6 Μαρτίου – ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΗΜΕΡΑ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ

Ο όρος «εκφοβισμός και βία στο σχολείο» (school bullying), όπως και ο όρος «θυματοποίηση» (victimization) χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν μια κατάσταση κατά την οποία ασκείται εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική συμπεριφορά με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους, εντός ή και εκτός σχολείου.

Σύμφωνα με έρευνα που έγινε σε σχολεία της χώρας, το 10% του συνόλου των μαθητών όλων των βαθμίδων πέφτουν θύματα σχολικής βίας από συνομηλίκους τους ή παιδιά διαφορετικών ηλικιών. Το ποσοστό των θυτών ανέρχεται στο 5% του μαθητικού πληθυσμού και η αναλογία των εμπλεκομένων σε περιστατικά βίας, αγοριών-κοριτσιών, είναι 3 προς 1, με τα αγόρια να υπερτερούν σε περιστατικά σωματικής βίας και τα κορίτσια σε περιστατικά λεκτικής.

Ο εκφοβισμός και η βία στο σχολείο μπορεί να είναι και ομαδικό φαινόμενο, καθώς δεν αφορά μόνο το μαθητή που εκφοβίζει και εκείνον που εκφοβίζεται, αλλά και όσους είναι παρόντες ή γνωρίζουν την ύπαρξή του, δηλαδή τους παρατηρητές, οι οποίοι μπορεί να είναι είτε μαθητές είτε ενήλικες και πολλές φορές σιωπούν.

Είναι ένα φαινόμενο που μπορεί να αντιμετωπιστεί από το σχολείο σε συνεργασία με τους γονείς καθώς και ειδικούς, με γνώση και συστηματική συνεργασία.

Το σχολείο μας συνεργάζεται συστηματικά με το Κ.Π. ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ στο Περιστέρι, αλλά και το ΧΑΜΟΓΕΛΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ και το ΙΔΡΥΜΑ ΛΑΣΚΑΡΙΔΗ και γίνονται παρεμβάσεις μέσα στην τάξη στην κατεύθυνση αντιμετώπισης του σχολικού εκφοβισμού. Μπορούμε δε να ισχυριστούμε χωρίς να εφησυχάζουμε, ότι δεν έχουμε ακραία φαινόμενα.

Παρακάτω υπάρχουν δύο εγχειρίδια με οδηγίες της Ε.Ψ.Υ.Π.Ε. σε εκπαιδευτικούς και γονείς.