Ξεκινώντας τη γνωριμία με τα σημαντικότερα γεγονότα της 17 Νοέμβρη 1973 και τα παιδιά και των δύο πρωινών τμημάτων προσεγγίσαμε τις έννοιες δημοκρατία και δικτατορία μέσα από το βιβλίο της Κωνσταντίνας Αρμενιάκου ” Η κυρά Δημοκρατία”.
Η ιστορία.
Τα παιδιά του πρωινού τμήματος 1, συζητήσαμε, προβληματιστήκαμε, λύσαμε τις απορίες μας και βρήκαμε τις λέξεις – κλειδιά της ιστορίας για τη δημοκρατία και τη δικτατορία. Στο τέλος, φωνάξαμε «Όλοι μαζί, όλοι μαζί, είμαστε πάντα πιο δυνατοί!» και «Ψωμί, παιδεία, ελευθερία!», όπως οι ήρωες του παραμυθιού όταν έδιωξαν από το μικρό χωριό τη Ρία τη Δικτατορία και είχαν ξανά για αρχηγό τους την αγαπημένη τους κυρά Δημοκρατία.
Παίξαμε τρία ψηφιακά παιχνίδια σχετικά με την ιστορία της κυράς Δημοκρατίας-δημιουργός παιχνιδιών η αγαπημένη συνάδελφος Τάνια Μάνεση. Το πρώτο ήταν κατανόησης περιεχομένου, σχετικό με τη χρονική ακολουθία των γεγονότων της ιστορίας.
Στο δεύτερο, επιλέγαμε μια από τις δύο εικόνες, ανάλογα με το αν μας παρέπεμπαν στη δημοκρατία ή τη δικτατορία.
Στο τρίτο, τοποθετήσαμε τις εικόνες στη σωστή κατηγορία, της δημοκρατίας ή της δικτατορίας αντίστοιχα. Πατήστε στην εικόνα για να παίξετε.
Στην ολομέλεια, παρατηρώντας δύο εικόνες που θα γινόταν η κορυφή (κύριες εικόνες) των δύο κολάζ μας, συζητήσαμε για το περιεχόμενό τους. Οι κύριες εικόνες από εδώ.
Επίσης, παίρναμε τυχαία καρτέλες ανακατεμένες από κάτω και συζητώντας, τις αντιστοιχίζαμε στην έννοια της δημοκρατίας ή της δικτατορίας. Χωριστήκαμε σε δύο ομάδες, την κίτρινη της φωτεινής δημοκρατίας και την κόκκινη, του απαγορευτικού κόκκινου της δικτατορίας. Με βάση την κατηγοριοποίηση που είχαμε κάνει, κολλήσαμε τις αντίστοιχες εικόνες και χρωματίσαμε με φωτεινά χρώματα τις μεν και με σκοτεινά τις δε. Κυκλώσαμε και κόψαμε από τις φωτοτυπίες του παραμυθιού τις λέξεις και φράσεις κλειδιά.
Αφού τις ξεχωρίσαμε, τις κολλήσαμε και χρωματίσαμε με τα αντίστοιχα χρώματα τη Δημοκρατία και τη Δικτατορία και έτοιμα τα κολάζ μας!! Συμφωνήσαμε όλοι ότι στην παρέα μας θα θέλαμε μόνο την κυρά Δημοκρατία, αιτιολογώντας το. Οι κάρτες από εδώ.
Διαβάσαμε ένα ποίημα- από εδώ– για τη δημοκρατία και συμπληρώσαμε ένα φύλλο εργασίας όπου τη ζωγραφίσαμε, όπως τη φαντάζεται ο καθένας. Γράψαμε τη λέξη όπου χρειαζόταν μέσα στο ποίημα όπως μπορούσαμε, βλέποντάς την από τον πίνακα όπου την είχαμε γράψει νωρίτερα. Οι ζωγραφιές μας αντιπροσωπευτικές της έννοιας της δημοκρατίας με φωτεινά χρώματα και πολλή χαρά!!
Τα παιδιά του πρωινού τμήματος 2, διαβάσαμε κι εμείς την ιστορία «Η κυρά Δημοκρατία» και κατά στιγμές, παρασυρμένοι από τις ραγδαίες εξελίξεις της ιστορίας , μπαίναμε στη θέση των ηρώων. Έτσι βρεθήκαμε να ψιθυρίζουμε κρυφά από τη Δικτατορία, το μήνυμα «Όλοι μαζί, όλοι μαζί είμαστε πάντα πιο δυνατοί» και γιορτάσαμε στην πλατεία του χωριού την επιστροφή της Κυρά Δημοκρατίας με χορούς και συνθήματα.
Συνεχίσαμε με ψηφιακά παιχνίδια εμπέδωσης της ιστορίας(το πρώτο και το τρίτο) και με κρυφές κάρτες εικόνων σχετικών με τις έννοιες Δικτατορία και Δημοκρατία-κοιτάξτε παραπάνω στις δραστηριότητες και του πρωινού τμήματος 1.
Τις κάρτες τις ανοίγαμε τμηματικά και συζητούσαμε σχετικά με το περιεχόμενό τους. Έπειτα τις κολλούσαμε στο αντίστοιχο σπίτι, που το είχαμε εκ των προτέρων σχεδιάσει.
Τέλος, ζωγραφίσαμε το Δ της Δημοκρατίας που το μεταμορφώσαμε στο φόρεμά της . Οι Δημοκρατίες μας είχαν ζωγραφισμένες στο φόρεμα σκηνές με το θέμα «Τι μου αρέσει στη Δημοκρατία».
Επίσης ολοκληρώσαμε την κατασκευή του παιχνιδιού μνήμης με θέμα τα φρούτα του φθινοπώρου που είχαμε ξεκινήσει τις προηγούμενες ημέρες-πατήστε εδώ στη μέση περίπου της ανάρτησης. Δημιουργήσαμε και το φάκελο αποθήκευσης του.
Τα παιδιά των ολοήμερων τμημάτων 1 και 2 σήμερα συγκεντρωθήκαμε σε μια αίθουσα και κάναμε συνδιδασκαλία. Με αφορμή την πρώτη επαφή μας με τις έννοιες Δημοκρατία και Δικτατορία, γνωρίσαμε αρχικά μέσα από αφήγηση τα γεγονότα της 17 Νοέμβρη, τι σημαίνει η λέξη “φοιτητές”, ποιο είναι το Πολυτεχνείο, τι είναι τα πανό με τα συνθήματα, πώς είναι η πύλη και η πρόσοψη του Πολυτεχνείου-πατήστε εδώ-, τι είναι οι εκλογές, το παραβάν, η κάλπη. Στη συνέχεια τα είδαμε σε βίντεο από υλικό προηγούμενης ανάρτησης του blog μας- πατήστε εδώ.
Γνωρίσαμε και τα σύμβολα της ειρήνης μέσω φωτογραφίας της ανάρτησης που χρησιμοποιήσαμε(σήμα ειρήνης, ουράνιο τόξο, ανορθωμένα δάκτυλα-δείκτης και μέσος σε σχηματισμό ν, περιστέρι με κλαδί ελιάς).
Διαβάσαμε την ιστορία του κύριου Δήμου και του κύριου Τυράννη- η ιστορία περιέχεται στο υλικό της προηγούμενης ανάρτησης στην αρχή περίπου- και αναγνωρίσαμε πολλά στοιχεία των γεγονότων της 17 Νοέμβρη.
Ακούσαμε το τραγούδι “Σώπα όπου να ‘ναι θα σημάνουν οι καμπάνες” και γνωρίσαμε το Μίκη Θεοδωράκη, τον σπουδαίο συνθέτη που με τα τραγούδια του προωθούσε τις έννοιες της Λευτεριάς, της Δημοκρατίας, της Δικαιοσύνης.
Επίσης σιγοψυθυρίσαμε το τραγούδι “Ο δρόμος είχε τη δική του ιστορία”.
Πρόσφατα σχόλια