Όλοι μαζί είμαστε πιο δυνατοί

0

Συγγραφέας: 12ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΧΑΙΔΑΡΙΟΥ | Κατηγορία εργαστήρια δεξιοτήτων | , στις 16-11-2025

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ

Στο νηπιαγωγείο μας, μέσα από το σχέδιο δράσης με τίτλο «Όλοι μαζί είμαστε πιο δυνατοί», ταξιδέψαμε με τα παιδιά στον κόσμο της διαφορετικότητας, της συναισθηματικής νοημοσύνης και της αξίας της φιλίας. Με βιωματικές δραστηριότητες, παραμύθια, παιχνίδια και κατασκευές, δώσαμε χώρο στις έννοιες της αποδοχής, της ενσυναίσθησης και της συνεργασίας.

Δεξιότητες μάθησης: κριτική σκέψη, συνεργασία, επικοινωνία, δημιουργικότητα
Δεξιότητες ζωής: αυτομέριμνα, προσαρμοστικότητα, οργανωτική ικανότητα, υπευθυνότητα, ενσυναίσθηση και ευαισθησία
Δεξιότητες του νου: στρατηγική σκέψη.
Δεξιότητες τεχνολογίας: Στρατηγική – υπολογιστική σκέψη, επίλυση προβλημάτων.

20251111 135217      20251111 141536

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 1 (Γνωριζόμαστε καλύτερα)

Ας γνωριστούμε καλύτερα: Τα παιδιά ρίχνουν το ζάρι και απαντούν στην ερώτηση που τους τυχαίνει. Έτσι τα μέλη της ομάδας μιλούν και γνωρίζουν καλύτερα το ένα το άλλο. 20251104 083029 20251104 083014

Βρες το ταίρι σου: Τα παιδιά χωρίζονται σε ζευγάρια. Το κάθε ζευγάρι συμφωνεί σε ένα δικό του χαρακτηριστικό ήχο, (ήχος ζώου γάτα, σκύλος, πουλί, βάτραχος, αγελάδα κ.ο.κ.). Η νηπιαγωγός ζητάει από τα παιδιά να κλείσουν τα μάτια τους και να προσπαθήσουν να βρούνε το ταίρι τους μόνο από τον ήχο που κάνουν. Στόχος: Να ενεργοποιηθούν οι συμμετέχοντες και να γνωριστούν μεταξύ τους. Εξάσκηση της αντίληψης και του προσανατολισμού.

Όταν παίζει η μουσική: Η Νηπιαγωγός χτυπά το ταμπουρίνο ενώ τα παιδιά χορεύουν τριγύρω ”όταν παίζει η μουσική τριγυρνάω εδώ και εκεί, όταν πάψει η μουσική εκτελώ την εντολή”. Η νηπιαγωγός σταματάει το χτύπημα  και τα παιδιά σταματούν ακίνητα περιμένοντας την εντολή. «Να πιάσουμε τη μύτη μας, να αγκαλιάσουμε το παιδί που φοράει κόκκινη μπλούζα, να αγκαλιάσουμε το παιδί που το όνομά του αρχίζει από Α, κ.ο.κ.»

Κάνε ό,τι κάνω: Δύο παιδιά κάθονται το ένα απέναντι από το άλλον. Παίζουμε το παιχνίδι κάνε ότι κάνω σαν να είναι ο ένας ο καθρέφτης του άλλου.

20251027 081456

Το λουλούδι της αυτοπεποίθησης: Τα παιδιά με τη βοήθεια της νηπιαγωγού συμπληρώνουν φράσεις πάνω στα πέταλα ενός λουλουδιού, όπως κάτι για το οποίο είναι περήφανα, τις ικανότητές τους, τι τους αρέσει στον εαυτό τους ή πράγματα για τα οποία είναι ευγνώμονα. Μέσα από την συγκεκριμένη δραστηριότητα το παιδί μαθαίνει μόνο του να μπαίνει στη διαδικασία να σκέφτεται πράγματα για τα οποία θαυμάζει, υπενθυμίζει στον εαυτό του ότι έχει πάντοτε δίπλα του ανθρώπους που το υποστηρίζουν στις επιλογές του και αναγνωρίζει εκείνα τα πρόσωπα/καταστάσεις/γεγονότα που το βοηθούν να γίνει η καλύτερη εκδοχή του εαυτού του.

 

 

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2ο (Ασκήσεις για τη διαφορετικότητα)

Χαρακτηρισμοί που πληγώνουν: Συχνά ανταλλάσσονται μεταξύ των μαθητών υποτιμητικοί χαρακτηρισμοί όπως :  20221107111831 oi lexeis den einai gia na pligonoumeφύγε χαζέ δεν σ’ αγαπάω, δεν σε θέλω για φίλο μου, τι ρούχα είναι αυτά που φοράς, είσαι πολύ αστεία μ’ αυτά τα γυαλιά!!!
Διαβάζουμε το βιβλίο «Οι λέξεις δεν είναι για να πληγώνουμε» της Verdick Elisabeth, εκδόσεις Μεταίχμιο.
Μετά την ανάγνωση του βιβλίου ακολουθεί συζήτηση με τα παιδιά. Συζητάμε ελεύθερα, μοιραζόμαστε σκέψεις, απαντάμε σε ερωτήματα: « Το έχω κάνει εγώ; Γιατί το έκανα; Το έχω πάθει; Πώς αισθάνθηκα; Έχω βρεθεί σε αυτή τη θέση;

20251104 083211Τα παράσημά μου!: Είναι πολύ σημαντικό να αναγνωρίζουν οι φίλοι μας τα θετικά χαρακτηριστικά μας και ακόμη πιο σημαντικό να μας το λένε. Καθόμαστε στην παρεούλα και ένας ένας μπαίνει στο κέντρο, μένει σιωπηλός και
ακούει προσεκτικά, όσα έχουν να του πουν οι άλλοι! Τα παιδιά αναγνωρίζουν κάθε φορά το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό του και του δίνουν το Παράσημό του. Στόχος είναι να ενδυναμωθούν τα μέλη της ομάδας, να πάρουν μία θετική ανατροφοδότηση από τους άλλους, να εστιάσουν στα θετικά και δυνατά χαρακτηριστικά που έχουν όλοι, να αισθανθούν περήφανοι για το εαυτό τους.

20251111 083703

Εργαστήριο 3ο ( Τα όμορφα λόγια )

Παρακολουθούμε το βίντεο: https://www.youtube.com/watch? v=Yx6UgfQreYY . Πρόκειται για ένα πείραμα που έγινε με δύο φυτά. Στο ένα λέγονται όμορφα λόγια στο άλλο άσχημοι χαρακτηρισμοί. Το φυτό που δέχεται τους άσχημους χαρακτηρισμούς δεν μεγάλωσε σωστά ενώ το άλλο ψήλωσε και έβγαλε περισσότερα φύλλα. Κάνουμε δραματοποίηση με τη συμμετοχή παιδιών της τάξης. Στο ένα λέμε όμορφα λόγια και στο άλλο άσχημους χαρακτηρισμούς. Πώς αισθάνονται;

20251027 081446Το βάζο με τα όμορφα λόγια: Φτιάχνουμε ένα βάζο σε μεγάλο χαρτί κάνσον. Κόβουμε μικρά χαρτιά πολύχρωμα στο σχήμα καραμέλας και όλοι μαζί στην παρεούλα καταγράφουμε όμορφα λόγια που μας κάνουν χαρούμενους,. Λέξεις όπως : «Ευχαριστώ, παρακαλώ, σ ‘ αγαπώ»… Λέξεις που μας βοηθάνε να αισθανθούμε περήφανοι και όταν τις λέμε αλλά και όταν τις ακούμε. Έπειτα σε ένα γυάλινο βάζο για τις επόμενες μέρες γράφουμε σε χαρτάκια και βάζουμε μέσα τις όμορφες λέξεις που λένε τα παιδιά μεταξύ τους. Όταν τελειώσει το εργαστήριο ανοίγουμε το βάζο και ξαναθυμόμαστε τις όμορφες λέξεις που είπαμε και τις στιγμές που ζήσαμε.

20251111 134036

Γέμισες το κουβαδάκι μας σήμερα; Είδαμε ένα παιδικό παραμύθι με τίτλο ”Εσύ γέμισες το κουβαδάκι σου σήμερα;”  (https://www.youtube.com/watch?v=yYRvfcSbbw4)

20251104 132630 20251104 132614

Συζητήσαμε για τον τρόπο που μπορούμε να νιώθουμε όλοι πιο χαρούμενοι, με γεμάτα κουβαδάκια δηλαδή. Έτσι πριν φύγουν τα παιδιά από το νηπιαγωγείο γεμίζουν το κουβαδάκι της τάξης με αστέρια και καρδιές. Κάθε παιδί μπορεί να ρίξει  ένα αστέρι, όταν έκανε κατά τη διάρκεια της ημέρας, κάτι που θεωρεί σημαντικό για τον εαυτό τους (π.χ. κατάφερε να κάνει κουτσό, ζωγράφισε το πρώτο του σπίτι κ.α.) ή μια καρδιά,  όταν βοήθησε έναν φίλο του ή συνεργάστηκε μαζί του σε ένα παιχνίδι.

Εσύ τι θα ρίξεις σήμερα στο κουβαδάκι;

 

Εργαστήριο 4ο (Διαχείριση προβλημάτων – Αποδοχή στην ομάδα )

« Με θέλεις στην ομάδα σου;» : Τα παιδιά ακούνε την ιστορία του Kelly John.
20200219105355 me theleis stin omada souΜια πάπια ήθελε να κάνει καινούριους φίλους. Έτσι αποφάσισε να γίνει μέλος μιας ομάδας. Πηγαίνει σε διάφορα ζώα αλλά εκείνα απορρίπτουν την αίτησή της. Τι θα κάνει η πάπια; Πώς θα το αντιμετωπίσει; Γιατί συμβαίνει αυτό; Τι θα μπορούσε να κάνει η πάπια γι’ αυτό; Το βιβλίο αυτό μας δίνει την αφορμή να μιλήσουμε πως μπορούμε να λύσουμε
καταστάσεις που μας προβληματίζουν.
Στόχοι: Να βρίσκουν λύσεις στα προβλήματά τους, να καλλιεργηθεί η έννοια της ομαδικότητας.

20251111 141209 20251111 135917 20251111 135444  20251111 142010

Παρακολουθήσαμε το βίντεο The power of teamwork (Η δύναμη της ομαδικής δουλειάς)

Μέσα από αυτό μάθαμε πόσο σπουδαίο να δουλεύουμε όλοι μαζί και να συνεργαζόμαστε για ένα σκοπό. Επίσης διαβάσαμε αρκετά παραμύθια που μιλούσαν για φιλία, συνεργασία και διαχείριση προβλημάτων.

20251111 14241320251111 142438

20251111 14245620251111 142508

Όλη η τάξη μια οικογένεια: Όταν μιλάμε για οικογένεια μας έρχεται στο μυαλό ένα σπίτι. Μια μαμά, ένας μπαμπάς, Screenshot 20250925 204922 Facebookκανά δυο παιδιά, ίσως ένας σκύλος, ίσως μια γιαγιά, μια μητριά ή ένας πατριός. Ίσως μπόλικα ξαδέρφια. Αλλά οικογένεια δεν είναι μόνο οι συγγενείς σου. Ίσως να είναι και μια ομάδα ανθρώπων στην οποία ανήκεις, σε αγαπά και σε φροντίζει.
Ας πούμε το σχολείο. Εκεί όπου περνάμε τις περισσότερες ώρες της ημέρας. Κι αφού η τάξη είναι ένα μέρος όπου ζούμε τόσες ώρες, γιατί να μην την κάνουμε σαν το σπίτι μας; Να δείχνουμε σεβασμό και καλοσύνη, να μαζεύουμε όμορφες εμπειρίες, να γνωριζόμαστε καλύτερα μεταξύ μας, να χαιρόμαστε, να καταλαβαίνουμε ότι ο καθένας είναι μοναδικός, ότι μπορούμε να κάνουμε λάθη και να μαθαίνουμε από αυτά, ότι υπάρχουν δυσκολίες κάποιες φορές, ότι θα βοηθάμε ο ένας τον άλλον. Μέσα από δημιουργικές δραστηριότητες, συνεργασία και πολλή φαντασία, τα παιδιά ανακάλυψαν τα συστατικά (αξίες)  που χρειάζεται η τάξη μας, για να γίνει σαν μια οικογένεια.

20251111 142140  20251111 135523

20251111 134948 20251111 140559

 

20251101 084717

 

20251101 084018Συμβόλαιο τάξης: Κι αφού στην τάξη μας είμαστε όλοι μια ομάδα, συμφωνούμε στους κανόνες με τους οποίους θα λειτουργεί αυτή η ομάδα και φτιάχνουμε το συμβόλαιο της τάξης. Μαζί με τα παιδιά καταγράφουμε τις συμπεριφορές που προτείνουμε να έχουμε στην τάξη μας, και ποιες θα πρέπει να αποφεύγουμε για να συνυπάρχουμε όλοι μαζί.

Η αφίσα της τάξης: Τα παιδιά δημιουργούν μια αφίσα για την τάξη μας,20251108 103322

στην οποία γράφουν τις αξίες που μας κάνουν ομάδα.

 

 

20251111 134056

Εργαστήριο 5ο (Ασκήσεις για τα συναισθήματα )

Έχε μου εμπιστοσύνη : Τα παιδιά χωρίζονται σε ζευγάρια. Το ένα έχει κλειστά τα μάτια του. Το ζευγάρι του
καλείται να το οδηγήσει σε μια διαδρομή και στη συνέχεια να του δώσει οδηγίες ώστε να φτάσει μόνο του χωρίς να βλέπει. Στην παρεούλα ακολουθούν ερωτήσεις: Πώς αισθανθήκατε όταν δεν βλέπατε; Τι σας δυσκόλεψε; Πώς καταφέρατε να φέρετε εις πέρας την αποστολή σας παρόλο που είχατε αυτή τη δυσκολία;Screenshot 20251107 045527 Google
Σε επόμενη δραστηριότητα, πάλι σε ζευγάρια το ένα παιδί προσπαθεί να περπατήσει πάνω σε μία στενή διαδρομή. Το ζευγάρι του είναι δίπλα του και έτοιμο να το βοηθήσει όποτε το χρειαστεί.
Στόχοι: Να εξοικειωθούν με την έννοια της ενσυναίσθησης, της εμπιστοσύνης και της ομαδικότητας, να αντιληφθούν την αξία της μη λεκτικής επικοινωνίας, να εξασκήσουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες.

9789606532108 2400x2400wΕξίσου σημαντικό βέβαια είναι να έχουμε εμπιστοσύνη και στον ίδιο μας τον εαυτό και να ξέρουμε ότι όταν θέλουμε να καταφέρουμε κάτι θα το προσπαθήσουμε και θα τα καταφέρουμε. Σ’ αυτό μας βοήθησε πολύ το βιβλίο ”Γέτι”. 20251027 081355

20251106 173745Γνωριμία με τα συναισθήματά μας: Διαβάσαμε ”Το τερατάκι των χρωμάτων” και μιλήσαμε για τη λύπη, το θυμό, την ηρεμία, τη χαρά και φυσικά την αγάπη!

Φτιάξαμε και ένα επιτραπέζιο παιχνίδι στο οποίο οι παίχτες πρέπει να βάλουν τα συναισθήματα στα μπουκαλάκια τους. Όταν ο παίχτης (τερατάκι – κοριτσάκι) βρίσκεται πάνω σε ένα χρώμα, αναγνωρίζει το συναίσθημα και λέει την εμπειρία του.
ΣΤΟΧΟΙ: Να αναγνωρίζουν τα συναισθήματά τους, να μάθουν να τα εκφράζουν, να δουν πως συμμετέχει το σώμα τους και να ενδυναμωθούν, να τα διαχειρίζονται σωστά. Τι μας κάνει χαρούμενους, λυπημένους, τι μας φοβίζει και πώς το αντιμετωπίζουμε.

20251101 084115

Επίσης ζωγραφίσαμε τα τερατάκια των χρωμάτων και διακοσμήσαμε το ταμπλό της τάξης μας. Παίξαμε παιχνίδια με το Βee-bot και συμπληρώσαμε φύλλα εργασίας.

20251111 134015 20251111 142655

20251110 09155120251110 093027 20251110 09270820251110 092538

20251110 09191720251110 09345720251110 093240 

20251111 14074220251111 14010020251111 13563320251111 134738    20251111 144437

Μάθαμε τι αλλαγές συμβαίνουν στο σώμα μας ανάλογα με το συναίσθημα που αισθανόμαστε και ζωγραφίσαμε μέσα στα βάζα τι είναι αυτό που μας κάνει να νιώθουμε έτσι.

20251112 130644 20251111 134631

20251111 134343               20251111 134457

Παντομίμα συναισθημάτων : Παίζουμε παντομίμα συναισθημάτων. Τα παιδιά επιλέγουν ένα συναίσθημα που τους
εκφράζει : χαρούμενος, λυπημένος, θυμωμένος, φοβισμένος, τρομοκρατημένος, έκπληκτος, βαρετός, κουρασμένος, ευτυχισμένος, απογοητευμένος, ερωτευμένος, ενθουσιασμένος, ντροπαλός, σίγουρος, καχύποπτος, μπερδεμένος. Προσπαθούν με κινήσεις και στάσεις του σώματος να δείξουν τι αισθάνονται κάθε φορά.
Στόχος είναι να μάθουμε να εκφράζουμε τα συναισθήματά μας. Έτσι θα γίνουμε ευτυχισμένοι άνθρωποι και θα μπορούμε να συμμετέχουμε στην ομάδα μας.

Εργαστήριο 6ο ( Διαχείριση θυμού )

Τι είναι ο θυμός; Τι συμβαίνει στο σώμα μας; Πώς αντιμετωπίζουμε τον θυμό μας; Παράδειγμα με ένα μπαλόνι. Φανταστείτε το θυμό μας σας ένα μπαλόνι. Κάθε τι που μας θυμώνει είναι σαν να φουσκώνουμε ένα μπαλόνι. Τι θα συμβεί αν συνεχώς θυμώνουμε, φουσκώνουμε το μπαλόνι; Θα εκραγούμε όπως η εικόνα του θυμού που πετάει φωτιές ( ο ήρωας της ταινίας τα μυαλά που κουβαλάς) Αν αφήσουμε το μπαλόνι απότομα τι θα συμβεί; Υπάρχει πιθανότητα να χτυπήσουμε κανέναν έτσι πως κουτουλάει το μπαλόνι εδώ κι εκεί; Αν αφήναμε τον αέρα λίγο λίγο; Μήπως το μπαλόνι θα μπορούσε να ξαναγίνει όπως και πριν; Τα παιδιά προτείνουν λύσεις αντιμετώπισης του θυμού. Προτείνεται να φτιάξουμε μία γωνιά χαλάρωσης. Μπορούμε να μετράμε μέχρι το 10. Μπορούμε να παίρνουμε βαθιές ανάσες.20251108 103201 Eτοιμάσαμε ένα κουτί και βάλαμε μέσα διάφορα αντικείμενα που θα βοηθούσαν κάποιον να χαλαρώσει όταν είναι θυμωμένος ή λυπημένος. Έτσι μπορούμε να διαβάσουμε ένα βιβλίο, να χαϊδέψουμε ένα λούτρινο, να ξαπλώσουμε σε ένα μαξιλάρι για να χαλαρώσουμε ή να παίξουμε με ένα μπαλάκι ή ένα pop it bubbles.

Επίσης φτιάξαμε και μια αφίσα με τους τρόπους που μπορούμε να ηρεμήσουμε όταν αισθανόμαστε θυμωμένοι.

20251112 130831

Εργαστήριο 7ο

Στο τέλος του εργαστηρίου τα παιδιά πήραν ως αναμνηστικό τα παράσημα και τα τερατάκια που φτιάξαμε και κατάλαβαν ότι πρέπει να εκφράζουμε τα συναισθήματά μας ,έτσι θα γίνουμε ευτυχισμένοι άνθρωποι και θα μπορούμε να συμμετέχουμε στην ομάδα μας, γιατί το σύνθημά μας είναι: ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ,ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΑΝΤΑ ΠΙΟ ΔΥΝΑΤΟΙ.

20251111 083923

 

 

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς