Ο γαϊδαρος μας ο Γκαρής

0

Συγγραφέας: 12ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΧΑΙΔΑΡΙΟΥ | Κατηγορία περιβαλλοντικά προγράμματα | , στις 24-05-2020

 

Το γαϊδουράκι από την αρχαιότητα ακόμη, αποτελεί σύμβολο υπομονής, λιτότητας και ταπεινότητας. Τα τελευταία χρόνια ο πληθυσμός του έχει συρρικνωθεί και ανήκει στα προστατευόμενα είδη. Είναι πολύ υπομονετικό ζώο και αυτό έχει δώσει αφορμή να δημιουργηθούν διάφορες ιστορίες σε βάρος του, ενώ αποτελεί τον κεντρικό ήρωα σε πολλούς μύθους αλλά και σύγχρονα παραμύθια.

 

 

 

Σκοπός προγράμματος: -Να γνωρίσουν και να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά σχετικά με τον γάιδαρο, μέσα από την λαϊκή και σύγχρονη λογοτεχνία.

Βασικοί στόχοι του προγράμματος:

-Να γνωρίσουν τα παιδιά κείμενα της λαϊκής και σύγχρονης λογοτεχνίας.

-Να δημιουργήσουν τα παιδιά, τα δικά τους κείμενα μέσα από συνεργασία και ανταλλαγή απόψεων.

– Να αποτελέσουν τα κείμενα αφορμή, για τη διερεύνηση θεμάτων που ενδιαφέρουν τα παιδιά.

Πραγματοποίηση προγράμματος…

  • Ένα κουκλάκι γάιδαρος έγινε η μασκότ της τάξης.
  • Στην δανειστική βιβλιοθήκη δημιουργήθηκε μια γωνιά με βιβλία μυθολογίας αλλά και σύγχρονης λογοτεχνίας με θέμα το γαϊδουράκι.
  • Κάθε Παρασκευή ένα παιδί έπαιρνε τη μασκότ του νηπιαγωγείου μας τον Γκαρή ( τον οποίο φιλοξενούσε για το Σαββατοκύριακο στο σπίτι του), το ημερολόγιό του (στο οποίο έγραφε με τη βοήθεια των γονιών του πως τα πέρασε ο Γκαρής σπίτι τους) και διάλεγε ένα βιβλίο από τη δανειστική μας βιβλιοθήκη , με ήρωα ένα γαϊδουράκι ( το οποίο θα διάβαζε με τους γονείς του).
  • Τη Δευτέρα το παιδί παρουσίαζε με λίγα λόγια το βιβλίο που δανείστηκε και η νηπιαγωγός το διάβαζε στην ολομέλεια. Το βιβλίο αυτό γινόταν η αφορμή για να ασχοληθούμε και να επεξεργαστούμε, ένα θέμα (π.χ. τη ζωή των γαϊδουριών σήμερα ή στα παλιότερα χρόνια, τη φιλία, τη συνεργασία κ.α.)
  • Τέλος το παιδί δημιουργούσε έναν πίνακα με μικτή τεχνική (ζωργαφική – κολλάζ) εμπνευσμένο από το παραμύθι που παρουσίασε.

Οι ιστορίες, οι πίνακες και τα θέματα  που επεξεργαστήκαμε…

 «Ο γαϊδαράκος»

«Ένας αχώριστος φίλος» (ιστορίες από συλλογή παραμυθιών)

Ιστορίες μέσα από τις οποίες τα παιδιά έμαθαν για τη ζωή του γαιδάρου στο αγρόκτημα τα παλιότερα χρόνια, μέχρι την εμφάνιση του αυτοκινήτου.

 

 

 

« Ρούλης ο Υδραίος νάνος γαϊδαρούλης» (Άκης και Πάνος Κορωνάκης, εκδ. Παπαδόπουλος)

Μέσα από την ιστορία του Ρούλη μάθανε τα παιδιά για τη ζωή του γαϊδάρου στα νησιά σήμερα. Αναζητήσαμε πληροφορίες και βρήκαμε, σε ποια μέρη της Ελλάδος μπορούμε να συναντήσουμε γαϊδουράκια και πως χρησιμοποιούνται σήμερα.

 «Δύο γάιδαροι μαλώνουν» (σκίτσο σε συλλογή μύθων του Αισώπου)

 

 

 

«Οι μουσικοί της Βρέμης»

Δύο ιστορίες που μας έδωσαν την αφορμή να συζητήσουμε, για την αξία της συνεργασίας, αναγνωρίζοντας τις μοναδικές ικανότητες και τα χαρακτηριστικά των μελλών της ομάδας. Παίξαμε παιχνίδια συνεργασίας και εμπιστοσύνης.

«Το Τικ και το Τακ» (Γιολάντα Τσορώνη-Γεωργιάδη, εκδ. Σαββάλας)

 

 

«Το γκρίζο γαϊδουράκι» (ΣΝΙΤΣΕΛΑΡ ΝΙΚΟΛ εκδ. Νεφέλη)

Με αυτές τις δύο αυτές υπέροχες ιστορίες τα παιδιά κατάλαβαν τη σημασία της φιλίας, αλλά και του διαλόγου σε περίπτωση παρεξηγήσεων ή σύγκρουσης μεταξύ φίλων. Παίξανε παιχνίδια ρόλων μέσα από τα οποία, έμαθαν τεχνικές για να επιλύουν τις διαφορές τους.

«Πετάει ο γάιδαρος;» (Τζαβάρα Κατερίνα, Μπαγιώκη Ζένια, εκδ. Διάπλους)

Μια ιστορία που έδωσε την αφορμή να μιλήσουν τα παιδιά για τις επιθυμίες τους, τα όνειρά και τους στόχους τους. Κάναμε διάκριση αυτών των εννοιών και κάθε παιδί μίλησε για τα όνειρά του, τους στόχους του, αλλά και την στρατηγική που πρέπει να ακολουθήσει προκειμένου να τα πραγματοποιήσει. Τέλος κάθε παιδί δημιούργησε έναν πίνακα ονείρων.

«Γάιδαρος ο Μένιος ο παραχαϊδεμένος» (Μιχαηλίδου Στέλλα, εκδ. εν πλω)

Μία ιστορία μέσα από την οποία μιλήσαμε για την αγάπη και την υπερπροστασία. Ποια είναι τα όρια της αγάπης; Τα παιδιά προβληματίστηκαν, εξέθεσαν τις απόψεις τους και έδωσαν τα δικά τους παραδείγματα υπερπροστασίας  παίζοντας  ιστορίες στο κουκλοθέατρο.

 

 

 

 

Οι μύθοι του Αισώπου…

 «Ο λύκος, η αλεπού και ο γάιδαρος»

«Ο γάιδαρος και ο σκύλος»

 «Ο γάιδαρος και η χήνα»

 «Το άλογο και ο γάιδαρος»

«Το λιοντάρι και ο γάιδαρος»

 «Ο γάιδαρος, η αλεπού και το τομάρι του    λιονταριού»

  «Το μαρουλόφυλλο»  (135 μύθοι του Αισώπου, εκδ. Άγκυρα )

… μας έδωσαν την αφορμή να δούμε ποιά χαρακτηριστικά  δίνουμε στον γάιδαρο και γιατί, όπως: υπομονή, ταπεινότητα, αλλά και να συζητήσουμε  για θέματα που έχουν να κάνουν με την εκμετάλλευση, την αυτοπεποίθηση, την αλληλεγγύη. Βρήκαμε γνωμικά και παροιμίες για τον γάιδαρο.

                  

Το παραμύθι των παιδιών…

Ψάχνοντας στο διαδίκτυο πληροφορίες για τα γαϊδουράκια, μάθαμε για την Γαϊδουροχώρα ( ελληνικό κέντρο ευαισθητοποίησης, ενημέρωσης και φιλοξενίας γαϊδουριών). Έτσι δημιουργήθηκε η ιδέα από τα παιδιά, να φτιάξουν την δική τους Γαϊδουροχώρα, σε μορφή μακέτας και να παίζουν με αυτήν. Βρήκαν στα παιχνίδια του νηπιαγωγείου ή έφεραν από το σπίτι τους κουκλάκια γαϊδουράκια, δημιούργησαν δέντρα και σπίτια με ανακυκλώσιμα υλικά και ξεκίνησαν το παιχνίδι. Μέσα από το αυθόρμητο παιχνίδι, δημιουργούσαν πολλές ιστορίες.  Η νηπιαγωγός πρότεινε στα παιδιά, μία από αυτές τις ιστορίες να την γράψουν και να την εικονογραφήσουν σε ένα βιβλίο το οποίο θα μπει στην δανειστική βιβλιοθήκη της τάξης.

Έτσι κι έγινε. Η  νηπιαγωγός στον ρόλο της γραμματέως έγραφε τις προτάσεις των παιδιών. Τα παιδιά έβγαλαν φωτογραφίες τους ήρωες της ιστορίας,  ζωγράφισαν και δημιουργήθηκε το παραμύθι με τίτλο ‘’Στη Γαϊδουροχώρα μια φορά…’’

Το παραμύθι, μαζί με το ημερολόγιο του Γκαρή, τοποθετήθηκαν στην δανειστική βιβλιοθήκη, προκειμένου να τα δανείζονται τα παιδιά το Σαββατοκύριακο και να τα παρουσιάζουν στους γονείς και στους φίλους τους.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς