ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ
Στο νηπιαγωγείο μας, μέσα από το σχέδιο δράσης με τίτλο «Όλοι μαζί είμαστε πιο δυνατοί», ταξιδέψαμε με τα παιδιά στον κόσμο της διαφορετικότητας, της συναισθηματικής νοημοσύνης και της αξίας της φιλίας. Με βιωματικές δραστηριότητες, παραμύθια, παιχνίδια και κατασκευές, δώσαμε χώρο στις έννοιες της αποδοχής, της ενσυναίσθησης και της συνεργασίας.
Δεξιότητες μάθησης: κριτική σκέψη, συνεργασία, επικοινωνία, δημιουργικότητα
Δεξιότητες ζωής: αυτομέριμνα, προσαρμοστικότητα, οργανωτική ικανότητα, υπευθυνότητα, ενσυναίσθηση και ευαισθησία
Δεξιότητες του νου: στρατηγική σκέψη.
Δεξιότητες τεχνολογίας: Στρατηγική – υπολογιστική σκέψη, επίλυση προβλημάτων.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 1 (Γνωριζόμαστε καλύτερα)
Ας γνωριστούμε καλύτερα: Τα παιδιά ρίχνουν το ζάρι και απαντούν στην ερώτηση που τους τυχαίνει. Έτσι τα μέλη της ομάδας μιλούν και γνωρίζουν καλύτερα το ένα το άλλο.

Βρες το ταίρι σου: Τα παιδιά χωρίζονται σε ζευγάρια. Το κάθε ζευγάρι συμφωνεί σε ένα δικό του χαρακτηριστικό ήχο, (ήχος ζώου γάτα, σκύλος, πουλί, βάτραχος, αγελάδα κ.ο.κ.). Η νηπιαγωγός ζητάει από τα παιδιά να κλείσουν τα μάτια τους και να προσπαθήσουν να βρούνε το ταίρι τους μόνο από τον ήχο που κάνουν. Στόχος: Να ενεργοποιηθούν οι συμμετέχοντες και να γνωριστούν μεταξύ τους. Εξάσκηση της αντίληψης και του προσανατολισμού.
Όταν παίζει η μουσική: Η Νηπιαγωγός χτυπά το ταμπουρίνο ενώ τα παιδιά χορεύουν τριγύρω ”όταν παίζει η μουσική τριγυρνάω εδώ και εκεί, όταν πάψει η μουσική εκτελώ την εντολή”. Η νηπιαγωγός σταματάει το χτύπημα και τα παιδιά σταματούν ακίνητα περιμένοντας την εντολή. «Να πιάσουμε τη μύτη μας, να αγκαλιάσουμε το παιδί που φοράει κόκκινη μπλούζα, να αγκαλιάσουμε το παιδί που το όνομά του αρχίζει από Α, κ.ο.κ.»
Κάνε ό,τι κάνω: Δύο παιδιά κάθονται το ένα απέναντι από το άλλον. Παίζουμε το παιχνίδι κάνε ότι κάνω σαν να είναι ο ένας ο καθρέφτης του άλλου.
Το λουλούδι της αυτοπεποίθησης: Τα παιδιά με τη βοήθεια της νηπιαγωγού συμπληρώνουν φράσεις πάνω στα πέταλα ενός λουλουδιού, όπως κάτι για το οποίο είναι περήφανα, τις ικανότητές τους, τι τους αρέσει στον εαυτό τους ή πράγματα για τα οποία είναι ευγνώμονα. Μέσα από την συγκεκριμένη δραστηριότητα το παιδί μαθαίνει μόνο του να μπαίνει στη διαδικασία να σκέφτεται πράγματα για τα οποία θαυμάζει, υπενθυμίζει στον εαυτό του ότι έχει πάντοτε δίπλα του ανθρώπους που το υποστηρίζουν στις επιλογές του και αναγνωρίζει εκείνα τα πρόσωπα/καταστάσεις/γεγονότα που το βοηθούν να γίνει η καλύτερη εκδοχή του εαυτού του.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2ο (Ασκήσεις για τη διαφορετικότητα)
Χαρακτηρισμοί που πληγώνουν: Συχνά ανταλλάσσονται μεταξύ των μαθητών υποτιμητικοί χαρακτηρισμοί όπως :
φύγε χαζέ δεν σ’ αγαπάω, δεν σε θέλω για φίλο μου, τι ρούχα είναι αυτά που φοράς, είσαι πολύ αστεία μ’ αυτά τα γυαλιά!!!
Διαβάζουμε το βιβλίο «Οι λέξεις δεν είναι για να πληγώνουμε» της Verdick Elisabeth, εκδόσεις Μεταίχμιο.
Μετά την ανάγνωση του βιβλίου ακολουθεί συζήτηση με τα παιδιά. Συζητάμε ελεύθερα, μοιραζόμαστε σκέψεις, απαντάμε σε ερωτήματα: « Το έχω κάνει εγώ; Γιατί το έκανα; Το έχω πάθει; Πώς αισθάνθηκα; Έχω βρεθεί σε αυτή τη θέση;
Τα παράσημά μου!: Είναι πολύ σημαντικό να αναγνωρίζουν οι φίλοι μας τα θετικά χαρακτηριστικά μας και ακόμη πιο σημαντικό να μας το λένε. Καθόμαστε στην παρεούλα και ένας ένας μπαίνει στο κέντρο, μένει σιωπηλός και
ακούει προσεκτικά, όσα έχουν να του πουν οι άλλοι! Τα παιδιά αναγνωρίζουν κάθε φορά το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό του και του δίνουν το Παράσημό του. Στόχος είναι να ενδυναμωθούν τα μέλη της ομάδας, να πάρουν μία θετική ανατροφοδότηση από τους άλλους, να εστιάσουν στα θετικά και δυνατά χαρακτηριστικά που έχουν όλοι, να αισθανθούν περήφανοι για το εαυτό τους.
Εργαστήριο 3ο ( Τα όμορφα λόγια )
Παρακολουθούμε το βίντεο: https://www.youtube.com/watch? v=Yx6UgfQreYY . Πρόκειται για ένα πείραμα που έγινε με δύο φυτά. Στο ένα λέγονται όμορφα λόγια στο άλλο άσχημοι χαρακτηρισμοί. Το φυτό που δέχεται τους άσχημους χαρακτηρισμούς δεν μεγάλωσε σωστά ενώ το άλλο ψήλωσε και έβγαλε περισσότερα φύλλα. Κάνουμε δραματοποίηση με τη συμμετοχή παιδιών της τάξης. Στο ένα λέμε όμορφα λόγια και στο άλλο άσχημους χαρακτηρισμούς. Πώς αισθάνονται;
Το βάζο με τα όμορφα λόγια: Φτιάχνουμε ένα βάζο σε μεγάλο χαρτί κάνσον. Κόβουμε μικρά χαρτιά πολύχρωμα στο σχήμα καραμέλας και όλοι μαζί στην παρεούλα καταγράφουμε όμορφα λόγια που μας κάνουν χαρούμενους,. Λέξεις όπως : «Ευχαριστώ, παρακαλώ, σ ‘ αγαπώ»… Λέξεις που μας βοηθάνε να αισθανθούμε περήφανοι και όταν τις λέμε αλλά και όταν τις ακούμε. Έπειτα σε ένα γυάλινο βάζο για τις επόμενες μέρες γράφουμε σε χαρτάκια και βάζουμε μέσα τις όμορφες λέξεις που λένε τα παιδιά μεταξύ τους. Όταν τελειώσει το εργαστήριο ανοίγουμε το βάζο και ξαναθυμόμαστε τις όμορφες λέξεις που είπαμε και τις στιγμές που ζήσαμε.

Γέμισες το κουβαδάκι μας σήμερα; Είδαμε ένα παιδικό παραμύθι με τίτλο ”Εσύ γέμισες το κουβαδάκι σου σήμερα;” (https://www.youtube.com/watch?v=yYRvfcSbbw4)
Συζητήσαμε για τον τρόπο που μπορούμε να νιώθουμε όλοι πιο χαρούμενοι, με γεμάτα κουβαδάκια δηλαδή. Έτσι πριν φύγουν τα παιδιά από το νηπιαγωγείο γεμίζουν το κουβαδάκι της τάξης
με αστέρια και καρδιές. Κάθε παιδί μπορεί να ρίξει ένα αστέρι, όταν έκανε κατά τη διάρκεια της ημέρας, κάτι που θεωρεί σημαντικό για τον εαυτό τους (π.χ. κατάφερε να κάνει κουτσό, ζωγράφισε το πρώτο του σπίτι κ.α.) ή μια καρδιά, όταν βοήθησε έναν φίλο του ή συνεργάστηκε μαζί του σε ένα παιχνίδι.
Εσύ τι θα ρίξεις σήμερα στο κουβαδάκι;
Εργαστήριο 4ο (Διαχείριση προβλημάτων – Αποδοχή στην ομάδα )
« Με θέλεις στην ομάδα σου;» : Τα παιδιά ακούνε την ιστορία του Kelly John.
Μια πάπια ήθελε να κάνει καινούριους φίλους. Έτσι αποφάσισε να γίνει μέλος μιας ομάδας. Πηγαίνει σε διάφορα ζώα αλλά εκείνα απορρίπτουν την αίτησή της. Τι θα κάνει η πάπια; Πώς θα το αντιμετωπίσει; Γιατί συμβαίνει αυτό; Τι θα μπορούσε να κάνει η πάπια γι’ αυτό; Το βιβλίο αυτό μας δίνει την αφορμή να μιλήσουμε πως μπορούμε να λύσουμε
καταστάσεις που μας προβληματίζουν.
Στόχοι: Να βρίσκουν λύσεις στα προβλήματά τους, να καλλιεργηθεί η έννοια της ομαδικότητας.
Παρακολουθήσαμε το βίντεο The power of teamwork (Η δύναμη της ομαδικής δουλειάς)
Μέσα από αυτό μάθαμε πόσο σπουδαίο να δουλεύουμε όλοι μαζί και να συνεργαζόμαστε για ένα σκοπό. Επίσης διαβάσαμε αρκετά παραμύθια που μιλούσαν για φιλία, συνεργασία και διαχείριση προβλημάτων.


Όλη η τάξη μια οικογένεια: Όταν μιλάμε για οικογένεια μας έρχεται στο μυαλό ένα σπίτι. Μια μαμά, ένας μπαμπάς,
κανά δυο παιδιά, ίσως ένας σκύλος, ίσως μια γιαγιά, μια μητριά ή ένας πατριός. Ίσως μπόλικα ξαδέρφια. Αλλά οικογένεια δεν είναι μόνο οι συγγενείς σου. Ίσως να είναι και μια ομάδα ανθρώπων στην οποία ανήκεις, σε αγαπά και σε φροντίζει.
Ας πούμε το σχολείο. Εκεί όπου περνάμε τις περισσότερες ώρες της ημέρας. Κι αφού η τάξη είναι ένα μέρος όπου ζούμε τόσες ώρες, γιατί να μην την κάνουμε σαν το σπίτι μας; Να δείχνουμε σεβασμό και καλοσύνη, να μαζεύουμε όμορφες εμπειρίες, να γνωριζόμαστε καλύτερα μεταξύ μας, να χαιρόμαστε, να καταλαβαίνουμε ότι ο καθένας είναι μοναδικός, ότι μπορούμε να κάνουμε λάθη και να μαθαίνουμε από αυτά, ότι υπάρχουν δυσκολίες κάποιες φορές, ότι θα βοηθάμε ο ένας τον άλλον. Μέσα από δημιουργικές δραστηριότητες, συνεργασία και πολλή φαντασία, τα παιδιά ανακάλυψαν τα συστατικά (αξίες) που χρειάζεται η τάξη μας, για να γίνει σαν μια οικογένεια.

Συμβόλαιο τάξης: Κι αφού στην τάξη μας είμαστε όλοι μια ομάδα, συμφωνούμε στους κανόνες με τους οποίους θα λειτουργεί αυτή η ομάδα και φτιάχνουμε το συμβόλαιο της τάξης. Μαζί με τα παιδιά καταγράφουμε τις συμπεριφορές που προτείνουμε να έχουμε στην τάξη μας, και ποιες θα πρέπει να αποφεύγουμε για να συνυπάρχουμε όλοι μαζί.
Η αφίσα της τάξης: Τα παιδιά δημιουργούν μια αφίσα για την τάξη μας,
στην οποία γράφουν τις αξίες που μας κάνουν ομάδα.
Εργαστήριο 5ο (Ασκήσεις για τα συναισθήματα )
Έχε μου εμπιστοσύνη : Τα παιδιά χωρίζονται σε ζευγάρια. Το ένα έχει κλειστά τα μάτια του. Το ζευγάρι του
καλείται να το οδηγήσει σε μια διαδρομή και στη συνέχεια να του δώσει οδηγίες ώστε να φτάσει μόνο του χωρίς να βλέπει. Στην παρεούλα ακολουθούν ερωτήσεις: Πώς αισθανθήκατε όταν δεν βλέπατε; Τι σας δυσκόλεψε; Πώς καταφέρατε να φέρετε εις πέρας την αποστολή σας παρόλο που είχατε αυτή τη δυσκολία;
Σε επόμενη δραστηριότητα, πάλι σε ζευγάρια το ένα παιδί προσπαθεί να περπατήσει πάνω σε μία στενή διαδρομή. Το ζευγάρι του είναι δίπλα του και έτοιμο να το βοηθήσει όποτε το χρειαστεί.
Στόχοι: Να εξοικειωθούν με την έννοια της ενσυναίσθησης, της εμπιστοσύνης και της ομαδικότητας, να αντιληφθούν την αξία της μη λεκτικής επικοινωνίας, να εξασκήσουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες.
Εξίσου σημαντικό βέβαια είναι να έχουμε εμπιστοσύνη και στον ίδιο μας τον εαυτό και να ξέρουμε ότι όταν θέλουμε να καταφέρουμε κάτι θα το προσπαθήσουμε και θα τα καταφέρουμε. Σ’ αυτό μας βοήθησε πολύ το βιβλίο ”Γέτι”. 
Γνωριμία με τα συναισθήματά μας: Διαβάσαμε ”Το τερατάκι των χρωμάτων” και μιλήσαμε για τη λύπη, το θυμό, την ηρεμία, τη χαρά και φυσικά την αγάπη!
Φτιάξαμε και ένα επιτραπέζιο παιχνίδι στο οποίο οι παίχτες πρέπει να βάλουν τα συναισθήματα στα μπουκαλάκια τους. Όταν ο παίχτης (τερατάκι – κοριτσάκι) βρίσκεται πάνω σε ένα χρώμα, αναγνωρίζει το συναίσθημα και λέει την εμπειρία του.
ΣΤΟΧΟΙ: Να αναγνωρίζουν τα συναισθήματά τους, να μάθουν να τα εκφράζουν, να δουν πως συμμετέχει το σώμα τους και να ενδυναμωθούν, να τα διαχειρίζονται σωστά. Τι μας κάνει χαρούμενους, λυπημένους, τι μας φοβίζει και πώς το αντιμετωπίζουμε.

Επίσης ζωγραφίσαμε τα τερατάκια των χρωμάτων και διακοσμήσαμε το ταμπλό της τάξης μας. Παίξαμε παιχνίδια με το Βee-bot και συμπληρώσαμε φύλλα εργασίας.
Μάθαμε τι αλλαγές συμβαίνουν στο σώμα μας ανάλογα με το συναίσθημα που αισθανόμαστε και ζωγραφίσαμε μέσα στα βάζα τι είναι αυτό που μας κάνει να νιώθουμε έτσι.
Παντομίμα συναισθημάτων : Παίζουμε παντομίμα συναισθημάτων. Τα παιδιά επιλέγουν ένα συναίσθημα που τους
εκφράζει : χαρούμενος, λυπημένος, θυμωμένος, φοβισμένος, τρομοκρατημένος, έκπληκτος, βαρετός, κουρασμένος, ευτυχισμένος, απογοητευμένος, ερωτευμένος, ενθουσιασμένος, ντροπαλός, σίγουρος, καχύποπτος, μπερδεμένος. Προσπαθούν με κινήσεις και στάσεις του σώματος να δείξουν τι αισθάνονται κάθε φορά.
Στόχος είναι να μάθουμε να εκφράζουμε τα συναισθήματά μας. Έτσι θα γίνουμε ευτυχισμένοι άνθρωποι και θα μπορούμε να συμμετέχουμε στην ομάδα μας.
Εργαστήριο 6ο ( Διαχείριση θυμού )
Τι είναι ο θυμός; Τι συμβαίνει στο σώμα μας; Πώς αντιμετωπίζουμε τον θυμό μας; Παράδειγμα με ένα μπαλόνι. Φανταστείτε το θυμό μας σας ένα μπαλόνι. Κάθε τι που μας θυμώνει είναι σαν να φουσκώνουμε ένα μπαλόνι. Τι θα συμβεί αν συνεχώς θυμώνουμε, φουσκώνουμε το μπαλόνι; Θα εκραγούμε όπως η εικόνα του θυμού που πετάει φωτιές ( ο ήρωας της ταινίας τα μυαλά που κουβαλάς) Αν αφήσουμε το μπαλόνι απότομα τι θα συμβεί; Υπάρχει πιθανότητα να χτυπήσουμε κανέναν έτσι πως κουτουλάει το μπαλόνι εδώ κι εκεί; Αν αφήναμε τον αέρα λίγο λίγο; Μήπως το μπαλόνι θα μπορούσε να ξαναγίνει όπως και πριν; Τα παιδιά προτείνουν λύσεις αντιμετώπισης του θυμού. Προτείνεται να φτιάξουμε μία γωνιά χαλάρωσης. Μπορούμε να μετράμε μέχρι το 10. Μπορούμε να παίρνουμε βαθιές ανάσες.
Eτοιμάσαμε ένα κουτί και βάλαμε μέσα διάφορα αντικείμενα που θα βοηθούσαν κάποιον να χαλαρώσει όταν είναι θυμωμένος ή λυπημένος. Έτσι μπορούμε να διαβάσουμε ένα βιβλίο, να χαϊδέψουμε ένα λούτρινο, να ξαπλώσουμε σε ένα μαξιλάρι για να χαλαρώσουμε ή να παίξουμε με ένα μπαλάκι ή ένα pop it bubbles.
Επίσης φτιάξαμε και μια αφίσα με τους τρόπους που μπορούμε να ηρεμήσουμε όταν αισθανόμαστε θυμωμένοι.
Εργαστήριο 7ο
Στο τέλος του εργαστηρίου τα παιδιά πήραν ως αναμνηστικό τα παράσημα και τα τερατάκια που φτιάξαμε και κατάλαβαν ότι πρέπει να εκφράζουμε τα συναισθήματά μας ,έτσι θα γίνουμε ευτυχισμένοι άνθρωποι και θα μπορούμε να συμμετέχουμε στην ομάδα μας, γιατί το σύνθημά μας είναι: ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ,ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΑΝΤΑ ΠΙΟ ΔΥΝΑΤΟΙ.



































