Με τη συμμετοχή του σχολείου μας στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδας Δράσης μείωσης των αποβλήτων προγραμματίστηκαν και υλοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της εβδομάδας οι κάτωθι δράσεις από κάθε τάξη:
1. Α΄τάξη:
Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α τάξης ζυγίζουν καθημερινά τα υπολείμματα των φρούτων που δεν καταναλώθηκαν και τις φλούδες τους. Τα καταμετρούν σε βάρος, συμπληρώνουν σχετική κατάσταση και τα συγκεντρώνουν. Στο τέλος της εβδομάδας τα συγκεντρώνουν σε κάδο κομποστοποίησης. Όταν το κομπόστ είναι έτοιμο το ρίχνουν στα παρτέρια λουλουδιών του σχολείου.
2. Β΄τάξη:
Από τους μαθητές μαθήτριες της Β΄τάξη υλοποιήθηκαν δράσεις πρόληψης της μείωσης αποβλήτων τροφίμων.
Ενδεικτικά αναφέρουμε:
1. Καθημερινή καταγραφή των αναγκαίων τροφίμων για την αγορά. Αντιπαραβολή με την απόδειξη της αγοράς. Οι μαθητές παρατηρούν και καταγράφουν τα τρόφιμα που αγοράστηκαν ενώ δεν ήταν στην λίστα τροφίμων.
2. Οι μαθητές παρατηρούν τις συσκευασίες τροφίμων. Καταγράφουν αυτές που αναφέρουν “ημερομηνία λήξης” και αυτές που αναφέρουν ¨κατά προτίμηση ανάλωση έως”. Συζητούν και διευκρινίζουν τι σημαίνουν, ώστε να μην γίνεται άσκοπη σπατάλη.
3. Επίσκεψη στη λαϊκή αγορά της περιοχής. Συγκέντρωση ώριμων φρούτων και μη ομαλά καθορισμένου σχήματος. Τα φρούτα γίνονται χυμός ή φρουτοσαλάτα για το πρωινό των μαθητών στο σχολείο.
4. Δημιουργία οδηγού σωστής συμπεριφοράς για την μείωση των αποβλήτων τροφίμων(π.χ. προγραμματίζω τι θα φάω, δεν φτιάχνω μεγάλες μερίδες φαγητού που δεν μπορώ να καταναλώσω, χρησιμοποιώ τα περισσεύματα φαγητού για να κάνω ένα νέο….)
3. Γ΄τάξη:
Οι μαθητές πραγματοποιούν τις κάτωθι δράσεις:
1. Συγκέντρωση παλιών παιχνιδιών στο σχολείο. Στη συνέχεια τα παιχνίδια δωρίζονται σε φορείς της πόλης για να τα δώσουν σε παιδιά που τα έχουν ανάγκη.
2. Οι μαθητές φέρνουν παλιά υφάσματα από ρούχα, πετσέτες, σεντόνια… Κατασκευάζουν για τις ανάγκες της τάξης τους χριστουγεννιάτικα στολίδια.
4. Δ΄τάξη:
1. Κατασκευή μακέτας της πόλης της Κοζάνης με επαναχρησιμοποιούμενα υλικά.
Οι μαθητές φέρνουν μπουκάλια από γάλα ή χυμό, σπιρτόκουτα, ξύλινα μανταλάκια…. για να κατασκευάσουν την μακέτα.
2. Οι μαθητές στο μάθημα της αγγλικής γλώσσας εκτελούν συνταγές με επαναχρησιμοποιούμενα υλικά. Δημιουργία ηλεκτρονικού βιβλίου με τις συνταγές επαναχρησιμοποιούμενων υλικών.
5. Ε΄τάξη:
Η Ε΄τάξη πραγματοποιεί έρευνα σε όλες τις τάξεις για τα απόβλητα τροφίμων.
Οι μαθητές παρατηρούν, ζυγίζουν και καταγράφουν το είδος, το υλικό συσκευασίας των τροφίμων του ψυγείου του σπιτιού τους που πρόκειται να πεταχθούν. Προτείνουν λύσεις επαναχρησιμοποίησης και διαμόρφωσης νέων κανόνων πρόληψης αποβλήτων. Διαμορφώνουν τις προτάσεις τους σε αφίσες για την ευαισθητοποίηση των άλλων μαθητών.
6. ΣΤ΄τάξη:
Πρόληψη αποβλήτων τροφίμων, επαναχρησιμοποίηση
Δράσεις της Στ΄τάξης για την καταπολέμηση της σπατάλης τροφίμων (food waste)
- Βιώσιμο και συλλογικό κολατσιό στο σχολείο τα μηδενικά απορρίμματα (zero waste) και με βάση τοπικά προϊόντα αναδεικνύοντας έτσι τη βιώσιμη διατροφή.
- Επιτραπέζιο παιχνίδι γνώσεων με καρτέλες εννοιών σχετικές με τη σπατάλη τροφίμων.
- Κατασκευή ηλιακών φούρνων με στόχο το μικρότερο δυνατό οικολογικό αποτύπωμά μας στον πλανήτη κατά την παρασκευή της αναγκαίας ποσότητας φαγητού, π.χ. για μια οικογένεια.
4. Εικαστικές δημιουργίες με food waste υλικά στο πλαίσιο της δημιουργικής επαναχρησιμοποίησης (Upcycling)