Η τριποδική λαβή

Η κατάκτηση των κινητικών δεξιοτήτων αποτελεί μέρος της ολόπλευρης ανάπτυξης των παιδιών αλλά και μέρος των στόχων του Αναλυτικού Προγράμματος για το Νηπιαγωγείο (ΙΕΠ, 2022). Χωρίζονται σε δύο κατηγορίες, σε δεξιότητες αδρής και λεπτής κινητικότητας. Στην αδρή περιλαμβάνονται κινήσεις του σώματος , που χρησιμοποιούν μεγάλες μυϊκές ομάδες, όπως το τρέξιμο, τα άλματα κ.α. Στη λεπτή περιλαμβάνονται μικρές κινήσεις των χεριών και των δακτύλων, όπως η χρήση εργαλείων γραφής, η γραφή, η ζωγραφική κ.α.

Η γραφή και η σωστή χρήση των εργαλείων της αποτελεί σημαντικό κομμάτι της λεπτής κινητικότητας. Η σύλληψη και το κράτημα ή αλλιώς λαβή του μολυβιού με τα δάχτυλα ξεκινά ήδη από τις πολύ μικρές ηλικίες και με μη λειτουργικά είδη (λαβής) όπως είναι τα παρακάτω.

Η παλαμιαία λαβή, όπου το μολύβι πιάνεται με όλη την γροθιά και η άκρη του μολυβιού ακουμπάει στο μικρό δάχτυλο .

Η όρθια λαβή, όπου το μολύβι πιάνεται με τις άκρες του αντίχειρα, του δείκτη και του μέσου σε διαγώνια όρθια θέση. Αποτελεί τυπική λαβή στην ηλικία των 2-3 ετών.

Καθώς το παιδί αναπτύσσεται ( 4-6,5 ετών), οι πιο λειτουργικές λαβές είναι

  • η δυναμική τριποδική λαβή, όπου το μολύβι πιάνεται με τον αντίχειρα και τον δείκτη και ξεκουράζεται στο μέσο.
  • η προσαρμοσμένη τριποδική λαβή, όπου το μολύβι βρίσκεται ανάμεσα στο δείκτη και τον παράμεσο και οι άκρες του αντίχειρα και του δείκτη πιάνουν το μολύβι.
  • η τετραποδική λαβή με ανοιχτό κενό, όπου το μολύβι πιάνεται με τον αντίχειρα τον δείκτη και τον μέσο και ξεκουράζεται στον παράμεσο (Schneck & Amundson, 2013).

Η τριποδική λαβή είναι σημαντική γιατί αποτελεί βάση για δεξιότητες γραφής στο Δημοτικό και συνδέεται άμεσα με την προγραφική και γραφική ανάπτυξη. Επιπλέον,

  • παρέχει σταθερότητα στις κινήσεις των δαχτύλων
  • επιτρέπει καλύτερο έλεγχο πίεσης στο χαρτί
  • συμβάλει στην λιγότερη κόπωση του χεριού κατά την γραφή
  • εξασφαλίζει καθαρά γράμματα και καλύτερη ταχύτητα γραφής.

Απαραίτητη προϋπόθεση για να αναπτυχθεί η λειτουργική λαβή είναι η ενδυνάμωση των μικρών μυών των δαχτύλων και η εξάσκηση μέσα από παιγνιώδεις δραστηριότητες. Ενδεικτικά, αναφέρονται παιχνίδι με υλικά πλαστικής, όπως το ζυμάρι, η πλαστελίνη και ο πηλός. Επιπλέον, η σύλληψη μικρών αντικειμένων με τσιμπιδάκια, μανταλάκια ή με τα δύο δάχτυλα, η γραφή σε ανάγλυφο πίνακα και η χρήση εργονομικών εργαλείων εκμάθησης γραφής ή μολυβιών με επιπρόσθετο βάρος (Ξηρού, 2009).

Επανερχόμενοι στις δράσεις του σχολείου μας, με αφορμή τα εργαλεία εξάσκησης τριποδικής λαβής, που βρέθηκαν στην τάξη μας αλλά και με την έναρξη του μήνα των Χριστουγέννων ξεκινήσαμε χριστουγεννιάτικες δραστηριότητες. Γράψαμε ευχές σε κάρτες που θα στείλουμε αλλά και τις προσκλήσεις για την γιορτή μας. Φυσικά, οι εκπλήξεις δεν σταματούν εδώ. Μείνετε συντονισμένοι και αναμείνατε για νεότερά μας.

 

1764615754421

1764615754429

1764615754411

 

Ινστιτούτο εκπαιδευτικής Πολιτικής (2022). Πρόγραμμα Σπουδών για την Προσχολική Εκπαίδευση (Διευρυμένη Εκδοχή). Αθήνα

Schneck, C. M. & Amudson, S.J. (2013). Prewriting and Handwriting Skills. In J. Case-Smith & J.C.O’ Brien (Eds.), Occupational Therapy for Children (6th ed.) USA:Elesvier, 425-450.

Ξηρού, Π. (2009). Εργονομικοί παράγοντες που επηρεάζουν τη γραφή και εργοθεραπευτικές προσαρμογές. Εργοθεραπεία, 38, 66-70.

Αν αλλάξουμε φορά και βρούμε κάθε μας διαφορά… θα πάμε σίγουρα μπροστά.

Η ολοκλήρωση ενός σπουδαίου εργαστηρίου δεξιοτήτων είναι γεγονός.

Δράσεις και ευκαιρίες ψυχαγωγίας και μάθησης συνδυάζονται και το απογειώνουν.

Θεματική ενότητα :Ενδιαφέρομαι και ενεργώ. Κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη.

Υποθεματική ενότητα :Συμπερίληψη, Αλληλοσεβασμός και διαφορετικότητα.

Τίτλος εργαστηρίου :Ο τίτλος του άρθρου.

Το εργαστήρι ξεκίνησε με κινητικά παιχνίδια και ενδυνάμωση της ομάδας. Μιλήσαμε για τις δραστηριότητες που μας αρέσουν και τις ζωγραφίσαμε.  Φτιάξαμε μια ωραία πολύχρωμη καρδιά με το αποτύπωμα μας.

Μελετήσαμε την έννοια της διαφορετικότητας μέσα από βίντεο και παραμύθια. Την αποτυπώσαμε και την πλαισιώσαμε με πολύχρωμο μωσαϊκό. Την εντοπίσαμε στη φύση και συγκεκριμένα στο ζωικό βασίλειο. Διαβάσαμε παραμύθια όπως ο Ακανθούλης, το σκαντοχοιράκι της Βούλας Παπαγιάννη και ο Μπερδεμένος Χαμαιλέων του Έρικ Καρλ. Είναι πολύ ενδιαφέρον, πως μέσα από αυτό το ταξίδι, αναδείχθηκε και η έννοια της μοναδικότητας. Πολλά μοναδικά ζωάκια, αλλά διαφορετικό το ένα από το άλλο δημιούργησαν ένα πολύχρωμο καμβά και ένα καλλιτεχνικό πλαίσιο συνύπαρξης. Πιο συγκεκριμένα, φτιάξαμε σκαντζοχοιράκια στα χρώματα του φθινοπώρου, με την τεχνική του τυπώματος με μπατονέτα. Έπειτα, συνθέσαμε ένα κολλάζ με διαφορετικά οικοσυστήματα. Και καταφέραμε να συνυπάρξουν τα φλαμίνγκο με τα ζώα της Αρκτικης αλλά και οι καμηλοπαρδάλεις με το ζωικό βασίλειο της θάλασσας.

Σε άλλη φάση, μελετήσαμε την έννοια σε προσωπογραφίες διάσημων ζωγράφων όπως ο Πάμπλο Πικάσο και η Μάργκαρετ Κιν. Αφού περιγράψαμε τα έργα τους, μπήκαμε για λίγο σε ρόλο ζωγράφου, φτιάχνοντας τις δικές μας διαφορετικές προσωπογραφιες.

Ένα ολίγοις, ένα συναρπαστικό πέρασμα από το μοναδικό στο διαφορετικό.

Σύνθημα μας

“ΟΛΟΙ ΜΟΝΑΔΙΚΟΙ, ΟΛΟΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ, ΟΛΟΙ ΦΙΛΟΙ”.

1764342276946

1764097269531

IMG 20251127 164903

Screenshot 20251127 165417

Screenshot 20251127 165434

IMG 20251127 165847

IMG 20251127 164952

1764097269474

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG 20251127 164634

IMG 20251127 164722

IMG 20251127 164653

1764097269461

 

Μια μέρα εξερεύνησης !!!

Άλλος ένας εκπαιδευτικός περίπατος έλαβε χώρα την Δευτέρα 24 Νοεμβρίου. Αυτή την φορά, όμως, είχαμε ως συνοδοιπόρους μαθητές και μαθήτριες, από το 1ο  Δημοτικό Σχολείο Δράμας. Χωριστήκαμε σε μικτές ομάδες, νηπιαγωγείο – δημοτικό και η δράση κύλησε ως εξής. Για αρχή συλλέξαμε υλικό από την φύση και βρήκαμε την ονομασία του μέσω των νέων τεχνολογιών, (Google Lens). Στη συνέχεια, φτιάξαμε μεγεθυντικούς φακούς από χαρτόνι και κολλητική ταινία, όπου τοποθετήσαμε τα φυτά μας.

Μια δράση βιωματική στη φύση, μέσα στο καθαρό φθινοπωρινό τοπίο, μας προκάλεσε χαρά και ευτυχία. Ότι πρέπει για να αποχαιρετήσουμε τον τελευταίο μήνα του φθινοπώρου.

Καλή συνέχεια σε όλους, και από εδώ και πέρα, καλό χειμώνα!!!

1764093870900

IMG 20251125 203041

1764093870855

IMG 20251125 203017

1764093870842

1764093870835

1764093870828

Η γιορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου !!!!

Ο αγαπητός Νοέμβριος φτάνει προς το τέλος του και μας φέρνει μια από τις ωραιότερες θεομητορικές γιορτές, τα Εισόδια της Θεοτόκου. Το διήμερο αυτό ήταν αφιερωμένο στην γιορτή της Παναγίας μας με ποικιλίες δράσεις. Αρχικά, μιλήσαμε για το τιμώμενο πρόσωπο και παρακολουθήσαμε το παραμύθι “Η Παναγία, η κακιά μέλισσα”. Παίξαμε εκπαιδευτικά παιχνίδια αντιστοίχισης με ποικίλες εικόνες της Παναγίας. Τέλος, φιλοτεχνήσαμε τις δικές μας εικόνες και τους δώσαμε πρωτότυπα ονόματα όπως Παναγία της καρδιάς, των μωρών, των φρούτων, των λουλουδιών, της λάμπας, της καρδιάς, της αγάπης.

Ανήμερα των Εισοδίων εκκλησιαστήκαμε στο ναό της γειτονιάς μας και κοινωνήσαμε. Γυρνώντας στο σχολείο, φτιάξαμε με ωραία υλικά μια εικόνα των Εισοδίων για το δωμάτιό μας. Επίσης, αναζητήσαμε στο διαδίκτυο βιβλία για την  Παναγία μας.

Η επίσκεψη στην εκκλησία εντάσσεται στο πρόγραμμα “Χαρτογράφηση της γειτονιάς μου”.

Χρονιά Πολλά !!!

Χρόνια Ευλογημένα!!!!

images

 

1763732722780

IMG 20251121 155439

IMG 20251121 155409

IMG 20251121 162951

1763732766882

1763732722757

IMG 20251121 155204

1763732766849

IMG 20251121 155134

IMG 20251121 155257

IMG 20251121 155334

 

 

 

Έπαινος για συμμετοχή σε έκθεση ζωγραφικής !!!!

Η συμμετοχή μας στην έκθεση είχε θετική έκβαση. Πρόκειται για την εικαστική έκθεση «Τα παιδιά ζωγραφίζουν τα δικαιώματά τους», που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο των δράσεων «Όλα τα δικαιώματα, για όλα τα παιδιά».

Η χρωματιστή καρδιά μας, που χτυπά μέσα από υπέροχες ζωγραφιές έδωσε στα δικαιώματα μας μορφή και υπόσταση. Τα υπέροχα χρώματα συγκίνησαν το κοινό και προκάλεσαν θαυμασμό στους επισκέπτες. Τόση ήταν η συγκίνηση, που η παιδαγωγική ομάδα “Το Σκασιαρχείο” μας απένειμε έπαινο και πολλές ευχαριστίες για την συμμετοχή μας στην έκθεση. Πολλά συγχαρητήρια αξίζουν σε όλα τα παιδιά αλλά και στις εκπαιδευτικούς του σχολείου μας.

Screenshot 20251120 150428

 

13o Nhpiagogeio Dramas

Τέλος, αναφέρεται, ότι έχει δημιουργηθεί ψηφιακή έκθεση με όλα τα έργα, όλων των σχολείων, που έλαβαν μέρος.  Η έκθεση είναι διαθέσιμη στους παρακάτω συνδέσμους.

https://www.artsteps.com/view/6918723b126196fec85d2364

https://www.artsteps.com/view/691cbdd239201553754388d4

 

 

Εορτασμός της Επετείου του Πολυτεχνείου !!!!

Σήμερα 17 Νοεμβρίου τιμήσαμε την 52η Επέτειο του Πολυτεχνείου στο σχολείο μας.

Αφού συγκεντρωθήκαμε, πραγματοποιήσαμε μια σειρά από υπέροχες δραστηριότητες. Ξεκινήσαμε με εκπαιδευτικό βίντεο από το κανάλι του Egg με τίτλο “Η Σιωπηλή Πόλη”, ένα βίντεο που τονίζει την δύναμη της φωνής, της ελευθερίας και της συνεργασίας. Συνεχίσαμε με παιχνίδια παρατηρητικότητας και αναγραμματισμού και γράψαμε τη λέξη “Δημοκρατία”. Φυσικά, από την γιορτή μας δεν έλειψαν τα επετειακά τραγούδια” Τα παιδιά ζωγραφίζουν στον τοίχο” και “Ο Δρόμος”. Τέλος, ολοκληρώσαμε με μια υπέροχη κουκλοθεατρική παράσταση για τις αξίες της Ελευθερίας και της Δημοκρατίας με τίτλο “Από την Εγώπολη στην Εσύπολη”. Τις φιγούρες τις επιμελήθηκαν οι μικροί μας μαθητές.

Άλλη μια μέρα μνήμης και επετείου.

Ζητώ η Ελευθερία και η Δημοκρατία!!!

Ζήτω το Πολυτεχνείο!!!!!

1763386605721

1763386605835

1763386605844

1763386605780

1763386605769

 

IMG 20251117 154650

IMG 20251117 154615

IMG 20251117 154553

Συμμετοχή σε έκθεση !!!!

Μια ωραία δράση του σχολείου μας είναι η συμμετοχή μας σε έκθεση με τίτλο “Για όλα τα παιδιά, όλα τα δικαιώματα”, της Παιδαγωγικής Ομάδας “Το Σκασιαρχείο”.

Βάλαμε τα δυνατά μας και όλη μας την τέχνη για να δημιουργήσουμε ένα υπέροχο έργο τέχνης για τα δικαιώματα των παιδιών. Πρόκειται για μια πολύχρωμη καρδιά σε πολύχρωμο φόντο. Πίσω από κάθε χρώμα κρύβεται και μια ζωγραφιά.

Το έργο θα εκτεθεί την Πέμπτη 20 και την Παρασκευή 21 Νοεμβρίου στον χώρο τέχνης “Ασπάλαθος”, Χαρίλαου Τρικούπη 129 στα Εξάρχεια, Αθήνα.

Είστε όλοι ευπρόσδεκτοι.

IMG 20251114 210746

IMG 20251114 210849

 

Εξόρμηση στην βιβλιοθήκη την αγαπημένη !!!!

Με ιδιαίτερη χαρά πραγματοποιήσαμε άλλη μια εξόρμηση με μεταφορικό μέσο (λεωφορείο). Προορισμός μας αυτή τη φορά ήταν η δημόσια κεντρική βιβλιοθήκη της πόλης μας. Το πρόγραμμα περιελάμβανε πολλές και ωραίες δράσεις στο χώρο της βιβλιοθήκης και μετά ακολούθησε φθινοπωρινός περίπατος στο πάρκο της Αγίας Βαρβάρας.

Θέμα των δράσεων ήταν τα συναισθήματα. Ξεκινήσαμε με το αγαπημένος μας παραμύθι “Ο λύκος Ζαχαρίας”. Αφού το ακούσαμε με προσοχή, στην συνέχεια κάναμε μια σύντομη συζήτηση για τα συναισθήματα, που εντοπίσαμε σε αυτό. Συνεχίσαμε με διασκεδαστικά κινητικά παιχνίδια και ολοκληρώσαμε με ζωγραφική. Φιλοτεχνήσαμε ένα πρόσωπο με κάποιο συναίσθημα πάνω σε πιατάκι πλαστικό και στο τέλος ζωγραφίσαμε, ενώ το χέρι μας χόρευε πάνω στο χαρτί στους ρυθμούς της κλασσικής μουσικής. Ακούσαμε διαφορά κομμάτια και ο χορός του χεριού άλλαζε με βάση το συναίσθημα που δημιουργούσε η μουσική.

Μετά την βιβλιοθήκη ο δρόμος μας έβγαλε στο πάρκο της Αγίας Βαρβάρας. Εκεί θαυμάσαμε το υπέροχο φθινοπωρινό τοπίο αλλά και τα χαριτωμένα ζωάκια. Παίξαμε στο πλακόστρωτο με υλικό από τη φύση και στήσαμε πύργο υψηλό με εννέα πέτρες.

Η εκδρομή έκλεισε με επιστροφή στο σχολείο και φυσικά με ωραίες εντυπώσεις.

Παρακάτω ακολουθεί φωτογραφικό υλικό από την εξόρμηση μας.

IMG 20251111 172719

IMG 20251111 164200

IMG 20251112 001742

IMG 20251111 164342

IMG 20251111 164446

IMG 20251111 164705

IMG 20251111 164806

IMG 20251111 172303

IMG 20251111 165003

1762874183942

IMG 20251111 165143

1762899336579

1762874183931

IMG 20251111 165313

IMG 20251111 172444

IMG 20251111 165740

IMG 20251111 165523

1762899336568

 

Συνάντηση Γονέων και Συζήτηση

Την Δευτέρα 10 Νοεμβρίου στο χώρο του 13ου Νηπιαγωγείου Δράμας πραγματοποιήθηκε συνάντηση γονέων και συζήτηση με θέμα “Επικοινωνία, Τι, Γιατί και Πως”. Το θέμα της συζήτησης επιμελήθηκε η κυρία Μάρθα Τζάφου, Κοινωνική Λειτουργός και μέλος του Κέντρου Πρόληψης Εξαρτήσεων & Προαγωγής Ψυχοκοινωνικής Υγείας Π. Ε. Δράμας “Δράση”. Σε ήρεμο και ζεστό κλίμα έγινε προσέγγιση του θέματος, ανταλλαγή απόψεων και εμπειριών καθώς και επίλυση αποριών. Πρόκειται για κύκλο συναντήσεων γονέων, που θα επεκταθεί ως το τέλος της σχολικής χρονιάς και θα περιλαμβάνει διάφορα και ενδιαφέροντα θέματα προς συζήτηση. Πριν από κάθε συνάντηση θα προηγείται σχετική ανακοίνωση.

Σας περιμένουμε όλους και όλες.

1762874183948

Outdoor classroom day

OUTDOOR CLASSROOM DAY New logo

Άλλος ένας εκπαιδευτικός περίπατος πραγματοποιήθηκε λίγο πριν εκπνεύσει η εβδομάδα.  Περπατήσαμε μέχρι το δασάκι της περιοχής μας και απολαύσαμε το φθινοπωρινό τοπίο.

Με πολύ χαρά  πραγματοποιήσαμε μια σειρά από δραστηριότητες έξω στην φύση. Παρατηρήσαμε, ακούσαμε, μυρίσαμε το φθινόπωρο και πειραματιστήκαμε κάνοντας ζωγραφική με δαχτυλομπογιές και υλικά από τη φύση. Πρόκειται για τεχνική ζωγραφικής που αξίζει να δοκιμάσετε.

Χαμογελάσαμε κάνοντας μουστάκια από φυσικά υλικά. Γίναμε για λίγο βασιλιάδες και βασίλισσες και κρατώντας το σκήπτρο μας, δώσαμε μια διαταγή αγάπης και σεβασμού, ώστε να υπερασπιστούμε τα δικαιώματα μας. Σύντομο διάλειμμα για νεράκι και μετά… ασκηθήκαμε κάνοντας ισορροπία σε έναν πεσμένο κορμό σαν να περνάμε μια γέφυρα. Στη συνέχεια, αναπαριστήσαμε με κινήσεις του σώματος τον αέρα, που κουνάει τα κλαδιά και τους βλαστούς και μεταφέρει τους σπόρους, ώστε να φυτρώσουν σε διπλανό χώρο καινούργια φυτά. Φεύγοντας από το δασάκι μετά από τόσο ωραίες δράσεις, επιστρέψαμε στη βάση μας  για παιχνίδι στεριά-λίμνη, για χαλάρωση και φυσικά για να πέσουμε στην αγκαλιά των αγαπημένων μας που ήρθαν να μας πάρουν ή να συνεχίσουμε το ολοήμερο πρόγραμμα μας.

Ήταν μια μέρα γεμάτη με δράσεις, παιχνίδι και ευχαρίστηση. Εμείς την χαρήκαμε δεόντως. Και για να πάρετε μια ιδέα ακολουθεί φωτογραφικό υλικό.

Ανυπομονούμε για τις 8 του Μάη που είναι η επόμενη επίσημη ημέρα εξωσχολικών δραστηριοτήτων αν και μεταξύ μας…μετά από τον ενθουσιασμό μας νομίζω ότι θα ακολουθήσουν πολλές ακόμη επισκέψεις στο δασάκι της γειτονιάς μας….!

 

1762448842322

1762448842353

1762448842342

1762448842347

1762448842358

1762448842332

1762448842316

1762448842337

1762448842327