
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ – ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΥ ΖΗΝ.
Το εκπαιδευτικό υλικό” ο Πυξιδούλης και η Πυξιδούλα στο νηπιαγωγείο”, σχεδιάστηκε από το Κ.Π. ΠΥΞΙΔΑ κι εφαρμόζεται στο νηπιαγωγείο μας σε συνεργασία με ψυχολόγους του ΟΚΑΝΑ Κοζάνης. Βασίζεται στα πιο σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα, σύμφωνα με τα οποία, όσο πιο νωρίς ξεκινά η πρόληψη τόσο πιο αποτελεσματική μπορεί να είναι. Προσφέρει τρόπους ανάπτυξης που αφορούν στην καλλιέργεια των συναισθηματικών και κοινωνικών δεξιοτήτων, ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και διαχείριση της ψυχικής υγείας των νηπίων.
Στην πρώτη οργανωμένη δραστηριότητα, το πρώτο εργαστήριο δηλαδή, τα παιδιά γνώρισαν τους νεοφερμένους φίλους από τη χώρα του ουράνιου τόξου, τον Πυξιδούλη, την Πυξιδούλα και τα ζωάκια τους. Τα παιδιά αποφάσισαν για την ονομασία της γωνιάς του μαγικού κύκλου, όπου θα υποδέχονται κάθε εβδομάδα τους φίλους τους και θα παίζουν παιχνίδια μαζί τους.

Στο δεύτερο εργαστήριο, με τη συνεργασία και τη συμμετοχή όλων των παιδιών, δημιουργήθηκε η γωνιά του “ουράνιου τόξου” και το δέντρο της φιλίας με τα ονόματα τους στα φύλλα του και τους κανόνες.

Τρίτο εργαστήριο: Τα ζευγάρια φιλίας που δημιουργήθηκαν συζήτησαν μεταξύ τους κι έμαθαν για τις προτιμήσεις και τα ενδιαφέροντα των φίλων τους και στη συζήτηση που ακολούθησε κάθε ζευγάρι παρουσίασε το φίλο του.
Στο τέταρτο εργαστήριο και με στόχο την αυτοεκτίμηση, κάναμε μια δραστηριότητα για τις ωφέλιμες και βλαβερές συνήθειες του περιβάλλοντος μας. Τί θεωρούμε βλαβερό και ανθυγιεινό και τί ωφέλιμο και υγιεινό;;; Τα παιδιά πήραν όλα το λόγο και μίλησαν, ακούστηκαν ενδιαφέρουσες απόψεις με αιτιολόγηση σχετικά με το γιατί κάτι είναι ωφέλιμο να το κάνουμε και γιατί κάτι άλλο μας βλάπτει, έγινε μια εποικοδομητική συζήτηση κι έπειτα σε συνεργασία ανά ομάδες, βρήκαν κι έκοψαν εικόνες για να φτιάξουν το δικό τους κολάζ με καλές και κακές συνήθειες…
Τέλος , έπαιξαν μουσικές καρέκλες με την απαγορευμένη καρέκλα που κουβαλούσε επάνω της μια κακή συνήθεια όπως π.χ. το κάπνισμα…
Στο πέμπτο εργαστήριο ασχοληθήκαμε με τα αγαπημένα αντικείμενα των παιδιών. Ζητήσαμε από τα παιδιά να τα φέρουν από το σπίτι τους και να τα παρουσιάσουν στην ομάδα. Κάθε παιδί καλείται να απαντήσει σε ερωτήσεις όπως: Ποιος σου το χάρισε; Πώς νιώθεις που το έχεις; Αν το χάσεις πώς θα νιώσεις; Όλα τα παιδιά συμμετείχαν ευχάριστα.
Είναι πολύ σημαντικό τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας να γνωρίσουν τον εαυτό τους και να αποδεχτούν πως καθένας είναι διαφορετικός, έχει διαφορετικές επιθυμίες, συνήθειες και του αρέσουν διαφορετικά πράγματα. Δεν μπορούν όλοι να είναι στα ίδια πράγματα καλοί. Έτσι συζητήσαμε για αυτή τη διαφορετικότητα των ανθρώπων και έπειτα ο καθένας μίλησε για τον εαυτό του επισημαίνοντας αυτά για τα οποία ο ίδιος θεωρεί πως είναι πολύ καλός αλλά άκουσε και τους φίλους του να μιλούν για αυτόν και να επισημαίνουν σε τί τον θεωρούν αυτοί δυνατό. Έπειτα γράφτηκε στην καρδούλα που είχαν ήδη κόψει τα ίδια, ένα από τα δυνατά τους σημεία.
Στο έβδομο εργαστήριο και μιλώντας για τα συναισθήματα τα οποία γνωρίσαν, ξεχωρίσαν, αποδέχτηκαν και τα αρνητικά και τα θετικά συναισθήματα, έμαθαν πως να τα εκφράζουν και τέλος ζωγράφισαν το συναίσθημα που θέλησαν φτιάχνοντας τις δικές τους μάσκες.
Το πρόγραμμα τελείωσε με ομαδική εργασία όπου τα παιδιά ζωγράφισαν κατι σχετικό με αυτό κι έφτιαξαν κολάζ.







