Εξαγωγή Σχεδίων Δράσης

Κατά το τρέχον σχολικό έτος, ο σύλλογος διδασκόντων παρατηρώντας την συμπεριφορά των παιδιών, εντόπισε τα παρακάτω σημεία που επιδέχονται βελτίωση:
-τις σχέσεις μεταξύ των μαθητών
-τη  προώθηση  της ομαδοσυνεργατικότητας
-την υιοθέτηση καλών πρακτικών επίλυσης των διενέξεων
– την αναγνώριση, έκφραση και διαχείριση των συναισθημάτων των μαθητών.
Με βάση τα παραπάνω  όλοι  οι εκπαιδευτικοί προτίθενται να συμμετέχουν στο σχέδιο δράσης με άξονα την Πρόληψη και Αντιμετώπιση της Σχολικής Βίας και να συνεργαστούν για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

Σχέδιο Δράσης: ΦΙΛΟΙ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΚΑΙ ΠΑΝΤΑ ΧΑΜΟΓΕΛΑΣΤΟΙ
Άξονας: Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών
Συντονιστής Δράσης: Βόλακα-Βελονάκη Ευαγγελία
Συμμετέχοντες: Αυγουστάκη Κατερίνα, Δολαψάκη Ειρήνη, Ηλιάκη Δέσποινα, Καπαρουνάκη Μαρίνα, Μιχαηλάκη Κατερίνα, Ντίνα Χρύσα, Τσιγδινού Στέλλα

Η ενδοσχολική βία και ο εκφοβισμός αποτελούν φαινόμενα και στην προσχολική ηλικία. Λαμβάνοντας υπόψη ότι αποτελεί αναφαίρετο δικαίωμα για όλα τα παιδιά να βρίσκονται σε ένα σχολικό περιβάλλον που θα τους παρέχει ασφάλεια και προστασία θεωρούμε πρωταρχικής σημασίας να εφαρμόσουμε με συστηματικό τρόπο πολιτικές πρόληψης και αντιμετώπισης του φαινομένου.

Κύριος στόχος η ευαισθητοποίηση των παιδιών στο φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού. 

Επιμέρους εκπαιδευτικοί στόχοι : 

  • Να μπορούν τα παιδιά να αναγνωρίζουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ενδοσχολικής βιας.
  • Να μπορούν να διακρίνουν τις διάφορες μορφές της (λεκτική, σωματική, κοινωνική απομόνωση).
  • Να αναπτύξουν ενσυναίσθηση για το θύτη και το θύμα.
  • Να αναγνωρίζουν τη σπουδαιότητα του παρατηρητή στην αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας.
  • Να αποκτήσουν ετοιμότητα να υπερασπίζονται τον εαυτό τους όταν εκφοβίζονται.
  • Να αποκτήσουν ετοιμότητα να υπερασπίζονται τους άλλους όταν εκφοβίζονται.
  • Nα κατανοούν τις συνέπειες του φαινομένου σε επίπεδο σωματικό, συναισθηματικό, σχολικό και κοινωνικό.
  • Να αναπτύξουν στάσεις αποδοχής και σεβασμού της διαφορετικότητας των άλλων.
  • Να παράγουν αποτελεσματικές λύσεις αντιμετώπισης περιστατικών ενδοσχολικής βίας.
  • Να προωθήσουν τις ιδέες τους στην ευρύτερη κοινωνία

Αρχικά, στην πρώτη φάση,  διερευνήσαμε τις πρότερες γνώσεις των παιδιών για το θέμα της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού. Ξεκινήσαμε  με τις δεξιότητες φιλίας, την διαφορετικότητα και τα συναισθήματα. Συνεχίζοντας μέσα από συζήτηση εκμαιεύσαμε τυχόν εμπειρίες εκφοβισμού που έχουν βιώσει και με χρήση εποπτικού υλικού αναφερθήκαμε και εστιάσαμε στις τριες μορφές της βίας (λεκτική, σωματική και κοινωνική απομόνωση). 

Συνθέσαμε και μελοποιήσαμε το δικό μας τραγούδι:

«Τα άσχημα λογάκια πληγώνουν την καδιά,
τις λέξεις να προσέχεις και ας είμαστε παιδιά.

Γλυκά να λες λογάκια
γλυκά ‘όπως αυτά
ΣΥΓΓΜΩΜΗ, ΟΡΙΣΤΕ,ΠΑΡΑΚΑΛΩ,
ΣΑΓΑΠΩ, ΕΙΣΑΙ ΦΙΛΟΣ ,ΜΟΥ ΘΕΣ ΒΟΗΘΕΙΑ;

Ο κόσμος μας θα αλλάξει,
αλήθεια λέω παιδιά!»

IMG 1504

 

 

 

 

 

 

 

Καθόλη τη διάρκεια του σχεδίου δράσης, η βιβλιοθήκη της σχολικής μονάδας αλλά και η ψηφιακή εμπλουτίζονται με βιβλία για τα συναισθήματα και τη διαχειρισή τους. 

Στη συνέχεια, ακολουθούν προγραμματισμένες δράσεις σχετικά με το θέμα:

  • Στις 09/03/2023, στο χώρο του σχολείου μας θα πραγματοποιηθεί επίσκεψη-ομιλία της ψυχολόγου Μαρία Φουσταλιεράκη και στα 3 τμήματα του Νηπιαγωγείου μας. Ημίωρη διάδραση με τα νήπια σχετικά με την πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας.
  • Και στις 15/03/2023 , 19:00 το απόγευμα θα γίνει συνάντηση γονέων και εκπαιδευτικών των συστεγαζόμενων και όμορων σχολείων στο αμφιθέατρο του 15ου Δημοτικού Σχολείου με θέμα : «Εξωσχολική βία κ΄ εκφοβισμός-Μίλα τώρα»

IMG 1502 IMG 1503 IMG 1505

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Τέλος παράλληλα με την δράση αυτή, πραγματοποιείται συνεχόμενη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.

 

Σχέδιο Δράσης: ΓΗΡΑΣΚΩ ΑΕΙ ΔΙΔΑΣΚΟΜΕΝΟΣ
Άξονας: Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε επιμορφωτικές δράσεις
Συντονιστής Δράσης: Κατερίνα Αυγουστάκη
Συμμετέχοντες: Βόλακα-Βελονάκη Ευαγγελία, Δολαψάκη Ειρήνη, Ηλιάκη Δέσποινα, Καπαρουνάκη Μαρίνα, Μιχαηλάκη Κατερίνα, Ντίνα Χρύσα, Τσιγδινού Στέλλα

 

Με βάση το άρθρο 95, του Ν. 4823/2021, που αναφέρεται στην “ενδοσχολική επιμόρφωση” ορίζει ότι με ευθύνη του προϊσταμένου της σχολικής μονάδας, πραγματοποιούνται επιμορφωτικά σεμινάρια, συνολικής διάρκειας τουλάχιστον 15 ωρών, ανά σχολικό έτος.
Με βάση τα παραπάνω, προκλήθηκε συζήτηση με την ολομέλεια των εκπαιδευτικών του σχολείου, προτάθηκαν διάφορα θέματα που άπτονται των παρόντων αναγκών και χρήζουν επιμόρφωση.
Με στόχο την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της σχολικής μονάδας και την παιδαγωγική και επιστημονική υποστήριξη των εκπαιδευτικών κατηγοριοποιήθηκαν οι προτάσεις και οι επιθυμίες τους. Ειδικότερα, ελήφθη υπόψιν η ανάγκη των εκπαιδευτικών για επιμόρφωση που θα έχει βιωματικό και συμμετοχικό χαρακτήρα για τους επιμορφούμενους και δεν θα επικεντρώνεται σε θεωρητικές αναφορές.
Με στόχο την ικανοποίηση των επιμορφωτικών αναγκών των εκπαιδευτικών δημιουργήσαμε ένα ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο εκπαιδευτικών αναγκών, ώστε να καταγράψουμε με πληρέστερο τρόπο τις απόψεις των εκπαιδευτικών, σχετικά με την επιμόρφωση που θεωρείται ωφέλιμη και απαραίτητη για την εκπαιδευτική, επαγγελματική και προσωπική εξέλιξη των εκπαιδευτικών.
Το ερωτηματολόγιο απεστάλη σε όλους τους εκπαιδευτικούς της σχολικής μονάδας και περιελάμβανε όλους
τους τομείς γύρω από τους οποίους οι εκπαιδευτικοί είχαν εκφράσει επιθυμία ή ανάγκη επιμόρφωσης.


Πατώντας ΕΔΏ μπορείτε να βρείτε το ερωτηματολόγιο.

Από την στατιστική ανάλυση του ερωτηματολογίου προέκυψαν τα παρακάτω ποσοστά επιμορφωτικών αναγκων:
1. Διαφοροποιημένη διδασκαλία,26,1%
2. Συμπεριληπτική εκπαίδευση, 13,%
3. Ειδική διαπαιδαγώγηση,4,3%
4. Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, 13%
5. Χρήση διαφραγματικής αναπνοής, 30,4%
6. Σχέση σχολείου -οικογένειας,13%
7. Ζητήματα πρόληψης κακοποίησης-παραμέλησης μαθητών,30,4%
8. Διασφάλιση Ευνοϊκού κλίματος στην σχολική τάξη ,39,1%
9. Περιγραφική Αξιολόγηση, 21,7%
10. Ανάπτυξη σχέσεων επικοινωνίας και συνεργασίας εκπαιδευτικών, 8,7%
11. Η αισθητική του σχολικού χώρου και η παιδαγωγική συμβολή του στη
μάθηση,13%
12. Διαχείριση ενδοσχολικής βίας,43,5%.Επιπλέον, όπως δηλώθηκε στο
ερωτηματολόγιο, το 82.6% των εκπαιδευτικών έχουν συμμετάσχει σε
ενδοσχολική επιμόρφωση, ενώ το 17,4% έχουν πάρει το ρόλο του επιμορφωτική.

Με βάση τα παραπάνω δεδομένα, προτιθέμεθα , λαμβάνοντας υπόψιν τις επιθυμίες και ανάγκες των εκπαιδευτικών να προβούμε στις επιμορφώσεις που έλαβαν το μεγαλύτερο ποσοστό προτίμησης. Η επιμόρφωση θα διαρκέσει όλο το σχολικό έτος 2022-2023 και θα πραγματοποιείται εκτός διδακτικού και εντός του εργασιακού ωραρίου. Αν υπάρχει δυνατότητα, ενδέχεται να γίνουν απογευματινές συναντήσεις επιμορφώσεις, ανάλογα με την διαθεσιμότητα των φορέων και προσώπων επιμόρφωσης.

Οι επιμορφωτικές δράσεις που προτείναμε έχουν σχόχο την ποιοτική αναβάθμιση της διδασκαλίας και του παρεχομένου από αυτήν εκπαιδευτικού έργου. Επίσης να αναπτύξουν το ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών για την δια βίου μάθηση και να αποτελέσουν αποτελεσματικό εργαλείο για την υποστήριξη των εκπαιδευτικών αναγκών.

Λαμβάνοντας υπόψιν τα δεδομένα μας και τις ιδιαιτερότητες του εκπαιδευτικού μας πλαισίου, θα προσπαθήσουμε να εμπνεύσουμε κάθε εκπαιδευτικό της σχολικής μας μονάδας, ώστε να βελτιώσει και να αναπτύξει το δυναμικό του και τα ενδιαφέροντά του για την διδασκαλία και την μάθηση. Επίσης να εκφράσει τις σκέψεις του, τα συναισθήματα και τις θέσεις του για θέματα που άπτονται της εκπαιδευτικής διαδικασίας. 

Με δεδομένο ότι ακολουθούμε τα βήματα στοχοθεσίας και υλοποίησης της επιμορφωτικής μας δράσης, θεωρούμε ότι αυτή θα έχει αποτελεσματικότητα για τους εκπαιδευτικούς και κατ΄ επέκταση για την σχολική μονάδα και τους μαθητές μας.

” Κατάγομαι από τα παιδικά μου χρόνια, όπως ακριβώς κατάγομαι από μία χώρα. Μόνη μου πατρίδα η παιδική μου ηλικία.”
Αυτή την ηλικία φροντίζουμε…


Περισσότερες πληροφορίες