά επίπεδα, όλα αυτά πρόδιδαν μια διαφορετική οικοδομική σύλληψη, καλλιτεχνική, με σεβασμό στο περιβάλλον και πολύ διαφορετική με ό,τι έχουμε συνηθίσει για σχολικά συγκροτήματα.

Από τις πρώτες μέρες άρχισα τις αναζητήσεις για να γνωρίσω περισσότερα για τον σπουδαίο αυτό στοχαστή, αρχιτέκτονα και ζωγράφο για να μπορέσω έτσι να τα κάνω κτήμα μου και κατόπιν κτήμα όλης της σχολικής κοινότητας. Οι λογοτεχνικές μου σπουδές με οδήγησαν αμέσως στην αναγνώριση ενός στοχαστή και καλλιτέχνη της γενιάς του ’30,  η οποία επιχείρησε επιτυχώς να εμπλουτίσει τα ριζοσπαστικά αισθητικά ρεύματα του μοντερνισμού και του σουρεαλισμού με υλικά της ελληνικής λαϊκής παράδοσης. Πρόκειται για μια γενιά που αγκάλιαζε τα ριζοσπαστικά αισθητικά ρεύματα που γεννιούνταν στην Ευρώπη χωρίς να περιχαρακώνεται σε μια αντίληψη παραδοσιοκρατίας βαθιά συντηρητική, αλλά που όμως πίστευε στην Ελλάδα και στην πολιτιστική της κληρονομιά και γι’ αυτό χωρίς συμπλέγματα κατωτερότητας εμπλούτισε τα αισθητικά αυτά ρεύματα με στοιχεία της μακραίωνης ελληνικής πολιτιστικής παράδοσης.

Όλη αυτή η πραγματικότητα ενός σπουδαίου δημιουργήματος της γενιάς του ‘30, ερχόταν σε αντίθεση με την εικόνα παραμέλησης του συγκροτήματος, ένεκα αδιαφορίας της πολιτείας και της βάναυσης κακοποίησής του από ομάδες νεαρών μερικοί από τους οποίους, μάλιστα, υπήρξαν μαθητές αυτού του σχολείου. Δεν θα αναφερθώ στις ενέργειές της διεύθυνσης του σχολείου για την αντιμετώπιση του κτιριακού προβλήματος οι οποίες υπήρξαν πολλές και σε μεγάλο βαθμό αποτελεσματικές, μια και έχουν δρομολογηθεί εργασίες για την αντιμετώπισή του, ούτε στην κατανόηση των προσπαθειών μας και στη θετική ανταπόκριση από τη δημοτική αρχή παρά την οικονομική στενότητα, διότι δεν είναι μέρος αυτής της εισήγησης. Το ζήτημα, λοιπόν, που μας απασχόλησε είναι το πώς και τι οικοδομούμε στη συνείδηση των μικρών μαθητών, ώστε να αγαπούν, να σέβονται και να προστατεύουν αυτό το χώρο ο οποίος, σημειωτέον, έχει ανακηρυχτεί κτίσμα διατηρητέο. Επιπλέον, το έργο του Πικιώνη και συγκεκριμένα το σχολείο του Λυκαβηττού, προσφέρεται για την καλλιέργεια περιβαλλοντικής συνείδησης, αφού σε μια εποχή ανόδου του βιομηχανικού καπιταλισμού, ο σπουδαίος αυτός αρχιτέκτονας  σχεδίαζε τα έργα του με σεβασμό στο φυσικό περιβάλλον και η έμφαση σ΄αυτό το στοιχείο αποτελεί μια καλή αφετηρία για την καλλιέργεια περιβαλλοντικής συνείδησης που τόσο έχει ανάγκη ο σύγχρονος άνθρωπος. Επιπλέον, το πνεύμα του Μοντερνισμού, όπως όλων των αισθητικών ρευμάτων της νεωτερικότητας, ξεπερνά τα εθνικά σύνορα και επομένως, δημιουργεί προϋποθέσεις για διαπολιτισμικές συγκρίσεις και αναφορές, έτσι ώστε οι μαθητές μας, Έλληνες και ξένοι, να καλλιεργήσουν πνεύμα οικουμενικότητας. Τέλος, το σχολείο του Λυκαβηττού είναι κατασκευασμένο, ώστε να ανταποκρίνεται σε πρωτοποριακές μεθόδους διδασκαλίας με βάση τα πορίσματα της ψυχοπαιδαγωγικής της εποχής, γεγονός σημαντικό για εκπαιδευτικούς και μαθητές.

Στα πλαίσια αυτά και μετά από συζήτηση με γονείς και εκπαιδευτικούς, αποφασίσαμε ότι οι μαθητές, οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί πρέπει να αποκτήσουμε συνείδηση της πολιτιστικής κληρονομιάς του σχολείου μας και η πρόσκτηση μιας σχετικής προσωνυμίας η οποία θα συνοδεύεται από αντίστοιχες πολιτιστικές και εκπαιδευτικές εκδηλώσεις, δράσεις και προγράμματα θα συμβάλλει κατά πολύ στην κατεύθυνση αυτή. Επίσης το γεγονός ότι το σχολείο μας κλείνει φέτος 80 χρόνια από την ίδρυσή του θεωρήθηκε μια καλή ευκαιρία, ώστε ο γιορτασμός των 80χρονων να συνδεθεί με την καθιέρωση προσωνυμίας που θα συνδέεται με την ιστορία του και θα οικοδομεί συνείδηση πολιτιστικής και καλλιτεχνικής κληρονομιάς.

Μετά από συζητήσεις καταλήξαμε σε συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων, όπου ομόφωνα αποφασίστηκε να δοθεί στο σχολείο μας η ονομασία «Δημήτρης Πικιώνης» και οι εκδηλώσεις που θα γίνουν με το κλείσιμο της σχολικής χρονιάς να αφιερωθούν στα 80χρονα του σχολείου μας. Επίσης αποφασίστηκε οι εκδηλώσεις αυτές να συνεχιστούν με προγράμματα και δράσεις των μαθητών και την ερχόμενη σχολική χρονιά και να κορυφωθούν με αφορμή τη δημοσίευση της προσωνυμίας στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Μέσα στη σημερινή πραγματικότητα, η ανάγκη να πιστέψουμε στη πολιτιστική κληρονομιά του τόπου μας, να τη γνωρίσουμε και να τη σεβαστούμε αποτελεί υποθήκη για ένα καλύτερο μέλλον. Πολύ περισσότερο τα παιδιά, σήμερα όσο ποτέ άλλοτε, έχουν ανάγκη από σημεία αναφοράς και κώδικες αξιών, από γνώση του εαυτού τους ως πολιτιστικού και εθνικού συνόλου, αλλά και αισθητική καλλιτεχνική παιδεία, ώστε να μπορούν να πορευτούν με αυτοπεποίθηση σε ένα δύσκολο, κατακερματισμένο και με ανοιχτά σύνορα κόσμο.

Στα πλαίσια αυτά και με βάση τη σχετική νομοθεσία, ως διευθύντρια του 14ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών, εισηγούμαι ανεπιφύλακτα την ονομασία «Δημήτρης Πικιώνης», για την οποία ομόφωνα και χωρίς δεύτερες σκέψεις αποφάσισε ο Σύλλογος Διδασκόντων του Σχολείου μετά από δική μου σχετική εισήγηση, και την οποία επίσης, πολύ θετικά υποδέχτηκε ο Σύλλογος Γονέων του Σχολείου μας και με σύμφωνη και τη γνώμη του σχολικού μας Συμβούλου κ. Πατσάλη Χρήστου.

Ελπίζω ότι ο Δήμος Αθηναίων και το Υπουργείο Παιδείας θα συνδράμουν τις προσπάθειές μας και την πραγματοποίηση των στόχων μας, όπως τίθενται με την εισήγησή μου αυτή, και με την Πράξη 28 του Συλλόγου Διδασκόντων την οποία επισυνάπτουμε και να δώσουν την έγκρισή τους για την προσωνυμία το ταχύτερο, ώστε να προλάβουμε τις σχετικές ημερομηνίες.

Η Δ/ντρια

Παπαδημητρίου Δήμητρα

από κάτω από: Ανακοινώσεις| με ετικέτα  |  | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Εισήγηση διευθύντριας για την προσωνυμία    

Τα σχόλια είναι κλειστά.

Το σχολείο μας

Το δημοτικό σχολείο στα Πευκάκια.

Μακέτα του Σχολείου μας

Αρχιτεκτονική Μακέτα του Σχολείου μας

Οι φοιτητές του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου έφτιαξαν τη μακέτα του Σχολείου μας και μας την χάρισαν.

Η βιβλιοθήκη μας

Η βιβλιοθήκη μας

Σχολεία ανοιχτά στην προστασία του κλίματος και στην εξοικονόμηση ενέργειας 2017-2019

Σχολεία ανοιχτά στην προστασία του κλίματος  και στην εξοικονόμηση ενέργειας 2017-2019

Χρήσιμοι Σύνδεσμοι

Ασφάλεια στο Διαδίκτυο

Αρχείο

Ημερολόγιο Δημοσιεύσεων

Μάιος 2012
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
    Ιούν »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  


Top
 
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων