Εσωτερική Αξιολόγηση

0
Πρώτη Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού
Έργου της Σχολικής Μονάδας (έτος αναφοράς: 2020-2021)
Α. ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ
Καταγράφονται συνοπτικά τα χαρακτηριστικά και οι ιδιαιτερότητες της σχολικής μονάδας, που κρίνονται
σημαντικά για την αποτύπωση της εικόνας του σχολείου
Το12ο Δημοτικό Σχολείο Κοζάνης βρίσκεται στο δυτικό άκρο της πόλης της
Κοζάνης και συστεγάζεται με το 9ο Δημοτικό Σχολείο Κοζάνης. Το κτιριακό
συγκρότημα συνορεύει με το Δημοτικό Πάρκο της Κοζάνης, το θεατράκι του Δήμου
στο οποίο πραγματοποιούνται εκδηλώσεις και παραστάσεις και το 18ο Νηπιαγωγείο
Κοζάνης. Το κτήριο είναι περικυκλωμένο από πανύψηλα πεύκα και πλήθος άλλων
φυτών. Το φυσικό τοπίο επιδρά στον ψυχισμό των μαθητών μας με θετικές και
ευεργετικές ιδιότητες.
Στο σχολείο μας, το οποίο είναι εξαθέσιο, φοιτούν 83 μαθητές και διδάσκουν 15
εκπαιδευτικοί. Στο εσωτερικό του σχολείου υπάρχουν αίθουσες ευρύχωρες και
άνετες για την διδακτική διαδικασία και το εκπαιδευτικό έργο: αίθουσα
Πληροφορικής, τμήματος ένταξης, Ολοημέρου τμήματος, εκδηλώσεων του σχολείου
και γυμναστήριο.
Β. ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία
Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση (Αξιολόγηση: 4)
Στο πλαίσιο αξιολόγησης απολογισμού της διδασκαλίας και της μάθησης κατά το
σχολικό έτος 2020-2021 παρατηρούνται:
Εφαρμογή καινοτόμων διδακτικών πρακτικών.
Εφαρμογή διαφοροποιημένης διδασκαλίας και μάθησης.
Υποστήριξη ένταξης μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Σχεδιασμός και ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού προσαρμοσμένου στις ανάγκες
μάθησης και διδασκαλίας.
Συμμετοχή των μαθητών σε σχολικούς διαγωνισμούς, δράσεις, δίκτυο σχολείων
και συμπράξεις σχολείων.
Καλλιέργεια των μαθητών στην ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων και
σύγχρονων τεχνολογιών.
Ενεργός συμμετοχή των μαθητών σε δραστηριότητες και προγράμματα με την
καλλιέργεια και ανάπτυξη δεξιοτήτων συνεργατικής, διευρενητικής και
διαλογικής μάθησης.
Υλοποίηση προγραμμάτων στα πλαίσια των ερευνητικών ενδιαφερόντων των
μαθητών και του Αναλυτικού Προγράμματος. Εξαγωγή συμπερασμάτων,
διεύρυνση της επιστημονικής γνώσης, μάθησης και διδασκαλίας.
Επίτευξη των αρχικών διδακτικών και παιδαγωγικών στόχων, της
αποτελεσματικότητας των σχεδίων δράσης, της ατομικής και κοινωνικής
ανάπτυξης των μαθητών και της σχολικής φοίτησης.
Σχολική διαρροή – φοίτηση (Αξιολόγηση: 4)
Η φοίτηση των μαθητών και μαθητριών κατά το παρελθόν σχολικό έτος 2020-2021
υπήρξε τακτική και στην διά ζώσης και στην εξ αποστάσεως διδασκαλία. Δεν
παρατηρήθηκε σχολική διαρροή.
Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών (Αξιολόγηση: 4)
Οι σχέσεις μεταξύ των μαθητών και μαθητριών της σχολικής μας μονάδας
διέπονταν από τις αρχές του αλληλοσεβασμού, της αλληλοκατανόησης, της
αλληλοβοήθειας, της ενσυναίσθησης. Η καλλιέργεια των δυναμικών αυτών σχέσεων
επιτεύχθηκε μέσα από την ανάπτυξη και καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων και
της ενσυναίσθησης, δεξιοτήτων λεκτικής και μη λεκτικής επικοινωνίας. Κατά
περίπτωση όπου εμφανίστηκε ανάγκη λειτούργησε παρεμβατικά συμβουλευτική
υποστήριξη των μαθητών με εξατομικευμένη μορφή και με σκοπό την ενδυνάμωση
και ψυχοκοινωνική υποστήριξη.
Υλοποιήθηκαν τακτικές παρέμβασης από την κοινωνική λειτουργό του σχολείου με
στόχο την αποτελεσματική συνεργασία μεταξύ τους και την βελτίωση των
επικοινωνιακών τους σχέσεων και την ανάδειξη καλών πρακτικών συνεργασίας. Οι
παρεμβάσεις έγιναν σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο με θεωρητική και βιωματική
προσέγγιση.
Μέσω της υλοποίησης προγράμματος Συναισθηματικής Αγωγής ” Αντιλαμβάνομαι,
Νιώθω, Δρω” καλλιεργήθηκαν δεξιότητες κοινωνικής και συναισθηματικής μάθησης
με την μουσική – τραγούδι και τις βιωματικές δράσεις.
Επιπρόσθετα αξιοποιήθηκε οπτικοακουστικό υλικό, το οποίο σε συνδυασμό με τις
βιωματικές δράσεις ευαισθητοποίησε τους μαθητές σε θέματα κοινωνικού
αποκλεισμού, ρατσισμού, σχολικής βίας.
Για το χρονικό διάστημα που οι μαθητές μας έκαναν εξ αποστάσεως διδσκαλία
μέσω Webex πραγματοποιήθηκαν βιωματικές δράσεις ενδυνάμωσης των μαθητών
κάθε τάξης κατά τον ίδιο τρόπο με στόχο την ομαλή προσαρμογή των μαθητών στην
εξ αποστάσεως εκπαίδευση και στην επάνοδό τους στην διά ζώσης εκπαίδευση.
Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών και εκπαιδευτικών (Αξιολόγηση: 4)
Το σύνολο των εκπαιδευτικών της σχολικής μας μονάδας, των υπευθύνων τάξεων
και των ειδικοτήτων συνέδραμε στην δημιουργία ευχάριστου και θετικού σχολικού
κλίματος, δημιουργίας σχέσεων εμπιστοσύνης, απαραίτητων βασικών
προϋποθέσεων της ομαλής διεξαγωγής της διαδικασίας της μάθησης, της
εκπαιδευτικής διαδικασίας, της επίτευξης των διδακτικών και ευρύτερων
γνωστικών στόχων και καλλιέργειας δεξιοτήτων των μαθητών και μαθητριών μας.
Σε αυτό συνετέλεσε και η ατομική και ομαδική υποστήριξη των εκπαιδευτικών από
την κοινωνική λειτουργό με σκοπό την υποστήριξη του έργου τους και την ομαλή
διευθέτηση θεμάτων που προέκυπταν στην σχολική τάξη ή στους μαθητές.
Σχέσεις σχολείου – οικογένειας (Αξιολόγηση: 4)
Η σχολική μας μονάδα υιοθέτησε συνεργατικές σχέσεις με τους γονείς και
κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών μας, σε επίπεδο ενημέρωσης, επικοινωνίας,
συνεργασίας και επίλυσης προβλημάτων. Η άριστη συνεργασία με τους γονείς και
κηδεμόνες των μαθητών υπήρξε δείκτης επιτυχίας της έγκαιρης και άμεσης
αντιμετώπισης των προβλημάτων και της δημιουργίας θετικού σχολικού κλίματος.
Η ενδυνάμωση των γονέων και του γονεϊκού τους ρόλου πραγματοποιήθηκε με
εργαστήρια θεωρητικά και βιωματικά εργαστήρια μέσω Webex με την εξής
θεματολογία: α) Μετάβαση από και προς την τηλεκπαίδευση (σε όλους τους γονείς
των μαθητών), β) Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο (στους γονείς των
μαθητών της ΣΤ΄τάξης), γ) μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο Δημοτικό (στους
γονείς των νηπίων που θα έρχονταν στην Α΄τάξη το επόμενο σχολικό έτος), δ)
ποιοτικός χρόνος γονέων – παιδιών (σε όλους τους γονείς του σχολείου).
Επιπρόσθετα κατά περίπτωση εφαρμόστηκε συμβουλευτική γονέων.
Θετικά σημεία
Τα θετικά σημεία της παιδαγωγικής – μαθησιακής λειτουργίας, του θετικού σχολικού
κλίματος και του επιτυχούς εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μας μονάδας θα
μπορούσαν να συνοψιστούν στα κάτωθι:
1. Καινοτόμες διδακτικές πρακτικές με εφαρμογή ψηφιακών δεξιοτήτων και νέων
τεχνολογιών.
2. Εφαρμογή διδακτικών πρακτικών διαφοροποιημένης μάθησης και διδασκαλίας.
3. Υποστήριξη και ενσωμάτωση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και ατόμων
ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών.
4. Συμμετοχή σε ευρωπαϊκά προγράμματα (Erasmus , E-twinning).
5. Συμμετοχή σε δίκτυα σχολείων(Bravo- schools).
6. Υιοθέτηση καλών πρακτικών, όπως συμπράξεις με άλλα σχολεία με σκοπό την
ομαλή μετάβαση από τη μία βαθμίδα εκπαίδευσης στην επόμενη. Κατά το
παρελθόν σχολικό έτος υπήρξε σύμπραξη με το 6ο νηπιαγωγείο Κοζάνης και το
6ο Γυμνάσιο Κοζάνης.
7. Συνεχής παρακολούθηση της φοίτησης των μαθητών και μαθητριών της
σχολικής μας μονάδας.
8. Ενίσχυση της καλλιέργειας συνεργατικών σχέσεων μεταξύ των μαθητών.
9. Καλλιέργεια θετικού σχολικού κλίματος, μέσω της ανάπτυξης δεξιοτήτων
εμπιστοσύνης, αλληλοσεβασμού, διαχείρισης, αντιμετώπισης και απομείωσης
των εντάσεων.
10. Εποικοδομητική και γόνιμη συνεργασία με τους γονείς και κηδεμόνες των
μαθητών μας.
11. Ανάπτυξη επικοινωνιακών σχέσεων και υποστήριξη της σχέσης σχολείου –
οικογένειας.
12. Συνεργατικές δράσεις με τους γονείς.
Σημεία προς βελτίωση
Η υλικοτεχνική υποδομή της σχολικής μας μονάδας σε ηλεκτρονικό εξοπλισμό
πρέπει να βελτιωθεί. Απαιτούνται διαδραστικοί πίνακες σε όλες τις τάξεις και
φορητοί ηλεκτρονικοί υπολογιστές για τις ανάγκες του Webex.
Διοικητική λειτουργία
Ηγεσία – Οργάνωση και διοίκηση της σχολικής μονάδας (Αξιολόγηση: 4)
Το σχολείο ως κοινωνικός θεσμός οφείλει να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες
ανάγκες. Η αποτελεσματικότητα ως προς την επίτευξη των στόχων αποτελεί δείκτη
της διαρκούς επιτυχίας του σχολείου και της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου. Η
ηγεσία και διοίκηση της σχολικής μας μονάδας στηρίζεται σε βασικές αρχές για την
επίτευξη των στόχων του σχολείου και της ποιότητας του σχολείου και του
παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου:
Συντονισμός εκπαιδευτικών, μαθητών και λοιπού προσωπικού.
Επαγγελματισμός, υπευθυνότητα, σταθερότητα, ενσυναίσθηση, μεθοδικότητα,
επικοινωνία, δημιουργική και συστημική σκέψη, τεχνικές διαπραγμάτευσης,
προσαρμοστικότητα, καθοδήγηση, εποπτεία, συντονισμός…
Εμφύσηση κοινού οράματος για το σχολείο, στοχοθέτηση, δημιουργία θετικού
κλίματος.
Οργάνωση και συντονισμός των δράσεων.
Προώθηση καινοτόμων πρακτικών και δράσεων (συμμετοχή σε ευρωπαϊκά
προγράμματα, συμπράξεις σχολείων, συμμετοχή σε δίκτυα σχολείων…).
Αλληλεπίδραση, εμπιστοσύνη, συνεργασία και γόνιμος διάλογος των
εκπαιδευτικών.
Προώθηση συνεργατικών πρακτικών, υιοθέτηση ισχυρής ποιοτικής κουλτούρας
του σχολείου, συστήματος αξιών, καθοδήγηση, υποστήριξη, ενδυνάμωση και
παρακίνηση στην επιμόρφωση και επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών.
Υποστήριξη νεοεισερχόμενου εκπαιδευτικού.
Συμμετοχική λήψη αποφάσεων, ορθή διαχείριση των συγκρούσεων.
Στρατηγική πρόληψης και διαχείρισης προβλημάτων.
Διαρκής επαγρύπνηση για εμφάνιση φαινομένων σχολικού εκφοβισμού και
έγκαιρη αντιμετώπιση. Υιοθέτηση δράσεων πρόληψης.
Σύνδεση του σχολείου με την τοπική και ευρύτερη κοινωνία με την υλοποίηση
προγραμμάτων και αντίστοιχων δράσεων.
Εκπλήρωση των προσδοκιών των γονέων και μαθητών.
Διεύρυνση σχέσεων σχολείου – οικογένειας.
Σχολείο και κοινότητα (Αξιολόγηση: 4)
Το σχολείο αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της τοπικής κοινωνίας της Κοζάνης και
της ευρύτερης περιοχής της. Στο όραμα του σχολείου ανήκει η σύμπλευση του
σχολείου με την τοπική κοινωνία, η γνωριμία των μαθητών μας με τοπικούς φορείς,
συλλόγους και την ευρύτερη κοινωνικο- οικονομική και πνευματική ανάπτυξη του
τόπου, η ενίσχυση των σχέσεων με τους τοπικούς φορείς και η επιδίωξη σχέσεων
συνεργασίας, η συμμετοχή του σε δίκτυα σχολείων, οι συμπράξεις με άλλα σχολεία,
η ανάληψη πρωτοβουλιών για καινοτόμες πρακτικές και δράσεις, η διάχυση των
δράσεων….
Θετικά σημεία
Το σχολείο μας ανταποκρίνεται πλήρως στις ανάγκες της σύγχρονης κοινωνίας.
Μέσω του ανοίγματος του σχολείου στην ευρύτερη τοπική κοινωνία και της
αλληλεπίδρασής του με αυτή επιτυγχάνεται η γνωριμία των μαθητών μας με τον
τόπο τους, διευρύνεται η μάθηση και η γνώση για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και
τις ανάγκες του, καλλιεργείται η κριτική σκέψη και ενεργοποιείται η ανάγκη
καλλιέργειας δεξιοτήτων.
Η σύνδεση αυτή αποτελεί παράγοντα επιτυχίας της αποτελεσματικότητας του
ποιοτικού έργου και της ποιότητας του σχολείου. Βασικοί δείκτες ποιότητας
αποτέλεσαν η συνεργατική διαδικασία, η καλλιέργεια συναισθηματικών,
κοινωνικών, συνεργατικών δεξιοτήτων.
Η επίτευξη των αρχικών στόχων του σχεδιασμού του εκπαιδευτικού έργου αποτελεί
στοιχείο της ποιότητας του παρεχόμενου διδακτικού, μαθησιακού έργου και
ανάπτυξης και καλλιέργειας των δεξιοτήτων των μαθητών μας με την ανάδειξη
καλών και καινοτόμων διδακτικών πρακτικών με βασικές αρχές την δημιουργική
και συστημική σκέψη, την ενσυναίσθηση, την δημιουργία θετικού σχολικού
κλίματος, την υλοποίηση του κοινού οράματος.
Στο ευρύτερο πλαίσιο της αποδοτικής και ποιοτικής λειτουργίας του σχολείου μας
συνέδραμε η στρατηγική πρόληψης και διαχείρισης των συγκρούσεων, η υλοποίηση
καινοτόμων προγραμμάτων, η γόνιμη και εποικοδομητική συνεργασία με τους γονείς
και κηδεμόνες με σκοπό την εκπλήρωση των προσδοκιών τους αλλά και της
ευρύτερης κοινωνίας.
Σημεία προς βελτίωση
Το όραμα του ποιοτικού και αναβαθμισμένου ως προς τους δείκτες ποιότητας και
αποτελεσματικότητας σχολείου εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το βαθμό
προσήλωσης στους συγκεκριμένους στόχους από όλο το εκπαιδευτικό προσωπικό. Η
συμπόρευση και η σύμπλευση στο ίδιο όραμα αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για
το διδακτικό προσωπικό. Το ίδιο το όραμα θα προσδιορίσει τους στόχους των
εκπαιδευτικών και την στοχοθεσία του σχολείου και επιπλέον θα επιφέρει την
αναγκαιότητα της αξιολόγησης του βαθμού επίτευξης των στόχων και πιθανούς
μετασχηματισμούς κατά την υλοποίηση των δράσεων.
Επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών
Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε επιμορφωτικές δράσεις (Αξιολόγηση: 3)
Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου συμμετείχαν στις επιμορφωτικές δράσεις που
υλοποιήθηκαν από την Συντ,ονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου της σχολικής μας
μονάδας.
Περιορισμένες ήταν οι ενδοσχολικές επιμορφώσεις διά ζώσης λόγω covit. Παρόλα
αυτά υπήρξε αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών για επιμορφωτικές δράσεις μέσω
Webew.
Επιμορφωτικές δράσεις υλοποιήθηκαν στα πλαίσια των συμπράξεων με νηπιαγωγείο
και γυμνάσιο αναφορικά με το πρόγραμμα μετάβασης από τη μία βαθμίδα
εκπαίδευσης στην επόμενη, στα πλαίσια των προγραμμάτων Erasmus_ και Etwinning,
στα πλαίσια των δράσεων με άλλους φορείς.
Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα (Αξιολόγηση: 4)
Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε εθνικά προγράμματα, όπως ο εορτασμός των
200 χρόνων από την ελληνική επανάσταση, σε εθνικούς διαγωνισμούς, όπως τον
διαγωνισμό της Παιδικής Πινακοθήκης Ελλάδος, τον διαγωνισμό του ΕΛΤΑ, τον
διαγωνισμό μαθηματικών και φυσικής έδωσε την δυνατό τητα αναβάθμισης του
ποιοτικού έργου του σχολείου.
Επιπρόσθετα ως προς τη συμμετοχή του σχολείου στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα
Erasmus και E-twinning προγραμματίστηκαν συγκεκριμένες δράσεις σε συνεργασία
με τις χώρες – εταίρους και δεν πραγματοποιήθηκαν λόγω covit οι προκαθορισμένες
επιμορφωτικές συναντήσεις των εταίρων.
Θετικά σημεία
Η ενεργός συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε εθνικά επιμορφωτικά προγράμματα,
επιμορφώσεις σε παιδαγωγικά και άλλα θέματα, σε διαγωνισμούς και συμπράξεις,
σε ευρωπαϊκά προγράμματα αναβάθμισε το έργο των εκπαιδευτικών τόσο ως προς
την εκπαιδευτική διαδικασία όσο και ως προς την επαγγελματική τους ανάπτυξη.
Παράλληλα συνέδραμε στην ανάδειξη του ποιοτικού παιδαγωγικού – εκπαιδευτικού
έργου και της αναβάθμισης του σχολείου σε σύμπλευση με τις σύγχρονες ανάγκες
της κοινωνίας μας.
Σημεία προς βελτίωση
Σημεία προς βελτίωση της επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών:
1. Υλοποίηση περισσότερων επιμορφωτικών συναντήσεων.
2. Συνεργασία με φορείς της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης
3. Αναζήτηση και συνεργασία συμπράξεων και από κοινού επιμορφωτικές δράσεις με
δίκτυα σχολείων.
4. Συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα