Συνεργασία στο νηπιαγωγείο
Θεματική ενότητα: Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ-Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
Υποθεματική: Συμπερίληψη, αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα
Τίτλος: Συνεργασία στο νηπιαγωγείο
Χρόνος διάρκειας του προγράμματος: Αρχές Οκτώβρη-Τέλη Νοεμβρίου
Σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος είναι να προωθήσει την έννοια της συνεργασίας στο
νηπιαγωγείο. Στόχος είναι τα παιδιά να συνεργαστούν ανά ζεύγη, σε μικρές
ή μεγαλύτερες ομάδες προκειμένου να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας. Μέσα από ποικίλες δραστηριότητες αξιοποιούνται τεχνικές θεάτρου, δραματοποίηση, φύλλα εργασίας, κατασκευές, εικόνες και θεατρικό παιχνίδι.
Οι στόχοι του προγράμματος για την προώθηση της συνεργασίας προσδιορίζονται βάσει των Δεξιοτήτων του 21ου αιώνα και συγκεκριμένα σύμφωνα με τις εξής κατηγορίες: Δεξιότητες Μάθησης, Δεξιότητες Ζωής, Δεξιότητες του Νού και Δεξιότητες της Τεχνολογίας και της Επιστήμης.
1ο Εργαστήριο-Συγκρότηση ομάδας:
Στόχος: Να προετοιμαστούν κινητικά και να επικοινωνήσουν μέσα από την κίνηση και την λεκτική επικοινωνία.
Παίζουμε με τα παιδιά κινητικά παιχνίδια, γνωριζόμαστε καλύτερα, λέμε τα ονόματα μας και τι μας αρέσει περισσότερο στον φίλο μας.
2ο Εργαστήριο-Συμβόλαιο ομάδας
Στόχος: Η δημιουργία κανόνων εύρυθμης λειτουργίας της ομάδας, η αναγνώριση θετικών χαρακτηριστικών του εαυτού μου και του άλλου και η αξιοποίηση ενός παραμυθιού για την αξία της συνεργασίας.
Διαβάζουμε και αναπαριστούμε με εικόνες το ιταλικό παραμύθι La storia de Guizzino που μιλάει για την δύναμη της φιλίας και της συνεργασίας.
3ο Εργαστήριο: Ανίχνευση αρχικών ιδεών
Στόχος: Ανίχνευση αρχικών ιδεών των παιδιών για την έννοια της συνεργασίας και καταγραφή αυτών ατομικά.
Έπειτα δίνουμε στα παιδιά ένα πράσινο χαρτί και τους ζητάμε να ζωγραφίσουν ότι τους έρχεται στο μυαλό όταν ακούν την λέξη Συνεργασία.
4ο Εργαστήριο: Τα παιδιά μέσα από διάφορες συμβάσεις προσπαθούν να επικοινωνήσουν με ποικίλους τρόπους όπως με ήχους, με εκφράσεις προσώπου, με γλώσσα ακαταλαβίστικη κ.α και να δουλέψουν σε μικρές ομάδες.
5ο Εργαστήριο: Συνεργασία σε ομάδες
Κόβουμε τα ρολά από τα χαρτιά κουζίνας και κάθε παιδί παίρνει από μισό κομμένο χαρτονένιο κύλινδρο. Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες των 5. Τα παιδιά που κρατάνε τα ρολά θα πρέπει να συνεργαστούν ώστε να τα τοποθετήσουν σε σειρά και να δημιουργήσουν ένα διάδρομο για να κυλήσει μέσα το μπαλάκι.
Τα παιδιά πρέπει να συνεργαστούν ώστε να μεταφέρουν το μπαλόνι στο τέρμα χωρίς να τους πέσει κάτω.
Παίζουμε με τα μανταλάκια.
Στη συνέχεια δείχνουμε εικόνες από τα ανθρωπάκια του Keith Haring που αναπαριστούν μια κίνηση και τους ζητάμε συνεργαζόμενα σε μικρές ομάδες να κάνουν το ίδιο.
Και φυσικά το ζωγραφίζουμε.
6ο Εργαστήριο: Απόκτηση ενσυναίσθησης και επίλυση συγκρούσεων
Βάζουμε στα παιδιά να ακούσουν το τραγούδι Διαξιφισμοί του Μάριου Φραγκούλη από το άλμπουμ Το φτερό του δράκου. Τους ζητάμε να κινηθούν ελεύθερα στο χώρο ανάλογα με τα συναισθήματα που τους προκαλεί η μουσική και όταν τελειώνει χωριζόμαστε σε ομάδες. Τους ζητάμε να αναπαραστήσουν μια διαφωνία και να βρουν στη συνέχεια εναλλακτικούς τρόπους επίλυσης της διαφωνίας τους.
Με αφορμή τα γενέθλια μιας μαθήτριας της τάξης μας συνεργαστήκαμε όλοι μαζί και της φτιάξαμε μια μεγάλη κάρτα με τις ζωγραφιές μας.
Σε συνέχεια του 6ου εργαστηρίου διηγούμαστε στα παιδιά μια ιστορία για ένα βατραχούλη που ήθελε να κάνει φίλους και να πάει στην παιδική χαρά, όμως αντιμετώπιζε κάποιες δυσκολίες. Ζητάμε από τα παιδιά να συνεχίσουν, βρίσκοντας με ποιόν τρόπο οι ήρωες της ιστορίας κατάφεραν να ξεπεράσουν τις δυσκολίες τους, βοηθώντας ο ένας τον άλλον και συνεργαζόμενοι.
Έπειτα τα παιδιά χωρίζονται σε τετράδες και παίρνουν η κάθε μία από μια μολυβοθήκη και ένα χαρτί α4. Η κάθε ομάδα μοιράζεται ένα μέρος της ιστορίας και εικονογραφούν όλο το παραμύθι.
Αν και το εργαστήριο τελείωσε, εμείς συνεχίσαμε να συνεργαζόμαστε…Έτσι με αφορμή ένα βίντεο για τα πιο παράξενα χριστουγεννιάτικα δέντρα, αποφασίσαμε και εμείς να βάλουμε την φαντασία μας και ιδού το αποτέλεσμα…
Χριστουγεννιάτικο δέντρο με τα παπούτσια μας!
Με μαρκαδόρους!
Με ρολά!
Τεράστιο δέντρο με τουβλάκια!
Και με στεφάνια!
Γιατί όλα μπορούμε να τα καταφέρουμε με συνεργασία και αγάπη!