Στο νηπιαγωγείο μας πραγματοποιήθηκε το 2ο εργαστήριο δεξιοτήτων
Θεματικός κύκλος: Δημιουργώ και Καινοτομώ –Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία
Τίτλος <<Οι περιπέτειες της μικρής σταγόνας>>
(Δεκέμβριος –Ιανουάριος)
Α Εργαστήριο
1η δραστηριότητα
Ανίχνευση των πρότερων γνώσεων των παιδιών για το νερό και δημιουργία εννοιολογικού χάρτη.
Προβολή βίντεο για τον κύκλο του νερού στους παρακάτω συνδέσμους:
(Paxi-ο κύκλος του νερού.)
https://www.youtube.com/watch?v=DHx-SBsSKnA&ab_channel=EuropeanSpaceAgency%2CESA
2η δραστηριότητα
“Το ποταμάκι” Παρουσίαση και επεξεργασία του ποιήματος του Ζαχαρία Παπαντωνίου ”Το ποταμάκι”
Ακρόαση τραγουδιού
Ζωγραφίζουν εικόνες από το ποίημα
Λεκτικά παιχνίδια με ομοιοκαταληξία, υποκοριστικά, ενικό σε πληθυντικό, αντίθετες λέξεις.
3η δραστηριότητα
“Αινίγματα-παροιμίες για το νερό”
Τα παιδιά μαθαίνουν αινίγματα και παροιμίες για το νερό.
Β Εργαστήριο
1η δραστηριότητα
Θεατρικό παιχνίδι ”Το ταξίδι της σταγονίτσας”
Παρακολουθούν το παρακάτω βίντεο και δραματοποιούν τον κύκλο του νερού
https://www.youtube.com/watch?v=JDn09BA-76o&ab_channel=DespoinaKontozanis
Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και επιλέγουν μόνα τους τα αντικείμενα που θα χρησιμοποιήσουν .Το ταξίδι της σταγονίτσας αρχίζει…
Ζωγραφική “Αν ήμουν μιά σταγόνα”
2η δραστηριότητα
Τραγούδι “Ο κύκλος του νερού”
Ακρόαση του τραγουδιού από τον παρακάτω σύνδεσμο:
https://www.youtube.com/watch?
Τα παιδιά ζωγραφίζουν τον κύκλο του νερού όπως τον αντιλαμβάνονται.
3η δραστηριότητα
Ανάγνωση βιβλίων ¨Μου αρέσει το νερό¨της Α. Κοκορέλη ,
¨Τα τέσσερα στοιχεία –νερό¨ και συζήτηση.
Γ Εργαστήριο
1 δραστηριότητα
Να αναγνωρίσουν τις φυσικές καταστάσεις του νερού.
Μέσα από την ιστορία του “Χιονάνθρωπου που δεν ήθελε να λιώσει “ εξηγούμε στα παιδιά τις τρεις μορφές του νερού (υγρή -αέρια -στερεή)
Παρατηρούν μέσα από πείραμα τις μορφές του νερού και μαθαίνουν τις λέξεις συγκέντρωση-εξάτμιση -βροχόπτωση -χιονόπτωση.
Συμπληρώνουν όπως μπορούν τις λέξεις σε φύλλο εργασίας
Ζωγραφίζουν το νερό στις διάφορες μορφές του.
Τήξη -πήξη
Ακολουθούν πειραματισμοί και υποθέσεις; Τι θα συμβεί εάν βάλουμε στην κατάψυξη διάφορα υγρά (νερό ,λάδι,αλατόνερο κλπ)
Διαλυτότητα
Πειραματισμοί με διαφανή ποτήρια και διάφορα υλικά, παρατήρηση και υποθέσεις και στη συνέχεια φύλλο εργασίας ποιά διαλύονται ή δε διαλύονται
Άνωση
Τα παιδιά παρακολουθούν στον παρακάτω σύνδεσμο την ιστορία του Αρχιμήδη για το πως ανακάλυψε την άνωση.
(httrs://www.youtube.com/watch?v=XM5W9-Wnp-M)
Ακολουθούν πειραματισμοί με μια λεκάνη νερό και διάφορα υλικά. Παρατηρούν ότι η στάθμη του νερού ανεβαίνει ανάλογα με το αντικείμενο που βυθίζεται.
Πείραμα με αλατόνερο και 2 αυγά. Αναφορά με εικόνες στη Νεκρά θάλασσα.
Βύθιση -επίπλευση
Θέτουμε το ερώτημα : τι θα συνέβαινε αν το περιστέρι έδινε άλλο υλικό στο μυρμήγκι; Καταγράφουμε τα υλικά που ανέφεραν και πειραματιζόμαστε. Σε διαφανή λεκάνη με νερό ρίχνουν αντικείμενα όπως χαρτί, βαμβάκι, κέρματα, φτερά κλπ Κάνουν υποθέσεις και οδηγούνται στη διεξαγωγή συμπερασμάτων
2η δραστηριότητα
”Σύνθετες λέξεις με το νερό”
Δίνουμε στα παιδιά λέξεις και ζητάμε να τις συνθέσουν π.χ. νερό+χιόνι= χιονόνερο.
Δ Εργαστήριο
1η δραστηριότητα”Η δύναμη του νερού”
Δείχνουμε εικόνες με φράγματα, μύλους και συζητάμε για τη δύναμη του νερού και πως μπορούμε να τη μετατρέψουμε σε ενέργεια(υδροηλεκτρικά εργοστάσια, νερόμυλοι)
Αναφερόμαστε στην καταστροφική μανία του νερού- πλημμύρες Ιανός και Ντάνιελ.
Τέλος κατασκευάζουν με οικοδομικό υλικό το δικό τους φράγμα.
Ελεύθερες κατασκευές με θέμα το νερό.
2η δραστηριότητα Παιχνίδια:
Περπατούν πάνω σε λέξεις σχετικές με το νερό και σταματούν σε κάποια και την αναγνωρίζουν.
Πατούν μόνο στα βραχάκια που γράφουν τη λέξη ΝΕΡΟ.

3η δραστηριότητα –
Αναβίωση του εθίμου της Περπερούνας
4η δραστηριότητα -Ακούμε και χορεύουμε διάφορα παραδοσιακά τραγούδια γι το νερό όπως:”Ένα νερό κυρα Βαγγελιώ”, ¨Η Γερακίνα”, “Το Πλατανιώτικο νερό”, “Μες στου Αιγαίου τα νησιά”κλπ
Ακούμε Σπανουδάκη Η θάλασσα, Τα κύματα, Οι νύφες κλπ
Ε Εργαστήριο
1η δραστηριότητα -Χρησιμότητα του νερού
Τα παιδιά παρακολουθούν το βίντεο “Οι σταγόνες “ και στη συνέχεια ακολουθεί συζήτηση: Πού υπάρχει νερό, πώς έρχεται στα σπίτια μας , ποια η χρησιμότητά του στην καθημερινή μας ζωή.
Μαθαίνουμε για τις συνέπειες της έλλειψης του νερού και τη μόλυνση του και προβληματιζόμαστε για τις επιπτώσεις στην υγεία μας αλλά και στη διαβίωση των ζώων και την ανάπτυξη των φυτών.
Ζωγραφίζουν το ίδιο τοπίο με νερό και χωρίς νερό.

2η δραστηριότητα-Ζωγραφική και ομαδική εργασία.
Γραφή οικολογικών μηνυμάτων σε σταγόνες που έχουν κόψει από χαρτόνι όπως:
“Οικονομία στο νερό”
“Ούτε μια σταγόνα χαμένη”
“Να το προσέχουμε για να το έχουμε”
“Χωρίς νερό δε ζω”
Τα κολλούν κάτω από μια βρύση που βρέχει τη γη.

3η δραστηριότητα
“Μια διαφορετική βροχή” Φαντάσου ότι είσαι επιστήμονας και έχεις τη δυνατότητα να φτιάξεις ένα φίλτρο που θα ψεκάσεις τα σύννεφα και θα δημιουργήσεις μια διαφορετική βροχή. Τι θα ήθελες να βρέξει:
Δημιουργία παραμυθιού
4η δραστηριότητα”Η τέχνη στο νηπιαγωγείο”
Κατά τη διάρκεια του προγράμματος τα νήπια είχαν την ευκαιρία να δουν και να εμπνευστούν από διάφορους πίνακες ζωγραφικής σχετικά με το νερό. Εντόπισαν ομοιότητες και διαφορές ανάμεσά τους
παρατήρησαν τα χρώματα και την τεχνική του κάθε ζωγράφου.
Κάποια έργα που είδαν και εμπνεύστηκαν τα παιδιά για να φτιάξουν το δικό τους πίνακα είναι:
“Βροχή” του Μάρκ Σαγκάλ, “η Κυρία με την ομπρέλα”
Περικλή Πανταζή, “Γυναίκα με κόκκινη ομπρέλα” Νικόλαου Γύζη
“Η Γέννηση της Αφροδίτης”Boticelli
ΣΤ Εργαστήριο
1η δραστηριότητα:“Δημιουργία αφίσας”
Δημιουργούν αφίσα με τις φάσεις του νερού και τοποθετούν καρτέλες με τις λέξεις: συγκέντρωση ,εξάτμιση,συμπύκνωση ,βροχόπτωση στη σωστή θέση πάνω στην αφίσα.
2η δραστηριότητα-Ρομποτική
Χρησιμοποιούμε την αφίσα που φτιάξαμε και προγραμματίζουμε το ρομποτάκι να ακολουθήσει συγκεκριμένες διαδρομές ,σχεδιάζοντας τον κύκλο του νερού πάνω σ’ αυτές.
ΒΙΒΛΙΑ
