Ο Καραγκιόζης (Τηλεκπαίδευση)

Τον  αγαπημένο ήρωα μικρών και μεγάλων τον  Καραγκιόζη θελήσαμε να τον γνωρίσουμε ακόμα περισσότερο μέσα από την τέχνη του Θεάτρου Σκιών.  Πήραμε αρκετές πληροφορίες παρακολουθώντας το βίντεο : “Λαϊκή Τέχνη Καραγκιόζης ”

  

Γνωρίσαμε  την οικογένεια του Καραγκιόζη καθώς και όλη την παρέα του:

 ΟΙ ΗΡΩΕΣ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΣΚΙΩΝ

Και τώρα ώρα για παιχνίδι. Ενώσαμε κάθε ήρωα με τη σκιά του ώστε να τους αναγνωρίζουμε και χωρίς τα χαρακτηριστικά τους:

ΕΝΩΣΕ ΤΟΥΣ ΗΡΩΕΣ ΜΕ ΤΙΣ ΣΚΙΕΣ ΤΟΥΣ—————————————————————————————————

Διασκεδάσαμε φτιάχνοντας το όνομα του Καραγκιόζη, ενώ απαντούσαμε στα αινίγματα

Το κέφι συνεχίστηκε παρακολουθώντας παραστάσεις του θεάτρου σκιών :

 

Θέλοντας να φτιάξουμε τις δικές μας φιγούρες παρακολουθήσαμε ένα βίντεο σχετικό :

Και τώρα καμαρώνουμε τα έργα μας :

Τραγουδήσαμε όλοι μαζί τα τόσο όμορφα τραγούδια που έχουν δημιουργηθεί για τον αγαπημένο μας Καραγκιόζη  και την παρέα του :

Παγκόσμια Ημέρα Φωτός

1η Δραστηριότητα

  • Συζήτηση για το φως και τη σκιά

Προβολή παραμυθιού: «Η μέρα που γνώρισα τη σκιά μου» https://www.youtube.com/watch?v=D4D-Xt5qojg&t=4s

  • Παιχνίδια στο προαύλιο:
  • Πιάσε τη σκιά μου. Τα παιδιά χωρισμένα σε ζευγάρια κυνηγούσαν τη σκιά του/της συμμαθητή/συμμαθήτριάς τους.
  • Χόρεψε με τη σκιά σου υπό το φως του ήλιου. Τα παιδιά χωρισμένα σε ζευγάρια δοκίμαζαν διάφορες χορευτικές φιγούρες με τη σκιά τους.

2η Δραστηριότητα

Τα παιδιά διάλεξαν τα αγαπημένα τους ζωάκια και ζωγράφισαν με μολύβι τη σκιά τους.

3η Δραστηριότητα

  • Συγγραφή και ανάγνωση παραμυθιού με τίτλο «Ο γίγαντας και οι νάνοι»

‘Μια φορά και έναν καιρό υπήρχε ένας τόπος όμορφος και μακρινός, μόνο που οι κάτοικοι του ήταν λιγάκι διαφορετικοί από εμάς. Σε ένα κάστρο ψηλά στην κορυφή ενός βουνού ζούσε ένας γίγαντας πολύ πολύ δυνατός. Μην φοβάστε όμως δεν ήταν τόσο κακός. Το μόνο πρόβλημα αυτού του γίγαντα ήταν ότι ήταν λιγάκι εγωιστής και μοναχικός. Επειδή θεωρούσε τον εαυτό του καλύτερο από όλους τους άλλους κατοίκους, έχτισε ένα τεράστιο κάστρο για να μένει μόνος του και να ζει σαν βασιλιάς. Μάλιστα, έλεγε συχνά γελώντας κοροϊδευτικά: «Εγώ είμαι ο γίγαντας Φαταούλας, ο πιο δυνατός! Δεν έχω ανάγκη τη φιλία σας, γιατί εσείς δεν μπορείτε να μου προσφέρετε τίποτα». Δεν σας είπα όμως ποιοι ήταν οι άλλοι κάτοικοι.. Μμ, μάλλον δεν μπορείτε να το φανταστείτε! Στην πόλη αυτή ζούσαν πολλά μικρά νανάκια. Ήταν καλοσυνάτα και χαρούμενα, γι’ αυτό και δεν παραπονιούνταν για τη συμπεριφορά του γίγαντα. Πολλές φορές εκείνος τα έβαζε να κάνουν δουλειές και να καθαρίζουν το κάστρο του ενώ κάθε βράδυ πήγαινε κρυφά στις αποθήκες του χωριού και έτρωγε όλα τα τρόφιμά τους. Βέβαια, όπως καταλαβαίνετε, εκείνα ήξεραν ποιος ήταν ο κλέφτης, γιατί ένας γίγαντας πόσο αθόρυβος μπορεί να είναι αλλά πώς μπορούσαν να τα βάλουν μαζί του; Ο καιρός περνούσε και η κατάσταση παρέμεινε ίδια με τα νανάκια να πεινούν και τον γίγαντα στο κάστρο του να αρχίζει να βαριέται τη μοναξιά του. Ώσπου μια μέρα συνέβη κάτι! Τα νανάκια άκουσαν κάποιον να φωνάζει. Δεν πίστευαν στα αυτιά τους. Ήταν ο γίγαντας Φαταούλας που φώναζε: «Μην με κυνηγάς! Ποιος είσαι; Τι θέλεις; Φύγεεεεε!». Τα νανάκια τρόμαξαν και παρότι ο γίγαντας δεν τους είχε φερθεί καλά, εκείνα δεν μπορούσαν να μην τον βοηθήσουν. Έτσι, όλα μαζί ανέβηκαν το ψηλό βουνό και μπήκαν στο κάστρο. Και εκεί τι να αντικρίσουν… ο γίγαντας κάτασπρος από τον φόβο του φώναζε στη σκιά του. Τα νανάκια παραξενεύτηκαν και δειλά δειλά πλησίασαν. Το πιο γενναίο πήγε μπροστά του και του λέει: «Τι έπαθες γίγαντα;». Ο Φαταούλας τότε απάντησε: «Δεν βλέπεις αυτό το μαύρο τέρας που με κυνηγά; Αλλά τι το λέω σε σας; Δεν μπορείτε να με βοηθήσετε. Φύγετε. Ποιος σας είπε να έρθετε;». Τα νανάκια άρχισαν να γελάνε και ένα από αυτά είπε: «Κι όμως μπορούμε. Δεν σε κυνηγάει κανείς. Αυτή είναι η σκιά σου!». Ο γίγαντας στην αρχή δεν τα πίστευε όμως ένα ένα τα νανάκια προσπάθησαν να του εξηγήσουν ότι δεν πρέπει να φοβάται. Μάλιστα, του έδειξαν και τις δικές τους σκιές και όταν πλέον ο γίγαντας κατάλαβε, ευχαρίστησε τα νανάκια, τους ζήτησε συγγνώμη και όλοι άρχισαν να γελάνε. Από εκείνη τη στιγμή ο γίγαντας και τα νανάκια έγιναν οι καλύτεροι φίλοι και γελούσαν κάθε φορά που θυμόντουσαν το περιστατικό με τη σκιά του γίγαντα.

  • Δραματοποίηση των βασικών σκηνών του παραμυθιού, σχηματίζοντας τη σκιά των ηρώων με τη χρήση του φωτός του προτζέκτορα.

4η Δραστηριότητα

Αφού παρακολουθήσαμε δύο θεατρικές παραστάσεις σκιών των Shadow Theatre VERBA,

χορέψαμε με τη σκιά μας, αρχικά σε ζευγάρια και ύστερα όλοι μαζί, χρησιμοποιώντας το φως του προτζέκτορα.

5η Δραστηριότητα

  • Αρχικά, παρακολουθήσαμε την παράσταση του Hans Davis, ο οποίος σχημάτιζε με τα χέρια του σκιές ζώων και ανθρώπων: https://www.youtube.com/watch?v=CPFto6ghMV4&t=11s
  • Στη συνέχεια, τα παιδιά παρατήρησαν προσεκτικά τη διπλανή εικόνα με σκοπό να σχηματίσουν διάφορες σκιές ζώων με τα

χεράκια τους, χρησιμοποιώντας το φως του φακού

6η Δραστηριότητα

Φτιάξαμε από αλουμινόχαρτο ανθρωπάκια με σκοπό να σχηματίσουμε τη σκιά τους, χρησιμοποιώντας το φως ενός φακού.

7η Δραστηριότητα

  • Συζητήσαμε για άλλες πηγές φωτός, πέραν εκείνων του ήλιου, του προτζέκτορα και του φακού. Ακολούθησαν ερωτήσεις, όπως:

-Ποια η διαφορά του φωτός της τάξης από εκείνου του προαύλιου;

-Αν κλείσουμε τον διακόπτη, θα έχει φως η λάμπα;

Παίξαμε σε ομάδες ένα διαδραστικό παιχνίδι που δημιουργήσαμε στο Wordwall, όπου διακρίναμε τις φυσικές από τις τεχνητές πηγές φωτός: https://wordwall.net/el/resource/16633284

8η Δραστηριότητα

Τα παιδιά σχεδίασαν ένα αντικείμενο της επιλογής τους σε ένα χαρτί  Α4 και το έκοψαν. Εν συνεχεία, τους ζητήθηκε να σχεδιάσουν σε μαύρο χαρτόνι το περίγραμμα του αντικειμένου που ζωγράφισαν προκειμένου να δημιουργήσουν τη σκιά του. Σε ένα άλλο χαρτί τους ζητήθηκε να κολλήσουν το αντικείμενο που ζωγράφισαν αρχικά και να σκεφτούν σε ποιο μέρος του χαρτιού θα ήθελαν να αναπαραστήσουν τον ήλιο (αριστερά, δεξιά ή στο κέντρο). Τέλος, με βάση τη θέση του ήλιου έπρεπε να σκεφτούν που θα κολλήσουν τη σκιά του αντικειμένου που ζωγράφισαν.

9η Δραστηριότητα:

Ζητήθηκε από τα παιδιά να παρατηρήσουν τυχόν διαφορές στην ένταση της σκιάς που σχηματίζει το κάθε ένα από τα παρακάτω υλικά:

Χαρτόνι, χαρτοπετσέτα, λαδόκολλα, γυάλινο ποτήρι, σελοφάν περιτυλίγματος.

Το συμπέρασμα στο οποίο κατέληξαν τα παιδιά ήταν ότι :

Η σκιά που σχηματίζεται διαφέρει ανάλογα με το υλικό του κάθε αντικειμένου. Στην περίπτωση των αδιαφανών αντικειμένων (βλ. χαρτόνι, χαρτοπετσέτα και λαδόκολλας) η σκιά είναι έντονη. Στην περίπτωση των ημιδιαφανών αντικειμένων (βλ. γυάλινο ποτήρι) η σκιά είναι απαλή, ενώ στην περίπτωση των διαφανών αντικειμένων (βλ. σελοφάν περιτυλίγματος) δεν δημιουργείται καμία σκιά.

10η Δραστηριότητα:

Χειροτεχνία με αδιαφανή και διαφανή υλικά:

Χρησιμοποιήσαμε τρία αδιαφανή υλικά (χάρτινο πιάτο, φεγγάρι και αστέρια από χαρτόνι, ξύλινο γλωσσοπίεστρο) και ένα διαφανές (σελοφάν περιτυλίγματος) και το αποτέλεσμα εντυπωσίασε τα παιδιά.

11η Δραστηριότητα:

Μάντεψε Τι;:  Τα παιδιά προσπαθούσαν να μαντέψουν τα αντικείμενα που έβλεπαν στην οθόνη βάσει της σκιάς που σχηματιζόταν.